تغییر روند قیمت میلگرد در هفته جاری

به دلیل تعطیلات متعددی که در هفته گذشته داشتیم، نوسان قیمت آهن آلات در کمترین حالت خود بود و این نوسان کم به هفته جاری نیز سرایت کرد، اما نکته جالب توجه اینجاست که با وجود این نوسان کم، تغییر روند قیمت میلگرد در هفته جاری را شاهد بودیم. همانطور که می دانید نوسان قیمتی میلگرد با قیمت دلار ارتباط مستقیمی دارد. از آنجایی که در هفته جاری قیمت دلار نوسان اندکی را تجربه کرد، روند قیمتی میلگرد نیز تحت تاثیر قرار گرفت. این تغییر و نوسان در سایر مقاطع فولادی کمتر دیده شد و قریب به اکثریت محصولات فولادی روند ثابتی داشتند. در ادامه این مطلب به سیر قیمت میلگرد در هفته جاری بیشتر می پردازیم.


قیمت میلگرد در هفته جاری چه روندی داشت؟

قیمت میلگرد در هفته جاری هم نوسان کاهشی و هم نوسان افزایشی را پشت سر گذاشت. برای مثال، قیمت میلگرد آجدار در روز شنبه با قیمت ۳۰۴۰۰ بازار را آغاز کرد و در روز یکشنبه نیز از همین روند قیمتی عبور کرد.

می دانیم که قیمت میلگرد ذوب آهن معیار درستی برای سنجش قیمت کلی میلگرد است. همانطور که در نمودار قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن مشاهده می کنید، نمودارها نشان می دهد این محصول طی ۲۴ ساعت گذشته در اکثر کارخانه ها با کاهش قیمت ۰.۴ تا ۰.۷ درصدی قیمت همراه بوده است. با این حال در برخی کارخانه ها از جمله کارخانه میلگرد ابهر، میلگرد راد همدان و میلگرد نورد گرم سمنان، قیمت میلگرد آجدار اندکی افزایش داشت. در این بین سایزهای پرمصرف میلگرد آجدار ابهر با ۱.۸ درصد رشد، دارای بیشترین رشد قیمت بودند و رقم ۲۶۳۶۰ تومان را ثبت کردند. در همین مدت، قیمت میلگرد ظفر بناب در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با ثبت بیشترین میزان کاهش قیمت (۱.۷ درصد)، قیمت ۲۶۱۸۰ تومان را تجربه کردند.

تشخیص روند بازار در شرایط کنونی اندکی دشوار است اما پیش بینی فعالان بازار آهن آلات در مورد قیمت مقاطع فولاد در هفته های آتی، ادامه روند تثبیت و اصلاح قیمت این محصولات تا ۶ هفته آینده در صورت تثبیت شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی است.

قیمت میلگرد

معاملات میلگرد در بورس کالا

گزارش های بورس کالای ایران، از معاملات هفته گذشته بازار فیزیکی، از داد و ستد ۲.۳۴ میلیون تن انواع محصول به ارزش ۲۵.۹ هزار میلیارد تومان خبر داد. بر اساس این گزارش در این هفته تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله حدود ۲۶۰.۹ هزار تن فولاد بود که نسبت به هفته پیش از آن کاهش داشت. روز گذشته نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۴۳.۷ هزار تن میلگرد، ۳۲.۲ عرضه شد.


قیمت میلگرد در بازارهای جهانی چه گونه است؟

در ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۴، مصرف ظاهری فولاد تا حد زیادی کاهش یافت. این کاهش در میلگرد بسیار شدیدتر بود، به طوری که در مقایسه با سال گذشته قریب به ۳.۱ درصد کاهش یافت. انتظارها بر آن است که تا پایان سال میلادی جاری، بهبود کوتاه مدتی اتفاق بیفتد اما همچنان حجم آن به سال گذشته نخواهد رسید.

علاوه بر آن، داده های صنعتی بیانگر آن است که حجم موجودی کل سنگ آهن وارداتی ذخیره شده در چین، به طور میانگین در هر هفته، ۲.۳ درصد افزایش یافته و به ۱۵۳.۷ میلیون تن تا پایان ماه میلادی گذشته رسید. قیمت میلگرد صادراتی نیز در هفته های اخیر با ۷ دلار افزایش همراه بوده است. در ترکیه نیز قیمت میلگرد با بهبود اوضاع در بازار قراضه، با افزایش ۷ دلاری همراه بود.

با توجه به بهبود نسبی شرایط در جهان و البته اصلاحیه برگشت ارز صادراتی فولاد در ایران، می توان چشم انداز مثبت صادرات را کمی ضعیف دانست. با این حال امیدواریم بازار ایران نیز مانند سایر فعالان فولاد، رونق بگیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.