علت منفی شدن تولید میلگرد

علت منفی شدن تولید میلگرد، از جمله سوالات پرتکراری است که اخیرا برای تمامی افراد حاضر در این حوزه پیش می‌آید. مسائل روز دنیا از جمله اقتصاد، صادرات و واردات و همچنین چالش‌هایی که تولید کنندگان فولاد با آن مواجه هستند، همگی تاثیر مستقیم بر رشد منفی تولید میلگرد دارند.

در این مطلب از مجله خبری آهن ملل قصد داریم به ابعاد مختلف عوامل تاثیرگذار بر این پیش آمد، بیشتر بپردازیم.


چه عواملی بر منفی شدن تولید میلگرد تاثیر داشتند؟

به طور کلی به علت کاهش ساخت و ساز در سطح جهانی و تغییر در نوع مصالح ساختمانی، تقاضای جهانی برای میلگرد رو به کاهش است.

چین به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد، در سال جاری میلادی، با توجه به کاهش ساخت و ساز، علی رغم تدابیری که سنجیده بود، با افت تقاضای فولاد و بازار داخلی مواجه شد و قیمت‌های محصولات فولادی تولیدی خود را کاهش داد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که بازار جهانی مقاطع طویل فولادی، با رکود همراه بوده و تاثیر کاهش قیمت میلگرد چین بر بازار میلگرد ایران دور از انتظار نیست. اگرچه در ایران رکود حوزه فولاد و بازار آهن حدود سه سالی است که به دلیل سیاست‌های نادرست در حوزه مسکن و پروژه‌های عمرانی شدت گرفته است؛ تا جایی که در حال حاضر با مازاد تولید آهن آلات مواجه هستیم!

قیمت میلگرد

کاهش ساخت و ساز به طور مستقیم توانسته بر تقاضای میلگرد که یکی از اصلی‌ترین مقاطع در سازه‌های مختلف است، تاثیر زیادی داشته باشد. مسائل دیگری اعم از دخالت در بورس کالا، قوانین بی پایه و اساس، نرخ ارز، تورم در حوزه مسکن، افزایش هزینه‌های تولید، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، مزید بر علت رکود در بازار میلگرد شده‌اند. بدیهی است چنین شرایطی برای تولید کننده به صرفه نخواهد بود.

از سوی دیگر در بازارهای صادراتی نیز فولاد ایران با چالش‌هایی مواجه است که عمده‌ترین آن مسئله برگشت ارز است که باعث شد تولید کننده حتی نتواند چشم به صادرات داشته باشد!

در دو ماه گذشته مسائل سیاسی نیز این رکود را دو چندان کرد. خریداران میلگرد و سایر مقاطع آهنی در این مدت مدام چشم انتظار روشن شدن وضعیت سیاسی کشور بودند تا بتوانند خریدهای خود را با ریسک کمتری انجام دهند، لذا می‌توان اینطور نتیجه گرفت که مجموع عوامل مذکور، توانسته بر کاهش تولید میلگرد تاثیرگذار باشد.


آیا الان زمان مناسبی برای خرید میلگرد است؟

تقریبا می‌توان گفت با توجه به کاهش قیمت‌ها و هزینه‌های تولید که از ابتدای سال شاهد بودیم، قیمت میلگرد اکنون به کف قیمتی خود نزدیک شده است، بنابراین کاهش قیمت ارز یا مسائل دیگر، قادر به تاثیرگذاری بیشتر بر کاهش قیمت میلگرد نخواهند بود.

قیمت لوله فولادی

در مقابل، با توجه به اینکه در سال جاری با انتخابات آمریکا هم مواجه هستیم، بر فرض انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، احتمال افزایش نرخ ارز نیز وجود دارد که در این صورت قیمت میلگرد و قیمت سایر محصولات فولادی نظیر قیمت تیرآهن، قیمت ورق، قیمت نبشی و قیمت ناودانی با افزایش مواجه می‌شوند. بنابراین در صورتی که قصد خرید میلگرد یا سایر مقاطع آهنی را دارید، به نظر می‌رسد در حال حاضر زمان مناسبی باشد؛ چرا که هر کاهش قیمت نیز مقطعی خواهد بود.


قیمت میلگرد با فرض به سرانجام رسیدن برجام

حتی اگر ایران و آمریکا بخواهند مذاکرات خود را برای برجام آغاز کنند، حداقل در مهر ماه، یعنی ار تاریخ آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان، باید انتظار آغاز مذاکرات را داشته باشیم. طبیعتا این مذاکرات ماه‌ها زمان خواهد برد تا به نتیجه برسد، بنابراین اگر قصد خرید مقاطع طویل آهنی برای پروژه‌های عمرانی خود را دارید، بهتر است در انتظار خبر خوب تا چندین ماه نباشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.