راهنمای خرید میلگرد کلاف ساده و آجدار در ۴ + ۲ مرحله مهم

میگرد کلاف، حلقه ای حدودا ۱.۵ تنی از میلگرد است که به صورت کلاف شده تولید و عرضه می شود. از میلگرد کلاف در مواردی که به میلگرد منعطف نیاز است، مانند آرماتوربندی ستون ‌ها استفاده می‌ شود. کاربرد فراوان این نوع میلگرد باعث شده خرید کلافِ با کیفیت همواره از دغدغه فعالان این حوزه باشد. به همین دلیل راهنمای خرید میلگرد کلاف را آماده کرده ایم تا به شما در شناختن انواع کلاف، قیمت و وزن آن و همچنین نحوه استعلام قیمت و خرید این میلگرد کمک کنیم. همچنین نکاتی که بعد از خرید محصول باید در نظر بگیرید تا از کیفیت و اصالت آن مطمئن شوید در این مقاله بیان شده است. با ما در دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی راهنمای خرید میلگرد کلاف

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف، میلگرد طویلی است که به صورت حلقه ای یا همان کلاف (قرقره) تولید می شود. از میلگردهای کلاف به دلیل انعطاف بالایی که دارند بیشتر به منظور آرماتوربندی ستون ‌ها استفاده می شود. میلگرد کلاف در هر دو نوع ساده و آجدار تولید می شود. قیمت آن نیز بالاتر از قیمت میلگرد شاخه است. سایز میلگرد کلاف نیز در اندازه های ۵.۵ تا ۱۶ میلی متر قابل تولید است.

دیگر اطلاعات تکمیلی در مورد میلگرد کلاف، مانند انواع، کاربرد، روش تولید و کارخانه های تولیدکننده آن را در مقاله زیر مطالعه فرمایید.

در ادامه این مقاله به طور خاص به نکات مربوط به خرید میلگرد کلاف اشاره می کنیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: میلگرد کلاف؛ فرآیند تولید و کاربرد آن

میلگرد کلاف چیست

اطلاعات مهم قبل از خرید میلگرد کلاف

اولین گام در راهنمای خرید میلگرد کلاف، آشنایی با اطلاعات مهم قبل از خرید است. دانستن این اطلاعات از الزامات خرید حرفه ای میلگرد کلاف می باشد.

اطلاعات مهم قبل از خرید میلگرد کلاف

۱- انواع میلگرد کلاف که قبل از خرید باید بشناسید

انواع کلاف را می توان بر اساس میزان کربن استفاده شده در ساخت کلاف و همچنین بر اساس شکل ظاهری آن تقسیم بندی کرد. این دسته بندی که رایج ترین دسته بندی در بازار است، به صورت زیر می باشد:

۱-۱- انواع کلاف بر اساس میزان کربن

میلگردهای کلاف از نظر کربن موجود در آن ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • کلاف پر کربن: این نوع کلاف، ۰.۴۴ درصد کربن دارد که باعث کاهش انعطاف پذیری و چکش خواری کلاف می شود.
  • کلاف کربن متوسط: از ۰.۱۱ تا ۰.۱۸ درصد کربن در ساختار خود دارد. کلاف کربن متوسط، محبوب ترین نوع کلاف است و وزن کم و استحکام بالایی دارد. 
  • کلاف کم کربن: دارای ۰.۰۸ تا ۰.۱ درصد کربن است که منجر به بالا رفتن قابلیت انعطاف، چکش خواری و جوش پذیری آن می شود. این نوع کلاف برای کاربردهای حساس و ظریف، مناسب است.

۱-۲- انواع کلاف بر اساس شکل ظاهری

انواع میلگرد کلاف از نظر شکل ظاهری

کلاف موجود در بازار به هر دو صورت ساده و آجدار عرضه می گردد. نوع آجدار آن نیز در دو گرید A2 و A3 تولید می شود. در ادامه، انواع کلاف را از نظر شکل ظاهری و سایز آن بیشتر بررسی می کنیم.

۱- میلگرد کلاف ساده: در گریدهای ۵SP – ۳SP – SEA1006 – SEA1008 – RST34 و … تولید و عرضه می شود که در این بین، گرید RST34 قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارد.

  • سایز کلاف ساده: در سایزهای ۵.۵ – ۶.۵ – ۸ – ۱۰ – ۱۲.۵ و ۱۴ میلی متر عرضه می شود. کارخانه کویر کاشان، تمامی سایزها را تولید می کند؛ اما سایر کارخانه های تولیدکننده کلاف ساده معمولا دو سایز ۸ و ۱۰ را در سبد تولید خود دارند.
  • نکته: کلاف ساده با آلیاژ ۵SP و سایز ۵.۵ و ۶ بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان سازی دارد. البته بر اساس جغرافیای سازه، استفاده از سایز ۴ نیز امکان پذیر است.

۲- میلگرد کلاف آجدار A2: این نوع میلگرد کلاف، بیشترین استفاده را در ساختمان سازی، ساخت خاموت و همچنین مش سازی دارد.

  • سایز کلاف A2: سایز ۸ و ۱۰ میلی متر آن بیشترین موجودی و کاربرد را دارد.

۳- میلگرد کلاف آجدار A3 : بیشتر در شناژ ساختمان و یا تولید خرپای صنعتی کاربرد دارد. از آن برای مش سازی نیز استفاده می شود.

  • سایز کلاف A3: از سایز ۸ تا ۱۶ میلی متر موجود است.

.

۲- میلگرد کلاف چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد کلاف به دلیل ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری بالا و مقاومت مناسب، کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • برای ساخت تمامی محصولات مفتولی (مانند توری فرنگی، توری حصاری، سیم مفتولی و …)
  • استفاده در ساخت خرپا، تیرچه
  • استفاده در صنایع الکترودسازی و جوشکاری
  • ساخت میخ و پیچ و پرچ
  • استفاده در صنایع فنرسازی

نکته: برخی مواقع در بازار به میلگرد کلاف، کلاف حرارتی نیز گفته می شود. کلاف حرارتی مورد استفاده در ساختمان سازی با توجه به محل ساخت و ساز می تواند سایز متفاوتی داشته باشد. به طور مثال، می توان از کلاف قطر ۴.۸ یا ۵ برای یک سازه استفاده کرد و برای سازه ای دیگر لازم است با توجه به بستر و کیفیت خاک محل پروژه از کلاف ۵.۵ یا ۶ استفاده شود.

.

۳- قیمت میلگرد کلاف چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

از جنبه مقایسه باید گفت میلگرد کلاف، قیمت بالاتری نسبت به میلگرد شاخه دارد. دلیل آن نیز مرغوبیت شمش و مواد اولیه ساخت میلگرد کلاف و همچنین عدم ایجاد پرتی در زمان ساخت محصولات دیگر (مانند خاموت) با استفاده از کلاف می باشد. به این معنی که در صورت استفاده از میلگرد کلاف برای ساخت خاموت، به دلیل پیوسته و طویل بودن کلاف، هیچگونه پرتی تولید نمی شود؛ اما اگر از میلگرد شاخه برای ساخت خاموت استفاده شود، به دلیل طول ثابت این مدل میلگرد، مقداری از آن غیرقابل استفاده یا اصطلاحا پرتی می شود. به همین دلیل است که میلگرد کلاف، گران تر از میلگرد شاخه است. با این حال اگر قصد خرید میلگرد شاخه برای مصارف مدنظرتان را دارید بهتر است حتما راهنمای خرید میلگرد را مطالعه کرده، سپس اقدام به خرید نمایید.

در نهایت می توان گفت، قیمت میلگرد کلاف بر اساس ساده یا آجداربودن، سایز، آنالیز، کارخانه تولیدکننده و وزن کلاف تعیین می شود و بر اساس عوامل فوق متغیر است. همچنین این قیمت ها به صورت روزانه تعیین و اعلام می گردد. به همین منظور توصیه می کنیم برای راحتی کار، قیمت روز میلگرد کلاف کارخانه های مختلف را در صفحه زیر مشاهده فرمایید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد کلاف ساده و آجدار

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز میلگرد کلاف

.

۴- وزن میلگرد کلاف چقدر است؟

وزن میلگرد کلاف بین ۱.۵ تن تا ۲ تن متغیر است. به این معنی که وزن کلاف میلگرد ۶ یک کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت خواهد بود.

پارامتر اصلی تعیین کننده وزن این نوع میلگرد، کارخانه تولیدکننده آن است. به طور مثال، وزن کلاف میلگرد ذوب آهن، ۱.۵ تن است. دیگر کارخانه های میلگرد کلاف نیز وزن هر سایز کلاف خود را بین ۱.۵ تا ۲ تن تولید می کنند.

.

برای استعلام قیمت میلگرد کلاف باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

حال که با اطلاعات مهم قبل از خرید میلگرد کلاف آشنا شدیم، در این مرحله روش استعلام قیمت این محصول را بررسی می کنیم. کامل ترین اطلاعاتی که باید به فروشنده اعلام کنید تا خریدی دقیق و بدون ابهام داشته باشید شامل موارد زیر می شود:

  • نوع کلاف (ساده، A2 یا A3 بودن)
  • آنالیز کلاف (در صورت انتخاب کلاف ساده)
  • سایز کلاف
  • تناژ مورد نیاز (تناژ درخواستی، ارتباط مستقیمی با قیمت میلگرد کلاف اعلامی خواهد داشت)
روش استعلام قیمت میلگرد کلاف

با توجه به اطلاعات اعلام شده توسط مشتری، فروشنده، مناسب ترین قیمت را اعلام می کند. همچنین در صورت انتخاب شرکت معتبر، فروشنده، نزدیک ترین انبار یا کارخانه میلگرد کلاف را به محل تخلیه در نظر خواهد گرفت تا کمترین هزینه حمل و نقل را متحمل شوید.

.

بعد از خرید میلگرد کلاف چه کاری باید انجام داد؟

آخرین مرحله از راهنمای خرید کلاف، نکات بعد از خرید است. برای آنکه از کیفیت و سلامت محصول خود مطمئن شوید، لازم است موارد زیر را بعد از خرید میلگرد کلاف چک کنید.

نکات بعد از خرید میلگرد کلاف
  • سایز یا قطر کلاف: قطر کلاف دریافتی را اندازه بزنید و با سایز درخواستی خود مطابقت دهید. در صورت مغایرت، آن را با فروشنده در میان بگذارید.
  • آنالیز: حتما آنالیز میلگرد کلاف را با آنالیز درج شده در پلاک میلگرد که روی هر بسته کلاف گذاشته می شود مطابقت دهید.
  • ویژگی های ظاهری کلاف: سطح کلاف را بررسی کنید که فاقد خوردگی یا زنگ زدگی باشد.

سخن آخر

قبل خرید میلگرد کلاف در انواع ساده و آجدار و در سایزهای متفاوت، لازم است اطلاعات خود را در مورد این نوع میلگرد تکمیل کرده و سپس اقدام به خرید نمایید. اطلاعات اعلام شده در این مقاله، راهنمای شما در تمامی مراحل قبل، بعد و حین خرید میلگرد کلاف خواهد بود.

سوالات متداول

وزن میلگرد کلاف چقدر است؟

وزن میلگرد کلاف با توجه به کارخانه تولیدکننده بین ۱.۵ تن تا ۲ تن متغیر است. به طور مثال، وزن کلاف میلگرد ذوب آهن معمولا ۱.۵ تن است.

برای خرید میلگرد کلاف باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

برای استعلام قیمت و خرید میلگرد کلاف باید نوع کلاف، آنالیز کلاف، سایز کلاف و تناژ مورد نیاز را به فروشنده اعلام نمایید.

قیمت میلگرد کلاف بیشتر است یا میلگرد شاخه ای؟

میلگرد کلاف، گران تر از میلگرد شاخه است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.