کاهش قیمت ها در بازار آهن؛ آیا زمان خرید آهن فرا رسیده است؟

بازار آهن در ایران در بهار و تابستان با رکود چشمگیری مواجه شد. اگرچه در فصل گرما بودیم، اما سرمای شدیدی بر معاملات انواع مقاطع فولادی حاکم بود. کاهش حجم خرید و فروش در صنایع مختلف، باعث شد این بازار شرایط متفاوتی را در چند سال اخیر تجربه کند. عوامل متعددی در این رکود تاثیرگذار بوده اند که از مهمترین آنها می توان به کاهش تقاضا اشاره کرد. به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش توان خرید در بازار داخلی و علاوه بر آن، محدودیت های برق که منجر به کاهش ظرفیت تولید شرکت های فولادی شده است. همچنین انتظار برای روشن شدن سیاست های جدید اقتصادی و تأثیر آن ها بر صنعت فولاد، باعث کاهش معاملات و تعلیق برخی تصمیمات در این بازار شده است. به همین دلیل، بازار آهن آلات در این مدت با بی ثباتی و کاهش قیمت ها در برخی از مبادی فروش روبرو بوده است.


مروری بر وضعیت بازار آهن در هفته های اخیر

در دو هفته اخیر، روند اصلاحیه بازار آهن شروع شد، به طوری که مقاطعی مثل میلگرد و تیرآهن روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کردند و قیمت آنها تقریبا به کف قیمتی خود رسید. در قیمت میلگرد آجدار، اکنون قیمت ۲۹,۷۰۰ را شاهد هستیم؛ این در حالی است که در دو هفته اخیر این مقطع فولادی به ۳۰,۵۰۰ تومان نیز رسیده بود اما مجددا روند نزولی را طی کرد.

از دیگر محصولاتی که کاهش شدیدی را تجربه کردند، می توان به قیمت ورق سیاه اشاره کرد. روند کاهش قیمت در ورق سیاه به طوری بود که نمودار قیمتی آن به طور ناگهانی شکسته شد و از قیمت ۳۵,۲۰۰ تومان به قیمت ۳۴,۵۰۰ تومان رسید.

محصول دیگری که کاهش چشمگیری را تجربه کرد، قوطی پروفیل بود. قیمت قوطی فولاد مبارکه، در دو هفته اخیر از ۳۸,۱۰۰ تومان به ۳۶,۵۰۰ تومان رسید و این کاهش در چند ماه اخیر بی سابقه بود. گفتنی است که این روند در نبشی و ناودانی هم اجرا شد و در این دو مقطع نیز به ثبات قیمتی رسیدیم.


قیمت تیرآهن

خریداران فولاد منتظر بمانند یا اقدام به خرید کنند؟

با توجه به شرایط تولید و عرضه و تقاضا به نظر می آید نوسانات قیمت آهن رو به پایان باشد؛ از این رو می توان نتیجه گرفت که زمان خرید فرا رسیده است. لازم به ذکر است که این روند تداوم نخواهد داشت و احتمال می رود هرچه به پایان سال نزدیک شویم، نوسانات افزایش یابند؛ بنابراین نباید به فکر شیب کاهشی باشیم.

همچنین باید در نظر داشته باشید که با شروع فصول سرد و افزایش ظرفیت برق برای صنعت فولاد، مشکلات تامین برق شرکت ها کاهش می یابد و تولید در این حوزه به روال عادی باز می گردد. قطع به یقین با افزایش تقاضا برای پروژه های ساختمانی و عمرانی در نیمه دوم سال رشد خوبی در بازار آهن حاصل می شود. از این منظر، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که بازار آهن در نیمه دوم سال با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد و در این موقعیت می توان به سوال قیمت آهن قرار است گران شود؟ پاسخ مثبت داد.

این روند در مقاطع فولادی مانند تیرآهن و ورق، بیشترین تاثیر را خواهند داشت و انتظار می رود که با افزایش فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز، رونق به بازار آهن ایران بازگردد. با این حال، هنوز عوامل متعددی وجود دارند که می توانند مانع از تحقق این پیش بینی ها شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.