علت ورشکستگی تولید کنندگان آهن و فولاد

تولیدکنندگان آهن و فولاد هر روز یه گام به ورشکستگی نزدیک می‌شوند. درست زمانی که باید بازار تولید را زنده نگه داریم، به واسطه مشکلاتی در راستای اختلاف قیمت تولید و عرضه، چالش‌های اجتناب‌ناپذیری به وجود می‌آید. در این مطلب به گزارشی از دلایل ورشکستگی تولیدکنندگان محصولات آهنی می‌پردازیم.


تاثیر قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی بر تولید فولاد

اصلی‌ترین علت ورشکستگی تولیدکنندگان آهن و فولاد در ایران نوسانات و اختلاف‌های شدید قیمتی در نرخ دلار و تاثیر مستقیم آن بر قیمت شمش است. همانطور که می‌دانید، بخشی از قیمت شمش به بازار جهانی وابسته است. مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت شمش فولاد هم نرخ دلار آمریکا است؛ بر این اساس، قیمت شمش اعلامی در بورس می‌تواند تحت تاثیر نوسانات قیمت جهانی آن و قیمت دلار باشد.

قطع به یقین همواره دلار آزاد قیمت بسیار بالاتری نسبت به قیمت دلار نیمایی دارد، بنابراین تولیدکنندگان، هنگام عرضه مقاطعی مانند آهن، میلگرد و ورق ضرر زیادی را متحمل می‌شوند. در واقع افزایش قیمت روی تنها یک کالا، تاثیر شگرفی بر سایر مقاطع نیز دارد.


میزان عرضه و تقاضا

حدود سه سالی است که رکود بازار فولاد در زمینه عرضه و تقاضا، مزید بر علت رشد منفی تولید میلگرد و سایر مقاطع فولادی مهم در این صنعت شد. همچنان تاثیرات این بعد از بازار فولاد را در سطح داخلی و سطح جهانی شاهد هستیم.

بر اساس قانون عرضه و تقاضا، در شرایطی که میزان عرضه، بیش از تقاضا باشد، قیمت محصول افت می‌کند و در مقابل، زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، قیمت شمش فولاد و در پی آن مقاطع فولادی از جمله آهن، میلگرد، ورق و… افزایش می‌یابند.

در نتیجه تنها در شرایطی که هر دوی آنها به موازات حرکت کنند، وضعیت ثابت و مطلوبی هم برای خریداران و هم برای تولید کنندگان خواهیم داشت.


قطعی برق و گاز و افزایش حقوق و دستمزد و تورم

جدای از بحث افزایش قیمت اولیه در بورس کالا، تولیدکنندگان با هزینه‌های دیگری اعم از حقوق کارگران، قطعی برق و گاز نیز مواجه هستند. تمامی این عوامل منجر می‌شود کارگران نتوانند با صد درصد توان خود فعالیت کنند. علاوه بر آن همه این مسائل در شرایطی است که تقاضا در بازار آهن به شدت کاهش یافته و بیشترین دلیل آن مربوط به کاهش ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی است.


تاثیر مسائل سیاسی ایران و جهان بر قیمت فولاد

در پی اتفاقات اخیر ایران و جهان، بازار فولاد، دچار سردرگمی‌هایی شد. از یک طرف، تاثیر انتخاب مسعود پزشکیان بر بازار آهن و روند کاهشی حاکم بر بازار ارز و از طرف دیگر، سوءقصد به دونالد ترامپ -رئیس جمهور پیشین ایالات متحده- و در نهایت، تاثیر کناره گیری جو بایدن بر بازار آهن، فرصت ثبات را از این بازار می‌گیرند.

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در نشست خبری گفت:

در بحث صادرات با توجه به احتمال انتخاب ترامپ و ادعای وی در خصوص ذخایر ارزی فعلی ایران پیش بینی اعمال سیاست‌های تحریمی جدید از سوی وی وجود دارد. همچنین وی افزود، در آینده با محدودیت جدید صادرات نفت و فولاد مواجه خواهیم شد و اگر به دنبال راهکاری نباشیم در نوامبر( آبان و آذر) با کمبود ارزی مواجه می‌شویم.
به گفته آقای احرامیان، سیاست‌های بانک مرکزی در محدودیت صادرات و اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد از جمله دلایل اصلی کاهش صادرات کشور در ماه‌های اخیر بوده است.

پس در شرایطی که بازار داخلی رکودی بوده، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابند و از طرف دیگر با موانع صادرات نیز مواجه هستیم، احتمال ورشکستگی کارخانه‌های فولادی تقویت می‌شود.

به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار این بازار است؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.