بازار آهن چشم به راه شش ماه دوم سال

بازار آهن چشم به راه شش ماه دوم سال است، چرا که در روزهای اخیر شاهد رکود زیادی در این بازار هستیم. با تعطیلات متعددی که در نیمه دوم شهریور ماه وجود داشت، این رکود دو چندان شد و تقریبا هیچ نوسانی در قیمت آهن آلات به چشم نمی خورد. گفتنی است که پیش از این نیز بازار آهن تحت تاثیر رکود و تقاضای بسیار کم قرار گرفته بود. سایر عوامل تاثیرگذار مانند صادرات چین و موارد مشابهی که مدت هاست این بازار را درگیر خود کرده است، بر تداوم این رکود تاثیر بسزایی دارد. حالا نکته جالب توجه اینجاست که این وضعیت در آغازین روزهای پاییز کمی بهتر پیش بینی می شود؛ به همین علت در ادامه قصد داریم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر رونق این بازار در فصل سرما بپردازیم.


از نوسان قیمت آهن آلات چه خبر؟

در هفته گذشته روند افزایشی را در قیمت میلگرد شاهد بودیم. نوسان قیمتی این محصول به گونه ای بود که در طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به همراه داشت. لازم به ذکر است که به دلیل تعطیلات رسمی که در هفته گذشته داشتیم، قیمت میلگرد در آخرین روز بازار یعنی روز سه شنبه، در ثبات به سر می برد و در محدوده ۲۷,۹۰۰ تومانی ماند.

نمودار قیمتی تیرآهن نیز رشد مثبتی را تجربه کرد. قیمت تیرآهن در طول هفته گذشته با رشد ۱۰۰ تا ۱,۰۵۰ تومانی در هر کیلوگرم همراه بود و در نهایت در آخرین روز بازار بدون نوسان به کار خود خاتمه داد. همچنین گفتنی است که این مقطع فولادی در هفته گذشته با تقاضایی بیش از مقدار تولید شده همراه بود و این می تواند اتفاق مثبتی برای رکود طولانی مدت تیرآهن تلقی شود. اگرچه در حال حاضر کلیت بازار آهن در خواب زمستانی به سر می برد، اما با بالا رفتن تقاضا در برخی مقاطع فولادی مانند تیرآهن، می توان چراغ سبزی برای رونق در صنعت ساخت و ساز باشد.

قیمت لوله فولادی

در قیمت قوطی پروفیل هم تنها در روزهای ابتدایی هفته رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم مشاهده کردیم. نوسان بازار این محصول در این نقطه متوقف شد و تا پایان هفته به ثبات قیمتی رسید.

به آخرین محصول یعنی نبشی و ناودانی می رسیم. این دو محصول از ابتدای هفته در ثبات به سر می بردند و هر دوی آنها در پایان هفته در قیمت ۲۹,۵۰۰ تومان به کار خود پایان دادند.

نتیجه می گیریم به غیر از تیرآهن، رکود در دیگر مقاطع فولادی همچنان پابرجاست و نوسان چندانی را در آن شاهد نبودیم. از آنجایی که قیمت لحظه ای آهن آلات از قیمت دلار نیز تاثیر می گیرد، باید گفت که به دلیل تعطیلات مذهبی در کشور، در قیمت دلار هم نوسانی نداشتیم. حال باید دید که آیا این روند تداوم خواهد داشت یا می توانیم امیدوار به تغییرات مثبت در شش ماه دوم سال باشیم؟


انتظار پاییزی گرم برای بازار آهن

سوالی که برای بسیاری از فعالان این حوزه اتفاق می افتد این است که آیا پاییز بهاری را در پیش داریم یا همچنان باید وضعیت فعلی را متحمل شد؟

در حال حاضر به دلیل تداوم در صادرات بی پایه و اساس چین و البته رکود در بازار مسکن، همچنان با معضل رکود در بازار فولاد جهانی رو به رو هستیم. در بازار داخلی نیز طبق گزارش هایی که پیش تر به آن پرداختیم، می توان گفت بازار آهن ایران در شرایط بهتری در مقایسه با بازار آهن در مقیاس جهانی می باشد. بخش زیادی از عدم نوسان بازار در هفته گذشته نیز به دلیل تعطیلات و تاثیر آن بر ثبات نرخ ارز بوده است. گفتنی است که به دلیل گرانی محصولات در بورس کالا، تمایل خریداران به خرید از بازار آزاد بیشتر شده است و همین امر منجر به کاهش نقدینگی و به دنبال آن کاهش معاملات در بازار شده است.


نتیجه گیری

از آنجایی که بازار آهن در تابستان سال جاری در رکود کامل به سر می برد، بازار آهن صرفا در تلاش برای جلوگیری از کاهش قیمت ها بود. در همین راستا کارشناسان پیش بینی می کنند با شرایط بهتری به پیشواز پاییز خواهیم رفت. آنها روند بازار را در سه ماه پاییز کاملا متفاوت خواندند و نخستین محرک آن را احتمال افزایش نرخ بنزین پیش بینی کردند. علاوه بر آن، با رفع محدودیت برق نیز می توان افزایش و بهبود حجم معاملات را پیش بینی کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.