چالش های بازار آهن و فولاد در نیمسال دوم

در حال حاضر، صنعت فولاد کشور در حال تغییر و تحولاتی است تا به پیشواز پاییز رود. چالش های بازار آهن و فولاد در نیمسال دوم کمی متفاوت تر نسبت به نیمسال اول جاری خواهد بود. قطع به یقین نوسانات بازار تا حد زیادی غیر قابل پیشبینی است و نمی توان روند مشخصی را برای آن در نظر داشت، اما با توجه به اتفاقاتی که در فصل بهار و تابستان صنعت آهن و فولاد شاهد بودیم، می توان گفت از شدت تنش های ژئوپلیتیک کاسته شده و در بخش صادرات و واردات نیز اصلاحاتی در حال اجرا می باشد. با این حال، در نیمسال دوم با بعد متفاوتی از این صنعت رو به رو خواهیم بود که در ادامه این مطلب به هر یک از آنها به تفکیک می پردازیم.


بازار آهن و فولاد در نیمسال دوم چگونه خواهد بود؟

طبق آمارهای پیش بینی شده توسط کارشناسان فعال در حوزه فولاد، با پایان نیمسال اول سال ۱۴۰۳، وضعیت صنعت فولاد با چالش های زیادی همراه خواهد بود. از مهمترین این چالش ها می توان به کاهش نرخ بازارهای کالایی در کشورهایی مانند چین اشاره کرد؛ این اتفاق در روند قیمتی مقاطع فولادی و همچنین تقاضای آن تاثیر مستقیمی دارد.

گفتنی است که بازار داخلی نیز به دلیل عدم مصرف کافی و کمبود بودجه، قدرت چندانی برای تحریک بازار نخواهد داشت، بنابراین حرکت قابل توجهی از سمت بازار کم جان آهن و فولاد نخواهیم دید و احتمال می رود بازار در همین نوسان کم باقی بماند. اگرچه چند عامل کلیدی در بهبود روند آهن و فولاد تاثیرگذار خواهد بود که از مهمترین آنها می توان به تحولات سیاسی حاصل از نتیجه انتخابات آمریکا اشاره کرد. انتخابات ایالات متحده آمریکا، بر بازار جهانی تاثیر بسزایی خواهد داشت که به تبع آن، صنعت فولاد نیز دچار تحولاتی خواهد شد.

قیمت نبشی

مسئله دیگری که این روزها ذهن فولادی ها را به خود درگیر کرده است، زمزمه های ایجاد وزارتخانه جدید است. کارشناسان فولادی معتقدند در صورتی که دولت تصمیم به ایجاد وزارتخانه جدیدی مانند وزارت بازرگانی بگیرد، احتمال افزایش هزینه ها وجود خواهد داشت و این اتفاق به نفع صنعت فولاد نخواهد بود. فعالان حوزه آهن فولاد انتظار دارند تا دولت تمرکز خود را بر کاهش هزینه های دولت بگذارد و منابع موجود را صرف پروژه های مهم تری کند. اگرچه ایجاد وزارتخانه جدید به توسعه دولت کمک می کند، اما با توجه به هزینه های گزافی که دارد، به نظر نمی رسد در شرایط کنونی مناسب باشد. به همین خاطر، بهتر است دولت به سمت کاهش ناترازی ها و بهبود شرایط اقتصادی حرکت کند تا بودجه ها سبک تر شده و آینده روشن تری برای صنعت فولاد ساخته شود، در غیر این صورت این موضوع می تواند چالشی جدی برای تولید آهن آلات تلقی شود.


شرایط حال حاضر عرضه و تقاضا

با استناد بر آماری که به تازگی توسط بورس کالا منتشر شده است، به راحتی می توان دریافت که همچنان حجم عرضه در برابر حجم تقاضا هیچ گونه تناسبی ندارد. با اینکه این آمار برای شرایط فعلی خوشایند به نظر نمی رسد، اما احتمال می رود در نیمسال دوم اتفاقات خوبی را رقم بزند، چرا که اکنون با معضل کمبود تقاضا مواجه هستیم، اما احتمال می رود در نیمسال دوم با کمبود عرضه و اختلالاتی در تولید مواجه باشیم. با توجه به اینکه صادرات چین رو به کاهش است، تهدید بازار آهن ایران توسط چین کمتر شده و احتمال دیده شدن تولیدات داخلی بسیار بالا رفته و با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید مقاطع فولادی نیز بالا می رود.

در ادامه نموداری از آمار عرضه و تقاضای آهن آلات در تاریخ ۲۴ شهریور را مشاهده می کنید.

نمودار حجم معاملات بورس کالا

همانطور که مشاهده می کنید، نمودار قریب به اکثریت محصولات بیانگر حجم کم تقاضا نسبت به حجم عرضه می باشد. در معدود محصولاتی که با چالش کمبود عرضه مواجه هستند، می توان امیدوار بود که با بهبود محدودیت های انرژی و قطعی برق، پتانسیل افزایش را داشته و به میزان تقاضای موجود خواهند رسید.

لازم به ذکر است که اغلب این چالش ها تنها در تولید تاثیرات منفی خواهند داشت و علی رغم پیش بینی هایی که در رابطه با افزایش تقاضا و گرانی قیمت آهن آلات وجود دارد، نمی توان امید زیادی به بهبود شرایط داشت؛ چرا که عرضه و تقاضا در یک کفه هستند و نمی توان هیچ یک از آنها را نادیده گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.