ساندویچ پانل دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟

ساندویچ پانل دیواری چیست؟ متداول ترین انواع آن کدام است و چه کاربردی در صنعت دارد؟ بهترین جایگزین مناسب برای مصالحی مانند آجر و سیمان، ساندویچ پانل می باشد که از آن برای عایق بندی و پوشش دیوار و سقف ساختمان ها استفاده می شود. هر پانل شامل هسته ای از مواد عایق حرارتی است که از دو طرف با ورق فلزی پوشیده می شود. ساندویچ پانل ها جزو ساختاری ساختمان ها نیستند و نیروهای سازه توسط اسکلت فولادی یا قاب حامل که ساندویچ پانل به آن متصل شده، حمل می شوند.

یکی از متداول ترین انواع ساندویچ پانل که به منظور عایق بندی دیوارها استفاده می شود، ساندویچ پانل دیواری می باشد. در این مقاله به معرفی ساندویچ پانل دیواری، انواع و مشخصات آن می پردازیم بنابراین با آهن ملل همراه باشید.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

ساندویچ پانل دیواری یکی از انواع ساندویچ پانل ها می باشد که به منظور پوشش و عایق بندی دیوارهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. ساندویچ پانل دیواری دارای ساختارهای ساده و مرکب می باشد.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟
ساندویچ پانل دیواری چیست؟

لایه های ساندویچ پانل دیواری به گونه ای است که یک لایه عایق در وسط پانل وجود دارد و توسط دو لایه عایق دیگر در دو طرف ساندویچ محصور شده است. ساندویچ های پانل دیواری انواع مختلفی دارند که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ساندویچ پانل به همراه مزایا و معایب

ساندویچ پانل

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری

ضریب انتقال حرارت ساندویچ های پانل دیواری بسیار بالا است. یکی از بارزترین مشخصات این محصول نسوز بودن آن است. در حالت کلی ضخامت پانل های دیواری ۰.۵ الی ۰.۷ میلی متر می باشد و در رنگ های مختلف موجود است. عرض ثابت این محصول ۱.۱۵ و عرض مفید آن ۱.۱۳ سانتی متر می باشد.

نصب ساندویچ پانل دیواری

نصب ساندویچ های پانل دیواری به روش های مختلفی انجام می شود.

  • روش اول: استفاده از نبشی و ناودانی آهنی برای نصب

از نبشی های دارای زاویه ۹۰ درجه با ضخامت بالا برای اسکلت در قسمت دیوار ها استفاده می شود، به گونه ای که یک قاب تشکیل شود. از چسب مخصوص برای درزبندی فاصله بین پانل ها استفاده می شود. این روش برای ساخت کانکس ها، خانه های سبک و کاروان ها استفاده می شود.

  • روش دوم: استفاده از پانل های پیچ مخفی به منظور نصب

از این روش برای سازه های بسیار مستحکم استفاده می شود چون در محل اورلپ پانل ها یک ستون فلزی وجود دارد که پانل ها به ستون پیچ می شوند. برای این که این پیچ ها قابل مشاهده نباشند پانل بعدی روی پیچ پانل قبلی را می پوشاند و همین امر باعث مقاومت بسیار زیاد دیواره ها می شود.

انواع ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ های پانل دیواری انواع مختلفی دارند که به شرح زیر است:

  • ساندویچ پانل دیواری ساده
  • ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی
  • ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی
  • ساندویچ پانل دیواری قفل دار

ساندویچ پانل دیواری ساده

طول دیوارهای این محصول بنا به درخواست مشتری و با ضخامت های ۳۰ تا ۲۵۰ میلی متر و عرض های ۹۶۵ الی ۱۱۹۵ میلی متر تولید می شود. تولید این محصولات با ورق های آلوزینک، آلومینیوم با فوم پلی اورتان، استنلس استیل و گالوانیزه انجام می شود.

ساندویچ پانل دیواری ساده
ساندویچ پانل ساده

ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی

در این مدل، شیارهای متعددی بر روی ساندویچ پانل دیواری قرار می گیرد که در هنگام نصب، این شیارها به صورت فاق و زبانه (نر و مادگی) در یکدیگر فرو می روند و پیچ می شوند. برای استفاده و نصب این ساندویچ پانل ترجیحا از نصاب ساندویچ پانل حرفه ای مشاوره بگیرید.

ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی
ساندویچ پانل نر و مادگی

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

این پانل ها بسیار با دوام هستند و نیاز به تعمیرات کمی دارند. از این نوع ساندویچ پانل می توان در طراحی هر نوع اتاق یا فضایی استفاده نمود. این پانل به دلیل نصب راحت و آسان، توانسته مورد توجه سازندگان پروژه های متعدد قرار گیرد.

فلز به کار رفته در این نوع از ساندویچ پانل ها بسیار سبک می باشد و به راحتی قابل نصب می باشد از این رو برای طراحی و دیوار چینی فضاها بسیار مناسب می باشد. همچنین استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی باعث می شود که ساختار ظاهری دیوارها تغییر یابد و نمایی یک دست و زیبا را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای تولید این ساندویچ پانل از ورق های گالوانیزه، آلومینیوم، آلوزینک استفاده می شود.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ساندویچ پانل پیچ مخفی همراه با کاربردها

ساندویچ پانل پیچ مخفی
ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی
ساندویچ پانل پیچ مخفی

 ساندویچ پانل دیواری قفل دار

این ساندویچ پانل در هنگام نصب به صورت مکانیکی چفت می شود و از ورود و خروج هرگونه هوای اضافی جلوگیری می کند.

ساندویچ پانل دیواری قفل دار
ساندویچ پانل قفل دار

این محصول از یک لایه عایق پلی اورتان تشکیل شده است که دارای رویه ای از جنس فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم می باشد. عملکرد این محصول به این شکل است که این سازه از یک زبانه و شیار تشکیل شده است. این اتصال دهنده ها به صورتی ساخته می شوند که در یکدیگر چفت شوند.

پانل ها زمانی وصل می شوند که به اندازه دلخواه و مورد نیاز برای دیواره های، پارتیشن ها، سقف یا کف را بسازند. این نوع از ساندویچ پانل ها، خط یکنواختی را می سازند. متصل شدن پانل ها به یکدیگر باعث می شود که سرعت ساخت به میزان قابل توجهی افزایش یابد و همچنین استحکام و بازده حرارتی ساختمان را ارتقا می دهند.

تفاوت انواع ساندویچ های پانل دیواری

تفاوت انواع ساندویچ پانل های ذکر شده بالا در طراحی و ساختار آن هاست. به عنوان مثال در ساندویچ پانل ساده از هیچ طرحی استفاده نشده و ساختار آن کاملا ساده می باشد. در صورتی که ساندویچ پانل نر و مادگی برخلاف نوع ساده دارای نر و مادگی هایی است که به وسیله آن ها به یکدیگر متصل و طراحی می شود.

لایه وسطی این ساندویچ پانل ها از جنس:

  • فوم پلی یورتان
  • فوم اکس پی اس
  • فوم پلی استایرن

می باشد و جنس دو لایه ای که این عایق مرکزی را در بر گرفته اند از آلوزینک، گالوانیزه، کاغذ و یا نایلون هست. مزایای استفاده از این ساندویچ پانل ها، سبک بودن وزن آن ها و در زمان نصب و اجرا سرعت بیشتری نسبت به سایر مصالح موجود در بازار دارند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ساندویچ پانل دیواری یکی از متداول ترین انواع ساندویچ پانل ها می باشد که به منظور پوشش برای دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. ساندویچ پانل دیواری دارای ساختارهای ساده و مرکب می باشد. در طول این مقاله به انواع و کاربردهای ساندویچ پانل دیواری پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید، از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول کاربرد ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

ساندویچ پانل دیواری یکی از انواع ساندویچ پانل ها می باشد که به منظور پوشش و عایق بندی دیوارهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. ساندویچ پانل دیواری دارای ساختارهای ساده و مرکب می باشد.

متداول ترین انواع ساندویچ های پانل دیواری کدامند؟

۱.ساندویچ پانل دیواری ساده ۲.نر و مادگی ۳.پیچ مخفی ۴.قفل دار

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.