مروری بر انواع و کاربردهای شیر دروازه ای

شیرآلات یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع محسوب می شوند که دارای انواع مختلفی می باشد و از نظر کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. شیر دروازه ای نوعی شیر صنعتی است که برای قطع و وصل جریان حرکت خطی استفاده می شود. این محصول به صورت نیمه باز عمل نمی کند و باید به صورت کامل باز یا بسته باشد.

شیر دروازه ای چیست و چه کاربردی دارد؟ متداول ترین انواع آن کدام است؟ برای دریافت پاسخ سوالات فوق و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع و کاربردهای شیر دروازه ای با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

شیر دروازه ای چیست؟

شیر دروازه ای (gate valve) نوعی از شیرهای صنعتی است که برای باز و بسته کردن جریان حرکت مایعات در لوله ها کاربرد دارد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که با حرکت عمود دیسک بر روی سیت امکان باز و بسته شدن دارد. شیر دروازه ای، در سایزهای گوناگون تولید می شود که از نظر کاربرد نیز با هم متفاوت هستند اما با وجود سایزهای گوناگون، این محصولات اجزای یکسانی دارند.

مجموعه آهن ملل برای آشنایی بیشتر شما کاربران عزیز با انواع و مزایای شیرآلات صنعتی مقاله ای تهیه کرده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به آن دسترسی سریع داشته باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی

ویژگی های شیرآلات دروازه‌ ای استاندارد

شیرآلات مانند سایر تجهیزات دارای استاندارد و ویژگی های مشخصی هستند. ویژگی های شیرآلات دروازه ای به شرح زیر است:

  • در این محصولات کشوی نشیمن گاه، به آسانی تعویض می شود.
  • وجود یاتاقان‌ها، باعث سهولت در باز کردن و بستن این نوع شیرها می شود.
  • در این محصولات، آب بندها به منظور عبور سیالات (تا ۱۷۵ درجه سانتی‌ گراد) تعویض می شوند.
  • با انجام روغن‌ کاری بر روی دریچه مخصوص کشو و نشیمن‌گاه مربوط به این محصولات، می توان مقاومت آن ها را در برابر فشار بدنه افزایش داد.
  • توسط پین محور می‌توان از عیب های حاصل از گشتاور ناگهانی بر روی چرخ دستی جلوگیری کرد.
ویژگی های  شیر دروازه ای استاندارد
ویژگی های شیر دروازه ای استاندارد

انواع شیرآلات دروازه ای از نظر مکانیزم عملکرد

این شیرآلات از نظر مکانیزم عملکرد، به دو نوع محور ثابت و محور متحرک تقسیم می شوند که در ادامه مقاله به توضیح هر کدام می پردازیم.

  • شیر دروازه ای با محور متحرک: در زمان چرخیدن فلکه، کشو و محور با هم حرکت می کنند و به سمت بالا و پایین می روند. محور این نوع شیرها در بخش مجاور فلکه پیچ می شود. این قسمت در بوش محور قرار می گیرد؛ به گونه ای که پیچ های محور با پیچ های بوش با هم درگیر می شوند. فلکه شیر، با بوش محور یکپارچه تولید می شود و هنگام گردش فلکه، بوش محور نیز به گردش می افتد. در زمان گردش فلکه کشوی شیر با محور به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و در نهایت زمانی که شیر کاملا باز باشد، محور به اندازه طول کشو از فلکه، بالاتر قرار می گیرد.
  • شیر دروازه ای با محور ثابت: این نوع شیرها دارای محور ثابت هستند که در قسمت انتهای آن پیچ می شود. در این محصول فلکه محور شیر، به صورت یکپارچه تولید شده است و قسمت پیچ دار محور، درون بدنه شیر قرار دارد.

انواع شیرآلات دروازه ای از نظر آب‌ بندی

شیرآلات از نظر آب بندی دارای انواع گوناگون هستند که به شرح زیر است:

  • شیر دروازه‌ای موازی
  • شیر دروازه‌ای گوه‌ای
  • شیر دروازه‌ای چاقویی

انواع شیرآلات دروازه ای از نظر جنس

شیرآلات از نظر جنس و متریالی که در تولید آن ها استفاده می شود، متفاوت هستند. انواع این نوع شیرآلات از نظر جنس به شرح زیر است:

  • شیر دروازه ای چدنی
  • شیر دروازه ای فولادی
انواع شیرآلات دروازه ای از نظر جنس
انواع شیرآلات دروازه ای از نظر جنس

کاربردهای شیر دروازه ای

  • این نوع شیرآلات در جاهایی که نیاز به باز و یا بسته شدن جریان سیال باشد، استفاده می شوند.
  • افت فشار در طول شیر دروازه ای، کم است.
  • این شیرآلات هنگام بسته شدن، آب بندی خوبی دارند.
  • این محصولات در مایعات ویسکوز (چسبنده) مثل گریس های سبک، روغن های سنگین و سایر سیالات غیر قابل اشتعال هستند.
  • مجرابند این نوع شیرآلات در زمان باز شدن کامل، از مسیر عبور جریان حذف می شود.

برای انتخاب از بین انواع گوناگون شیر دروازه ای، باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • اگر یک جریان مایع با دمای طبیعی داشته باشیم بهترین انتخاب Gate Valve گوه ای است که ساختار ساده تری دارد و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.
  • برای عبور جریان سیال با تغییرات دمایی بالا استفاده از Gate Valve چاقویی توصیه می شود.
  • اگر آب بندی جریان مسئله‌­ مهمی برایمان باشد بهتر است از شیر دروازه ای موازی استفاده کنیم تا از عبور و نشتی سیالات به­ طور کامل جلوگیری شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که شیر دروازه ای یا گیت والو نوعی شیر صنعتی است که برای باز و بسته کردن جریان حرکت مایعات در لوله ها کاربرد دارد و نحوه عملکرد این محصول به این شکل است که با حرکت عمود دیسک بر روی سیت امکان باز و بسته شدن دارد. در طول مقاله با کاربردها و ویژگی های این محصول آشنا شدیم. این محصولات براساس جنس و کارایی، انواع گوناگون دارند بنابراین قبل از خرید این محصولات درباره مشخصات و کارایی آن ها اطمینان حاصل نمایید زیرا برندهای مختلف این نوع شیرها، از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول انواع و کاربردهای شیر دروازه‌‌ ای

مهم ترین وظیفه شیر دروازه‌‌ای چیست؟

مهم ترین وظیفه شیر دروازه ای، ایجاد ارتباط بین دو جریان سیال و قطع کامل آن است و این شیرآلات به صورت نیمه باز عمل نمی کنند.

متداول ترین انواع شیرآلات دروازه ای از نظر مکانیزم عملکرد کدامند؟

این محصولات از نظر مکانیزم عملکرد، به دو نوع محور ثابت و محور متحرک تقسیم می شوند.

انواع شیرآلات کشویی از نظر جنس کدامند؟

۱.شیر کشویی چدنی ۲.شیر کشویی فولادی

انواع شیرآلات دروازه ای از نظر آب بندی کدامند؟

۱.شیر دروازه ای موازی ۲.شیر دروازه ای گوه ای ۳.شیر دروازه ای چاقویی

شیر دروازه ای چیست؟

شیر دروازه ای (gate valve) از مهم ترین انواع شیرهای صنعتی است و برای باز و بسته کردن جریان حرکت مایعات در لوله ها کاربرد دارد و نحوه عملکرد شیر دروازه ای به این شکل است که با حرکت عمود دیسک بر روی سیت امکان باز و بسته شدن دارد.

2 دیدگاه
  1. bahram45 می گوید

    سلام در صورت امکان اختلاف شیر دروازه ای و شیر فلکه را اعلام نمایید ./. با تشکر

    1. مرضیه هاشم پور می گوید

      سلام . شیر دروازه ای نوعی از شیرهای صنعتی است که برای باز و بسته کردن جریان حرکت مایعات در لوله ها کاربرد دارد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که با حرکت عمود دیسک بر روی سیت امکان باز و بسته شدن دارد و شیر فلکه ای جهت قطع و وصل کردن آب و ورودی انشعاب‌ها است و از لوازم مهم موتورخانه محسوب می‌شود که در مدل‌های متفاوت با جنس‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌گردند. این شیر فلکه ای دارای یک فلکه است. که بصورت پادساعتگرد و ساعتگرد باز و بسته می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.