مقایسه وضعیت اقتصاد ایران با انتخاب دونالد ترامپ یا کامالا هریس

همانطور که می‌دانید، آقای بایدن از میان نامزدهای ریاست جمهوری کنار رفت و خانم کامالا هریس جایگزین ایشان در شصتمین دوره انتخابات آمریکا شد. قطع به یقین انتخاب هر یک بر اقتصاد جهان و اقتصاد ایران بسیار موثر است. از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز به تازگی به سرانجام رسیده است، تاثیر این رویداد بر ابعاد مختلف اقتصاد ایران، دو چندان خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به مقایسه انتخاب هر یک بر اقتصاد ایران، بپردازیم.


تاثیر انتخاب دونالد ترامپ -نماینده حزب جمهوری خواهان- بر اقتصاد ایران

پس از کناره گیری جو بایدن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شانس دونالد ترامپ برای برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده افزایش یافت. همانطور که در بررسی تاثیر کناره گیری جو بایدن بر بازار آهن هم اشاره کردیم، با روی کار آمدن ایشان، با افزایش چشمگیر قیمت ارز مواجه خواهیم بود که در پی آن، قیمت بسیاری از کالاها نیز افزایشی خواهند بود.

دونالد ترامپ برخلاف بازار داخلی، تاثیر بسیار مثبتی بر بازارهای ریسکی دارد. برای مثال، در حال حاضر طلای جهانی با سرعت زیادی، در حال رشد است که پیشبینی می‌شود در دولت دونالد ترامپ از ثبات مطلوبی برخوردار باشد.


نگرانی‌های زیادی در راستای روی کار آمدن دونالد ترامپ برای ایرانیان وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها که مسئله‌ای جدی در دولت دونالد ترامپ تلقی می‌شود، تاثیر احزاب راست‌گرا در دولت او می‌باشد. راست‌گرا در ادبیات سیاسی، به مواضعی اطلاق می‌شود که خواهان حفظ نظم و سلسله مراتب اجتماعی سنتی هستند.

آقای ترامپ در دولت قبلی خود، یکه و تنها بود اما در دولت فعلی دیگر تنها نخواهد بود و احزاب راست‌گرا نیز وارد عمل خواهند شد. معمولا احزاب راست‌گرا در اقتصادهای مهم از جمله اقتصاد آمریکا، نقش پررنگی دارند؛ چیزی که در دولت کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند و… نیز برقرار است. حضور دونالد ترامپ در کنار احزاب راست‌گرا در دولت جدید، منجر به تشکیل اجماع جهانی علیه ایران می‌شود و در صورت عدم مذاکره ایشان با ایران، انتظارات تورمی بالا رفته و دلار و طلا شدیدا افزایش می‌یابند. 

تاثیرات منفی حضور دونالد ترامپ بر اقتصاد ایران در قامت رئیس جمهور ایالات متحده به همین‌جا ختم نمی‌شود. با در نظر داشتن حزب جمهوری خواه ایشان، طبیعتا احتمال تضعیف تورم کاهش می‌یابد؛ چرا که اصولا جمهوری خواهان، انعطاف کمتری نسبت به دموکرات‌ها در چنین مذاکرات دارند.

قیمت ورق فولادی

تاثیر انتخاب کامالا هریس -نماینده حزب دموکرات‌ها- بر اقتصاد ایران

خانم کاملا هریس، معاون رئیس جمهور فعلی آمریکا، پس از کناره گیری جو بایدن به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری، وارد رقابت با نماینده جمهوری خواهان -دونالد ترامپ- شد.

خانم هریس با سابقه‌ای درخشان در سیاست، حقوق، تحصیلات عالی در دانشگاه کالیفرنیا و فعالیت‌هایی در حوزه قضایی، جایگاه ویژه‌ای در سیاست ایالات متحده پیدا کرد.

شبکه خبری سی ان ان به زاویه جالبی از انتخابات سال ۲۰۲۴ با حضور کامالا هریس اشاره کرد. سی ان ان نوشت:

شانس پیروزی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اگرچه هنوز از شانس پیروزی دونالد ترامپ کمتر است، اما در عین حال شانس پیروزی معاون جو بایدن بسیار بیشتر از شانسی است که خود رئیس جمهور آمریکا در صورت شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده از آن برخوردار بود.

قطع به یقین، دولت خانم هریس، دنباله رو سیاست‌های جو بایدن خواهد بود، اما به این معنی نیست که تحریم‌ها از میان بروند. از طرفی دیگر، احتمال توافق رئیس جمهور ایران -مسعود پزشکیان- با نماینده دموکرات‌ها بیش از احتمال توافق وی با نماینده جمهوری خواهان خواهد بود.

در صورت شکست دونالد ترامپ توسط کامالا هریس، بازار جهانی دقیقا نقطه مقابل دولت دونالد ترامپ قرار می‌گیرد و روند افزایشی خود را حفظ می‌کند، اما در بازار داخلی با امید بر به نتیجه رسیدن مذاکرات آقای پزشکیان با خانم هریس، کاهش تورم را شاهد خواهیم بود.


مسلما کاهش تورم و به دنبال آن، کاهش قیمت دلار و طلا و سایر کالاها، بر قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن، قیمت قوطی و پروفیل و سایر کالاها، و همچنین بهبود وضعیت صادرات از شرایط خوبی برخوردار خواهند بود.

در پایان لازم است به نکته مهمی در راستای احیای برجام و بهبود ارتباطات جهانی توجه داشته باشید. اگرچه حضور کامالا هریس تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران دارد، اما در صورت توافق ایران و آمریکا، روند تاثیرگذاری این توافق بر اقتصاد ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد.

نتیجه می‌گیریم که با روی کار آمدن خانم هریس هم اقتصاد ایران به سرعت تغییر نخواهد کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.