کاهش تولید ورق در بازار آهن در سه ماه گذشته

با استناد بر آمارهای منتشر شده در رابطه با تولیدات فولاد مبارکه، در فروردین امسال تولید ورق آهنی از ۸۱۳ هزار تن عبور کرد. این رقم تا اواسط تابستان ثابت بود، اما در مرداد ماه، به دلیل محدودیت های برق، میزان تولید ورق با افت ۵۰ درصدی همراه شد و حدود ۴۱۳ هزار تن سقوط کرد! با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به بررسی دقیق تری از افت تولید ورق در فولاد مبارکه بپردازیم.


علت کاهش تولید ورق در فولاد مبارکه چه بوده است؟

همانطور که می دانید اصلی ترین و بزرگترین معضل در سه ماه تابستان، قطعی برق بوده است که در سال جاری، این محدودیت بی سابقه بوده است. انجمن جهانی فولاد نیز گزارش می کند که در راستای قطعی مکرر برق، تولیدات آهن آلات در ایران تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده و با تلاش های مداوم، تولیدات خود را به ۴,۱۱۶,۰۰۰ تن رساند. این رقم بیانگر رشد ۱.۶ درصدی در تولید ورق فولاد مبارکه است.

با استناد بر سخنان آقای سلیمی معاون بهره برداری فولاد مبارکه، بعد از محدودیت های برق، عدم استفاده از ظرفیت های موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه و برنامه ریزی هدفمند و حساب شده برای تولید، مزید بر علت کاهش تولید ورق در فولاد مبارکه شده است. گفتنی است که به کارگیری تجارب ارزشمند در انجام تعمیرات اساسی خطوط تولید در هنگام محدودیت انرژی نیز از جمله اقدامات مهم و تاثیرگذار برای نجات تولید ورق خواهد بود.

قیمت ورق فولادی

در سال جاری، صنایع زیادی به دلیل قطعی برق ضررهای زیادی را متحمل شدند که صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبود. با توجه به گزارش های منتشر شده، این ضررها چه در مصارف خانگی و چه در مصارف صنعتی، آسیب های بزرگی را حاصل شده است. گفتنی است که شدیدترین فشار به بخش صنعت و مخصوصا صنعت فولاد کشور وارد شده است و همین امر خسارات غیر قابل جبرانی را به تولیدکنندگان وارد کرده است.

نکته جالب توجه اینجاست که عدم مدیریت درست در تامین انرژی، اقتصاد کلان کشور را هدف قرار داده است و آسیب های آن به موارد انگشت شماری ختم نمی شود. عدم تامین برق شرکت فولاد مبارکه در سال جاری، منجر به ۵۷ هزار میلیارد ریال خسارت در این کارخانه شده است. با وجود اینکه فولاد مبارکه در سال های اخیر سرمایه گذاری های زیادی برای تامین انرژی برق کارخانه انجام داده است، اما به دلیل شدت این بحران، قادر به کنترل آن نبود و تولید ورق در این کارخانه با خلل بزرگی مواجه شد.


آیا کاهش تولید ورق در زمستان نیز ادامه دارد؟

با توجه به اینکه در زمستان نیز احتمال مواجهه با قطعی گاز وجود دارد، تولیدکنندگان نگرانی هایی در این خصوص دارند. اگرچه قطعی گاز تاثیر غیر مستقیمی بر تولید ورق دارد، اما به دلیل افزایش حجم انرژی در کشورمان، احتمال می رود مصارف خانگی گاز هم با افزایش همراه باشد. امیدواریم با رسیدن فصل سرما، چاره ای در راستای بهبود اوضاع اندیشیده شود، چرا که بازار آهن در انتظار نیمه دوم سال بوده و با بهتر شدن روند صادرات، تنها می توان به فصل پاییز و زمستان امید داشت.


نتیجه گیری

از آنجایی که در سطح جهانی نیز با کاهش تولید رو به رو هستیم، نمی توان کاهش تولید ورق را امری عجیب و دور از انتظار تلقی کرد، اما با توجه به رکود عمیق در بازار آهن و فولاد، تداوم این شرایط، آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد. افت تولید ورق در فولاد مبارکه، از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که عواقب خوبی ندارد؛ چرا که این کارخانه به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان ایران، نقش بسزایی بر اقتصاد کشور دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.