معرفی جامع تیرآهن لانه زنبوری به همراه روش های تقویت آن

به مرور و با پیشرفت معماری در کشور، تیرآهن لانه زنبوری جهت حمل بارهای ثقلی در ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. از جمله مهم ترین علل استفاده از تیرآهن لانه زنبوری می توان به عدم وجود تنوع کافی در نیمرخ های نورد شده و همچنین اقتصادی بودن این تیرها اشاره کرد. این نوع تیرآهن با برش طولی در تیرآهن IPE، طبق یک الگوی مشخص ساخته می شود که باعث ایجاد بدنه ای با حفره های توخالی می گردد و به همین دلیل، تیرآهن لانه زنبوری نامیده می شود. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، قصد داریم تمامی اطلاعات لازم در مورد این تیرآهن را بررسی کنیم؛ از معرفی، نحوه ساخت و مشخصات تیر آهن لانه زنبوری تا مزایا و معایب، و قیمت آن. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله تیرآهن لانه زنبوری

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول تیرآهن لانه زنبوری (castellated beam)
۲ سایز (ارتفاع) از ۱۴۰ تا ۳۰۰ میلی متر (با افزایش حدود ۷۰ تا ۹۰ میلی متر بعد از تولید)
۳ عرض بال از ۷۳ تا ۱۵۰ میلی متر
۴ طول ۱۲ متری (با افزایش حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر بعد از تولید)

تاریخچه تیرآهن لانه زنبوری

پس از جنگ جهانی دوم، مهندسان صنعت ساخت و ساز با کمبود فولاد مواجه شدند. به همین دلیل با استفاده از تیرآهن های لانه نبوری استفاده کردند که ارزان تر بوده و از نسبت مقاومت به وزن بسیار خوبی برخوردار بودند. در نتیجه می توان گفت تیرآهن لانه زنبوری از دهه ۱۹۵۰ به عنوان راه حل ترجیحی در ساختمان سازی به کار گرفته شد و معمولا در اروپا برای کاهش هزینه های سازه های فولادی به دلیل نسبت پایین هزینه کار به هزینه مصالح، مورد استفاده قرار گرفت.

توسعه تیرآهن های لانه زنبوری نیز به سال ۱۹۲۸ باز می گردد. اولین کاربرد تیرآهن های توسعه یافته لانه زنبوری نیز بر خلاف وضعیت فعلی، در کشورهای اروپایی (به جز آلمان) بود. سپس، در کشور آلمان نیز میل به استفاده از مصالح مبتنی بر زیبایی ظاهری باعث شد این نوع تیرآهن، بیشتر به منظور زیباسازی استفاده گردد تا برای صرفه جویی؛ به طوری که امروزه، رایج ترین کاربرد این گونه تیرها در آلمان می باشد.

 

تیرآهن لانه زنبوری یا تیر CPE چیست؟

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

تیر لانه زنبوری در انگلیسی honeycomb beam یا castellated beam نامیده می شود. این نوع تیرآهن با برش طولی در تیرآهن IPE طبق یک الگوی مشخص ساخته می شود. هدف از فرآیند برش در این نوع تیرآهن، ایجاد حفره در جان تیرآهن و اتصال مجدد دو قسمت تیرآهن به یکدیگر است. الگوهای برش در دو قسمت تیرآهن به گونه ای است که با جوشکاری نیمه های برش خورده به یکدیگر، سوراخ های چندضلعی در بدنه تیرآهن ایجاد می شود. تیرآهن های لانه زنبوری را می توان بر اساس شکل حفره های ایجاد شده در جان تیرآهن طبقه بندی کرد؛ مانند لانه زنبوری شش ضلعی، دایره ای، هشت ضلعی و … که رایج ترین اشکال این تیرآهن هستند.

تیرآهن های لانه زنبوری، ۱.۵ برابر عمق بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارند؛ ولی وزن آن ها تقریبا یکسان است. برای مثال، در تیرآهن لانه زنبوری که از تیرآهن IPE سایز ۱۸ ساخته شده باشد، ارتفاع تیر از ۱۸ سانتی متر به ۲۷ سانتی متر افزایش می یابد. هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری این است که تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با خیز (تغییر شکل) کم تر، تحمل کند.

ویژگی های تیرآهن های لانه زنبوری

از مهم ترین ویژگی های تیرآهن لانه زنبوری که آن را نسبت به تیرآهن های دیگر متمایز می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کارآمد بودن: از جمله اصلی ترین ویژگی تیر های لانه زنبوری، می توان به افزایش عمق تیرآهن بدون افزایش وزن آن اشاره کرد. در نتیحه، این نوع تیرآهن برای افزایش ظرفیت باربری بسیار کارآمد است و ۴۰% ظرفیت حمل لحظه ای بیشتری دارد.

۲. ارتفاع تیرآهن: حداکثر ارتفاع تیر لانه زنبوری (سایز تیرآهن) را می توان تا ۲۸ سانتی متر افزایش داد که باعث می شود برای طراحی های با دهانه عریض و دهانه باز بهینه باشد.

۳. طراحی نامتقارن: ایجاد حفره در طول جان تیرآهن و افزایش عمق آن، باعث کاهش وزن تیر و افزایش ظرفیت حمل بار آن می شود.

۴. سایر خواص: طراحی و نصب تیرهای لانه زنبوری، بسیار ساده است. ویژگی های فیزیکی تیرهای لانه زنبوری را برای دستیابی به اهداف مختلف می توان تغییر داد و یا به صورت سفارشی تولیدشان کرد. وزن تیرآهن لانه زنبوری را می توان تا ۴۰٪ در مقایسه با تیر آهن IPE کاهش داد.

انواع تیرآهن لانه زنبوری

دسته بندی تیرآهن لانه زنبوری از جنبه های گوناگون امکان پذیر است. در ادامه، مهم ترین دسته بندی این تیرآهن را بررسی می کنیم که شامل انواع تیرآهن لانه زنبوری از نظر ابعاد، شکل حفره و خط برش است.

۱- انواع تیرآهن لانه زنبوری از نظر ابعاد

تیرآهن لانه زنبوری از تیرآهن سایزهای ۱۲ تا ۳۰ میلی متر ساخته می شود که در نهایت، سایز یا ارتفاع آن ها تا ۱.۵ برابر تیرآهن‌ های معمولی افزایش می یابد. همچنین این تیرآهن در شاخه های ۱۲ متری (با افزایش حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در طول) تولید و عرضه می شود.

۲- انواع تیرآهن لانه زنبوری بر اساس شکل حفره

انواع تیرآهن لانه زنبوری بر اساس شکل حفره

حفره هایی که در طول جان تیرآهن های لانه زنبوری ایجاد می شود، می تواند در اشکال مختلفی باشد. رایج ترین شکل تیرآهن لانه زنبوری، سوراخ های شش ضلعی و دایره ای است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

تیرآهن لانه زنبوری با سوراخ شش ضلعی

برای ساخت این نوع حفره، یک برش طولی در جان تیر اصلی به صورت خطوط شکسته زیگزاگ ایجاد می شود. سپس قسمت بریده شده بالایی با یک پله انتقال روی قسمت بریده شده پایینی حرکت داده می شود و دو قسمت در محل مشخص به یکدیگر جوش می شوند. با این کار، ارتفاع تیر به اندازه ارتفاع برش زیگزاگ افزایش می یابد و سوراخ های متوالی شش ضلعی در جان تیرآهن ایجاد می گردد.

تیرآهن لانه زنبوری با سوراخ دایره ای

برای ساخت این نوع تیرآهن لانه زنبوری در طول خط مرکزی جان تیرآهن، الگو های نیم دایره برش داده می شود. در مرحله بعد، درست مانند تیرآهن با سوراخ  شش ضلعی، دو نیمه تیرآهن روی هم قرار داده شده و به یکدیگر جوش داده می شوند. در نهایت، تیرآهن لانه زنبوری با سوراخ دایره ایجاد می شود.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری سوراخ دایره ای و سوراخ شش ضلعی

تفاوت شکل ظاهری این دو نوع تیرآهن باعث می شود تیرآهن با سوراخ های دایره ای در بعضی موارد، انعطاف بیشتری در زمان استفاده داشته باشد. در ادامه به مزایای این دو اشاره می کنیم:

  • سوراخ های دایره ای به دلیل این که مساحت داخلی سوراخ در آن ها بزرگ تر است، برای عبور تجهیزات و تاسیسات مناسب ترند.
  • سوراخ های دایره ای نسبت به حالت شش ضلعی، تمرکز تنش کمتری دارند.
  • تیرآهن های لانه زنبوری با سوراخ شش ضلعی، زیبایی ظاهری بیشتری ایجاد می کنند.

۳- انواع تیرآهن لانه زنبوری از نظر خط برش

 طراحی حفره ها (شش ضلعی ها، دایره ها و …) به روش های متفاوتی روی جان تیرآهن انجام می شود. از جمله این روش ها پانیر یا لیتسکا است. در این دو روش طراحی، به وسیله یک سری عملیات مشخص، شکل روی مقطع جان را طراحی کرده و در نهایت برش می زنند.

روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری با ترسیم لیتسکا

در این روش، ارتفاع تیرآهن لانه زنبوری بر اساس لنگر خمشی و با استفاده از فرمول (H2=2(h-v محاسبه و تعیین می شود؛ با این پیش شرط که e=36 و v=7 (معمولاً فاصله عمودی با حرف v و فاصله افقی با e نمایش داده می شود). پس از محاسبه لنگر خمشی مورد نیاز، مقادیر افقی و عمودی که برای شطرنجی کردن تیر لازم است، محاسبه و ترسیم می شود تا در کارگاه ساخت تیرهای لانه زنبوری از آن استفاده شود.

روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری با ترسیم پانیر

در این روش، ابتدا نمای طولی تیرآهن ترسیم می شود و سپس با فاصله، سطح آن را شطرنجی می نمایند. به این صورت که از نقطه a خط شکسته ای رسم می کنند که طول قسمت افقی آن و شیب قسمت مورب آن ۲ به ۱ (۲ عمودی و ۱ افقی) باشد. سپس اضلاع افقی را شماره گذاری می کنند. در مرحله بعد، شکل را دوباره ترسیم می کنیم و خط شکسته را با دو خط نازک نزدیک به هم رسم می کنیم تا حالت برش، نشان داده شود. به این ترتیب بعد از برش و جوشکاری، ارتفاع تیرآهن لانه زنبوری تولید شده ۱.۵ برابر تیرآهن اولیه خواهد بود.

روش ساخت و برش تیرآهن لانه زنبوری

روش ساخت تیرآهن لانه زنبوری

در روش تهیه تیرهای لانه زنبوری، ابتدا جان تیرآهن را نورد کرده و پس از آن برای ایجاد طرح حفره ها روی جان تیرآهن از شابلن استفاده می شود (استفاده از روش پانیر یا لیتسکا). سپس برای جلوگیری از تاب برداشتن تیرآهن‌، آن را با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف‌، روی یک شاسی افقی مستقر می کنند. در مرحله بعد با استفاده از دستگاه برش برنول (شعله گاز استیلن) یا روش های دیگر در امتداد خط منکسر اقدام به برش می کنند تا پروفیل به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود.

بعد از برش تیرآهن به دو قسمت، بخش بالایی را به اندازه یک دندانه جابجا می کنند و دندانه های دو قسمت بالا و پایین را به دقت مقابل هم قرار می‌ دهند و از دو طرف با جوش پر می ‌کنند‌. جوش قوسی نیمه اتوماتیک برای اتصال دو قسمت بریده شده‌، می تواند یک جوش خوب‌، بی‌ عیب‌، سریع و مقرون به صرفه باشد.

سپس جهت رفع نقصِ کاهش مقاومت برشی با توجه به منحنی نیروی برشی تیر‌، بعضی از حفره ها با ورق های تقویتی پر می شوند. لازم به ذکر است حداقل باید یک حفره در مجاورت تکیه ‌گاه با ورق و به وسیله جوش کامل پر شود.
برای بریدن تیر می توان از روش کوپال نیز استفاده کرد‌. در این روش‌، با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که مجهز به گیوتین مخصوص است‌، تیر آهن به شکل سرد در امتداد خط شکسته قطع می شود. کارگاه های بسیاری در سراسر کشور اقدام به تولید این نوع تیرآهن می کنند. با خرید از شرکت های بازرگانی می توانید این نوع تیرآهن را از نزدیک ترین کارگاه به محل پروژه خود دریافت نمایید.

انواع برشکاری جان تیرآهن

همانطور که گفتیم برای ایجاد طرح لانه زنبوری، ابتدا باید الگوی مشخصی روی جان تیرآهن پیاده سازی شود. سپس مقطع تیر برش داده می شود تا به دو نیم تقسیم شود. برای این منظور می توان از دو روش گرم و سرد استفاده کرد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

۱- روش گرم یا برنول

برش گرم تیرآهن لانه زنبوری

به طور کل، هر روشی که در آن از حرارت برای برش استفاده شود، روش گرم نام دارد. در اینجا منظور از روش گرم، احتراق گاز استیلن و اکسیژن است که شعله بنفش رنگی ایجاد می کند و از این شعله برای برش تیرآهن لانه زنبوری استفاده می‌ کنند (این روش در ایران نیز بیشتر رایج است).

در صورتی که برای برش تیرآهن لانه زنبوری به روش گرم از شعله دستی یا نیمه خودکار استفاده شود، اعوجاج بیشتری نسبت به سایر روش ها ایجاد می گردد و برای جوش لبه گُوِه ها به یکدیگر نیاز به آماده سازی خواهد داشت.

۲- روش سرد یا کوپال

برش سرد تیرآهن لانه زنبوری

برای تقسیم تیر در این روش از دستگاه های اتوماتیک برش مجهز به تیغه یا گیوتین و برای ایجاد سوراخ در جان تیر نیز از روش پانچ استفاده می شود. در این دستگاه با استفاده از چرخش غلتک ها، تیرآهن به جلو هدایت شده و تیغه های مخصوص، برش های چندضلعی در جان تیرآهن ایجاد می کند و در نتیجه، تیرآهن به دو نیم تقسیم می شود. در این روش، اعوجاج لبه ها بسیار کمتر از روش گرمایی خواهد بود. در ایران بیشتر از این روش برای برش تیرآهن لانه زنبوری استفاده می شود.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

کاربرد تیر لانه زنبوری، دامنه وسیعی دارد که مهم ترین آن ها را در ادامه بیان می کنیم:

  • استفاده در سقف های تیرچه و بلوک که کاربرد بسیار گسترده ای در ایران دارد.
  • تیر اصلی یا تیر کف در ساختمان های بلند
  • استفاده به عنوان تیر و ستون در انواع سازه ها
  • استفاده به عنوان تیر جرثقیل و تیرهای ماشین آلات ساختمانی
  • طراحی قاب‌ های خمشی
  • استفاده به عنوان تیر در سیستم های کامپوزیت
  • استفاده به عنوان تیر در پل های عابر پیاده
  • تیرهای طولی یا عرضی عرشه پل ها
  • در ساخت سقف پارکینگ، گاراژ و راه پله
  • استفاده در دهانه ‌های مهاربندی ‌نشده و قاب های لنگرگیر

نکته: باید در استفاده از تیرهای لانه زنبوری در قسمت های فوق دقت شود و مشکل کمانش جانبی که در برخی کاربردهای تیرهای لانه زنبوری رخ می دهد، باید حل شود.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری

مزایای تیرآهن لانه زنبوری

علاوه بر سبکی تیرآهن لانه زنبوری، مهم ترین مزایای آن عبارتند از:

  • سوراخ های روی جان تیر زنبوری مسیری برای عبور خدمات فراهم می کند.
  • افزایش مقاومت خمشی و سختی خمشی تیر به دلیل افزایش ارتفاع تیر
  • راحتی عبور لوله های تاسیساتی، خدماتی و برق به دلیل وجود سوراخ در جان تیرآهن
  • مزیت اقتصادی بیشتر به دلیل افزایش ظرفیت خمشی مقطع برای تحمل بار، بدون آن که وزن تیرآهن افزایش یابد

معایب تیر‌آهن لانه زنبوری

به طور کلی، مزایای تیرآهن لانه زنبوری بسیار بیشتر از معایب آن است؛ اما با این حال معایب مخصوص به خود را نیز دارد. در ادامه می توانید جدول مزایا و معایب تیر لانه زنبوری را مشاهده کنید.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری معایب تیرآهن لانه زنبوری
به دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به تیرآهن های معمولی، ظرفیت تحمل لنگر خمشی بیشتری دارند.نسبت به تیرآهن های دیگر مقاومت برشی کمتری دارد.
سبک تر بودن این نوع تیرآهن، باعث کاهش ۲۰ تا ۵۰ درصد وزن سازه می شود.دارای ضریب امنیتی کمتر و امکان گسیختگی است.
امکان ساخت سازه با حداقل استفاده از مصالح را ایجاد می کند.به دلیل جوشکاری در این تیرآهن، خواص فولاد کمی تغییر می کند.
سوراخ های تیر زنبوری امکان نصب آسان تر تجهیزات را فراهم می کند و مشکل افزایش ارتفاع بیش از حد ساختمان برطرف می شود.جان تیرآهن نسبت به تیرآهن های دیگر ضعیف تر است.
باعث انعطاف و زیبایی بیشتر در ساختار سازه می گردد و فضای داخلی را جادارتر نشان می دهد.امکان لهیدگی بخش های جوش خورده وجود دارد.
اجازه می دهد تور طبیعی وارد ساختار شود و داخل سازه را روشن تر نشان می دهد.در ساختن این نوع تیر‌، باید اصول استاندارد کاملا رعایت شود. در غیر این صورت‌، احتمال تخریب تیر زیر بار وارد شده وجود خواهد داشت.
در صورت درخواست، سوراخ های لانه زنبوری به اشکال دایره، شش ضلعی، هشت ضلعی و سینوسی قابل ساخت است.استفاده از تیر لانه زنبوری به عنوان تیر همبند در دهانه هایی که بادبندهای واگرا دارند مجاز نیست.
سوراخ های بدنه باعث کاهش سطح رنگ تیر و در نتیجه هزینه های رنگ کاری می شود.
به دلیل وزن سبک تر، امکان جابه جایی راحت تری دارند.
به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد.
استفاده از آن مشکلات ارتعاش کف را به حداقل می رساند.
در صورت افزایش بار می توان تیر را به صورت نامتقارن طراحی کرد.
می توان از آن ها در ساخت کف دال های بتنی پیش ساخته و پیش تنیده استفاده کرد.  

تقویت تیرآهن لانه زنبوری

همانطور که در قسمت معایب تیرآهن های لانه زنبوری گفته شد، به علت وجود حفره در خود، مقاومت برشی کمی دارند. لازم است با روش هایی به تقویت آن ها بپردازیم که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

۱- تقویت تیرآهن های لانه زنبوری با استفاده از ورق

تقویت تیرآهن لانه زنبوری

در ساخت این تیرآهن، علاوه بر تنش های خمشی اصلی در محل حفره ها، تنش های خمشی ثانویه حاصل از برش در مقطع در این نوع تیر نیز ایجاد می شود که گاهی از تنش های اصلی بزرگتر است. این تنش ها از کارایی تیر می کاهند و برای مقابله با آن ها باید حفره های کناری را با ورق پر کرد.

همچنین تیرهای ساخته شده در محل تکیه گاهِ حفره های خالی، در مقابل تنش های برشی ضعیف می شوند. ‌‌با توجه به منحنی نیروی برشی‌، برای جبران این عیب، حفره ها را به صورت کامل با ورق های تقویتی توسط جوش پر می نمایند.

نوعی از تیرهای لانه زنبوری وجود دارد که برای بریدن قطعات بالا و پایین آن ها لازم است از ورق واسطه استفاده شود. ورق واسطه بین دندانه ها جوش داده می شود. تیرآهنی که به این روش ساخته می شود، بسیار محکم تر و قوی تر از نوع ساده آن است.

۲- تقویت تیرآهن لانه زنبوری با بتن و فولاد‌

نکته دیگر مربوط به وجود نیروی برشی و لنگر خمشی در محل تکیه گاه تیر است که تنش‌های خمشی را به شدت افزایش می دهد. برای رفع آن به تقویت تیر نیاز داریم که از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست. به همین دلیل از ترکیب بتن و فولاد برای تقویت تیر لانه زنبوری استفاده می کنند. به این صورت که داخل تیرآهن و در نقاطی که تنش‌ های ثانویه قابل ملاحظه است از بتن پر می ‌شوند‌. این کار، سختی و مقاومت تیر را افزایش می ‌دهد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

به طور کلی استفاده از بتن به کاهش مقاومت برشی، خمش ثانویه، ناپایداری پیچشی جانبی، کمانش های موضعی بال، کمانش موضعی جان و اثرات تغییر شکل های ثانویه کمک می کند.

نکات مهم در تیر‌آهن لانه زنبوری‌

در ساخت و استفاده از تیرآهن زنبوری، نکاتی وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در ادامه به طور خلاصه به این نکات اشاره می کنیم:

  • ‌برش تیر‌های لانه زنبوری معمولا توسط دستگاه برش لانه زنبوری تیرآهن اتوماتیک ‌یا توسط دستگاه هوابرش صورت می پذیرد.
  • ‌ایجاد طرح روی تیر‌های لانه زنبوری به دو روش پانیر و لیتسکا انجام می شود.
  • ‌به هیچ عنوان در بادبندها از تیر لانه زنبوری استفاده نکنید.
  • ‌‌بهترین موارد استفاده از تیر‌های لانه زنبوری در تیر‌های مرکب است.
  • ‌برای رفع تنش های برشی در تیر‌های لانه زنبوری، بهتر است در محل تکیه گاه ها و برخی اوقات در وسط دهانه تیر، ورق تقویت جوش داده شود.
  • ‌تیر‌های لانه زنبوری را ترجیحاً در تیر‌های خمشی استفاده نکنید.
  • ‌در تیر‌آهن زنبوری می توان با نصب ورق های میانی بین دو قطعه بریده شده، ممان اینرسی و مدول مقطع را افزایش داد.
  • ‌در تیر‌های دوبل زنبوری، بهتر است حفره ها مقابل یکدیگر قرار نگیرند، مقابل قسمت بسته تیر دیگر قرار گیرند.
  • ‌تیر لانه زنبوری را نمی توان به عنوان مقطع فشرده در نظر گرفت.
  • در ایران، تیرآهن های لانه زنبوری داخل کارگاه ها تولید می شود.

مقاطع تیرآهن لانه زنبوری (CPE)

ابعاد تیر لانه زنبوری به نوع مقطع آن بستگی دارد. مقاطع تیرآهن لانه زنبوری به صورت زیر است:

سایز تیرآهنمقدار افزایش سایز (جان) بعد از تولید تیر لانه زنبوری
CPE140حدود ۷ cm
CPE160حدود ۷ cm
CPE180حدود ۷ cm
CPE200حدود ۷ cm
CPE220حدود ۷ تا ۹ cm
CPE240حدود ۷ تا ۹ cm
CPE270حدود ۷ تا ۹ cm
CPE300حدود ۷ تا ۹ cm

جدول اشتال تیر لانه زنبوری

وزن، یکی از پارامترهای مهم در تولید مقاطع فولادی است؛ به همین دلیل تمامی مقاطع دارای وزنی استاندارد و جهانی هستند که در جدولی به نام اشتال درج می شوند. برای مطالعه جدول اشتال تیرآهن لانه زنبوری به صفحه جدول اشتال رجوع کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه جدول اشتال تیرآهن

جدول اشتال تیرآهن

فرمول محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری

برای محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری از فرمول زیر استفاده می شود.

طول تیر لانه زنبوری (متر) * وزن یک متر (بر حسب جدول اشتال) = وزن نهایی تیر لانه زنبوری

همچنین می توانید در ادامه، ویدئو روش محاسبه وزن انواع تیرآهن را مشاهده نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه وزن تیرآهن

جدول وزن تیرآهن

تولیدکنندگان تیرآهن لانه زنبوری

نکته اینجاست که تیرآهن لانه زنبوری فقط به صورت کارگاهی تولید می شود و کارخانه های تولید تیرآهن، محصولی به نام تیر لانه زنبوری ندارند. همچنین تیرهای لانه زنبوری در کشور  بیشتر از تیرآهن IPE کارخانه ذوب آهن ساخته می شود که مقاومت بالاتری نسبت به تیرهای IPE دیگر دارد.

خرید و قیمت تیرآهن لانه زنبوری

نوسانات ارزی، تحریم ها و قیمت جهانی فولاد، تاثیر زیادی بر قیمت فولاد و مشتقات آن دارد. قیمت تیر لانه زنبوری هم از این قاعده مستثنی نیست. همچنین قیمت تیرآهن اهمیت زیادی در نوسانات بازار مسکن دارد؛ به همین دلیل، آگاهی از قیمت روز این مقطع فولادی برای فعالان این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است.

علاوه بر موراد ذکر شده، از دیگر عوامل موثر در قیمت روز تیرآهن می توان به مواردی همچون مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنین نوع، ابعاد، کارخانه های سازنده و وزن تیرآهن اشاره کرد. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما قبل از اقدام به خرید این تیرآهن، نکات مهم خرید آن را بخوانید. این نکات در مقاله راهنمای خرید تیرآهن لانه زنبوری به طور کامل بررسی شده اند.

برای اطلاع از دقیق ترین قیمت تیرآهن لانه زنبوری می توانید به سایت آهن ملل مراجعه کنید و یا با کارشناسان آهن ملل تماس بگیرید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن به صورت آنلاین و حضوری

خرید تیرآهن لانه زنبوری

نتیجه گیری

همانطور که اشاره کردیم، لانه زنبوری نوعی از تیرآهن است که در طول آن فضاهایی توخالی شبیه به لانه زنبور تعبیه شده است. علت نام گذاری آن نیز به دلیل شکل این نوع تیرآهن می باشد. وظیفه تیرآهن لانه زنبوری در ساختمان، حمل بارهای ثقلی می باشد. همچنین در سالن ها، پل ها و سقف هایی که عرض سازه از ۸ متر بالاتر باشد باید ارتفاع جان تیرآهن و پهنای آن افزایش یاید. همین مساله می تواند باعث افزایش وزن سازه شود. برای حل این مشکل از تیرآهن لانه زنبوری استفاده می کنند که وزن سبکی دارد.

وجود حفره در جان این نوع تیرآهن، علاوه بر مزیت اصلی آن، باعث مشکلاتی نیز می شود؛ از جمله کاهش مقاومت برشی تیر در محل اتصال به ستون. البته گاهی برخی از این حفره ها برای جبران مقاومت از دست رفته پر می شوند. به طور کلی با استفاده از بتن و فولاد یا به کمک ورق می توان مقاومت تیرآهن لانه زنبوری را تقویت کرد.

سوالات متداول تیرآهن لانه زنبوری و روش های تقویت آن

تیرآهن لانه زنبوری چیست و به چه علت به این اسم نام گذاری شده است؟

این نوع از تیرآهن در طول جان خود دارای فضاهای توخالی است که مشابه لانه زنبور می باشد و به همین دلیل به این نام خوانده می شود.

مزایای تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

از جمله مهم ترین مزایای تیرآهن لانه زنبوری می توان به سبکی تیرآهن، مساحت کمتر تیر برای رنگ کردن، راحتی عبور تاسیسات از حفره های درون جان تیرآهن و … اشاره کرد. در مقاله کلیه مزایای این تیرآهن معرفی شده اند.

معایب اساسی تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

ایراد اساسی تیر لانه زنبوری‌، وجود حفره‌ها در آن است که باعث کاهش مقاومت برشی تیر در محل اتصال پل به ستون می شود.

با چه روشی می توان مقاومت تیرآهن لانه زنبوری را تقویت کرد؟

برای رفع عیب وجود حفره ها در تیرآهن لانه زنبوری و تامین مقاومت برشی از دست رفته‌ آن، برخی حفره ها را در این تیرآهن با ورق پر می کنند و یا از ترکیب بتن و فولاد استفاده می کنند.

10 دیدگاه
  1. ارشیا می گوید

    سلام خسته نباشید. حداکثر طول تیر لانه زنبوری چقدر می‌تونه باشه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام و وقت بخیر، ممنون از شما
      تیرآهن لانه زنبوری مانند تیرآهن های دیگر، در طول استاندارد ۱۲ متر تولید می شود. فقط در زمان ساخت تیرآهن و در فرآیند برش و جوش مجدد آن، با افزایش حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در طول تیرآهن مواجه هستیم.

      1. ارشیا می گوید

        ممنونم از پاسختون میشه اینم بگید که حداکثر دهانه تیر لانه زنبوری چقدر میشه؟

        1. فاطمه احمدی می گوید

          خواهش می کنم
          فکر می کنم منظورتون از دهانه تیرآهن، جان تیرآهن باشه
          مقدار افزایش سایز (جان) تیرآهن در فرآیند تولید تیر لانه زنبوری، حدود ۷ تا ۹ سانتی متر هست. در جدول مقاطع تیرآهن که در مقاله قرار دادیم، جزئیات بیشتی می تونید ببینید.

  2. احسان می گوید

    سلام و عرض ادب
    تیر لانه زنبوری به انگلیسی چی میشه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      همانطور که در متن اشاره کردیم تیر لانه زنبوری در انگلیسی honeycomb beam یا castellated beam نامیده می شود.

  3. محمد می گوید

    جدول وزن تیرآهن لانه زنبوری رو از کجا ببینم؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام
      وزن تیرآهن لانه زنبوری تقریبا مشابه وزن تیرآهن IPE است، اما وزن دقیق آن ها و همچنین قیمت روز تیرآهن زنبوری را می توانید در صفحه قیمت تیرآهن زنبوری مشاهده کنید

  4. دانیال می گوید

    چرا تیر را لانه زنبوری میکنند?

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام
      همانطور که در قسمت تیر لانه زنبوری چیست گفته شد، هدف اصلی از ساخت تیرآهن لانه زنبوری این است که تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با خیز (تغییر شکل) کم تر، تحمل کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.