تغییر روند خرید آهن ترکیه توسط چین

بازرگانان در کنفرانس بین‌المللی صادرکنندگان و تولیدکنندگان آهن و فولاد (IREPAS) اظهار کردند: بیلت‌های ارزان چینی، کارخانه‌های ترکیه را از آهن قراضه دور می‌کند.


در ۹۱مین نشست IREPAS چه گذشت؟

نود و یکمین نشست IREPAS* به عنوان نشست پاییز ۲۰۲۴، در پاریس و در روزهای ۱۵ تا ۱۷ سپتامبر ( معادل ۲۵  تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۳) برگزار شد.

* IREPAS به معنی انجمن بین‌المللی صادرکنندگان و تولیدکنندگان میلگرد و فولاد (the International Rebar Exporters and Producers Association)، یک رویداد بین‌المللی مجازی است که به منظور بررسی وضعیت بازارهای صنعت آهن و فولاد برگزار می‌شود.

در طی این نشست رئیس انجمن بازرگانان IREPAS، آقای ویلهلم آلف (Wilhelm Alff) به وضعیت بازار آهن و فولاد پرداخت و نتایجی که بازرگانان در مورد وضعیت فعلی در بازارهای مختلف به خصوص بازار آهن چین به دست آورده بودند با شرکت‌کنندگان در کنفرانس در میان گذاشت.

با تمرکز بر بازار چین، آقای الف اظهار کرد، صادرات این کشور به طور مداوم در حال افزایش بوده است، به طوری که میانگین صادرات ماهانه این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۵.۶ میلیون تن و  در سال ۲۰۲۳ به ۷.۷ میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ حدود ۸.۷ میلیون تن باشد.

همچنین کشور چین محصولات فولادی نیمه تمام و تمام شده خود را با قیمت‌های به شدت رقابتی صادر می‌کند. در همین راستا آقای آلف اظهار داشت که هر گونه افزایش اقدامات حمایتی در واکنش به این مسئله، فقط به صورت کوتاه‌مدت اثرگذار خواهد بود.

قیمت میلگرد

بررسی وضعیت آهن ترکیه در ۹۱مین نشست IREPAS

رئیس انجمن بازرگانان IREPAS تصریح کرد: با توجه به قیمت‌های رقابتی و جذاب آهن آلات و فولاد چین، به ویژه قیمت شمش فولادی (بیلت)، انتظار می‌رود کارخانه‌های فولادی ترکیه به خرید بیلت چینی به عنوان جایگزینی برای ضایعات و آهن قراضه که گران‌تر هستند، ادامه دهند و به این ترتیب بر روند قیمت آهن قراضه فشار وارد کنند.


بررسی وضعیت مواد اولیه فولاد در ۹۱مین نشست IREPAS

آقای آلف در رابطه با سنگ آهن نیز اظهار داشت، در بحبوبه کمبود ذخیار، تولید میلگرد در چین به دلیل تغییر در استانداردهای تولید، کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای سنگ آهن به عنوان ماده اولیه نیز کاهش داشته است.

او گفت ذخایر سنگ آهن در بنادر چین در حال حاضر ۱۴۹ میلیون تن است. آقای آلف با تاکید بر اختلاف فعلی بین قیمت مواد اولیه فولاد یعنی هزینه‌های آهن قراضه و سنگ آهن، اظهار داشت که همه تولیدکنندگان در فکر هستند تا شش ماه آینده یک تولید کننده فولاد مبتنی بر کوره بلند باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.