تیرچه فلزی کرومیت: از مشخصات تا کاربرد

تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت چیست؟ تیرچه فلزی چه مشخصات و در عین حال چه کاربردی دارد؟ می دانیم که در صنعت ساخت و ساز از مصالح زیادی استفاده می شود که هر یک از آن ها بسته به ویژگی هایی که دارد، در قسمتی از ساخت و ساز استفاده می گردد. مطمئنا در صورت عدم وجود هر یک از این مصالح، در روند ساخت و ساز اختلال ایجاد خواهد شد. در ساختمان سازی یکی از مصالح مهم و کاربردی، تیرچه ها هستند که به ۲ نوع تیرچه فلزی و تیرچه بتنی تقسیم می شوند. تیرچه فلزی یکی از متداول ترین انواع تیرچه هاست و با توجه به ساختاری که دارد، نوعی تیرچه پیش تنیده محسوب می شود. در این مقاله به شرح تیرچه فلزی کرومیت می پردازیم؛ بنابراین با آهن ملل همراه باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع تیرچه + کاربرد هر یک

انواع تیرچه

تیرچه فلزی (تیرچه کرومیت) چیست؟

تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت که نوعی تیرچه پیش ساخته محسوب می شود، بال تحتانی آن از یک تسمه و بال فوقانی نیز از یک تسمه یا دو میلگرد ساخته شده است. دو بال تیرچه به کمک میلگردی خم شده که در نقش جان باز عمل می کند و به یکدیگر متصل می شوند.

تیرچه کرومیت ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند وزن بتن و قالب ها را تحمل کنند، بنابراین پس از ریخته گری بتن، تیرچه های فولادی با بتن یکپارچه شده و بارهای وارد شده به سقف را تحمل می کنند. به طور کلی این تیرچه ها قابلیت تحمل بار قبل و بعد از بتن را دارند و می توانند تمامی بارهای زنده و مرده را تحمل کنند.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت میلگرد

در فاصله موجود در بین تیرچه‌ها، از مقاطع زیر استفاده می شود:

  • بلوک‌های پیش ساخته بتنی
  • طاق ضربی

هنگام انجام عملیات اجرایی، این تیرچه‌ها نیازی به شمع ندارند و می توانند بارهای اجرایی را مستقیما تحمل کنند و به نوعی خود ایستا هستند؛ بنابراین برای استفاده در سازه‌هایی که طبقات آن ها دارای ارتفاع زیادی است و عملیات شمع بندی ممکن است دچار مشکل شود یا استفاده از آن هزینه‌های زیادی را در بر داشته باشد، استفاده از تیرچه فلزی بهترین انتخاب خواهد بود.

اجزای تشکیل دهنده تیرچه فلزی چیست؟

اجزای تشکیل دهنده‌ تیرچه کرومیت به شرح زیر است:

  • بال تحتانی
  • اعضای قطری
  • بال فوقانی

در ادامه به طور اختصاصی به نقد و بررسی هریک می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده تیرچه فلزی کرومیت
اجزای تشکیل دهنده تیرچه فلزی کرومیت

بال تحتانی

اولین اجزای تشکیل دهنده تیرچه فلزی کرومیت، بال تحتانی آن است که از ورق برش خورده ساخته می شود. بال تحتانی به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند و بارهای اعمال شده را در سه مرحله تحمل می کند که هریم از این مراحل به شرح زیر است:

  • مرحله اول

در این مرحله بال تحتانی باید به عنوان عضو کششی، توان تحمل نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی که ناشی از وزن خود تیرچه در زمان حمل و نقل است را داشته باشد.

  • مرحله دوم

در این مرحله باید بال تحتانی، توانایی تحمل نیروی کششی که از وزن مرده سقف حاصل می شود را در فواصل محور تا محور تیرچه‌های فلزی، داشته باشد.

  • مرحله سوم

در این مرحله باید بال تحتانی بتواند به عنوان عضو کششی تحت لنگر ناشی از بارهای وارد شده عمل کند.

اعضای قطری

اعضای قطری،دومین قسمت از اجزای سازنده تیرچه کرومیت است که از میلگرد برای ساخت آن استفاده می شود. این قسمت به عنوان خرپا عمل می کند و با استفاده از اعضای کششی و فشاری، به منظور تحمل بارهایی که بر تیرچه فلزی وارد می شود، در سه مرحله زیر بارگذاری و تامین می شود.

  • مرحله‌ اول

اعضای قطری تیرچه کرومیت به همراه  اعضای کششی زیرین و اعضای بالایی خود، ایستایی لازم را به منظور تحمل وزن خود تیرچه فلزی در هنگام حمل و نقل، تأمین می کند.

  • مرحله دوم

 تیرچه فلزی (کرومیت)، ایستایی مورد نیاز را جهت تحمل بار مرده سقف بین تکیه گاه های موقت، تأمین می کند.

  • مرحله سوم

در این مرحله با بارگذاری تیرچه فلزی، بخشی از نیروی برشی وارد شده توسط عضو قطری بخشی متحمل می شود.

بال فوقانی

در تیرچه فلزی، بال فوقانی از نبشی، تسمه یا ناودانی تشکیل شده است که درون بتن پوششی ساکن می شود. در اولین و دومین مرحله بارگذاری تیرچه فلزی، بال فوقانی وزن تیرچه را در زمان جابه جایی و وزن مرده سقف را در زمان بتن ریزی و قبل از ایجاد مقاومت بتن پوششی تحمل می کند. در مرحله‌ سوم از بارگذاری تیرچه، بار ایجاد شده از بارهای مرده و زنده هنگام استفاده از سازه متحمل می شود.

توجه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مزایا و معایب تیرچه بتنی، به مقاله ای که مجموعه آهن ملل برای شما آماده نموده است مراجعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله مزایا و معایب تیرچه بتنی

تیرچه بتنی

کاربرد تیرچه کرومیت

  • هنگام ساختمان سازی در سقف‌های سبک که دهانه‌ بلندی دارند از تیرچه فلزی استفاده می شود.
  • از تیرچه کرومیت می توان برای ساخت اسکلت‌های فلزی استفاده کرد. همچنین سقف‌هایی که در ساخت آن ها از تیرچه فلزی استفاده می شود، جزو سقف‌های حفره دار و شبکه‌ ای به شمار می روند.
کاربرد تیرچه کرومیت
کاربرد تیرچه کرومیت

مزایای تیرچه فلزی

استفاده از تیرچه فلزی مزایای زیادی در پی دارد که که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از تیرچه فلزی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • اجرای تیرچه فلزی در پروژه های مختلف به آسانی انجام می شود.
  • اجرای تیرچه فلزی سریع بوده و در نهایت باعث افزایش روند اجرای پروژه می گردد.
  • از تیرچه فلزی برای مکان‌هایی که عایق حرارت و صدا بودن اهمیت بسیاری دارد، نیز استفاده می شود.

تیرچه‌‌های فلزی به علت وزن سبکی که دارند، امکان تیرریزی تمام طبقات یک ساختمان را به راحتی میسر می سازند، در صورتی که به جای بلوک سفالی یا سیمانی از بلوک یونولیت سقفی استفاده شود، سرعت اجرای کار نیز افزایش پیدا می کند.

کاربرد تیرچه کرومیت
کاربرد تیرچه کرومیت

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که هر کدام از مصالح ساختمانی نقش کلیدی در ساخت و ساز ایفا می کنند. یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی تیرچه های فلزی کرومیت هستند که در طول مقاله به توضیح کامل درباره این محصول پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول تیرچه فلزی کرومیت

تیرچه فلزی چیست؟

تیرچه فلزی یا تیرچه فلزی کرومیت نوعی تیرچه پیش ساخته محسوب می شود. در این نوع تیرچه بال تحتانی از یک تسمه و بال فوقانی نیز از یک تسمه یا دو میلگرد ساخته شده است.

اجزای تشکیل دهنده تیرچه فلزی کرومیت کدامند؟

۱.بال تحتانی ۲.اعضای قطری ۳.بال فوقانی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.