معرفی لوله مانیسمان رده ۸۰ + جدول وزنی و ضخامت

لوله مانیسمان رده ۸۰ یکی از انواع لوله های بدون درز است که ضخامت دیواره زیادی دارد، وزن آن در مقایسه با رده های پایین تر، بیشتر است و همچنین قطر داخلی کمتری دارد. این لوله از سایز ۱.۸ تا ۲۴ اینچ و در ضخامت های مختلف تولید می گردد. به دلیل ضخات زیاد، مقاومت و استحکام بالا و همچنین قابلیت تحمل فشار بالای لوله رده ۸۰، از این لوله بیشتر در مصارف حساس مانند نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود.  برای آشنایی بیشتر با لوله بدون درز رده ۸۰، همچنین برای آنکه جدول ابعادی، ویژگی ها و کاربرد آن را بیشتر بشناسیم با ادامه مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله معرفی لوله مانیسمان رده ۸۰

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول لوله مانیسمان رده ۸۰
۲ نوع لوله بدون درز
۳ جنس فولاد کربنی
۴ سایز از ۱.۸ تا ۲۴ اینچ
۵ قطر بیرونی از ۱۰.۳ تا ۶۱۰ میلی متر
۶ ضخامت از ۲.۴۱ تا ۳۰.۹۶ میلی متر
۷ وزنِ یک متر از ۰.۴۷ تا ۴۴۲.۰۸ کیلوگرم

لوله مانیسمان رده ۸۰ چیست؟

برای معرفی لوله بدون درز رده ۸۰ ابتدا باید اصطلاح «رده لوله» را بشناسیم. رده لوله به انگلیسی Schedule number نامیده می شود که به صورت اختصار به آن Sch می گویند. به همین دلیل رده لوله با حرف “Sch” روی لوله نشان داده می شود. رده لوله یک پارامتر بین المللی برای شناسایی لوله و همچنین مشخص کردن ظرفیت فشار لوله می باشد. رده لوله ها با توجه به استاندارد ASME B36.10 مشخص می گردد و با ضخامت و قطر داخلی لوله ارتباط دارد. رده های لوله بدون درز یا لوله مانیسمان از ۵ تا ۱۶۰ متغیر است و هرچه عدد بالاتر می رود، فشار قابل تحمل لوله نیز بیشتر می گردد.

لوله مانیسمان رده 80 چیست؟

از آنجایی که بیشتر لوله های فولادی بدون درز برای جابجایی سیالات و گازها استفاده می شود، به همین دلیل رده لوله و قطر داخلی آن نیز بسیار مهم است. یکی از رده های مناسب و پرکاربرد برای این منظور، لوله مانیسمان رده ۸۰ است. این لوله ها وزن زیادی دارند و می توانند فشار و دمای بالایی را تحمل کنند.

لوله های مانیسمان رده ۸۰ از جنس فولاد کربنی هستند و بر اساس گرید فولادی که در ساخت آن ها استفاده شده، ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند، در نتیجه دارای نقاط قوت و سختی متفاوتی هستند. با این حال لوله های مانیسمان رده ۸۰ نسبت به لوله های رده پایین تر استحکام بیشتری دارند. به دلیل همین تحمل پذیری و مقاومت بالای لوله رده ۸۰، این لوله محبوبیت زیادی داشته و در صنایع مختلف مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، ساختمان سازی و … استفاده می شوند.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز، لوله ای بدون جوش خوردگی است که هیچ گونه درزی در آن وجود ندارد. برای ساخت لوله بدون درز از شمش های استوانه ای استفاده می شود. به این صورت که شمش فولادی توسط نورد گرم و یا کشش سرد به لوله ای یکنواخت و بدون هیچکونه درز و جوش تبدیل می شود. نحوه تولید لوله مانیسمان از جمله لوله مانیسمان رده ۸۰، همچنین دامنه ابعاد، ویژگی ها و کاربرد کلیه لوله های مانیسمان را در مقاله لوله مانیسمان چیست مطالعه کنید.

ویژگی ها و مشخصات لوله مانیسمان رده ۸۰

مهم ترین ویژگی لوله مانیسمان رده ۸۰، تحمل بالای فشار در این لوله است. اما محاسبه مقدار فشار قابل تحمل در لوله رده ۸۰ به عوامل بسیاری بستگی دارد که مهمترین آن ها مربوط به ابعاد لوله و به صورت زیر می باشد.

ویژگی ها و مشخصات لوله مانیسمان رده 80
  • سایز لوله مانیسمان رده ۸۰: لوله مانیسمان رده ۸۰ در سایزهای ۱.۸ تا ۲۴ اینچ تولید می شود. (لوله رده ۸۰ از سایز ۲۶ اینچ به بعد به صورت درز مستقیم (مخفی) تولید می گردد.)
  • ضخامت لوله مانیسمان رده ۸۰: قطر داخلی و خارجی لوله در سایزهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل ضخامت لوله نیز متغیر بوده و از ۲.۴۱ تا۳۰.۹۶ میلی متر تغییر می کند.
  • وزن لوله مانیسمان رده ۸۰: وزن لوله رده ۸۰ بر اساس سایز، ضخامت دیواره، قطر و طول لوله متفاوت است.

تمامی عوامل فوق بر فشار کاری لوله رده ۸۰ تاثیرگذار است. علاوه بر این عوامل، ترکیب شیمایی به کار رفته در لوله یا همان گرید فولادی که لوله از آن ساخته شده نیز در فشار قابل تحمل لوله تاثیر دارد.

اما به طور کلی می توان گفت لوله های فولادکربنی بدون درز رده ۸۰، به دلیل ضخامت و رده ای که دارند همچنین به دلیل چقرمگی بالا و تحمل فشار زیاد، برای محیط هایی که ممکن است لوله دچار سایش و پارگی شود، بهترین گزینه هستند.

جدول ابعاد لوله مانیسمان رده ۸۰

در جدول زیر ابعاد لوله مانیسمان رده ۸۰ یا همان لوله مانیسان sch 80 را مشاهده می کنید. پارامترهای این جدول شامل سایز، قطر خارجی، وزن و ضخامت لوله مانیسمان رده ۸۰ می باشد. اندازه های اعلام شده در جدول نیز به اینچ و میلی متر است.

نکته: عددهای اعلام شده در جدول با توجه به کارخانه تولید کننده تلرانس ابعادی کمی دارند. به همین دلیل ممکن است در وزن و ضخامت لوله مانیسمان رده ۸۰ تفاوت اندکی بین کارخانه های مختلف مشاهده شود.

جدول ابعاد لوله مانیسمان رده ۸۰
سایز نرمالقطر بیرونیضخامتوزن ۱ متر
اینچاینچمیلی متراینچمیلی مترکیلوگرم
۱/۸۰.۴۰۵۱۰.۳۰.۰۹۵۲.۴۱۰.۴۷
۱/۴۰.۵۴۱۳.۷۰.۱۱۹۳.۰۲۰.۸
۱/۲۰.۸۴۲۱.۳۰.۱۴۷۳.۷۳۱.۶۲
۳/۴۱.۰۵۲۶.۷۰.۱۵۴۳.۹۱۲.۲
۱۱.۳۱۵۳۳.۴۰.۱۷۹۴.۵۵۳.۲۴
۱ ۱/۴۱.۶۶۴۲.۲۰.۱۹۱۴.۸۵۴.۴۷
۱ ۱/۲۱.۹۴۸.۳۰.۲۵.۰۸۵.۴۱
۲۲.۳۷۵۶۰.۳۰.۲۱۸۵.۵۴۷.۴۸
۲ ۱/۲۲.۸۷۵۷۳۰.۲۷۶۷.۰۱۱۱.۴۱
۳۳.۵۸۸.۹۰.۳۷.۶۲۱۵.۲۷
۳ ۱/۲۴۱۰۱.۶۰.۳۱۸۸.۰۸۱۸.۶۳
۴۴.۵۱۱۴.۳۰.۳۳۷۸.۵۶۲۲.۳۲
۵۵.۵۶۳۱۴۱.۳۰.۳۷۵۹.۵۳۳۰.۹۷
۶۶.۶۲۵۱۶۸.۳۰.۴۳۲۱۰.۹۷۴۲.۵۶
۸۸.۶۲۵۲۱۹.۱۰.۵۱۲.۷۶۴.۶۴
۱۰۱۰.۷۵۲۷۳۰.۵۹۴۱۵.۰۹۹۶.۰۱
۱۲۱۲.۷۵۳۲۳.۸۰.۶۸۸۱۷.۴۸۱۳۲.۰۸
۱۴۱۴۳۵۵.۶۰.۷۵۱۹.۰۵۱۵۸.۱
۱۶۱۶۴۰۶.۴۰.۸۴۴۲۱.۴۴۲۰۳.۵۳
۱۸۱۸۴۵۷۰.۹۳۸۲۳.۸۳۲۵۴.۵۵
۲۰۲۰۵۰۸۱.۰۳۱۲۶.۱۹۳۱۱.۱۷
۲۴۲۴۶۱۰۱.۱۲۵۳۰.۹۶۴۴۲.۰۸

کاربرد لوله مانیسمان رده ۸۰

به دلیل ضخامت زیاد لوله های مانیسمان رده ۸۰ و در نتیجه بالا بودن ظرفیت فشار آن ها، از این لوله ها در صنایع متعدد و برای کاربردهای حساس استفاده می شود. بیشترین استفاده از آن ها نیز در مصارفی است که تنش فشار بالا و همچنین کرنش مکانیکی یا برهمکنش شیمیایی بالایی وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مصارف لوله مانیسمان رده ۸۰، استفاده از آن ها بر روی سطح زمین یا سطح پروژه است. در این حالت علاوه بر در معرض دید بودن لوله، به دلیل استحکام و مقاومت بالای لوله رده ۸۰، امکان آسیب دیدن آن کمتر خواهد بود.

به طور کلی می توان گفت در صورتی که برای مصارف حساس به لوله بدون درز قوی نیاز دارید، لوله رده ۸۰ گزینه مناسبی خواهد بود.

خرید لوله مانیسمان رده ۸۰

در حال حاضر لوله های بدون درز رده ۸۰ وارداتی بوده و غالبا از کشور چین وارد کشور می شوند، اما در سال های گذشته تولید لوله مانیسمان رده ۸۰ در ایران و در کارخانه لوله های دقیق کاوه نیز صورت می گرفت. به همین دلیل در حال حاضر خرید لوله مانیسمان رده ۸۰ به صورت مستقیم از کارخانه امکان پذیر نیست و لازم است با استعلام قیمت از شرکت های بازرگانی اقدام به خرید نمایید.

محبوب ترین سایزهای لوله رده ۸۰ چین در بازار از سایز ۱.۲ تا ۲۴ اینچ می باشد. قیمت لوله مانیسمان چین رده ۸۰ در سایزهای پرکاربرد را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید. این قیمت ها به صورت روزانه آپدیت می شود و می توانید به راحتی و با مقایسه قیمت روز نسبت به خرید آن اقدام کنید.

مشاهده قیمت و خرید لوله بدون درز (مانیسمان)

آهن ملل؛ فروش انواع لوله مانیسمان به صورت آنلاین و حضوری

قیمت لوله مانیسمان رده ۸۰ چین

تفاوت لوله مانیسمان رده ۸۰ و رده ۴۰

لوله های بدون درز رده ۸۰ و رده ۴۰ پرکاربردترین لوله های فولادی بدون درز هستند. به همین دلیل دانستن تفاوت آن ها یکی از سوالات مهم فعالان در این حوزه است.

فولاد مورد استفاده برای ساخت لوله بدون درز رده ۴۰ و رده ۸۰ مشابه است، ولی لوله رده ۸۰ استحکام بیشتری نسبت به رده ۴۰ دارد. دلیل آن نیز تفاوت در مشخصات ابعادی و در نتیجه ویژگی های آن ها است. لوله های رده ۸۰ دیواره ضخیم تری نسبت به رده ۴۰ دارند. به همین دلیل قوی تر و مستحکم تر هستند. با این که از هر دو لوله در مصارف ساختمانی استفاده می شود، اما کاربرد لوله رده ۴۰ در این زمینه بیشتر است. با این حساب در صورتی که برای مصارف حساس تر به لوله بدون درز قوی تری نیاز دارید، لوله رده ۸۰ گزینه مناسب تری خواهد بد. به طور مثال در جاهایی که لوله ها باید در معرض دید باشند و به همین دلیل ممکن است در معرض صدمات مختلف قرار گیرند، از لوله های رده ۸۰ استفاده می شود. اما در صورت عدم نیاز به استحکام اضافی، لوله های رده ۴۰ انتخاب بهتری هستند.

در صورتی که مایل هستید تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ را با جزئیات بیشتر بررسی کنید توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰

تفاوت لوله مانیسمان ۴۰ و ۸۰

سخن آخر

لوله های بدون درز انواع مختلفی دارند. این لوله ها بر اساس رده لوله دسته بندی می شوند. از جمله رده های پرکاربرد این نوع لوله ها، لوله مانیسمان رده ۸۰ است که در صنایع حساس استفاده فراوانی دارد. لوله مانیسمان رده ۸۰ در سایز و ضخامت های مختلفی تولید می شود. سایز و ضخامت های لوله رده ۸۰ مانیسمان یا SCH 80 مطابق با استاندارد ASME B36.10 تعیین می گردد.

سوالات متداول

لوله مانیسمان رده ۸۰ چیست؟

از جمله پرکاربردترین لوله های مانیسمان، لوله مانیسمان رده ۸۰ است که به دلیل ویژگی های ظاهری و تحمل فشار بالای خود، کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد.

لوله مانیسمان رده ۸۰ در چه سایزهایی تولید می شود؟

این لوله از سایز ۱.۸ تا ۲۴ اینچ و در ضخامت های مختلف تولید می گردد. این لوله از سایز ۲۶ اینچ به بعد به صورت درز مستقیم (مخفی) تولید می گردد.

مزایا و ویژگی های لوله مانیسمان رده ۸۰ چیست؟

لوله مانیسمان رده ۸۰ ضخامت بالا و وزن زیادی دارد. همچنین این لوله دارای چقرمگی بالا و تحمل فشار زیادی است. به همین دلیل استفاده از آن برای عبور سیال تحت فشار و کاربردهای حساس بهترین گزینه است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.