سبک ترین میلگرد بازار + مقایسه مشخصات و وزن

استفاده از انواع میلگرد سبک، باعث کاهش قیمت میلگرد، هزینه حمل و نقل و وزن نهایی سازه می‌شود. از این رو فعالان بازار آهن و صنعت ساخت‌وساز، همواره در پی سبک ترین میلگرد بازار در بازه استاندارد هستند. معرفی  کارخانه‌های معتبری که میلگرد سبک تولید می‌کنند، موضوع این مقاله از دانشنامه آهن ملل است. اگر قصد خرید میلگرد سبک دارید، حتما با این ۵ کارخانه و مشخصات میلگرد آن ها آشنا شوید.

نسخه صوتی مقاله سبک ترین میلگرد بازار ایران

منظور از میلگرد سبک چیست؟

میلگرد سبک چیست

در بازار آهن و صنایع وابسته، به ویژه صنعت ساخت‌وساز از اصطلاح میلگرد سبک زیاد استفاده می‌شود و منظور، میلگردی است که وزن کمتری نسبت به وزن عرف سایر کارخانه‌ها دارد.

سبک‌وزن بودن این میلگردها به معنی بی‌کیفیت بودن آن ها نیست؛ زیرا این میلگردها با وجود سبک بودن، در بازه و تُلرانس استاندارد و طبق اصول آیین‌نامه‌ها تولید می‌شوند. این میلگردها بیشتر در سایز ۸ تا ۳۲ به صورت آجدار (گرید A2 و A3) عرضه می‌شوند؛ چرا که این محدوده سایز و گرید، متقاضیان بیشتری دارد.

توصیه می کنیم در مورد وزن استاندارد میلگرد که در آیین نامه و جدول اشتال آورده شده و همچنین روش های محاسبه وزن میلگرد در مقاله زیر بیشتر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۷ روش ساده و کاربردی محاسبه وزن میلگرد

روش محاسبه وزن میلگرد

چرا میلگرد سبک پرطرفردار است؟

یافتن میلگرد سبک و استاندارد در بازار آهن، مسئله‌ای چالش برانگیز و پراهمیت است؛ زیرا وزن میلگرد به طور مستقیم بر جنبه‌های مختلف مالی و کیفی پروژه ها تاثیر می‌گذارد.

مواردی که تحت تاثیر وزن میلگرد هستند، عبارتند از:

  • هزینه ساخت و ساز: استفاده از میلگرد سبک به طور مستقیم باعث کاهش قیمت میلگرد و صرفه‌جویی در هزینه ساخت و ساز می‌شود.
  • هزینه حمل و نقل: هرچه وزن بار کمتر باشد، هزینه حمل و نقل نیز کمتر خواهد بود. همچنین جابه‌جایی میلگردهای سبک، راحت تر، سریع تر و کم هزینه‌تر است.
  • وزن سازه: استفاده از میلگرد سبک باعث کاهش وزن سازه، کاهش بار مرده سازه و همچنین بهینه سازی مصرف مصالح ساختمانی می‌شود.

اگر سبک ترین وزن میلگرد به درستی انتخاب شود، مزایای قابل توجهی به همراه خواهد داشت؛ اما در صورتی که میلگرد سبک از برند معتبری نبوده و بی‌کیفیت باشد، می تواند خسارات جبران ناپذیری داشته باشد.

از این رو در ادامه به بررسی ۵ تولیدکننده میلگرد سبک، مشخصات و جدول وزنی میلگرد آن‌ها می‌پردازیم و میلگرد سبک این کارخانه‌ها را با دیگر برندهای مطرح و همچنین استانداردهای ملی مقایسه می‌کنیم.


۵ کارخانه تولید کننده میلگرد سبک در ایران

سبک ترین مارک میلگرد در بازار با توجه به وزن اعلامی هر کارخانه انتخاب می‌شود. بر این اساس، ۵ کارخانه زیر را می‌توان به عنوان کارخانه‌هایی با سبک ترین وزن میلگرد در بازار داخل معرفی کرد.

نکته: سبک‌وزن بودن میلگرد تمامی این ۵ کارخانه در تلرانس استاندراد است.

کارخانه های تولید کننده میلگرد سبک در ایران

۱- میلگرد سبک کارخانه راد همدان

در حال حاضر، سبک ترین میلگرد بازار متعلق به برند راد همدان است. کارخانه راد همدان با دو دهه سابقه در زمینه تولید میلگرد های آجدار A2  و A3، به دلیل وزن سبک میلگردها و کیفیت مناسب آن‌ها، محبوبیت زیادی در بازار پیدا کرده است. این کارخانه، میلگردهای سبک خود را مطابق با استاندارد ملی ایران و استانداردهای جهانی DIN و BS 4449 تولید می‌کند.

مشخصات میلگرد سبک راد همدان:

  • میلگرد A2 سایز ۸ و ۱۰ میلی متر
  • میلگرد A3 سایز ۱۲ تا ۳۲ میلی متر

با وجود این که راد همدان، سبک ترین میلگرد بازار را عرضه می کند، اما قیمت میلگرد راد همدان به دلیل کیفیت بالا، بیشتر از ۴ برند میلگرد سبکی است که در ادامه اشاره می کنیم.

برای تشخیص میلگرد راد همدان کافی است به علامت اختصاری RAD حک‌شده روی میلگردهای این کارخانه توجه کنید.


۲-  میلگرد سبک کارخانه حسن رود

کارخانه میلگرد حسن رود از نظر ظرفیت تولید، بزرگترین کارخانه تولید میلگرد شمال کشور است که میلگردهای آجدار A2 و A3 تولید می کند. این کارخانه در سال ۱۳۸۳ و در جاده رشت به بندر انزلی تاسیس شد. وزن میلگرد کارخانه حسن رود، تلرانس داشته و هر سایز در دو بازه کمترین و بیشترین وزن تولید می شود. با در نظر گرفتن کمترین وزن میلگرد، کارخانه حسن رود، دومین کارخانه عرضه کننده میلگرد سبک در بازار است.

مشخصات میلگرد سبک حسن رود

  • میلگرد A2 سایز ۸ و ۱۰ میلی متر
  • میلگرد A3 سایز ۱۲ تا ۲۰ میلی متر

راه شناسایی میلگرد حسن رود، علامت اختصاری حک‌شده روی میلگردهای آن است که به صورت NFG-CO می باشد.

میلگرد حسن رود به عنوان دومین میلگرد سبک بازار، قیمت مقرون به صرفه ای دارد؛ اما همچنان نمی توان آن را ارزان ترین میلگرد دانست. با این حال، قیمت میلگرد حسن رودکمی پایین تر از راد همدان است.


۳- میلگرد سبک کارخانه ظفر بناب

کارخانه میلگرد ظفربناب، یکی از بزرگ ترین کارخانه های فولادی در شمال غرب کشور است که در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه، علاوه بر تامین بخشی از میلگرد کشور، به عنوان واحد صادرات میلگرد نیز فعال است. همین مسئله، نشان دهنده کیفیت و اعتبار میلگرد ظفر بناب می باشد.

با مقایسه وزن میلگرد ظفر بناب با دیگر کارخانه ها، می توان میلگرد ظفر بناب را در رتبه سوم سبک ترین میلگردهای بازار قرار دارد. در واقع، هر سایز میلگرد ظفر بناب، مانند میلگرد حسن رود، در دو تلرانس وزنی تولید می شود که در این بین، میلگرد سبک ظفر بناب، به عنوان سومین میلگرد سبک بازار محبوبیت و تقاضای بالاتری نسبت به نوع سنگین‌وزن آن دارد.

مشخصات میلگرد سبک ظفر بناب

  • میلگرد A2 سایز ۸ و ۱۰ میلی متر
  • میلگرد A3 سایز ۱۲ تا ۳۲ میلی متر

میلگرد ظفر بناب با علامت اختصاری ZAFAR قابل شناسایی است.

با توجه به وزن سبک میلگرد ظفر بناب، خرید آن به صورت شاخه ای بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. قیمت میلگرد ظفر بناب نیز یکی از مناسب ترین قیمت های بازار است.


۴- میلگرد سبک کارخانه آناهیتا گیلان

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان، یکی دیگر از تولیدکنندگان میلگردهای سبک در شمال کشور است که در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. میلگرد سبک آناهیتا از نوع آجدار و در سایز ۸ تا ۳۲ میلی متر عرضه می شود.

این کارخانه، میلگردهای خود را تحت استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲، برگرفته از استاندارد GOST 5781 روسیه تولید می کند.

مشخصات میلگرد سبک آناهیتا گیلان

  •  میلگرد A2 سایز ۸ و ۱۰ میلی متر
  • میلگرد A3 سایز ۱۲ تا ۳۲ میلی متر

علامت اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان که برای شناسایی آن استفاده می شود، AG، مخفف دو کلمه آناهیتا و گیلان است.

وزن سبک، قابلیت تولید در سایزهای مختلف و مناسب بودن قیمت میلگرد آناهیتا گیلان، باعث شده این برند از جمله محبوب ترین میلگردهای سبک بازار شناخته شود.


۵- میلگرد سبک کارخانه سیرجان حدید جنوب

کارخانه میلگرد سیرجان حدید، بزرگ ترین تولیدکننده میلگرد در جنوب شرقی کشور است که در سال ۱۳۹۰ در شهرستان سیرجان استان کرمان راه اندازی شد. کارخانه سیرجان حدید، انواع سایزهای میلگرد آجدار A2 و A3 را در سبد تولیدات خود دارد.

میلگرد سبک سیرجان در رتبه پنجم از لیست میلگردهای سبک بازار قرار می گیرد. این میلگردها مانند سایر میلگردهای سبک که تا کنون معرفی کردیم، تحت استاندارد ملی و بین المللی، مانند استاندارد DIN تولید می شوند.

مشخصات میلگرد سبک سیرجان

  •  میلگرد A2 سایز ۸ و ۱۰ میلی متر
  • میلگرد A3 سایز ۱۰ تا ۴۵ میلی متر

میلگرد حدید سیرجان با علامت SIRJAN حک‌شده روی هر شاخه میلگرد قابل شناسایی است.

قیمت میلگرد سیرجان حدید به دلیل تولید در بازه وزنی سبک تا سنگین، از رنج متفاوتی برخوردار است؛ اما همچنان قیمت میلگرد این کارخانه از جمله قیمت های مناسب و پرطرفدار در بازار می باشد.


جدول وزن میلگرد سبک کارخانه های مختلف

جدول وزن میلگردهای سبک ۵ کارخانه ای که معرفی کردیم به صورت زیر است. با این جدول می توانید وزن میلگردهای سبک این ۵ کارخانه ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

وزن اعلام شده، وزن یک شاخه ۱۲ متری میلگرد بر حسب کیلوگرم است.

نکته: همانطور که اشاره کردیم رعایت وزن اسمی در بازه های تعریف شده استاندارد ملی ایران یکی از الزامات تولیدکنندگان میلگرد کشور می باشد و در تمامی این کارخانه ها بازه استاندارد رعایت شده است.

ردیفسایز میلگرد۸۱۰۱۲۱۴۱۶۱۸۲۰
۱وزن میلگرد راد همدان۴.۳۶.۳۹.۵۱۳.۵۱۷.۵۲۱.۵۲۷
۲وزن میلگرد حسن رود۴.۴۶.۹ تا ۷۱۰ تا ۱۰.۱۱۳.۸ تا ۱۴۱۷.۹ تا ۱۸.۲۲۲.۵ تا ۲۲.۸۲۸.۵ تا ۲۸.۸
۳وزن میلگرد ظفر بناب۴.۳۶ تا ۴.۵۸۶.۹۶ تا ۷.۸۰۱۰.۰۵ تا ۱۰.۳۰۱۳.۸۰ تا ۱۴.۱۰۱۸.۱۰ تا ۱۸.۳۹۲۲.۸۰ تا ۲۳.۲۰۲۸.۲۰ تا ۲۸.۶۰
۴وزن میلگرد آناهیتا گیلان۴.۵۷۱۰.۳۱۴۱۸.۵۲۳۲۹
۵وزن میلگرد حدید سیرجان۴.۵ تا ۵۷.۵ تا ۷.۸۰۱۰.۵۱۴.۵ تا ۱۵۱۸.۵ تا ۱۹۲۳.۵ تا ۲۴۲۸.۸ تا ۳۰

مقایسه وزن میلگرد سبک با وزن استاندارد

برای اینکه دید کامل‌تری به تفاوت وزن میلگردهای سبک نسبت به دیگر میلگردها و همچنین وزن استاندارد داشته باشید، جدول زیر را آماده کرده ایم. در این جدول می توانید سبک ترین وزن میلگرد در بازار را از بین ۵ کارخانه ای که بالا معرفی کردیم با وزن نمونه ای از میلگرد عرف بازار و وزن میلگرد در استاندارد ملی مقایسه کنید.

سایز میلگردوزن سبک ترین میلگرد بازار (Kg)نمونه ای از وزن میلگرد سنگین در بازار (Kg)وزن میلگرد در استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲
میلگرد راد همدانمیلگرد کویر کاشانمقدار اسمی (Kg)میزان رواداری %
۸۴.۳۵۴.۷۴±۸
۱۰۶.۳۷.۵۷.۳۹±۶
۱۲۹.۵۱۱۱۰.۶۵±۶
۱۴۱۳.۵۱۴.۸۱۴.۵۲±۵
۱۶۱۷.۵۱۹.۲۱۸.۹۶±۵
۱۸۲۱.۵۲۴.۶۲۴±۵
۲۰۲۷۳۰۲۹.۶۴±۵


کاربردهای میلگرد سبک

کاربرد میلگرد سبک

اگر میلگرد سبک در تلرانس استاندارد نباشد، استفاده از آن غیر اصولی بوده و متخصصان آن را تایید نمی کنند. اما اگر میلگرد سبک مطابق با استانداردهای ملی و جهانی تولید شده باشد، کاربرد آن در پروژه ها بدون مشکل خواهد بود. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت و ساز: برای تقویت سازه از میلگرد و آرماتورهای فولادی در بتن استفاده می شود تا مقاومت کششی سازه افزایش پیدا کند. استفاده از میلگرد سبک برای اعضای مختلف سازه، علاوه بر تقویت سازه، از سنگین‌شدن وزن ساختمان نیز جلوگیری می کند.

نکته: میلگرد سبک، بیشتر در پروژه های عمرانی کوچک با طبقات محدود کاربرد دارند.

ساخت حفاظ: به دلیل انعطاف‌پذیری خوب و قیمت مقرون به صرفه میلگردهای سبک، از آن ها در ساخت حفاظ در و پنجره، نرده، راه پله و .. نیز استفاده می شود.


تفاوت میلگرد سبک و سنگین

همانطور که گفتیم میلگردهای سبکِ باکیفیت در تلرانس استاندارد تولید می شوند. از این رو روش و استاندارد تولید هر دو نوع میلگرد سبک و سنگین مشابه است. اما تفاوت های میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

۱- اولین تفاوت که واضح ترین آن هاست، تفاوت در وزن آن ها است.

۲- تفاوت دیگر مربوط به میزان استحکام این دو مدل میلگرد است. میلگردهای سبک به دلیل وزن کمتر، استحکام کمتری دارند.

۳- تفاوت در کاربرد نیز یکی دیگر از موارد قابل مقایسه برای میلگرد سبک و سنگین است. از انواع میلگرد سبک، بیشتر در سازه های کوچک با طبقات محدود یا برای حفاظ و نرده استفاده می شود؛ اما در پروژه های سنگین و بزرگ، میلگردهای سنگین کاربرد بیشتری دارند.

۴- دیگر تفاوت مهم و تاثیرگذار میلگرد سبک و سنگین، قیمت آن هاست. مسلما میلگردهای سبک تر، قیمت کمتری نسبت به میلگرد با وزن بالا دارند.

نکته: اگرچه قیمت میلگرد سبک معمولا کمتر از نوع سنگین آن است، اما مشتری با خرید یک بندیل میلگرد، تعداد شاخه های بیشتری دریافت می کند؛ در نتیجه می توان گفت معامله میلگرد سبک، هم برای خریدار و هم فروشنده مقرون به صرفه است.


نحوه خرید میلگرد سبک

بعد از شناخت برندهای معتبر تولیدکننده میلگرد سبک، مهم ترین نکته برای خرید این میلگردها مراجعه به مراکز فروش معتبر است. مراکز فروش معتبر به طور مستقیم با کارخانه های تولیدکننده در ارتباط بوده و می توانند مسیر خرید میلگرد سبک را برایتان تسهیل کنند.

توجه: هر برندی که انتخاب کردید، به علامت اختصاری میلگرد آن کارخانه توجه داشته باشید تا از اصالت میلگرد سبک مطمئن شوید.

جزئیات کامل و دقیق‌تر جهت خرید انواع میلگرد موجود در بازار طی سه مرحله قبل از خرید، زمان خرید و پس از آن را در مقاله جامع ترین راهنمای خرید میلگرد بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

سخن آخر

شناخت سبک ترین میلگرد بازار که در بازه استاندارد تولید می شود، به فعالان بازار آهن کمک می کند علاوه بر حفظ کیفیت و امنیت سازه، در هزینه مصالح، هزینه حمل و نقل و همچنین وزن نهایی سازه خود صرفه‌جویی کنند.

سوالات متداول

سبک ترین میلگرد بازار متعلق به کدام کارخانه هاست؟

در حال حاضر کارخانه های زیر سبک ترین میلگرد بازار را تولید می کنند:
۱-کارخانه میلگرد راد همدان
۲- کارخانه میلگرد حسن رود
۳- کارخانه میلگرد ظفر بناب
۴- کارخانه میلگرد آناهیتا گیلان
۵- کارخانه میلگرد سیرجان حدید جنوب

آیا میلگرد سبک بی کیفیت است؟

خیر؛ سبک‌وزن بودن میلگرد کارخانه هایی که معرفی کردیم، به معنی بی کیفیت بودن میلگرد آن ها نیست؛ زیرا وزن این میلگردها در بازه و تُلرانس استاندارد تولید می شوند.

چرا میلگرد سبک محبوبیت دارد؟

از آنجا که وزن میلگرد به طور مستقیم بر قیمت میلگرد، هزینه حمل و نقل و همچنین وزن سازه تاثیر دارد، شناسایی و خرید میلگرد سبکِ باکیفیت برای فعالان بازار آهن و ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.