تیرچه بتنی چیست+مزایا و معایب

تیرچه بتنی یکی از صدها مصالحی است که در ساختمان سازی از آن استفاده می شود. همان طور که هر کدام از مصالح ساختمان سازی همچون تیرآهن، میلگرد و آجر به صورت اختصاصی برای قسمت های خاص ساختمان به کار می رود، تیرچه نیز کاربرد ویژه ای برای صنعت ساخت و ساز دارد. تیرچه را می توان گفت یکی از مهم ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است که به دو نوع تیرچه فلزی کرومیت و تیرچه بتنی تقسیم می گردد. در این مقاله به شرح و بررسی تیرچه بتنی، انواع، مزایا و معایب آن می پردازیم؛ بنابراین با آهن ملل همراه باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع تیرچه + کاربرد هر یک

انواع تیرچه

تیرچه بتنی چیست؟

تیرچه بتنی قطعه پیش‌ ساخته‌ ای مورد نیاز برای صنعت ساخت و ساز است که از بتن و میلگرد فولادی ساخته می شود و پس از ایجاد و ساخت تیرهای اصلی، به منظور ساخت تیرهای فرعی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی تیرچه ها از عناصر اصلی برای ایجاد تکیه گاه سقف و کف ساختمان می باشند، اما تیرچه بتنی نقش اصلی در ساخت سقف ساختمان ها به عهداه دارد.

با تمام نکات گفته شده، به طور کلی تیرچه های بتنی به دو نوع زیر تقسیم بندی شوند:

  • تیرچه خرپایی
  • تیرچه پیش تنیده

تیرچه خرپایی

تیرچه خرپایی از میلگرد و بتن ساخته می شود که ابعاد و وزن آن با توجه به اندازه دهانه و میزان باری که باید در سازه تحمل کند، متفاوت می باشد. در این مدل تیرچه، میلگردهای تیرچه در دو حالت زیگزاگ و طولی قرار می گیرند و به شکل خرپا درمی آیند.

سیستم تیرچه خرپایی باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای کششی و برشی وارده می شود. میلگرد زیگزاگ استفاده شده در تیرچه خرپایی معمولا دارای سایز ۶.۵ یا ۸ می باشد و میلگرد طولی که بر روی میلگرد زیگزاگ جوش داده می شود، دارای سایز ۸ تا ۱۶ است.

تیرچه های خرپایی در دو مدل تولید می شوند که شامل موارد زیر می باشد:

  • تیرچه خرپایی با قالب ماندگار که به نام تیرچه فونداله دار در بین افراد شناخته می شود.
  • تیرچه خرپایی بدون قالب ماندگار که با نام تیرچه درجا در بین افراد شناخته می شود.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت میلگرد

تیرچه پیش تنیده

منظور از تیرچه پیش پیش تنیده این است که سیم های فولادی به قطر ۵ میلی متر توسط دستگاهی کشیده می شوند و سپس بتن ریزی بر روی آن آغاز می گردد. بعد از محکم شدن بتن، مفتول ها را از آن خارج می کنند. لازم به ذکر است که این نوع تیرچه ها باید در کارخانه ها تولید شوند تا از استحکام و دقت بالای آن اطمینان حاصل گردد. از مشخصات تیرچه پیش تنیده می توان به وجود بتن های رده مقاومتی C35 با مقاومت بین ۱۷۵۰ تا ۱۹۰۰ نیوتن بر میلی متر مربع در این نوع تیرچه اشاره کرد.

با استفاده از تیرچه پیش تنیده، قیمت تمام شده پروژه بسیار کاهش می یابد در نتیجه همین دلیل باعث برتری و استفاده بیشتر از این تیرچه گردیده است.

تیرچه پیش تنیده
تیرچه پیش تنیده

بارگذاری تیرچه‌ بتنی

تیرچه‌ بتنی در طی سه مرحله‌ بارگذاری می شود که این مراحل به شرح زیر می باشد:

  • مرحله‌ اول: تیرچه‌ ها بار ناشی از وزن خود را هنگام حمل و نقل متحمل می شوند.
  • مرحله‌ دوم: تیرچه‌ ها به تنهایی و در زمان اجرای سقف، بار مرده‌ای که از اجزای سقف (وزن تیرچه، بلوک و بتن درجا) ناشی می شود و همچنین بارهای زمان اجرا در حد فاصل تکیه گاه های اصلی را متحمل می شوند.
  • مرحله‌ سوم: تکیه گاه‌های موقت برداشته می شود و تیرچه بار ایجاد شده از بارهای مرده و زنده، هنگام انجام عملیات بهره برداری را تحمل می کند.

مزایای استفاده از تیرچه بتنی

  • استفاده از تیرچه بتنی برای اجرای سقف، باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر نیروهای افقی از جمله باد و زلزله می شود.
  • در ساخت و ساز، برای اجرا و نصب تیرچه، نیازی به استفاده از نیروهای متخصص نیست و کارگران ساده هم می توانند این عملیات را به خوبی انجام دهند.
  • هنگام اجرای سقف، به علت اجرای شمع بندی، میزان ارزش سقف کاهش پیدا می کند.
  • تیرچه بلوک دارای وزن کمی می باشد به همین جهت هنگام حمل و نقل نیازی به جرثقیل نیست و هزینه های حمل و نصب کاهش پیدا می کند.
  • استفاده از بلوک های توخالی جهت قرار گیری بین تیرچه ها، سبب کاهش میزان مصرف بتن و در نتیجه منجر به کاهش هزینه های نهایی می شود.

توجه: برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره مشخصات و کاربرد تیرچه فلزی کرومیت، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله بررسی مشخصات و کاربردهای تیرچه فلزی کرومیت

تیرچه فلزی کرومیت

معایب استفاده از تیرچه بتنی

استفاده از تیرچه بتنی، همانند دیگر مصالح، معایبی نیز به همراه دارد که به شرح زیر می باشد:

  • تیرچه های بتنی در برابر رطوبت ممکن است دچار زنگ زدگی شوند.
  • نوع اتصال میلگرد به ورق آهن کف، جوش های غیر همگن است که از مقاومت پایینی برخوردار می باشد.
  • در تیرچه های بتنی، ورق موجود در پاشنه، بیرون از بتن باقی می ماند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که مصالح ساختمانی زیادی در صنعت ساخت و ساز وجود دارند که عدم استفاده از هر کدام آن ها می تواند سبب بروز اختلال در ساختمان سازی شود. تیرچه بتنی یکی از متداول ترین انواع تیرچه ها می باشد که یقینا استفاده از آن می تواند مزایا و معایبی داشته باشد که در طول مقاله به آن ها پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید، از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول تیرچه بتنی

معایب استفاده از تیرچه بلوک چیست؟

۱.تیرچه ها در برابر رطوبت ممکن است دچار زنگ زدگی شوند. ۲.نوع اتصال میلگرد به ورق آهن کف، جوش های غیر همگن است که دارای مقاومت پایینی می باشد. ۳.در تیرچه فلزی ورق موجود در پاشنه بیرون بتن باقی می ماند.

مزایای استفاده از تیرچه بلوک چیست؟

۱.تیرچه بلوک دارای وزن پایینی است. ۲.هنگام اجرای سقف، به علت اجرای شمع بندی، میزان لرزش سقف کاهش می یابد. ۳.در ساخت و ساز برای اجرا و نصب تیرچه نیازی به نیروی متخصص نیست. ۴.استفاده از تیرچه برای اجرای سقف، سبب ایجاد مقاومت بالا در برابر نیروهای افقی می شود.

متداول ترین انواع تیرچه های بتنی کدامند؟

۱.تیرچه خرپایی ۲.تیرچه پیش تنیده

تیرچه بتنی چیست؟

این محصول یک قطعه پیش‌ ساخته‌ است که از بتن و میلگرد فولادی ساخته می شود و پس از ایجاد و ساخت تیرهای اصلی، به منظور ساخت تیرهای فرعی مورد استفاده قرار می گیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.