ساندویچ پانل؛ مزایا و انواع آن

امروزه ساندویچ پانل ها جایگزین خوبی برای آجر و سیمان هستند. در اصل این محصول، از یک لایه عایق و دو لایه ورق فلزی تشکیل می شود و سازه را در برابر عواملی از جمله رطوبت، صدا و آب محافظت می کند. از دیگر مزایای ساندویچ پانل می توان به ظاهر زیبا و سرعت بالای مونتاژ و نصب اشاره کرد؛ بنابراین از آن به طور گسترده برای ساخت و ساز ساختمان های تجاری، اداری و صنعتی استفاده می شوند. در ادامه به نقد و بررسی دقیق تر این محصول، کاربردها و انواع آن می پردازیم. با آهن ملل همراه باشید.

تاریخچه ساخت ساندویچ پانل

تکنولوژی تولید پانل های ساندویچ به واسطه معماران آمریکایی فرانک لوید رایت و آلدن بی داو راه اندازی شد. آن ها اولین کسانی بودند که از پانل های ساندویچی در پروژه های خود استفاده کردند. قدیمی ترین تولیدکنندگان ساندویچ پانل در اروپا، شرکت فنلاندی Ruukki، شرکت ایرلندی Kingspan و شرکت ایتالیایی Cannon هستند.

ساندویچ پانل چیست؟

پانل ساندویچی محصولی است که برای پوشش دیوار و سقف ساختمان ها استفاده می شود. هر پانل شامل هسته ای از مواد عایق حرارتی است که از دو طرف با ورق فلزی پوشیده می شود. ساندویچ پانل ها جزو ساختاری ساختمان ها نیستند و نیروهای سازه توسط اسکلت فولادی حمل می شوند. انواع این پانل ها بر اساس عایق های حرارتی زیر، گروه بندی می شوند:

  • EPS (پلی استایرن)
  • پشم معدنی
  • پلی اورتان (PIR یا پلی ایزوسیانورات)

این مواد عمدتاً از نظر عملکرد و مقاومت در برابر آتش متفاوت هستند.

ساندویچ پانل
ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل

پانل های ساندویچی بسته به کاربردشان به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند. در انتخاب پانل ساندویچی دیواری، پارامترهای کلیدی مانند حرارت، مقاومت و حفاظت در برابر آتش حائز اهمیت هستند و برای انتخاب پانل های سقف علاوه بر موارد گفته شده، ظرفیت باربری و عمر طولانی نیز بسیار مهم است. همچنین نوعی از پانل های ساندویچی به ساندویچ پانل پیچ مخفی معروف هستند که در ساخت آن اتصالات به صورت مخفی است و در پوشش دیواری و سقفی کاربرد دارد. در ادامه به توضیح مختصر درباره ساندویچ پانل دیواری و سقفی می پردازیم.

انواع ساندویچ پانل
انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل دیواری

پانل دیواری از سه لایه، شامل دو لایه ورق فلزی و یک لایه عایق تشکیل شده است. از انواع مختلف این نوع پانل می توان به دیواری قفل دار، دیواری پیچ مخفی، دیواری اتاق تمیز، دیواری دورو نایلون و همچنین دیواری ساده اشاره نمود. از این محصول به منظور پوشش دیواره ها جهت کاهش ضریب انتقال انرژی از داخل ساختمان استفاده می شود.

برای اطلاع بیشتر درباره ساندویچ پانل دیواری می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل سقفی

سقف ساختمان همیشه در معرض گرمای خورشید، برف، باران و باد می باشد؛ بنابراین استحکام سقف و محافظت از آن در برابر عوامل گفته شده اهمیت بسیاری دارد. به همین منظور پانل های سقفی از محبوبیت بالایی برخوردارند و انتظاراتی که از یک پوشش می رود را برآورده می کنند.

در صورتی که قصد خرید این نوع ساندویچ پانل را دارید، توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی

مصالح به کار رفته در ساندویچ پانل

نمای بیرونی پانل های ساندویچ معمولاً از فلزات زیر تشکیل می شود:

  • ورق فولادی گالوانیزه گرم
  • آلومینیوم
  • روی

با این حال، مواد دیگری که می توان از آن ها استفاده کرد عبارتند از:

  • بتن پیش ساخته, گاهی اوقات با روکش های دیگر مانند آجر
  • تخته سیمانی
  • پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه
  • پلی وینیل کلراید ( PVC )
  • تخته اکسید منیزیم (MgO)
  • تخته سه لا
  • پلاستیک تقویت شده با شیشه (GRP)

پانل ها معمولاً شامل یک هسته پلی اورتان سفت و سخت هستند. سایر عایق ها عبارتند از:

  • پلی استایرن منبسط شده (EPS)
  • پلی استایرن اکسترود شده (XPS)
  • پشم معدنی ( الیاف سنگ ) (MWRF)
  • فوم فنولیک اصلاح شده (MPHEN)
  • پلی ایزوسیانورات (PIR)
  • الیاف فلزی، کاغذ، آرامید و کربن
  •  پلی پروپیلن 
لایه های ساندویچ پانل
لایه های ساندویچ پانل

ابعاد ساندویچ پانل

پانل ها تقریبا در عرض ۱۰۰۰ میلی متر تولید می شوند و طول آن ها با توجه به نیاز پروژه متغیر است. هنگام محاسبه اندازه ساندویچ پانل، باید ضخامت عایق را نیز در نظر گرفت. نوع و ضخامت عایق باید براساس ویژگی های ساختمان انتخاب شود. ضخامت پانل ها بر اساس عایق PUR/PIR از ۴۰ تا ۲۰۰ میلیمتر، برای پشم معدنی ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر و برای عایق EPS از ۴۰ تا ۱۵۰ میلیمتر است.

مزایای ساندویچ پانل

در این قسمت قصد داریم شما را با مزایای ساندویچ پانل آشنا کنیم:

نصب سریع و آسان: برخلاف سیستم‌ های سنتی، ساندویچ پانل‌ ها طی فرایندهای مهندسی شده ،در ابعاد مختلف ، براساس انواع عایق و نیازهای هر پروژه، در کارخانه تولید می‌ شوند. آسانی نصب این پانل ها باعث سریع تر شدن روند پروژه می شود. بنابراین، پروژه در یک بازه زمانی کوتاه تحویل داده می شود و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد.

عایق حرارتی و برودتی: عایق حرارتی به معنای کاهش انرژی مصرف شده در شرایط آب و هوایی مختلف است. ساندویچ پانل یکی از مصالح ساختمانی است که در برابر حرارت و رطوبت به صورت عایق عمل می کند. پانل ساندویچی تولید شده از عایق های PUR ،PIR ،EPS در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و استحکام و دوام ساختمان را تضمین می کند.

ظاهر زیبا: ساندویچ پانل های تولید شده در رنگ ها و طرح های مختلف، به ساختمان ها ظاهری زیبایی می بخشند.

مقاومت بالا در برابر آتش: انتخاب ساندویچ پانل مناسب هر ساختمان، سرعت گسترش آتش را در داخل و اطراف آن کاهش داده و تا حدودی امنیت جانی و مالی را برای ساکنان برقرار می کند. هنگام انتخاب ساندویچ پانل به منظور عایق حریق، باید عواملی مانند مدت زمان آتش و همچنین اندازه و ارتفاع ساختمان در نظر گرفته شود.

مزایای ساندویچ پانل
مزایای ساندویچ پانل

معایب ساندویچ پانل

در کنار مزیت های بسیار پانل های ساندویچی، معایبی نیز به چشم می خورد. به طور مثال عایق پشم معدنی توانایی کنترل حرارت بالا را نداشته و ضریب انتقال حرارت آن بالا است. عایق های PUR/PIR کاملا بر عکس پشم معدنی عمل می کنند به طوری که دمای داخل و خارج ساختمان های پوشیده شده با این نوع عایق ها، بسیار متفاوت است به همین خاطر ممکن است ورق فلزی از فوم جدا شود.

کاربردهای ساندویچ پانل

پانل های ساندویچی به طور گسترده به عنوان روکش خارجی ساختمان ها استفاده می شوند. این پانل ها برای ساختمان های صنعتی، مسکونی و همچنین سازه های نظامی، کشاورزی، پیش ساخته و سیلوها نیز کاربرد دارند.

نتیجه گیری

ساندویچ پانل ها محصولات پیش ساخته ای هستند که به منظور پوشش دهی مقاوم و سریع ساختمان ها در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. پانل های ساندویچی از عایق هایی با جنس های پلی استایرن، پشم معدنی، پلی وینیل کلراید، تخته اکسید منیزیم و از ورق های آلومینیومی، فولادی و روی ساخته می شوند. لازم به ذکر است که استفاده از پانل ها با متریال مختلف به نوع سازه و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.
پانل ها به دو نوع دیواری و سقفی تقسیم می شوند که به کار بردن آن ها برای پوشش سقف و دیواره ها باعث کاهش انتقال انرژی حرارتی، صوت و رطوبت می شوند. از این پانل ها در انبار، فرودگاه، سالن ورزشی و مراکز خرید استفاده می شود.

سوالات متداول ساندویچ پانل؛ مزایا و انواع آن

ساندویچ پانل چیست؟

پانل ساندویچ محصولی است که برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان ها استفاده می شود. هر پانل شامل هسته ای از مواد عایق حرارتی است که از دو طرف با ورق فلزی پوشیده می شود. 

مزیت های ساندویچ پنل کدامند؟

مزایای پانل های ساندویچی شامل عایق صوتی و حرارتی، نصب آسان و مقاومت در برابر آتش می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.