تغییر روند بازار میلگرد به زودی

روند بازار میلگرد در هفته های پیش رو تغییر خواهد کرد، دلیل آن نیز وضع عوارض صادرات میلگرد، پیش‌بینی تغییر در روند جهانی بازار میگرد، تغییر تقاضای فصلی و همچنین نتیجه انتخابات آمریکا است. تغییر روند بازار میلگرد با توجه به هر کدام از این پارامترها متفاوت است، ولی می‌توان برآیندی در نظر گرفت که در ادامه به آن می‌پردازیم.


بازار میلگرد در هفته‌ای که گذشت

هر چند در حوزه میلگرد نوسانات افزایشی با میانگین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان در هر کیلو داشتیم، ولی روند کلی بازار ثابت گزارش شد.

به طو کل گزارش ها نشان می‌دهد امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، کمترین افزایش قیمت میلگرد را شاهد بوده‌ایم. قیمت‌ها نوسانات افزایشی و کاهشی جزئی داستند، ولی روند کلی بازار در مجموع ثابت بوده است. این مسئله می‌تواند سیگنال خوبی برای خریداران جهت خرید با قیمت مناسب باشد، اما مسئله کمبود نقدینگی و رکود سنگین در بخش ساخت و ساز باعث شده بیشترین تقاضا جهت تهاتر میلگرد با زمین یا واحدهای نوساز مطرح باشد.

پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد رکود موجود در بازار میلگرد و فولاد، در ابتدای پاییز ادامه داشته باشد، مگر اینکه پارامترهایی که در ادامه اشاره می‌کنیم باعث تغییر در روند بازار میلگرد شود.


روند صادرات میلگرد

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات میلگرد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴درصد افزایش داشته و از ۹۹۰ هزار تن در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۱.۲۲۸ هزار تن در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است.

محصولحجم صادرات (هزار تن)ارزش صادرات (میلیون دلار)
پنج ماهه سال ۱۴۰۲پنج ماهه سال ۱۴۰۳درصد تغییراتپنج ماهه سال ۱۴۰۲پنج ماهه سال ۱۴۰۳درصد تغییرات
میلگرد۹۹۰۱۲۲۸۲۴۵۱۰۵۸۹۱۵

این آمار نشان می‌دهد با وجود مشکلات و چالش‌های مربوط به چند نرخی بودن ارز و برگشت آن، صادرکنندگان ایرانی همچنان دروازه های صادرات را باز نگه داشته‌اند، اما برای تسهیل این امر به حمایت دولت نیاز است و باید منتظر تسهیلات و کمک دولت بود.


محدودیت صادرات میلگرد به عراق

در اوایل سال اعلام شد دولت عراق بر واردات میلگرد از ایران عوارض ۲۰ درصدی وضع کرده است که قرار است از ۱۲ مهر ماه اعمال شود.

کشور عراق بزرگ‌ترین بازار هدف میلگرد صادراتی ایران است و سال گذشته حدود ۶۴ درصد میلگرد صادراتی ایران راهی این کشور شد. به همین دلیل در صورت اجرایی شدن عوارض صادراتی، انتظار می‌رود بعد از تاریخ اعلام شده شاهد تغییر قابل ملاحظه‌ای در روند بازار میلگرد باشیم.

قیمت تیرآهن

تغییرات در بازار جهانی میلگرد

وضعیت تولید و صادرات فولاد در جهان روند نزولی را نشان می‌دهد که نشان دهنده رکود در بازار فولاد جهان است. دلایل آن نیز عدم تناسب در عرضه و تقاضا، تغییرات در قیمت مواد خام و کاهش تقاضا در بخش ساخت و ساز و زیر ساخت است. بر همین اساس روند کلی بازار میلگرد در جهان با کاهش مداوم قیمت‌ها همراه بود، اما پیش‌بینی می‌شود این روند در نیمه دوم سال تغییر کرده و رو به رشد باشد.

با توجه به روند جهانی میلگرد، روند بازار میلگرد در ایران نیز با وجود تنش‌هایی منطقه خاورمیانه و نوسانات هیجانی در بازار، انتظار می‌رود در مجموع همسو با بازار جهانی بوده و رو به بالا شود.


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

نکته مهم دیگری که در بازار میلگرد و آهن ایران تاثیر خواهد گذاشت، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. همانطور که در مقایسه اقتصاد ایران با انتخاب ترامپ و هریس بررسی کردیم، این تاثیر در صورت انتخاب آقای ترامپ چشمگیر و قابل ملاحظه خواهد بود، اما در صورت پیروزی خانم هریس احتمال بروز نوسان جدی در قیمت میلگرد و آهن بعید به نظر می‌رسد.


پیش بینی روند بازار میلگرد روزهای آینده

با توجه به اینکه در ماه‌های پیش رو در فصل پاییز، تقریبا تعطیلات رسمی در روزهای عادی وجود ندارد، عامل تاثیر تعطیلات در رکود بازار از بین می‌رود و انتظار داریم با توجه به برآیند عواملی که در بالا اشاره کردیم، بازار میلگرد طی نیم سال دوم سال از رکود خارج شده و اصطلاحا تکان بخورد. هر چند ناترازی در حوزه گاز در فصل سرما و همچنین عوامل پیش‌بینی نشده و غیرمترقبه‌ای که در منطقه خاورمیانه دور از انتظار نیست، می‌تواند اعبتار هر پیش‌بینی را زیر سوال ببرد.

بنا بر این، همواره توصیه ما به خریداران این است که با در نظر گرفتن شرایط پیش رو، خریدشان را انجام بدهند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.