لوله های api چیست؟

آیا با انواع لوله های فولادی آشنا هستید؟ لوله api چیست؟ متداول ترین ویژگی ها و کاربردهای لوله api کدامند؟ لوله های api یکی از انواع لوله های فولادی است که برای انتقال حجم بالای نفت و گاز با حداکثر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های api از جنس فولاد و تافنس است و قابلیت تحمل فشار فراوان و بازدهی انتقال گسترده ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی ها و کاربردهای لوله api با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله api چیست؟

لوله های فولادی معمولا در کشتی سازی و برای ساخت لوله‌ های API کاربرد گسترده ‌ای دارند. لوله ‌های API در واقع همان لوله‌ هایی هستند که از فولادهای کربن و فولادهای منگنز ساخته  شده اند. برای افزایش مقاومت و استحکام لوله های api  مقدار کمی از عناصر میکرو آلیاژی را در فرآیند تولید به آن ها اضافه می کنند.

لوله ‌های API بر اساس استاندارد‌های نفت آمریکا برای انتقال نفت و گاز تولید و در بازار عرضه می شوند. از ویژگی های بارز لوله های فولادی می توان به مقاومت زیاد، ازدیاد طول نسبی، چقرمگی زیاد و دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد پایین اشاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن در صنایع، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

لوله api چیست؟
لوله api چیست؟

بررسی لوله های api

طی ۳۰ سال اخیر، صنعت لوله سازی به دلیل پیشرفت مواد و تکنولوژی، پیشرفت گسترده و چشم گیری را داشته و همچنان در حال توسعه است. مهم ترین اصلی که در خطوط  لوله های انتقال نفت و گاز مورد توجه قرار می گیرد، انتقال حجم بالایی از نفت و گاز در کم ترین زمان ممکن است.

فولاد api به دلیل استقامت و استحکام زیادی که دارد، برای انتقال نفت و گاز با سرعت و حجم وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد خط لوله اصولا به صورت جوشکاری شده یا بدون درز تولید می‌شود و معمولا برای انتقال نفت و گاز کاربرد دارد.

در روند جوشکاری این نوع لوله ها، در ابتدا ورق را به شکل استوانه‌ ای شکل می دهند و درز طولی یا مارپیچ لوله را توسط یکی از روندهای جوشکاری مقاومت الکتریکی یا جوشکاری پیوسته یا جوشکاری ذوبی یا جوشکاری قوسی زیرپودری دو طرفه جوشکاری می شوند.

با توجه به حجم بالای تقاضای نفت و گاز طبیعی برای مصارف شهری و مصارف صنعتی، این لوله ها کاربرد بالایی دارد .گاز طبیعی تولید شده طی مسافت بسیار زیادی تا منطقه مصرف است، به همین دلیل خط لوله یک راه مناسب، اقتصادی و ایمن برای انتقال نفت و گاز طبیعی با فشار و سرعت بالا است.

لوله ‌های API از انواع لوله های فولادی هستند که از فولادهای کربن و فولادهای منگنز ساخته می شوند. برای افزایش مقاومت و استحکام لوله های api  مقدار کمی از عناصر میکرو آلیاژی را در فرآیند تولید به آن ها اضافه می کنند. از لوله های api برای انتقال نفت و گاز استفاده می شود.

کاربردهای لوله api

لوله‌ های مانیسمان کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارند. لوله ‌های api کاملا مقاوم هستند و هیچ آسیبی هنگام اتصال، نمی‌بینند. برخی از مهم ترین کاربردهای لوله های api عبارتند از:

  • مبدل ‌های حرارتی و گرمایی
  • آبرسانی صنعتی
  • خط ‌های انتقال نفت و گاز
  • عایق‌کردن کابل ‌های فشار قوی برق
  • امکان استفاده‌ طولانی در انتقال نفت و گاز طبیعی با مسافت گستره
  • امکان استفاده در سیستم ‌های ترش
کاربردهای لوله api
کاربردهای لوله api

لوله گاز api سپاهان

لوله گاز api که  در شرکت سپاهان تولید می شود و به دو نوع لوله گازی روکار و لوله گازی توکار تقسیم می شود. این لوله ها برای مصارف خانگی استفاده می شود. لوله گاز api سپاهان جایگزین بسیار خوبی برای لوله مانیسمان برای لوله کشی‌ های توکار است. این لوله ها در دو نوع سنگین و سبک تولید می شود و در بازار عرضه می شود و با برند های خارجی در حال رقابت است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله را ارائه می دهد.

خواص مکانیکی فولادهای خط لوله

امروزه تولید کنندگان خط لوله برای بهبود کیفیت محصول خود به دنبال راه حلی برای بالا بردن خواص فولادهای تولید شده هستند. به دلیل به صرفه بودن، از عناصر آلیاژی کمتری استفاده می کنند. به همین دلیل برای تولید فولادها برای برخوردار شدن از خواص مطلوب از اهمیت بالایی برخوردارند. این فولاد در برابر شکنندگی مقاومت بالایی دارند و انعطاف پذیر هستند.

هر چقدر که درجه فولاد بالاتر باشد، استحکام کششی و سختی فولاد بالاتر می رود. انعطاف پذیری و استحکام شکست کم می شود. تنها کاری که می شود برای افزایش استحکام و انعطاف پذیری انجام داد، ریز کردن اندازه دانه هاست که این کار حین مراحل تولید انجام می گیرد.

قیمت لوله api

برای خرید لوله api لازم است با مهم ترین معیارهای قیمت گذاری این نوع لوله فولادی آشنا شوید. مهم‌ترین معیارهای قیمت گذاری لوله api عبارت است از: وزن لوله API، ضخامت لوله، سایز لوله.این معیارها بر قیمت تمام شده لوله api تاثیر مستقیم دارند. لوله سپاهان یکی از محصولات تولید شده در داخل کشور است، قیمت آن نسبت به نمونه‌ های خارجی به مراتب مناسب‌ تر است و از نظر کیفیت هم چیزی از نمونه های خارجی کم ندارد. نوسانات قیمتی بازار باعث شده قیمت ثابتی برای لوله api تعیین نشود.

برای استعلام به روزترین قیمت لوله api با مشاوران ما در آهن ملل تماس حاصل نمایید.

تفاوت لوله api و مانیسمان

لوله مانیسمان و لوله api از انواع لوله های فولادی هستند که تفاوت هایی با هم دارند برخی از مهم ترین تفاوت های لوله مانیسمان و لوله api عبارتند از:

  • لوله‌ مانیسمان و api  فرآیند ساخت متفاوتی دارند. در فرآیند ساخت لوله مانیسمان، هیچ‌ گونه درز جوشی وجود ندارد، در حالی که در فرآیند ساخت لوله‌ های api درز جوشی وجود دارد و برای جوشکاری استفاده می شود.
  • لوله ‌های مانیسمان نسبت به لوله های api استحکام بیشتری دارند.
  • ضخامت لوله ‌های مانیسمان، بیشتر از لوله ‌های api است.
  • لوله‌ های مانیسمان ضخامت بیشتری نسبت به لوله های api دارند به همین دلیل تحمل فشار بیشتری دارند.
  • قیمت لوله‌ مانیسمان از لوله‌های api بیشتر است.

جمع بندی

دریافتیم که لوله های api کاربرد گسترده ای دارند و در کشتی سازی کاربرد دارند. لوله ‌های API همان لوله‌ هایی هستند که از فولادهای کربن و فولادهای منگنز ساخته  شده اند. برای افزایش مقاومت و استحکام لوله های api  مقدار کمی از عناصر میکرو آلیاژی را در فرآیند تولید به آن ها اضافه می کنند.

از مهم ترین کاربردهای لوله های api عبارتند از: ۱.مبدل های حرارتی و گرمایی ۲.خط های انتقال نفت و گاز ۳.عایق کردن کابل های فشار قوی برق ۴.امکان استفاده در سیستم های ترش و غیره.

سوالات متداول لوله های api

لوله api چیست؟

لوله ‌های API از انواع لوله های فولادی هستند که از فولادهای کربن و فولادهای منگنز ساخته شده اند.

در فرآیند تولید لوله های api برای افزایش مقاومت لوله ها چه اقدامی صورت می گیرد؟

در فرآیند تولید لوله های api برای افزایش مقاومت و استحکام لوله های api  مقدار کمی از عناصر میکرو آلیاژی را در فرآیند تولید به آن ها اضافه می کنند.

متداول ترین کاربردهای لوله های api کدامند؟

۱.استفاده در مبدل های حرارتی و گرمایی ۲.استفاده در خط های انتقال نفت و گاز ۳.عایق کردن کابل های فشار قوی برق ۴.امکان استفاده در سیستم های ترش.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.