کامل ترین راهنمای خرید ورق سیاه (ویدئوی آموزشی)

ورق سیاه بر حسب وزن به فروش می ‌رسد و به دو شکل رول و شیت در بازار عرضه می ‌شود. عرض استاندارد و پرکاربرد این محصول، ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلی متر می باشد. علاوه بر این ها، خرید مناسب ترین کیفیت و بهترین قیمت ورق سیاه به اطلاعات تخصصی و مهم دیگری هم نیاز دارد. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، ابتدا به معرفی کوتاهی از ورق سیاه می پردازیم و در ادامه، تمامی نکات تخصصی خرید آن، از جمله مشخصات، ابعاد، انواع، کارخانه های تولیدکننده، قیمت و … را در قالب راهنمای خرید ورق سیاه در اختیارتان قرار می دهیم. با آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق سیاه

معرفی ورق سیاه

تمامی مقاطع فولادی با دو روش نورد گرم و سرد تولید می شوند. ورق های تولید شده به روش نورد گرم که ظاهری مات و سیاه دارد، به ورق سیاه معروف هستند. برای ساخت این نوع ورق، آن را در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی گراد تحت عملیات نورد فشاری قرار می دهند. به دلیل دمای بسیار زیاد در زمان تولید، رنگ محصول مات می شود و سطحی زبر و خشن پیدا می کند. طی مراحل بعدی نیز خاصیت فرم پذیری ورق را بهینه می کنند. دو ورق ST37 و ST52 از پرمصرف ترین انواع ورق سیاه هستند و هر کدام، به دلیل ترکیبات شیمیایی متفاوت، خواص مکانیکی و کاربرد متفاوتی نیز دارند. ابعاد ورق سیاه هم با توجه به رول یا شیت بودن ورق و همچنین عرض غلتک هایی که زمان تولید از آن ها استفاده می شود، متفاوت است. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با ورق سیاه، مقاله زیر را مطالعه نمایید. در ادامه، مشخصات مهم و کلیدی ورق سیاه را بررسی می کنیم که در زمان خرید به آن احتیاج دارید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه چیست

راهنمای خرید ورق

مراحل اصلی خرید ورق سیاه با توجه به مقاله «راهنمای خرید ورق در بازار ایران» در سه مرحله اصلی «نکات قبل از خرید»، «نکات زمان خرید» و «نکات پس از خرید» قابل دسته بندی است. توجه به نکات ارائه شده در این مقاله به شما آمادگی کاملی برای خرید تمامی انواع ورق ها می دهد. توصیه می کنیم حتما قبل از اقدام به خرید هر گونه ورق، مقاله زیر را مطالعه نمایید. در این مقاله نیز نکات و جزئیات مورد نیاز برای خرید ورق سیاه را بررسی می کنیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه راهنمای خرید ورق

راهنمای خرید ورق

نکات تخصصی خرید ورق سیاه

اطلاعات و نکات مهمی که قبل از خرید ورق سیاه به آن ها نیاز دارید، شامل موارد زیر است که در ادامه، مفصل به آن ها می پردازیم:

نکات تخصصی خرید ورق سیاه

۱- انواع ورق سیاه

انواع ورق سیاه را می توان از جنبه های گوناگون دسته بندی کرد که آشنایی با هرکدام، کمک زیادی در خرید مناسب ترین ورق برای پروژه مورد نظرتان خواهد کرد. در ادامه به معرفی انواع دسته بندی ورق سیاه می پردازیم.

انواع ورق سیاه بر اساس کاربرد: ورق سیاه از نظر کاربرد در بازار آهن آلات به دو نوع صنعتی و معمولی تقسیم می‌ شود. در ورق ‌های صنعتی از کربن بیشتری استفاده می‌ شود تا سختی بالایی داشته باشند، اما ورق سیاه معمولی نسبت به نوع صنعتی، انعطاف‌ پذیری بیشتری دارد.

انواع ورق سیاه از نظر گرید: رایج ترین گرید ورق سیاه تولید شده در ایران، دو گرید ST37 و ST52 می باشد، اما به دلیل کاربرد بیشتر ورق ST37، منظور از ورق سیاه در بازار ایران، ورق ST37 می باشد. در تولید ورق سیاه علاوه بر آلیاژ ST37 و ST52 از آلیاژهای ST33، ST44، a516، a283  وck45  نیز استفاده می ‌شود که در ادامه به طور اختصار به معرفی آن ها می پردازیم:

  • ورق سیاه ST37 به عنوان ورق سیاه معمولی با درصد کربن کم شناخته می شود که انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی دارد و به همین دلیل از قابلیت جوشکاری و ماشین کاری بالایی برخوردار است. این نوع ورق، بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارد.
  • ورق سیاه ST52 با درصد کربن بیشتر، سختی بالاتری داشته و صنعتی تر است؛ به همین دلیل، بیشتر در صنایع سنگین، مانند ساخت ماشین آلات کاربرد دارد.
  • ورق سیاه گرید ST33 مقاومت کمتری از ورق ST37 داشته و انعطاف بیشتری دارد.
  • ورق سیاه گرید ST44 ترکیبی از گریدهای ST37 و  ST52 می باشد و از جمله ورق هایی است که تولید و کاربرد بسیار کمی دارد.
  • گرید a516 از نظر مقاومت کششی و کاربرد، مشابه ورق ST52 می باشد.
  • ورق سیاه گرید a283  نیز از نظر خواص و کاربرد، مشابه ورق ST37 است.
  • آلیاژ ck45 و Mo40 نیز از آلیاژهای خاص مورد استفاده در ورق قلع اندود هستند.

انواع ورق سیاه از نظر ظاهر: ورق‌ های سیاه، مانند انواع دیگر ورق ها که در راهنمای کلی خرید ورق توضیح دادیم، به شکل کویل (یا رول) و شیت (برشی و فابریک) تولید می شوند. همچنین طی فرآیند برش ورق می توان آن را به شکل تسمه یا پلاک نیز تولید کرد.

۲- ابعاد ورق سیاه

 ورق سیاه، دامنه بسیار گسترده ای در ضخامت و ابعاد دارد. به طور کلی، ابعاد ورق سیاه تولیدی در کشور را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

ضخامت ورق سیاه
ورق سیاه رول (کویل) ۱.۵ تا ۱۵ میلی متر
ورق سیاه شیت (فابریک) ۳ تا ۱۰۰ میلی متر
طول و عرض ورق سیاه
عرض (متر) ۱ ۱.۲۵ ۱.۵ ۱.۵ ۲ ۲ ۲
طول (متر) ۲ ۲.۵ ۶ طول* ۶ ۱۲ طول*
* منظور از «طول»، طول تولید شده در کارخانه های مربوطه می باشد؛ به طور مثال، کارخانه اکسین، قابلیت تولید ورق سیاه را به طول های ۷.۲۰، ۱۲ و +۱۲ دارد. کارخانه کاویان نیز در ابعاد «۱.۵x طول» قابلیت تولید ورق سیاه را دارا می باشد.

۳- کارخانه تولید کننده ورق سیاه

بزرگترین تولید کننده انواع ورق، از جمله ورق سیاه در ایران، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد. این کارخانه بین تمامی کارخانه های تولید کننده ورق از نظر کیفیت و سابقه، مقام اول را دارد. همچنین تنها کارخانه ای است که صفر تا صد مراحل تولید ورق را در مجموعه خود انجام می دهد، در صورتی که دیگر کارخانه ها یا شمش مورد نیاز خود را از کارخانه های دیگر تهیه و با استفاده از نورد گرم ورق سیاه تولید می کنند و یا فقط به تولید شمش اسلب مشغول می باشند.

 علاوه بر کارخانه فولاد مبارکه، کارخانه فولاد اصفهان، کارخانه فولاد سبا، شرکت فولاد کاویان، شرکت فولاد اکسین، مجتمع فولاد گیلان، مجتمع فولاد خرم آباد، صنایع آهن و فولاد درخشان اراک، شرکت قطعات فولادی و شرکت فولاد هرمزگان نیز از تولیدکنندگان ورق سیاه در کشور هستند.

در ادامه، به معرفی پرفروش ترین کارخانه های کشور می پردازیم و ابعاد ورق سیاه آن ها را بررسی می کنیم.

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

عمده تولیدات کارخانه فولاد مبارکه، ورق های سایز ۲ الی ۱۵ میلی متر است که به هر دو صورت رول و شیت و در سه عرض ۱۰۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلی متر تولید می شوند. همچنین، کارخانه فولاد مبارکه قابلیت عرضه ورق در سه آنالیزST 37  ،  ST 52و a516 را دارد. به صورت کلی، ابعاد ورق های تولیدی کارخانه فولاد مبارکه را می توان به صورت زیر بیان کرد.

ابعاد ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان
ضخامت ورق (mm) ۲ ۳ ۴ ۵ ۸ – ۱۰ ۱۲ – ۱۵
عرض ورق (mm) ۱۰۰۰
۱۲۵۰
۱۰۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰
۱۰۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰
۱۰۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰
۱۵۰۰

کارخانه فولاد سبا اصفهان

یکی دیگر از کارخانه های تولید ورق در استان اصفهان، کارخانه فولاد سبا هست که امکان تولید ورق در سه گریدST 37 ،  ST 52و a516 را دارد. همچنین، ورق تولیدی این کارخانه در یک تا دو سایز، گران تر از ورق فولاد مبارکه است، اما در سایر سایزها ارزان تر از محصولات فولاد مبارکه می باشد. عمده تولید این کارخانه، ورق سیاه از سایز ۲ الی ۱۲ میلی متر و در عرض ۱۰۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلی متر به صورت شیت و رول می باشد.

ابعاد ورق سیاه فولاد سبا
ضخامت ورق (mm) ۲ تا ۱۲
عرض ورق (mm) ۱۰۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰

ورق سیاه فولاد اصفهان

ظرفیت تولید خط ورق کارخانه فولاد اصفهان، معادل 200,000 تن در سال می باشد و ورق های تولیدی آن در گریدهایST 37 ،ST 44 ,ST 52  به بازار عرضه می گردند. مشخصات ابعاد ورق فولاد اصفهان را در جدول زیر مشاهده می کنید.

ابعاد ورق سیاه فولاد اصفهان
ضخامت ورق (mm) ۱۵ تا ۶۰
عرض ورق (mm) ۸۰۰ تا ۱۲۰۰
طول مطابق با درخواست مشتری تا ۱۲ متر

ورق سیاه کارخانه فولاد کاویان

شرکت فولاد کاویان واقع در شهر اهواز، اولین تولیدکننده ورق هاى ضخیم فولادى در کشور است. این کارخانه، قابلیت تولید ورق سیاه با گریدهای ST33،ST37 ،ST44  و  ST52 را دارا می باشد. عمده ورق تولیدی این کارخانه تا ضخامت ۴۰ میلی متر است و بقیه سایزهای آن به صورت سفارشی تولید می شود. در جدول زیر می توانید ابعاد ورق سیاه فولاد کاویان را مشاهده نمایید.

ابعاد ورق سیاه فولاد کاویان
ضخامت ورق (mm) ۸
۱۰
۱۲ ۱۵
۲۰
۲۵
۳۰
۳۰ تا ۹۰
عرض ورق (mm) ۱۲۵۰ ۱۲۵۰
۱۵۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰
۱۲۵۰
۱۵۰۰
طول (m) ۶ ۶ متغییر متغییر

ورق سیاه اکسین

شرکت فولاد اکسین خوزستان یا کارخانه اکسین اهواز، انواع ورق های فولادی را تا عرض ۴.۵ متر با ضخامت های مختلف تولید می نماید. تولیدات این کارخانه به صورت شیت فابریک و عموما تا ضخامت ۴۰ میلی متر می باشد؛ سایز ۴۰ به بالای آن نیز فقط به صورت سفارشی تولید می شود. ورق های تولیدی کارخانه اکسین در چهار آنالیز ST33،ST37 ،a516  وa283  می باشد. در جدول زیر، مشخصات ورق سیاه تولیدی این کارخانه را در دو جدول مجزا به تفکیک مشاهده می نمایید.

ابعاد ورق سیاه فولاد اکسین (جهت عملیات کوئنچ تمپر) (St52 – a516)
ضخامت ورق (mm) ۱۰ تا ۶۰
عرض ورق (mm) ۱۱۰۰ تا ۴۵۰۰
طول (m) ۲.۵ تا ۱۵
ابعاد ورق سیاه فولاد اکسین (جهت عملیات نرماله کردن)
ضخامت ورق (mm) ۱۰ تا ۱۲۰
عرض ورق (mm) ۱۱۰۰ تا ۴۵۰۰
طول (m) ۲.۵ تا ۱۵

ورق مجتمع فولاد گیلان

تولیدات انواع ورق در کارخانه فولاد گیلان در دو بخش نورد گرم و سرد انجام می شود. ابعاد و مشخصات ورق های نورد گرم یا همان ورق سیاه این کارخانه را در جدول زیر مشاهده می نمایید.

ابعاد ورق سیاه فولاد گیلان
ضخامت ورق (mm) ۲  تا ۱۷
عرض ورق (mm) ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰

۴- قیمت ورق سیاه

یکی دیگر از مهم ترین پارامترهای تاثیرگذار در راهنمای خرید ورق سیاه، توجه به قیمت آن است. برای تهیه ورقِ باکیفیت و قیمت مناسب، لازم است که همواره با بازار آهن همراه باشید و بتوانید آن را تحلیل کنید. مهم ترین نکات برای تحلیل و بررسی نوسانات قیمت ها در بازار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد و نرخ ارز و دلار می باشد. برای راحتی کار نیز می توانید به صورت روزانه قیمت ورق سیاه را در بازار بررسی کنید و با توجه به نوسانات قیمت، بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید. در لینک زیر می توانید به صورت روزانه، قیمت ورق سیاه را ملاحظه نمایید.

مشاهده قیمت و خرید ورق سیاه

آهن ملل؛ توزیع کننده ورق سیاه به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق سیاه

۵- وزن ورق سیاه

برای محاسبه وزن ورق سیاه، علاوه بر استفاده از جداول وزنی، از طریق فرمول زیر به راحتی می توانید وزن ورق را محاسبه نمایید.

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت(میلی متر) *  7.85 = وزن ورق فولادی (کیلوگرم)

عدد ۷.۸۵ در این فرمول، همان چگالی فولاد است که برای راحتی محاسبات، آن را روند کرده و عدد ۸ در نظر می گیرند. در صفحه زیر می توانید ویدئو آموزشی محاسبه وزن تمامی انواع ورق ها را مشاهده نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله نحوه محاسبه وزن ورق

جدول وزن ورق

به منظور راحتی شما در خرید، جدول وزنی ورق سیاه کارخانه های پرفروش کشور را در ادامه آورده ایم. (چگالی، ۸ در نظر گرفته شده است)

وزن ورق سیاه فولاد مبارکه

ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۲۱×۲۳۲
۲۱.۲۵x 2.5۵۰
۳۱.۵x 6۲۱۶
۴۱.۵x 6۲۸۸
۵۱.۵x 6۳۶۰
۶۱.۵x 6۴۳۲
۸۱.۵x 6۵۷۶
۱۰۱.۵x 6۷۲۰
۱۲۱.۵x 6۸۶۴
۱۵۱.۵x 6۱,۰۸۰
۲۰۱.۵x 6۱,۴۴۰

وزن ورق سیاه کاویان

ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۱۵۱.۵x 6۱,۰۸۰
۲۰۱.۵x 6۱,۴۴۰
۲۵۱.۵x 6۱,۸۰۰
۳۰۱.۵x 6۲,۱۶۰
۳۵طول۱.۵xبر حسب طول متغییر است
۴۰طول۱.۵x‘’
۴۵طول۱.۵x‘’
۵۰طول۱.۵x‘’
۶۰طول۱.۵x‘’
۷۰طول۱.۵x‘’
ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۱۵۱.۲۵x 6۹۰۰
۲۰۱.۲۵x 6۱,۲۰۰
۲۵۱.۲۵x 6۱,۵۰۰
۳۰۱.۲۵x 6۱,۸۰۰
۳۵طول۱.۲۵xبر حسب طول متغییر است
۴۰طول۱.۲۵x‘’
۴۵طول۱.۲۵x‘’
۵۰طول۱.۲۵x‘’
۶۰طول۱.۲۵x‘’
۷۰طول۱.۲۵x‘’

نکته: ورق سیاه اکسین با ضخامت ۵۰ میلی متر به بالا به صورت سفارشی تولید می شود.

وزن ورق سیاه شرکت قطعات فولادی

ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۸۱,۲۰x 6۴۶۰
۱۰۱,۲۰x 6۵۷۶
۱۲۱,۲۰x 6۶۹۱
۱۵۱,۲۰x 6۸۶۴

وزن ورق سیاه اکسین

ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۱۵۲x 6۱,۴۴۰
۲۰۲x 6۱,۹۲۰
۲۵۲x 6۲.۴۰۰
۳۰۲x 6۲,۸۸۰
۳۵طول۲xبر حسب طول متغییر است
۴۰طول۲x‘’
۴۵طول۲x‘’
۵۰طول۲x‘’
۶۰طول۲x‘’
۷۰طول۲x‘’
ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۱۵۲x 12۲,۸۸۰
۲۰۲x 12۳,۸۴۰
۲۵۲x 12۴,۸۰۰
۳۰۲x 12۵,۷۶۰
۳۵طول۲xبر حسب طول متغییر است
۴۰طول۲x‘’
۴۵طول۲x‘’
۵۰طول۲x‘’
۶۰طول۲x‘’
۷۰طول۲x‘’

۶- مرجع خرید معتبر

انتخاب مرجع خرید معتبر و مطمئن برای خرید ورق باکیفیت و منطبق با جزئیات درخواستی شما، یک امر ضروری است. شما می توانید از طرق مختلف، مانند خرید مستقیم از کارخانه، از بورس، بنگاه و یا شرکت های بازرگانی اقدام به تهیه ورق سیاه مورد نظر خود نمایید. بین روش های بیان شده، خرید از شرکت های بازرگانی، انعطاف و تنوع بیشتری دارد و خرید مستقیم از کارخانه یا بورس، شامل محدودیت های مخصوص به خود می باشد. برای مقایسه روش های مختلف خرید ورق به مقاله راهنمای کلی خرید ورق ها مراجعه نمایید.

۷- انجام خدمات بر روی ورق سیاه

مشتریان معمولا به انجام عملیاتی همچون برشکاری، خمکاری و یا فرم دهی روی ورق سیاه خود نیاز دارند. برای این منظور می توانید از دو روش استفاده کنید. یا در زمان خرید ورق، درخواست خود را مطرح کنید و ورق های خریداری شده را با شکل نهایی که مد نظر دارید تحویل بگیرید و یا بعد از دریافت ورق سیاه، آن ها را جهت انجام خدمات به کارگاه دیگری انتقال دهید که در این صورت، متحمل هزینه بیشتری (به خصوص برای حمل و نقل) خواهید شد.

 در صورتی که ورق خود را از شرکت های بازرگانی خرید و فروش ورق، مانند شرکت آهن ملل تهیه نمایید، می توانید هنگام سفارش، خدمات مورد نظر خود را درخواست کنید و به این ترتیب ورق های سفارشی خورد را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر دریافت نمایید. اگر در زمینه خدمات ورق نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان ما در آهن ملل تماس بگیرید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق و انجام خدمات ورق به صورت آنلاین و حضوری

تماس بگیرید

نکات پس از خرید ورق سیاه

پس از خرید ورق، قبل از دریافت بار و همچنین زمان تحویل آن، حتما به نکات زیر توجه نمایید:

نکات پس از خرید ورق سیاه

۱- توجه به بارگیری و تخلیه

به طور کل، ورق سیاه با توجه به رول یا شیت بودن و تناژ آن بارگیری می شود. در صورتی که ورق به صورت شیت باشد، بارگیری و تخلیه آن با استفاده از جرثقیل انجام می شود، ولی بارگیری ورق رول به دو صورت امکان پذیر است. پرکاربردترین آن، استفاده از جرثقیل است که ورق به صورت خوابیده روی تریلی قرار داده می شود (تریلی باید حتما روی کفه خود، اصطلاحا «جا رولی» داشته باشد، در غیر این صورت امکان بارگیری ورق خوابیده وجود ندارد). اما اگر ورق رول به صورت ایستاده یا تنوری بارگیری شود، تخلیه آن با استفاده از لیفتراک و چنگک انجام می شود.

۲- تسویه نهایی بار بعد از بارگیری و باسکول

وزن ورق سیاه که در پیش فاکتور ثبت می شود به صورت تقریبی بوده و وزن دقیق بار، بعد از بارگیری و باسکول مشخص می شود. به همین دلیل، بعد از مشخص شدن وزن نهایی و صدور فاکتور، بدهکار یا بستانکار بودن مشتری مشخص می گردد و تسویه نهایی با توجه به آن انجام می شود.

نکته مهم: از مهم ترین نکته در معامله آهن آلات (از جمله ورق سیاه)، توجه به نحوه پرداخت است. به این صورت که حتما باید کل مبلغ بار از حساب شخص یا شرکتی که پیش فاکتور به نام آن صادر می شود، به حساب فروشنده واریز گردد. همچنین در صورت اضافه واریز، برگشت وجه، فقط به نام شخص واریز کننده پرداخت می گردد.

۳- توجه به ویژگی های ظاهری ورق

بعد از تحویل ورق سیاه، حتما ویژگی های ظاهری و مشخصات آن را بررسی نمایید. برای این منظور، کافی است به ابعاد، ضخامت، شکل ظاهری و عدم زنگ زدگی آن توجه نموده و سایر مشخصات ورق، مانند آلیاژ، شرکت تولید کننده و … را با پلاک بندیل و فاکتور خرید مطابقت دهید.

برای اینکه بتوانید با دقت بیشتری ویژگی های ظاهری ورق سیاه را بررسی کنید، توصیه می کنیم مقاله زیر را بخوانید. با مطالعه این مقاله می توانید، عیوب رایج ورق سیاه را به راحتی تشخیص دهید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: آشنایی با عیوب رایج ورق سیاه فولادی

عیوب ورق سیاه

اگر ورق را از مراکز معتبر تهیه کرده باشید، در صورت مشاهده هر گونه مغایرت در بار خود به راحتی می توانید نسبت به رفع نقص یا جبران ضرر، پیگیری های لازم را انجام دهید.

مقایسه ورق سیاه کارخانه های مختلف

در ادامه، تفاوت ها و شباهت های محصولات تولیدی کارخانه های مختلف را به صورت خلاصه گردآوری کرده ایم:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در ورق سیاه ضخامت ۲ تا ۱۵ میلی متر، بالاترین کیفیت و تنوع عرض را دارد.
  • بهترین کیفیت ورق سیاه با ضخامت ۱۵ میلی متر به بالا نیز در کارخانه اکسین و کاویان تولید می شود. بعد از این دو کارخانه، ورق سیاه فولاد مبارکه، خرم آباد و درخشان در درتبه های بعدی ورق سیاه ضخیم قرار دارند.
  • شباهت ورق سیاه ضخیم کاویان و فولاد مبارکه در عرض های تولیدی آن هاست؛ به این صورت که هر دو عرض پرکاربرد ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلی متر را تولید می نمایند، اما عرض ورق سیاه اکسین که خصوصیت بارز آن نیز می باشد، فقط  به صورت ۲۰۰۰ میلی متر (۲ متر)  تولید می شود.
  • کارخانه فولاد مبارکه، ورق های سیاه خود را به هر دو صورت رول و شیت تولید می کند، اما ورق سیاه کاویان و ورق سیاه اکسین فقط به صورت شیت فابریک تولید می شود.
  • شرکت قطعات فولادی، ورق سیاه ضخامت ۸ میلی متر به بالا تولید می نماید.
  • ورق مجتمع فولاد گیلان، بین ورق سیاه سایر کارخانه ها قیمت پایین تری دارد.
  • محصول ورق سیاه کارخانه نورد لوله اهواز به دلیل انعطاف و جوش پذیری بالایی که دارد، بیشتر برای ساخت انواع لوله استفاده می شود.
  • ورق سیاه وارداتی کشور از کشورهای روسیه، چین، کره، اکراین و اسلوونی تامین می شود.

برترین تولیدکنندگان ورق سیاه

ورق سیاه کدام کارخانه بهتر است؟

انواع ورق سیاه را از نظر ضخامت می توان به دو دسته نازک و ضخیم تقسیم بندی کرد. کارخانه هایی که در ادامه نام می بریم، از بهترین تولیدکنندگان ورق سیاه کشور هستند.

ورق سیاه نازک

منظور از ضخامت کم یا نازک در ورق سیاه، ضخامت ۱.۸ میلی متر تا ۶ میلی متر می باشد؛ اما به دلیل کاربرد زیاد ورق به ضخامت های ۲ تا ۱۵ میلی متر، بهترین کارخانه تولید کننده ورق سیاه در این ضخامت را معرفی می کینم که به ترتیب زیر می باشد:

۱-  کارخانه فولاد مبارکه: تولید ورق در سایز ۲ تا ۱۵ میلی متر

۲- کارخانه سبا اصفهان: تولید ورق در سایز ۲ تا ۱۲ میلی متر

ورق سیاه ضخیم

بهترین تولید کنندگان ورق سیاه ضخیم در ایران را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- کارخانه فولاد اکسین

۲- کارخانه فولاد کاویان

۳- کارخانه فولاد مبارکه

۴- کارخانه های فولاد خرم آباد، درخشان، اراک

سخن آخر

ورق سیاه از پرکاربردترین ورق ها در صنایع مختلف، از جمله ساختمان سازی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه و … می باشد. کارخانه‌ های بسیاری در ایران انواع ورق سیاه (به خصوص ورق سیاه ST37) را تولید می ‌کنند. تولیدات ورق سیاه به هر دو صورت رول و شیت بوده و هر کارخانه، ابعاد متنوعی را تولید می نماید. دیگر نکات مهم و تخصصی ورق سیاه که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید در این مقاله به طور کامل بررسی شد.

سوالات متداول راهنمای خرید ورق سیاه

ورق سیاه کدام کارخانه بهتر است؟

در ورق سیاه با ضخامت نازک، کارخانه فولاد مبارکه باکیفیت ترین ورق در طول و عرض متنوع تولید می کند.
بهترین ورق سیاه ضخیم نیز در کارخانه های اکسین و کاویان تولید می شود.

مهم ترین نکات در خرید ورق سیاه چیست؟

قبل از اقدام به خرید باید نسبت به موارد زیر اطلاعات کافی به دست آورید:
انواع ورق سیاه
ابعاد ورق سیاه
کارخانه تولید کننده ورق سیاه
قیمت ورق سیاه
وزن ورق سیاه
مرجع خرید معتبر
انجام خدمات روی ورق سیاه

بعد از خرید ورق سیاه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مهم ترین نکاتی که باید بعد از خرید ورق سیاه به آن ها توجه کنید شامل؛ توجه به بارگیری و تخلیه، تسویه نهایی بار و توجه به ویژگی های ظاهری ورق می شود.

2 دیدگاه
  1. ناهید معظم می گوید

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من یه مقاله در همین خصوص خوندم نوشته بود ورق فولادی st52 و st37 به صورت مستقیم توی صنایع کاربرد ندارن و ازشون صرفا برای ساخت ورق استفاده میشه، خواستم بدونم آیا این موضوع درسته؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      فولاد st52 و st37 بیشتر به صورت ورق استفاده می شوند، اما به این معنی نیست که استفاده های دیگری ندارند. به طور مثال علاوه بر ساخت ورق، از آن ها برای ساخت مقاطع فولادی دیگر نیز استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.