ساندویچ پانل سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه از ساندویچ پانل به خصوص ساندویچ پنل سقفی به منظور عایق بندی در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود.؛ اما در گذشته از تیغه های آجری برای عایق بندی ساختمان ها و دیوارها استفاده می شد که البته نتیجه مطلوبی هم نداشت. از ساندویچ پانل ها به منظور عایق بندی در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از این رو ساندویچ پانل داری انواع مختلفی است و استفاده از آن، مزایای زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

یکی از متداول ترین انواع ساندویچ های پانل، ساندویچ پانل سقفی می باشد. ساندویچ پانل سقفی ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی دارد که در ادامه مقاله به توضیح کامل درباره آن ها می پردازیم، با ادامه مقاله در آهن ملل همراه باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ساندویچ پانل

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

ساندویچ پانل سقفی نوعی سازه است که مستقیما بر روی آهن یا فولاد قرار می گیرد. استفاده از این نوع ساندویچ پانل باعث می شود که دیگر نیازی به استفاده از مصالح ساختمانی گران قیمت نباشد. این نوع ساندویچ پانل ها با استفاده از پیچ های سرمته ای به سقف و به یکدیگر متصل می شوند و بدین صورت می توان از اتصال دقیق آن ها اطمینان یافت. اگر بهشکل ظاهری این ساندویچ پانل ها دقت داشته باشید، خواهید دید که ساندویچ پانل های سقفی از یک شیب استاندارد برخوردار هستند که ماهیت وجودی این شیب به منظور هدایت آب به سمت ناودانی ها شده و از خراب شدن سقف ها جلوگیری می کند.

ساندویچ پانل سقفی
ساندویچ پانل سقفی

مزایای ساندویچ پانل سقفی

همان طور که در بالا اشاره شد، ساندویچ پانل ها دارای استحکام بالا و وزن پایین می باشند و استفاده از این محصول، در شرایط آب و هوایی مختلف بسیار کارآمد می باشد؛ چرا که ساندویچ پانل های سقفی از یک شیب استاندارد برخوردار هستند که باعث هدایت آب به سمت ناودانی ها شود و از خراب شدن سقف ها پیشگیری می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از ساندویچ پانل سقفی دارای مزایای زیر است که باعث شده است این محصول از جایگاه خوبی در بین سازندگان ساختمانی داشته باشد:

  • وزن سبک
  • عایق حرارت و صوت
  • کاهش هزینه های ناشی از طولانی شدن مدت زمان پروژه ها
  • تنوع در رنگ و طرح
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • افزایش طول عمر مفید ساختمان و تأسیسات
  • مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله

نصب ساندویچ پانل سقفی

برای نصب و انجام زیرسازی پانل های سقفی لازم است به فاصله بین تکیه گاه های اصلی و به ساختار اجرا شده روی سقف توجه ویژه داشت. بعد از بررسی این نکته، پانل ها بر روی پرلین های سقف قرار می گیرند و به ازای هر متر مربع این محصول، یک پیچ سرمته گالوانیزه به منظور اتصال آن ها استفاده می شود.

نکته حائز اهمیت این است که برای آب بندی سقف و جلوگیری از نفوذ آب در داخل ساختمان لازم است ساندویچ پانل ها به صورت اورلپ قرار بگیرند. در نهایت از ورق فلاشینگ و ورق آبرو برای زیباسازی و درزگیری ساختمان ها استفاده می شود.

نصب ساندویچ پانل سقفی
نصب ساندویچ پانل سقفی

کاربرد ساندویچ های پانل سقفی

ساندویچ پانل های سقفی کاربرد گسترده ای دارند. از پانل های سقفی در پوشش سقف و دیوار کانکس های ثابت و متحرک، پوشش سقف و دیوار مرغداری ها و دامداری های مدرن، پوشش سقف و دیوار سوله و ساختمان های صنعتی، پوشش سقف و دیوار انواع سردخانه های ثابت و متحرک، پوشش سقف و دیوار انبار و سیلو، پوشش سقف و دیوار کانتینر های حمل و نقل استفاده می شود.

از جمله نکات حائز اهمیت در اجرای ساندویچ پانل سقفی که باید توجه ویژه ای به آن داشت این است که باید از پیچ واشردار با ارتفاع درست استفاده گردد و به نوع ساختار و فاصله های بین تکیه گاه های روی سقف و فضای خالی بین پانل ها و روی هم قرارگیری اورلپ ها توجه شود.

کاربردهای ساندویچ پانل سقفی
کاربردهای ساندویچ پانل سقفی

مشخصات ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی که دارای گام بیشتر و اندازه های ذوزنقه بزرگ تر باشد، قطعا تحمل بار بیشتری دارد. این محصول علاوه بر استقامت خوبی که دارد، زیبایی و جلوه سنتی خاصی را به ساختمان می بخشد. از سوی دیگر، ساندویچ پانل سقفی، عایق بسیار خوبی در برابر سرما و گرما می باشد. علاوه بر این موارد، ساندویچ پانل سقفی نیاز به تعمیرات و نگهداری بعدی نیز ندارد و بر روی هر نوع زیرسازی نصب می شود. پس می توان با خیالی آسوده از این سقف در سازه های خود استفاده کنید. چنانچه از ساندویچ پانل برای تحمل یک بار ثابت استفاده نماییم، علاوه بر صرفه جویی در هزینه های زیرسازی، می توان فاصله موجود بین پروفیل ها را بیشتر نمود.

نوعی دیگری از ساندویچ پانل ها که به ساندویچ پانل های مخفی معروفند، به دو صورت دیواری و سقفی کاربرد دارند که برای اطلاع از مشخصات آن ها می توانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ساندویچ پانل پیچ مخفی

ساندویچ پانل پیچ مخفی

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که با پیشرفت صنعت ساخت و ساز، استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی مانند آجر به منظور عایق بندی ساختمان منسوخ شده است و ساندویچ های پانل جایگزین تیغه های آجری شده اند. ساندویچ های پانل انواع مختلفی دارد و یکی از پرکاربردترین انواع این محصول، ساندویچ پانل سقفی می باشد.

ساندویچ پانل سقفی وزن کمی دارد و از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار است. از سویی دیگر استفاده از آن از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد و می توان به واسطه آن هزینه های پروزه و یا ساخت و ساز را کاهش داد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی به دست آورده باشید، در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان آهن ملل تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول کاربرد ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

ساندویچ پانل سقفی نوعی سازه می باشد که مستقیما بر روی آهن یا فولاد قرار می گیرد. استفاده از این نوع ساندویچ پانل باعث می شود که دیگر نیازی به استفاده از مصالح ساختمانی نباشد. این نوع ساندویچ های پانل با استفاده از پیچ های سرمته ای به سقف و به یکدیگر متصل می شوند.

استفاده از ساندویچ های پانل سقفی چه مزایایی دارد؟

۱.وزن سبک ۲.عایق صوتی و حرارتی ۳.مقاومت بالا در برابر رطوبت ۴.مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی ۵.تنوع در رنگ و طرح ۶.کاهش هزینه های ناشی از طولانی شدن مدت زمان پروژه.

متداول ترین کاربردهای ساندویچ پانل سقفی چیست؟

از پانل های سقفی در پوشش سقف و دیوار کانکس های ثابت و متحرک، پوشش سقف و دیوار مرغداری ها و دامداری های مدرن، پوشش سقف و دیوار سوله و ساختمان های صنعتی، پوشش سقف و دیوار انواع سردخانه های ثابت و متحرک، پوشش سقف و دیوار انبار و سیلو، پوشش سقف و دیوار کانتینر های حمل و نقل استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.