قیمت آهن قرار است گران شود؟

پس از گذراندن دو هفته اخیر در شهریور ماه که تعطیلات زیادی داشت، می توان گفت روند قریب به اکثریت بازارهای داخلی با توقف همراه بود. بازار آهن نیز از این قاعده مستثنی نبود و در پی ثبات قیمت دلار، نوسان کمی در بازار آهن آلات اتفاق افتاد. بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت مقاطع فولادی با افزایش همراه خواهد بود، اما آیا با سرد شدن هوا شاهد رونق در بازار آهن خواهیم بود؟

با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب از دانشنامه آهن ملل ابتدا به مروری از روند قیمت آهن آلات در هفته گذشته بپردازیم و سپس عوامل موثر بر افزایش قیمت آهن را مورد بررسی قرار دهیم.


مروری بر قیمت آهن آلات در هفته گذشته

در هفته ای که گذشت، قیمت مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، ورق، شمش، نبشی و ناودانی با روند ثابتی همراه بودند. تنها روند نوسانی را در قیمت قوطی پروفیل و اندکی در میلگرد شاهد بودیم که نسبت به سایر مقاطع نوسان کاهشی را تجربه کردند. قیمت قوطی پروفیل فولاد مبارکه در ابتدای هفته با قیمت ۳۷,۶۰۰ شروع به کار کرد و در آخرین روز هفته با قیمت ۳۶,۹۰۰ به کار خود پایان داد.

نوسان کاهشی در قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن هم به گونه ای بود که این محصول در روز شنبه ۱۷ شهریور ماه با قیمت ۳۰۴۰۰ عرضه شد و در پایان هفته با کاهش ۲۰۰ تومانی روانه بازار شد. شایان ذکر است که در قیمت سایر آهن آلات هیچ گونه نوسان مثبت یا منفی نداشتیم و همگی در ثبات کامل به سر می بردند. برای مشاهده نمودار قیمتی تیرآهن، نبشی، ورق و شمش، به صفحه محصولات مراجعه کرده با کلیک بر روی نمودار، روند قیمتی هر یک از محصولات را در تاریخ دلخواه خود مشاهده نمایید.

قیمت تیرآهن

آیا در روزهای آتی قیمت آهن گران می شود؟

اگر بخواهیم مروری بر روند قیمتی آهن آلات در فصل تابستان داشته باشیم، به جرات می توان گفت اگرچه دمای هوا بسیار بالا بود، اما سردترین تابستان تاریخ را در بازار آهن و فولاد تجربه کردیم. صاحبان پروژه های عمرانی به دلیل رکود بازار، برای شروع پروژه های خود تردید داشتند. همچنین در بعد مسکن نیز با رکود شدیدی مواجه بودیم و با توجه به آمارهای موجود، انتظار رونق بازار آهن و فولاد در این بخش، کاملا غیر منطقی است.

آمار جالبی که در روند قیمتی میلگرد در دو سال اخیر وجود دارد، خبر از گران شدن قیمت آهن آلات در روزهای آتی می دهد. از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ میلگرد با افزایش قیمت همراه بود. در این بازه زمانی، شاهد افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت میلگرد در هر کیلوگرم بودیم. جالب است بدانید، از سال ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ قیمت میلگرد تنها ۳ هزار تومان افزایش در هر کیلوگرم تجربه کرد. این در حالی است که هزینه های تولید در یک سال اخیر، با بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت همراه بوده اند. آمارها حاکی از آن است که علت افزایش بسیار کم در قیمت میلگرد، تنها تقاضای بسیار کم بوده است.

با این حال در شرایط کنونی، بسیاری از مقاطع فولادی به کف قیمتی خود رسیده اند و پیش بینی می شود با وجود روندی که در سال جاری (به خصوص در تابستان که می توانست رونق به بازار برگردد) تجربه کردیم، صنعت فولاد برای حفظ جایگاه خود ناچار به افزایش قیمت خواهد بود. در حال حاضر بازار آهن تشنه رونق است و احتمال می رود در فصل سرما، با گرانی انواع آهن آلات رو به رو شویم.


نتیجه گیری

با درنظر داشتن پارامترهای تاثیرگذار بر اقتصاد کشور، از جمله احتمال افزایش قیمت بنزین و انتخابات ایالات متحده، می توان گفت تمامی این عوامل به عنوان محرکی برای بازار آهن شناخته می شوند. از سوی دیگر، امیدها بر این است که محدودیت های اعمال شده در تامین برق کارخانه ها به زودی رفع شده و تولید و توسعه به روال عادی بازگردد. این تغییرات می‌تواند به افزایش تقاضا و به دنبال آن، افزایش قیمت ها در بازار آهن‌آلات منجر شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.