مقایسه لوله مانیسمان و لوله API از ۷ جنبه اصلی

درست است که تمامی لوله‌ ها از جمله لوله مانیسمان و لوله api معمولا برای انتقال مایعات و سیالات ساخته می‌ شوند، اما تفاوت این دو لوله علی‌رغم وظیفه مشابی که دارند، بسیار مهم و تاثیرگذار است. زیرا تفاوت هر کدام از این دو لوله باعث می شود استحکام، ویژگی ها و در نتیجه کاربرد متفاوتی داشته باشند. به طور مثال از آنجایی که لوله مانیسمان بدون درز است و هیچ درزجوشی ندارد، استحکام بسیار بالاتری نسبت به لوله درزدار api دارد. به همین خاطر در این مقاله به معرفی این ۲ لوله، کاربردشان و بررسی تمامی تفاوت‌ های آن ها از ۷ جنبه مهم می‌ پردازیم تا بتوانید از هم تفکیکشان کنید.

نسخه صوتی مقاله تفاوت لوله مانیسمان و API

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مانیسمان چیست

ابتدا لازم است تا تعریف دقیقی از هر ۲ نوع لوله و کاربرد آن ها داشته باشیم. لوله‌ های مانیسمان، به‌ عنوان انواع لوله بدون درزِ جوش و فولادی شناخته می ‌شوند. این لوله به خاطر بدون درز بودن، هیچگونه جوشکاری در سطح خود ندارد که همین موضوع، مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می ‌دهد. علاوه ‌بر آن، مقاومت بالایی نیز در برابر فشار و حرارت دارد.

یکی از پارامترهای معرف انواع لوله مانیسمان، رده لوله است. لوله‌ مانیسمان در رده های مختلف، از جمله‌ ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ تولید و به بازار عرضه می‌ شوند و معمولاً به‌ عنوان آبرسانی صنعتی، حرارتی و گرمایی، خط‌های انتقال نفت و گاز و همچنین عایق‌کردن کابل‌های فشار قوی برق مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

هچنین، معمولا از لوله مانیسمان رده ۸۰ در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ زیرا مقاومت نسبتا بالایی دارد. نکته دیگر این که قیمت لوله مانیسمان معمولا بالا است که باعث می‌شود در موارد ضروری خریداری شود. شما می‌‌توانید اطلاعات بیشتر را در مقاله لوله مانیسمان بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مانیسمان چیست

لوله api چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله api چیست

لوله api، در دسته لوله های درزدار قرار می گیرد و از ورق ‌های فولادی ساخته می ‌شود. اما لوله‌ api لوله ای درزدار طبق استاندارد انستیتوی نفت آمریکا است. معمولا از این نوع لوله برای بهبود انتقال گاز و نفت استفاده می‌کنند و در مقابل ترک نیز مقاومت بالایی دارد.

برای ساخت لوله API از آلیاژ خاصی از فولاد استفاده می شود که میزان کربن آن نسبت به فولاد معمولی کمتر است. به همین دلیل، استحکام و مقاومت آن افزایش ‌یافته و خواص مکانیکی آن نیز بهبود می یابد.

نکته مهم: تمامی لوله های API از نوع درز دار یا جوش داده می باشند. تفاوت عمده این لوله با سایر لوله های درزدار، آلیاژ ورق استفاده شده، ضخامت بالای لوله و مخفی بودن درز آن است. به همین دلیل، شباهت زیادی به لوله مانیسمان (لوله بدون درز) پیدا کرده است.

از ویژگی ‌های دیگر این لوله می‌ توان به کاربرد آن در خطوط آب، نفت و گاز اشاره کرد؛ زیرا هزینه پایینی دارد. علاوه‌ بر آن، در ساخت سوله‌ های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند و مقامت و چقرمگی بالایی دارند که می ‌توانید اطلاعات بیشتر را در مقاله لوله api بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: لوله های Api چیست؟

لوله API چیست

چرا تفاوت لوله API و لوله مانیسمان مهم است؟

دانستن تفاوت لوله مانیسمان و لوله api کمک می‌کند تا بتوانید آن ها را از یکدیگر تفکیک کرده و بهترین لوله را در صنایع مربوط استفاده کنید. مخصوصا از این جهت که در صورت ناآگاهی ممکن است لوله api را که درزدار است به جای لوله مانیسمان اشتباه گرفته و خریدی اشتباه داشته باشید. به همین خاطر در ادامه به تفاوت لوله مانیسمان و لوله api از ۷ جنبه اصلی و مهم می‌پردازیم که به‌ صورت زیر هستند.

اصلی ترین تفاوت های لوله api و مانیسمان

تفاوت زیادی بین لوله مانیسمان و لوله api وجود دارد و بیان شاخص‌ ترین تفاوت آن ها می ‌تواند کمی دشوار باشد. به ‌طور کلی، وجه تمایز این ۲ لوله در بدون درزبودن و درزدار بودن آن ها است و حتی به‌ جای واژه «مانیسمان» و «api» به ترتیب «بدون درز» و «درزدار» نامیده می ‌شوند. به همین خاطر، نحوه تشخیص لوله مانیسمان از api همین عدم وجود درز در آن است.

۱- تفاوت لوله مانیسمان و لوله API در روش تولید

روش تولید لوله مانیسمان معمولا با توجه به سایز تغییر می‌کند و معمولا آن هایی که سایز کوچکی دارند با روش مندرل (Mandrel) ساخته می‌شوند و برای لوله‌های سایز بزرگ از روش اکستروژن استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که در هر دو روش، لوله مانیسمان مستقیما از شمش فولادی تولید می شود.

 لوله api نیز با به هم جوش دادن ورق فولادی ساخته می شود. به این صورت که با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، لبه های ورق به هم نزدیک شده و جوش داده می شود.

۲- تفاوت لوله مانیسمان و لوله API در ویژگی ها

اگر بخواهیم تفاوت لوله مانیسمان و لوله api را از لحاظ ویژگی‌ ها بررسی کنیم، می‌ توانیم به ضخامت این ۲ لوله اشاره کنیم که معمولا ضخامت لوله ‌های مانیسمان بیشتر است. همچنین، این لوله ‌ها استحکام بیشتری نسبت به نوع api دارند. علاوه بر این، لوله‌ های مانیسمان به‌ دلیل این که از شمش فولادی ساخته شده‌ اند، وزن بالاتری نسبت به لوله‌ های api دارند که از ورق ‌های فولادی تولید می‌ شوند.

۳- تفاوت لوله مانیسمان و لوله API در خواص مکانیکی و شیمیایی

در مورد خواص مکانیکی و شیمیایی این ۲ لوله نیز می توان گفت که به‌ دلیل وجود درز در لوله‌ های api، خواص مکانیکی آن ها متفاوت از لوله مانیسمان است و همین موضوع باعث می‌ شود تا خط جوش آن ها ناپایدار باشد و ترک در این نواحی ایجاد شود (با این حال، نسبت به سایر لوله های درزدار، مقاومت بالایی در مقابل ترک دارد). همچنین خواص شیمیایی لوله ‌های درزدار، ضعیف‌ تر از بدون درز است که این مورد نیز کاربرد آن ها را محدودتر از لوله‌ های مانیسمان می‌ کند.

۴- تفاوت لوله مانیسمان و API در کاربرد

تفاوت لوله مانیسمان و لوله api از لحاظ کاربرد نیز قابل توجه است. کاربرد لوله ‌های مانیسمان در انتقال و توزیع سیالات نفتی، گاز، بخار و اسیدها، لوله های پالایشگاهی، دیگ های بخار و بویلرها، خطوط انتقال بخار و آب فوق گرم، عملیات استخراج نفت و گاز، خطوط هیدرولیک، خطوط صنایع غذایی و دارویی است؛ درحالی‌که کاربرد لوله‌های api شامل انتقال آب در مصارف خانگی و صنعتی، انتقال فاضلاب‌ های صنعتی، انتقال مواد شیمیایی، صنعت کشتی ‌سازی و خطوط انتقال نفت و گاز می ‌شود.

نکته: درست است که هر ۲ لوله در خطوط گاز کاربرد دارند؛ اما استفاده از لوله api معمولا به عنوان جایگزین برای لوله‌ های مانیسمان رده پایین در خطوط طولانی نفت و گاز و کاهش هزینه های پروژه می باشد.

 

۵- تفاوت لوله مانیسمان و لوله API در قیمت

معمولا لوله‌های مانیسمان به ‌دلیل فرآیند تولید پیچیده ‌تر و زمان‌برتر، دارای قیمت بیشتری هم هستند. کاربرد این لوله ‌ها نیز خاص است و با توجه به هزینه بالای آن ها، بهتر است تنها در موارد ضروری مورد استفاده قرار بگیرند؛ اما قیمت لوله api به ‌دلیل کاربرد گوناگون، متنوع نیز است.

در صورتی که از جمله خریداران و متقاضیان این دو لوله هستید، می توانید قیمت روز لوله مانیسمان و همچنین قیمت روز لوله api را که به لوله گازی یا لوله گاز توکار api نیز معروف است در دو لینک زیر مشاهده فرمایید. قیمت این دو نوع لوله، مستقیما از کارخانه های تولیدکننده دریافت شده و به صورت روزانه آپدیت می شود.

استعلام قیمت و خرید لوله بدون درز (مانیسمان)

آهن ملل؛ مرجع فروش لوله مانیسمان به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز لوله مانیسمان

مشاهده قیمت انواع لوله

آهن ملل؛ فروش انواع لوله گازی API به صورت آنلاین و حضوری

قیمت آنلاین لوله گازی API

۶- تفاوت لوله مانیسمان و لوله API در هزینه‌ تعمیر و نگهداری

از آن جایی که استحکام مانیسمان از لوله ای پی ای بیشتر است، بنا بر این به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد و همین موضوع سبب شده تا قیمت بالای آن جبران شود.

۷- تفاوت لوله مانیسمان و لوله API در تحمل فشار

یکی دیگر از تفاوت‌ های مهم این ۲ لوله این است که چون لوله مانیسمان، بدون درز جوشکاری است، تحمل فشار بیشتر و مقاومت بالاتری دارد.

جمع‌ بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت لوله مانیسمان و لوله api پرداخته‌ایم و کاربرد و تفاوت ‌آن ها را به‌ طور کامل شرح دادیم. اگر برای صنایع مختلف نیاز به خرید این ۲ نوع لوله دارید، لازم است تا تفاوت های هر یک را که در این مقاله بازگو کردیم در نظر بگیرید و سپس اقدام به تهیه آن کنید.

سوالات متداول

چرا آگاهی از تفاوت لوله مانیسمان و لوله API مهم است؟

دانستن تفاوت لوله مانیسمان و لوله api کمک می‌کند تا بتوانید آن ها را از یکدیگر تفکیک کنید، مخصوصا از این جهت که در صورت ناآگاهی ممکن است لوله api را که درزدار است به جای لوله مانیسمان اشتباه گرفته و خریدی اشتباه داشته باشید.

لوله مانیسمان و لوله API چه تفاوت هایی دارند؟

لوله مانیسمان و لوله api تفاوت زیادی دارند، اما اصلی ترین وجه تمایز آن ها در بدون درزبودن و درزدار بودن آن ها است. تفاوت این دو لوله از ۷ جنبه روش های تولید، خواص، ویژگی ها، کاربرد، تحمل فشار، قیمت و هزینه تعمیر و نگهداری در مقاله به طور کامل بررسی شده اند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.