تفاوت ورق روغنی با ورق سیاه

همانطور که می دانید ورق سیاه به روش نورد گرم و ورق روغنی، توسط نورد سرد تولید می شوند. در هنگام خرید ورق سیاه و ورق روغنی، باید اطلاعات کافی در مورد هر دو نوع ورق داشته باشید.

معمولا ورق هایی که به روش نورد گرم تولید می شوند، کیفیت کمتری نسبت به ورق های سرد دارند. ورق های گرم هنگامی که در خط تولید قرار دارند، در همان ابتدا به همان شکل نهایی در می آیند. پس به حرارت مجدد نیاز ندارد. در نتیجه پس از تولید ورق سیاه، میزان تغییر شکل و سایز در ورق سیاه کمتر از ورق روغنی است. در ادامه با دیگر تفاوت ورق روغنی با ورق سیاه آشنا می شویم.

ورق روغنی چیست؟

ورق هایی که به روش نورد سرد تولید می شوند، در زبان عامیانه به ورق روغنی معروفند. ورق روغنی دارای سطح صیقلی، صاف و یکدست است. ورق روغنی قبل از نورد سرد ضخامت بالایی دارد و با عملیات نورد سرد ضخامت ورق کم می شود. به دلیل ظاهر زیبایی که ورق روغنی دارد، در جاهایی که ظاهر محصول مهم است، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با ورق روغنی و فرآیند تولید آن می توانید به مقاله “ورق روغنی” رجوع کنید.

ورق روغنی
ورق روغنی

برای خرید ورق روغنی و اطلاع از قیمت آن بر لینک قیمت ورق آهن روغنی کلیک نمایید.

ورق سیاه چیست؟

یکی از محصولات ورق های نورد گرم، ورق سیاه می باشد که در دمایی بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتیگراد تولید می شود. ورق سیاه دارای سطح ناصاف و کدر هستند، به همین خاطر به آن هاورق سیاه می گویند.

برای صاف شدن سطوح ورق ها و از بین بردن کدری و ماتی می توان با عملیاتی مانند اسیدشویی تا حد زیادی سطح ورق ها را صاف کرد.

تفاوت ورق سیاه و روغنی چیست؟

تفاوت در سایز: ورق نهایی تولید شده توسط نورد گرم، دارای سطح خشنی است و تلرانس ابعادی ورق دقیق نمی باشد. ضخامت ورق سیاه در نورد گرم از ۲۵ به ۶ میلیمتر کاهش داده می شود. اگر ضخامت ورق کم باشد، می تواند دور یک محور پیچیده شود.

کویل های تولید شده با ضخامت کم، مواد اولیه ورق روغنی در فرآیند نورد سرد است. در نورد سرد ورق هایی با ضخامت کم، پرداخت سطح بالا و تلرانس کم تولید می شود.

تفاوت ورق سیاه و روغنی
تفاوت ورق سیاه و روغنی

تفاوت کیفیت: دستگاه هایی که برای تولید ورق به روش نورد گرم استفاده می شوند، بسیار پیشرفته و گران قیمت هستند. این محصولات مرغوب بوده و قیمت کمتری نسبت به ورق روغنی دارند. ورق گرم برای محصولات سایز بزرگ استفاده می شود و شکل متمایزی نسبت به دیگر محصولات دارد.

سطح محصولات نورد سرد با یک پوشش با کیفیت بالا، صاف و یکنواخت است. میلگردهایی که توسط نورد سرد تولید می شود، استحکام و سختی بالاتری نسبت میلگردهای تولید شده توسط روش نورد گرم دارند. این روند در تولید ورق های فولادی برعکس است و میزان کربن استفاده شده در ورق های تولید شده توسط نورد گرم بیشتر است. بنابراین ورق سیاه نسبت به ورق روغنی استحکام بیشتری دارد.

مقدار کربن استفاده شده در ورق سیاه بیشتر از ورق روغنی است، به همین علت ورق روغنی انعطاف پذیری بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد.

تفاوت قیمت: قیمت ورق روغنی تقریبا دو برابر قیمت ورق سیاه است. دلیل بیشتر بودن قیمت ورق سرد پیچیده تر بودن فرآیند تولید ورق سرد است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت روز ورق سیاه کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

با اینکه ورق روغنی و ورق گالوانیزه سطحی صاف و صیقلی دارد، اما دارای تفاوت هایی می باشند که در ادامه با برخی از این تفاوت ها آشنا می شوید.

۱.ورق روغنی از نورد سرد ورق سیاه تولید می شود ولی ورق گالوانیزه با استفاده از مذاب کردن فلز روی آبکاری شده تولید می شود تا در برابر رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد.

۲. ورق گالوانیزه مقاومت بالاتری در برابر آب و رطوبت نسبت به ورق روغنی دارد زیرا ورق گالوانیزه یه لایه فلز روی، بر روی ورق دارد.

ورق روغنی و گالوانیزه
ورق روغنی و گالوانیزه

کاربردهای ورق سیاه و ورق روغنی

ورق سیاه برای مشتریانی که کیفیت محصول بیشتر از ظاهر، برای آن ها مهم است، استفاده می شود. ورق سیاه استحکام بالایی دارد و خواص مکانیکی آن ها زیاد است. نورد گرم برای محصولات سایز بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل استفاده از نورد گرم در محصولات بزرگ، متمایز بودن شکل ظاهری از دیگر محصولات است.

ورق روغنی در محصولات کوچک که به استحکام و انعطاف پذیری بالایی نیاز است، کاربرد دارد. از ورق های روغنی و ورق های گالوانیزه در ساختن بدنه خودرو، محصولات خانگی، مبلمان و غیره استفاده می شود.

مزایا و معایب ورق های سرد و گرم

  • ورق روغنی یا ورق سرد ابعاد دقیق تری نسبت به ورق گرم یا ورق سیاه دارد.
  • شکل پذیری ورق روغنی نسبت به ورق گرم محدودتر است و تنها به اشکال مدور، مسطح و مربع شکل می پذیرد.
  • انعطاف پذیری ورق سیاه کمتر از ورق سرد است زیرا مقدار کربن استفاده شده در ورق سیاه بیشتر است.

تفاوت های فرآیند ورق سرد و گرم

مواد اولیه برای تولید محصولات به روش نورد گرم، شمش و تختال است که در نهایت به میلگرد، ورق، مفتول لوله و غیره تبدیل می شود. فرآیند نورد گرم فولاد در دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه فارنهایت رخ می دهد که بالاتر از دمای تبلور مجدد برای اکثر انواع فولاد است.

فرآیند نورد گرم شکل‌ دهی کار با محصولات را آسان ‌تر می‌کند زیرا چکش ‌خواری فولاد نورد گرم اجازه می دهد تا اشکال مختلف شکل بگیرد. فولاد نورد گرم نیز می تواند در اندازه های بسیار بزرگتر از فولاد نورد سرد ساخته شود. از آنجایی که نیازی به گرم کردن مجدد فولاد نیست، فولاد نورد گرم به طور کلی ارزان تر از فولاد نورد سرد است.

عملیات نورد گرم برای کاربردهایی که به اشکال دقیقی لازم نیست، بسیار ایده آل می باشد. فولاد هنگام سرد شدن منقبض می شود، بنابراین کنترل کمتری روی اندازه و شکل محصول نهایی وجود دارد. محصولات فولادی نورد گرم اغلب دارای سطوح پوسته‌ دار و خشنی هستند که ناشی از سرد شدن در دمای شدید می باشد و می توان با فرآیندهای اسیدشویی پوسته پوسته شدن را از بین برد.

تفاوت  فرآیند ورق سرد و گرم
تفاوت فرآیند ورق سرد و گرم

خلاصه

در این مطلب به تفاوت ورق روغنی با ورق سیاه پرداختیم. همانطور که خواندید، ورق های روغنی طی عملیات نورد سرد تولید می شود، این نوع از ورق ها دارای سطوح صاف و صیقلی می باشند در حالی ورق های سیاه در فرآیند نورد گرم تولید شده و سطح کدر و ناصافی دارند. سطح ورق های سیاه را می توان با عملیات اسیدشویی تا حد زیادی صیقلی کرد.

به علت انجام عملیات زیادتر در فرآیند تولید ورق روغنی، معمولا این نوع از ورق ها قیمت بالاتری نسبت به ورق سیاه دارند. ورق های روغنی در محصولات ظریف که به استحکام و انعطاف پذیری بالایی نیاز است، مانند ساختن بدنه خودرو، محصولات خانگی، مبلمان و غیره به کار می روند.

سوالات متداول تفاوت ورق های روغنی و سیاه

ورق روغنی چیست؟

ورق هایی که به روش نورد سرد تولید می شوند، در زبان عامیانه به ورق روغنی معروفند. ورق روغنی دارای سطح صیقلی، صاف و یکدست است.

تفاوت فرآیند ورق سرد و گرم چیست؟

فرآیند نورد گرم فولاد در دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه فارنهایت رخ می دهد و به طور کلی ارزان تر از فولاد نورد سرد است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.