کاربرد انواع محصولات فولادی در صنعت ساختمان سازی

امروزه افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به مسکن، صنعت ساختمان سازی را به اصلی ترین مصرف‌ کننده انواع محصولات فولادی، تبدیل کرده است. استفاده از فولاد، قدم بزرگی در جهت افزایش استحکام و مقاومت ساختمان در مقابل تنش‌های برشی، کششی، فشاری و همچنین کاهش آسیب به آن در مواجهه با برخی بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله بوده است.

انواع مختلف محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، ورق فولادی، قوطی و پروفیل ها و غیره کاربرد متنوع و گسترده ای در صنعت ساختمان سازی دارند. کاربرد مقاطع فولادی در ساختمان سازی، تنها به میلگرد و تیرآهن اختصاص ندارد و از بسیاری محصولات دیگر نیز در بخش‌های مختلف ساخت و ساز استفاده می‌شود. بنابراین هر فردی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارد، قطعا با مقاطع فولادی پرکاربرد در ساخت و ساز آشناست.

امروزه بدون استفاده از مقاطع فولادی ساختن هیچ ساختمانی، ممکن نخواهد بود. مهم ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی کدامند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

انواع محصولات فولادی

محصولات فولادی کاربرد وسیعی در صنایع مختلف و به ویژه صنعت ساختمان سازی دارند تا جایی که بدون استفاده از انواع محصولات فولادی ساخت و ساز غیر ممکن است. انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع ورق فولادی، انواع لوله فولادی، نبشی، ناودانی، سپری، قوطی، پروفیل از مهم ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی می باشند که در ادامه مقاله به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع میلگرد

میلگرد از پرکاربردترین انواع محصولات فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی است و به همین دلیل نیز تولیدات گسترده ‌ای در سراسر کشور دارد. در حالت کلی دسته ‌بندی ‌های مختلفی برای میلگرد در نظر گرفته می‌شود که مهم‌ترین آن، بر اساس شکل ظاهری می‌باشد. براین اساس، انواع میلگرد در دو نوع کلی آجدار و ساده قرار می گیرد.

میلگردهای تولیدی در داخل ایران، اغلب بر اساس استاندارد روسی تولید می شوند و در ۴ گروه کلی A1، A2، A3 و A4، قرار می‌گیرند. در این بین، نوع A1، میلگرد ساده، و سه نوع دیگر در دسته آجدار جای دارند.

استاندارد میلگرد، تعیین‌ کننده نوع آج، خواص مکانیکی، جنس، نوع کاربرد و همچنین قیمت میلگرد است. میلگرد مورد استفاده در ساختمان سازی، در ساخت ستون ‌ها و سقف بوده و اغلب از نوع آجدار می‌باشد. با توجه به نوع کاربرد، میلگردها را تحت فرآیندهای ثانویه مانند خمش، کشش و برش قرار داده و به صورت سنجاقک، خاموت و رکابی، مورد استفاده قرار می گیرند.

آهن ملل ارائه دهنده قیمت لحظه ای میلگرد در بازار آهن.

انواع تیرآهن

یکی از پرکاربردترین مقاطع مورد استفاده در ساختمان سازی و در ساخت اسکلت ساختمان، تیرآهن می‌باشد. کاربرد تیرآهن در بخش‌های مختلف ساختمان موجب شده تا انتخاب نادرست آن، تاثیر بسیاری بر ایمنی و استحکام سازه داشته باشد. انواع تیرآهن بر اساس استاندارد تولید و نیز شکل ظاهری آن، در ۴ گروه اصلی زیر قرار می گیرد:

  • تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)
  • تیراهن INP (استاندارد چین و روسیه)
  • تیرآهن IPB (بال پهن)
  • تیراهن لانه زنبوری CPE

به روزترین قیمت تیرآهن را در سایت آهن ملل دنبال نمایید.

انواع ورق فولادی

موارد استفاده ورق در ساختمان سازی، به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم است. انواع ورق فولادی، به طور مستقیم در ساخت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کاربرد غیر مستقیم این محصول فولادی در ساختمان سازی، مربوط می‌شود به تمامی مقاطعی که از ورق، قابلیت تولید دارند.

از جمله ورق‌های پرکاربرد در تولید انواع پروفیل‌های مورد استفاده در ساختمان سازی، ورق تولید شده با استفاده از فرآیند نورد گرم یا ورق سیاه است. در نتیجه کیفیت و قیمت ورق سیاه، کیفیت و قیمت محصولات تولید شده از آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از انواع ورق ‌های پرکاربرد در ساختمان سازی، ورق گالوانیزه می‌باشد.

مجموعه آهن ملل بهترین مرجع برای مشاهده بهترین قیمت ورق در بازار آهن آلات.

انواع لوله فولادی

لوله فولادی از مقاطع بسیار پرکاربرد جهت انتقال سیالات مختلف، مانند نفت، گاز، آب، مواد شیمیایی و دارویی است و بنابراین گاها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این مقطع از نظر روش تولید در دو نوع درزدار و بدون درز قرار می گیرد. نوع درزدار، با استفاده از شکل‌دهی ورق فولادی و سپس جوشکاری درز آن، تولید می شود. اما لوله بدون درز که در بازار با نام مانیسمان نیز معروف است، از طریق شکل‌دهی شمش فولادی تولید می‌گردد.

انواع لوله فولادی، در ساختمان سازی، در بسیاری موارد برای انتقال آب و گاز و در برخی موارد به منظور استحکام بخشی در بخش های مختلف سازه کاربرد دارد.

سایت آهن ملل ارائه به روزترین قیمت لوله در بازار آهن آلات.

نبشی، ناودانی و سپری

نبشی به شکلی مشابه با حرف  L و ناودانی به شکل حروف U و C  تولید می شود. مهم‌ترین دسته بندی انواع نبشی و ناودانی،  بر اساس روش تولید آن‌ها می‌باشد که در دو نوع پرسی و فابریک جای می گیرند. نوع فابریک از این مقاطع، به صورت مستقیم از نورد شمش فولادی تولید می شود و نوع پرسی، از طریق پرس ورق فولادی قابل تولید است.

کیفیت نبشی و ناودانی فابریک از نوع پرسی بیشتر بوده و دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشد. این دو نوع مقطع فولادی، کاربرد بسیاری را در بخش‌های مختلف ساختمان مانند ستون، تیر، نمای ساختمان و خرک کاربرد دارد. از نبشی معمولا به منظور استحکام‌دهی و در نبشی کشی ساختمان، استفاده می شود.

این مقطع با نام پروفیل T نیز شناخته می شود و در مواردی از قبیل ساخت در و پنجره  و در برخی از بخش‌های اسکلت ساختمان کاربرد دارند.

برای مشاهده مناسب ترین قیمت نبشی، ناودانی و سپری سایت آهن ملل را بررسی نمایید.

قوطی و پروفیل

امروزه در صنایع مختلفی از پروفیل استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که بیشترین کاربرد این محصول در ساخت درب و پنجره های آهنی است.

پروفیل ها در شکل های مختلفی وجود دارند. مقاطع کوچک این محصول برای نرده های فلزی استفاده می شوند و مقاطع بزرگتر آن که به ستونی معروف هستند، در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد. به طور کلی می توان گفت که پروفیل برای در و پنجره ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه، راه پله ها، پیاده روها و خیابان ها استفاده می شود.

برای درهای بزرگ آهنی نیز می توان از پروفیل نبشی استفاده کرد. علاوه بر این، ساخت کرکره های مغازه ها نیز با استفاده از پروفیل ناودانی می باشد. از اتصال چند پرو‌فیل گرم و سرد، پرو‌فیل مرکب ایجاد می شود. شکل و ابعاد پروفیل‌ ساختمانی نیز در دو نوع باز و بسته می باشند.

تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی و چهارپهلو به دلیل شکل ظاهری‌ که دارند از جمله پروفیل‌ های باز به شمار می روند و پرو‌فیل درب و پنجره ساختمانی، لوله و قوطی، پرو‌فیل درب‌ های کرکره برقی و پرو‌‌‌فیل UPVC به دلیل بسته بودن شکل ظاهری به پرو‌فیل بسته معروف هستند.

آهن ملل ارائه دهنده به روزترین قیمت قوطی آهن و پروفیل

محصولات مفتولی

مفتول یکی از آلیاژهای پر کاربردی است که برای ساخت انواع محصولات و تجهیزات از آن استفاده می شود. به طور کلی به وسایلی که از مفتول تولید می شوند، محصولات مفتولی می گویند. در حال حاضر، مفتول به دلیل ویژگی های خاصی که دارد به عنوان یک محصول مادر شناخته می شود. همان طور که می دانید محصولات مفتولی انواع مختلفی دارند. انواع مفتول را از لحاظ آماده سازی و کاربردهای آن به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت محصولات مفتولی را به خریداران عزیز ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که بدون استفاده از انواع محصولات فولادی در صنعت ساخت و ساز، عملا ساخت و ساز غیر ممکن خواهد بود. محصولات فولادی زیادی در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند که از مهم ترین آن ها می توان به میلگرد، تیرآهن، لوله فولادی، ورق فولادی، قوطی، پروفیل، نبشی و محصولات مفتولی و غیره اشاره نمود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پشتوانه خود در زمینه فروش انواع محصولات فولادی، همواره بهترین ها را برا شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

رایج ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی کدامند؟

میلگرد، تیرآهن، لوله فولادی، ورق فولادی، قوطی، پروفیل، نبشی و محصولات مفتولی.

دسته بندی انواع میلگرد بر چه اساسی است؟

در حالت کلی دسته ‌بندی ‌های مختلفی برای میلگرد در نظر گرفته می‌شود که مهم‌ترین آن، بر اساس شکل ظاهری می‌باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.