پیچ سرمته چیست؟ بررسی انواع و قیمت آن

پیچ سرمته چیست؟ متداول ترین انواع آن کدام است؟ این محصول چه کاربردی در صنعت دارد؟ برای پاسخ به این سوالات در ابتدا باید گفت، پیچ ها قطعاتی هستند که برخلاف اندازه و ابعاد کوچکی که دارند، کاربرد وسیع و نقش کلیدی در پروژه های مختلف ایفا می کنند. پیچ ها در صنایع مختلف و به ویژه صنعت خودروسازی کاربرد وسیعی دارند.

یکی از مهم ترین انواع پیچ ها، پیچ سرمته می باشد و به خاطر وجود مته در سر آن، به این محصول پیچ سرمته گفته می شود و در واقع همین مته، نقش اصلی را در این محصول ایفا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پیچ های سرمته با ادامه مقاله در آهن ملل همراه باشید.

اگر اطلاعات بیشتری درمورد اتصالات پیچی در سازه های فولادی نیاز دارید و تا بتوانید در زمان اجرا، تصمیم مناسبی بگیرید، مقاله زیر می تواند راهگشای خوبی باشد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله اتصالات پیچی در سازه فولادی

اتصالات پیچی

پیچ سرمته چیست؟

پیچ سرمته دارای  نوعی مته است که عملیات مجزای حفاری و ضربه زدن را برای نصب سریعتر و اقتصادی تر تجهیزات حذف کرده و در یک عمل آن را با هم ادغام می کند. وجود ساختار مته در این نوع پیچ اجازه می دهد تا در مواد با پایه فولادی تا ضخامت ۱/۲ اینچ نصب شوند.

پیچ های سرمته، رزوه مخصوص به خود را تشکیل می دهند. پیچ های سرمته به منظور راحتی کار طراحی شده‌اند و نیاز است هنگام انتخاب نوع  پیچ سرمته، ضخامت و نوع مواد مورد اتصال را در نظر بگیرید.

لازم است بدانید پیچ های سرمته پرمصرف ترین انواع پیچ ها در صنایع مختلف محسوب می شوند و شکل ظاهری، کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی دارند. پیچ سرمته معمولا به منظور اتصال ورق های گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید پیچ های سرمته را در ابعاد ۳ تا ۵ سانتی متر در بازار پیدا کنید.

از سویی دیگر در کنار پیچ باید مهره ای وجود باشد تا درون هم محکم و چفت شوند. مهره وسیله ای است که گرد یا چند ضلعی می باشد که داخل سوراخ آن رزوه شده است. مهره ها، یک جسم کمکی برای پیچ ها به حساب می آیند. پیچ ها به واسطه مهره ها محکم تر در مسیر چرخش خود بسته می شوند.

پیچ سرمته چیست؟
پیچ سرمته

پیچ های سرمته از چه چیزی ساخته شده اند؟

متداول ترین ماده برای ساخت پیچ های سرمته، فولاد ضد زنگ است. گاهی اوقات شاید از مواد دیگری دیگری نیز استفاده شود، اما فولاد ضد زنگ بسیار رایج تر است. فولاد ضد زنگ، سخت و بادوام است، کیفیتی که این محصول را به انتخابی عالی برای ساخت پیچ های سرمته تبدیل کرده است.

پیچ های سرمته فولاد ضد زنگ نیز در طیف وسیعی از پرداخت ها موجود است، از جمله:

  • پیچ های سرمته با روکش روی روشن
  • پیچ های سرمته روی
  • پیچ های سرمته فولاد ضد زنگ ساده

انواع پیچ سرمته

پیچ سرمته دارای انواع مختلفی می باشد که در ویژگی های ظاهری و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به بررسی متداول ترین انواع این نوع پیچ می پردازیم.

انواع پیچ سرمته
انواع پیچ سرمته

۱.پیچ سرمته شیروانی

پیچ سرمته شیروانی یکی از پرکاربردترین انواع پیچ های سرمته است که ضخامت این محصول ۶ میلی متر می باشد و اندازه آن از ۱.۲۵ سانتی ‌متر تا ۱۵ سانتی ‌متر متغیر است. قرار گرفتن واشر پلاستیکی در زیر این پیچ، آن را در برابر مایعات و گرد و غبار محافظت می نماید. لازم است بدانید از پیچ شیروانی در ساخت سوله و کانکس استفاده می شود.

۲.پیچ سرمته سرتخت

یکی دیگر از انواع پیچ های سرمته، پیچ سرمته سرتخت می باشد و برای مواردی استفاده می شود که نمی‌خواهیم گُل پیچ از سطح مورد نظر بیرون بزند. ضخامت این محصول از ۳.۵ تا ۴.۸ میلی‌متر متغیر است و معمولا در اندازه‌های ۱۲ تا ۱۰۰ میلی‌متر ساخته می شود.

۳.پیچ سرمته واشردار

پیچ سرمته واشردار به کمک پیچ‌ گوشتی چهارسو و پیچ‌ گوشتی دو سوی متصل به دریل، باز و بسته می شود. این پیچ نسبت به نوع واشردار، سبک‌تر است و در قسمت گُل، دارای یک واشر است که از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل قطعه، جلوگیری می‌کند.

پیچ های سرمته برای چه مواردی استفاده می شوند؟

پیچ‌های سرمته را می‌توان برای کاربردهای متنوعی که شامل بستن دو نوع ماده مختلف به یکدیگر است، استفاده کرد. معمولاً از این نوع پیچ برای بستن فلز به چوب یا حتی فلز به فلز استفاده می شود. البته پیچ های سرمته، ورق‌های گالوانیزه که برای ساخت سقف کاذب و قاب های فولادی استفاده می شود، را به یکدیگر متصل می سازند.

برخی از کاربردهای ممکن برای پیچ های سرمته در بخش زیر اشاره شده است:

۱.پیچ های سرمته برای اتصال فلزات

از پیچ های سرمته می توان برای بستن ورق های فلزی به مواد دیگر یا حتی برای اتصال فلز به فلز دیگر استفاده کرد. این نه تنها آن ها را در مقایسه با سایر انواع پیچ های رایج متمایز می کند، بلکه پیچ سرمته را در طیف گسترده ای از صنایع و کاربردها بسیار کارساز می کند.

۲.پیچ های سرمته برای چوب

در حالی که پیچ های چوبی تولید شده به طور معمول اولین انتخاب برای کارهای مربوط به چوب و برشکاری آن هستند، پیچ های سرمته نیز ممکن است در سناریوهای خاص نجاری مفید باشند. به عنوان مثال، پیچ های سرمته برای ساخت، تعمیر یا نگهداری سوله ها و ساختمان های چوبی و همچنین تجهیزات چوبی استفاده می شوند.

۳.پیچ های سرمته برای پلاستیک

پیچ های سرمته را می توان همراه با پلاستیک در کاربردها و محیط های خاص نیز استفاده کرد. یکی از نمونه‌های استفاده از پیچ های سرمته با پلاستیک می‌تواند بستن ورق‌ها یا اجزای سازنده هنگام کار با کانال‌کشی و لوله‌های پلاستیکی باشد.

تفاوت پیچ های خودکار و پیچ های سرمته در چیست؟

اگرچه ممکن است در کاربرد شبیه به نظر بیایند و از نظر ظاهری تفاوت هایی با هم دارند و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. در بعضی مواقع این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما در واقع، این دو نوع مختلف پیچ هستند. تفاوت موجود در آن ها در بهترین و مناسب ترین کاربرد مهم است، بنابراین نباید وسوسه شوید که از یکی به جای دیگری استفاده کنید؛ زیرا این امر می تواند منجر به اتصال ضعیف تر بین مواد شود.

پیچ‌های خودکار به رزوه‌های خود ضربه می‌زنند، اما قادر به سوراخ کردن مواد مانند ورق فلز نیستند. در این مورد، پیچ های خودکار نیاز به یک سوراخ پیلوت دارند. با این حال، پیچ های سرمته دارای یک مته نوک تیز بر روی پیچ هستند که نیاز به سوراخ پایلوت را مرتفع می سازد؛ زیرا این مدل پیچ می تواند رزوه خود را در مواد برش دهد. پیچ های سرمته تطبیق‌پذیرتر هستند، زیرا می‌توانند مانند پیچ‌های خودکار به قطعه مورد نظر ضربه بزنند. این امر باعث می شود پیچ های سرمته بسیار سازگارتر و ایده آل تر برای کار با طیف وسیع تری از مواد در محیط ها و صنایع مختلف باشد.

تفاوت پیچ سرمته و پیچ خودکار
تفاوت پیچ سرمته و پیچ خودکار

قیمت پیچ سرمته

پیچ سرمته قیمت ثابت و مشخصی ندارد و قیمت آن براساس ابعاد و جنس پیچ سرمته تعیین می شود. بهتر است قیمت این محصول از شرکت ‌های بازرگانی معتبر استعلام شود.

خرید پیچ سرمته

هر محصول ویژگی های خاصی دارد که باید قبل از خرید به آن ها توجه ویژه ای داشت. قبل از خرید پیچ های سرمته نیز باید پارامترهایی را به دقت در نظر داشت تا بتوان با خرید محصول با کیفیت از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری نمود.

اولین پارامتری که در خرید پیچ سرمته باید به آن توجه کرد این است انواع گوناگون این محصول است. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که کدام یک از انواع پیچ سرمته برای پروژه شما مناسب است و سپس اقدام به خرید نمایید.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که پیچ سرمته چیست، چه ویژگی های داردی و در صنایع مختلف چه کاربردی دارد! در حالت کلی پیچ ها قطعاتی هستند که برخلاف ابعاد کوچکی که دارند، کاربرد وسیعی داشته و نقش کلیدی در پروژه های کوچک و بزرگ ایفا می کنند. پیچ سرمته نیز یکی از پرکاربردترین انواع پیچ هاست که انواع و کاربرد خاص خود را دارد که در طول مقاله به توضیح همه آن ها پرداختیم.

سوالات متداول انواع پیچ سرمته

پیچ سرمته چیست؟

پیچ هایی هستند که در سر پیچ آن ها یک مته قرار دارد و این مته نقش اصلی و کاربری را در این محصول ایفا می کند. پیچ سرمته معمولا برای اتصال ورق های گالوانیزه کاربرد دارد و در ابعاد ۳ تا ۵ سانتی متر در بازار موجود است.

متداول ترین انواع پیچ سرمته کدامند؟

۱.پیچ سرمته شیروانی ۲.پیچ سرمته واشردار ۳.پیچ سرمته سرتخت

کاربرد پیچ سرمته چیست؟

پیچ های سرمته اتصال ورق‌های گالوانیزه به یکدیگر را ممکن می سازد، البته از این محصول برای ساخت سقف کاذب، قاب های فولادی و ساخت پینجره های فولادی نیز استفاده می شود

پارامترهای تعیین کننده در قیمت پیچ سرمته کدامند؟

قیمت پیچ سرمته براساس ابعاد و جنس آن تعیین می شود.


پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.