۷ کارخانه برتر میلگرد شمال

کارخانه های میلگرد شمال، به خصوص فایکو، فولاد آناهیتا، امیرکبیر خزر، نورد فولاد گلستان از اعتبار و شهرت بالایی در بازار برخوردارند. به واسطه دسترسی به شاهراه‌های مهم کشور از جمله جاده ساری به تهران، جاده ساری به مشهد و راه آهن سراسری، حمل و نقل و خرید از کارخانه میلگرد شمال را آسان تر کرده است. در همین راستا، می خواهیم کارخانه های شمال میلگرد را همراه با محصولات آنها برای شما معرفی کنیم.

نسخه صوتی مقاله ۷ کارخانه میلگرد شمال

۱- کارخانه فولاد حسن رود گیلان

کارخانه فولاد حسن رود گیلان بزرگ‌ترین کارخانه میلگرد شمال از لحاظ ظرفیت تولید است. این کارخانه در جاده رشت به بندر انزلی قرار دارد. در حال حاضر، این مجتمع فولادی توانایی تولید سالیانه ۲.۵ تُن محصولات نورد گرم را دارد. علاوه بر میلگرد، فرآورده های صنعتی و ساختمانی مانند ورق سیاه هم به بازار عرضه می کند.

کارخانه میلگرد حسن رود

مشخصات میلگرد حسن رود گیلان

میلگردهای نورد گرم از نوع A2 و A3 با سایزهای ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ در فولاد حسن رود تولید می گردند. علامت اختصاری میلگرد حسن رود ، NFG-CO است که روی آن حک شده است. تمامی برندها دارای یک علامت اختصاری هستند و برای شناسایی میلگرد اصل استفاده می شود که از لینک زیر می توانید اطلاعات لازم را بدست آورید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: ۶ روش شناسایی میلگرد تقلبی از اصل

میلگرد تقلبی

علاوه بر تشخیص اصالت میلگرد، بهای آن هم مهم است. قیمت میلگرد حسن رود تقریبا گران است، البته در مقایسه با میلگردهای شمال مانند فایکو.


۲- کارخانه فایکو

کارخانه میلگرد فایکو، از لحاظ ظرفیت تولید دومین کارخانه تولید میلگرد شمال است.. حداکثر تولید سالیانه شرکت البرز ایرانیان (فایکو) بالغ بر ۱.۵ میلیون تُن است. میلگردهای این شرکت از نوع A3 و A4 هستند که با شناسه های آج ۴۰۰ و آج ۵۰۰ در استاندارد ملی شناخته می شوند. کارخانه میلگرد ساری در استان مازندران- کیلومتر ۱۵ جاده ساری به مشهد واقع شده است.

کارخانه میلگرد فایکو ساری

مشخصات میلگرد فایکو

میلگرد فایکو از سایز ۸ تا ۳۲ تولید می شود و دارای حداقل استحکام های کششی ۵۰۰ و ۵۵۰، مقاومت تسلیمی ۴۲۰ تا  500 مگا پاسکال است. از نظر کیفیت باید گفت که ازدیاد طول میلگرد فایکو حداقل ۱۰ درصد است که نشان دهنده میزان مقاومت بالای آن در برابر شکست و خم شدن است. برای همین این میلگرد در پروژه های حساس ساختمانی استفاده می شود.

از لحاظ قیمتی، معمولا قیمت میلگرد کارخانه فایکو ساری نسبت برخی کارخانه‌های میلگرد شمال مانند حسن رود ارزان‌تر است. توجه داشته باشید که علاوه نرخ‌های لحظه ای، باید عوامل تأثیر گذار دیگر مانند نرخ ارز، میزان تقاضا، هزینه مواد اولیه و حتی نرخ های کریاه را در نظر بگیرید.


۳- کارخانه میلگرد امیر کبیر خزر

 مجتمع فولاد امیر کبیر خزر در سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی رشت تأسیس شد. این مجموعه ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تُن میلگرد در سال را دارد و از همین لحاظ در رتبه سوم کارخانه میلگرد شمال ایستاده است. در همان ابتدای کار، این مجموعه با اخذ مجوز تولید میلگرد A3، فعالیت خود را آغاز کرد. پس از آن توانست با تصویب استاندارد جدید، میلگردهای A4 را هم تولید کند.

کارخانه میلگرد امیرکبیر خزر

در مقایسه با برندهای دیگر، قیمت میلگرد امیر کبیر خزر نسبتا ارزان تر است. از لحاظ کیفیت هم باید گفت که میلگردهای تولیدی این مجموعه فولادی تحت استاندارد ملی ۳۱۳۲، DIN آلمان، ASTM آمریکا، GHOST روسیه و TS ترکیه است. از این محصول برای تمامی پروژه های مهم از جمله سد سازی، ساختمان سازی، ساخت نیروگاه، واحدهای صنعتی و تجاری و غیره استفاده می شود.

مشخصات میلگرد امیر کبیر خزر

میلگرد امیر کبیر خزر با گریدهای A1، A2، A3 و A4 تولید می شود که حداقل استحکام تسلیمی آنها بین ۲۴۰ تا ۵۲۰ است. میزان درصد فسفر و گوگرد استاندارد این میلگرد بین ۰.۰۴۰ تا ۰.۰۵۰ است که باعث می شود مقاومت میلگرد را در برابر خوردگی جوّ بالا ببرد.

علاوه بر این، کارخانه امیر کبیر خزر توانمندی تولید ۳ سایز مختلف محصول را به طور همزمان دارد. بهره گیری از ناوگان حمل و نقل مطمئن، قرارگیری کارخانه در مجاورت بنادر استراتژیک شمال کشور و مجهز بودن به آزمایشگاه ی مدرن از ویژگی های برجسته این کارخانه است.


۴- شرکت فولاد آناهیتا

کارخانه میلگرد آناهیتا گیلان در سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۲۰ هزار و ۹۰۸ متر مربع تأسیس شد. این مجموعه فولادی به کمک نیروهای مجرب و بومی، ظرفیت سالیانه خود را به ۳۲۰ هزار تُن برساند. در نهایت کارخانه فولاد آناهیتا گیلان در سال ۱۳۹۳ توسط وزیر صمت و مسئولان مرتبط رسما افتتاح شود و بتواند برای ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و ۱۳۰۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال زایی کند.

شرکت میلگرد آناهیتا گیلان

شرکت های زیر مجموعه کارخانه آناهیتا گیلان

مجتمع ذوب آهن درفک شمال، شرکت کارآفرینان نسیم گیلان و آرمان بارگیل از زیرمجموعه های این کارخانه بزرگ هستند. در بخش ذوب آهن، ۲ کوره القایی ۳۰ تُنی وجود دارد که تقریبا ۸۰ درصد مواد اولیه کارخانه میلگرد رشت را تأمین می کند.

مشخصات میلگرد آناهیتا گیلان

میلگرد آناهیتا از شمش های ۵SP بدست می آیند و با گریدهای A2، A3 و A4 به بازار عرضه می شوند. طرح های آج و مشخصات هندسی این محصول مانند گام، ارتفاع، پهنا و آج به شکل کاملا استاندارد طراحی شده است.  میلگرد کارخانه رشت را می توان با علامت های اختصاری زیر شناخت:

  • A.G.J.U برای سایزهای ۸ و ۱۰ با گرید A2
  • A.G.C.T برای سایزهای ۱۲ تا ۳۲ با گرید A3
  • A.G.S.T برای سایزهای ۱۲ تا ۳۲ با گرید A4
علامت های اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان

نکته: در بین ۲۰ کارخانه تولید میلگرد، تعدادی اندکی از آنها تجهیزات تولید گرید A4 را روی خط تولید خود دارند، که شرکت فولاد آناهیتا یکی از آنهاست. مجتمع های فولادی میلگرد A4 را بر اساس سفارش مشتری و نیاز بازار تولید می کنند.

قیمت میلگرد در شمال همواره مورد توجه کارفرمایان و مدیران پروژه‌های صنعتی در آن منطقه بوده است، زیرا هم از لحخاط مسافتی به محل پروژه نزدیک است و هم نرخ های مناسبی دارند. از لحاظ قیمتی، قیمت میلگرد آناهیتا گیلان نسبت به کارخانه های فایکو و امیر کبیر خزر گران‌تر است.


۵- کارخانه صنایع نورد فولاد گلستان

  کارخانه صنایع نورد فولاد گلستان از تولید کنندگان میلگرد شمال کشور است که در جاده مینو دشت به سمت گنبد کاووس قرار دارد. کارخانه میلگرد نورد گلستان یا کارخانه میلگرد گنبد سالانه ۳۴۰ هزار تُن محصولات فولادی را بر اساس استانداردهای ملی تولید می کند.

کارخانه صنایع نورد فولاد گلستان (کارخانه میلگرد گنبد)

مشخصات محصولات نورد فولاد گلستان

فرآورده های این کارخانه شامل انواع میلگرد و کلاف ساده و آجدار در سایزهای مختلف است. سایزهای این محصولات عبارتند از:

  • میلگرد ساده از سایز ۸ تا ۲۸
  • آجدار از سایز ۸ تا ۲۸
  • کلاف های ساده و آجدار از سایز ۵.۵ تا ۱۴

۶- کارخانه فولاد اطلس گلستان

کارخانه فولاد اطلس گلستان از کارخانه‌های مطرح میلگرد شمال است که در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد. کارخانه فولاد اطلس گلستان (معراج سابق) در شهرک صنعتی بندر گز فاز دوم- شهرستان گز- استان گلستان واقع شده است. این مجموعه تولید کننده انواع میلگردهای آجدار در سایزهای ۱۲، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ است.

کارخانه فولاد اطلس گلستان (معراج سابق)

مشخصات میلگرد فولاد اطلس گلستان

  • میلگرد سایز ۱۲ با سطح مقطع اسمی ۱۱۳ میلی‌متر
  • میلگرد سایز ۱۴ با سطح مقطع اسمی ۱۵۴ میلی‌متر
  • میلگرد سایز ۱۶ دارای سطح مقطع اسمی ۲۰۱ میلی‌متر
  • میلگرد سایز ۱۸ با سطح مقطع اسمی ۲۵۴ میلی‌متر
  • میلگرد سایز ۲۰ با سطح مقطع اسمی ۳۱۴ میلی‌متر

نکته: سطح مقطع اسمی همان قطری است که برای محاسبه دقیق سطح مقطع میلگرد استفاده می شود. در واقع قطر واقعی میلگرد، سطح آجها را هم در نظر می گیرد.


۷- کارخانه راستین آستارا

یکی از کارخانه های میلگرد شمال که در گیلان واقع شده است، فولاد راستین آستارا است. این مجموعه تجهیزات تولید میلگرد با سایزهای ۱۴ تا ۲۲ را روی خط تولید خود دارد.

کارخانه راستین آستارا

مشخصات میلگرد راستین آستارا

تمامی میلگردهای از شمش های با کیفیت ۵Sp از کارخانه های معتبر بدست می آیند. میلگرد راستین آستارا با گرید A3 تولید می شود وز میلگردهای خشک به حساب می آید.

کدام میلگرد شمال گران‌تر است؟

معمولا از لحاظ رنج قیمتی، میلگردهای حسن رود و آناهیتا نسبت به میلگردهای خزر و فایکو گران‌تر هستند. قیمت روز میلگرد شمال برای تخمین زدن میزان مصرف میلگرد در ساختمان سازی و سازه‌های صنعتی همیشه توسط مهندسان پروژه رصد می شود.


کلام آخر

پروژه های ساختمانی و صنعتی بسیاری در کشور انجام می گیرد که بخشی از محصولات آن از کارخانه های میلگرد شمال تأمین می شود. از لحاظ کل ظرفیت تولید سالانه، کارخانه میلگرد حسن رود با ۲.۵ میلیون تُن در رتبه اول ایستاده است و پس از آن فایکو ساری با ۱.۵ میلیون تُن جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. از بین تولیدکنندگان میلگرد شمال، برند آناهیتا و امیرکبیر خزر گرید A4 به بازار عرضه می کنند. ارزان‌ترین قیمت روز میلگرد شمال  مربوط به کارخانه‌های فایکو و خزر است.

کدام میلگردهای شمال ارزان‌تر هستند؟

در بین میلگردهای شمال، برندهای فایکو و خزر نسبت به بقیه قیمت کمتری دارند.

کارخانه های تولید میلگرد شمال چه کارخانه هایی هستند؟

۷ کارخانه فایکو ساری، آناهیتا گیلان، راستین آستارا، فولاد اطلس گلستان، صنایع نورد فولاد گلستان، شرکت امیر کبیر خزر و حسن رود از تولید کننده های میلگرد شمال هستند.

کارخانه های تولید کننده میلگرد a4 شمال کدامند?

کارخانه های فایکو ساری، امیر کبیر خزر و آناهیتا گیلان از تولید کنندگان میلگرد شمال هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.