تاثیر انتخاب مسعود پزشکیان بر بازار آهن

مسعود پزشکیان، یکی از ۶ کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که به همراه سعید جلیلی به دومین دوره انتخابات نیز راه پیدا کرد؛ چه آینده‌ای را برای اقتصاد ایران، به ویژه بازار آهن رقم خواهد زد؟ آیا پس از انتخاب شدن وی، شرایط رکود را در بازار شاهد خواهیم بود یا رشد خوبی در بازار آهن رقم خواهد خورد؟


رزومه کوتاهی از مسعود پزشکیان

پزشکیان از دهه ۸۰ عضو حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بود که پس از گذشت مدت زمان نسبتا کوتاهی، به عنوان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم انتخاب شد. در رزومه وی موارد دیگری همچون ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به چشم می‌خورد که این بیانگر سابقه زیاد و حضور نسبتا پررنگ وی در بخش‌های متفاوتی از دولت می‌باشد.

علاقه‌مندان به سیاست و البته اصلاح طلبان، طرفدار مسعود پزشکیان هستند؛ چرا که معتقدند با انتخاب شدن او به عنوان رئیس جمهور ایران، مسائل اقتصادی تا حدودی به وضعیت مطلوبی می‌رسد و به برجام نزدیک‌تر خواهیم شد.


عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و اصلاحات ساختاری از جمله وعده‌های پزشکیان در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی بود؛ همچنین تشکیل نظام اقتصادی شفاف و فراهم سازی زمینه‌های رشد اقتصادی، پزشکیان را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای گروه خاصی از اجتماع تبدیل کرد؛ ولو اینکه در شرایط اقتصادی فعلی، امکان تحقق تمامی این وعده‌ها وجود نداشته و مانند سایر افرادی که در طی این سال‌ها به عنوان رئیس جمهور فعالیت داشتند، ارزیابی مسعود پزشکیان در آینده نه چندان دور شفاف‌تر خواهد بود.

از آنجایی که نزدیک به ۹ میلیون نفر به مسعود پزشکیان رای داده‌اند و در حال حاضر رقابت سر سختی میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی وجود دارد، در ادامه به تاثیرات انتخاب شدن مسعود پزشکیان بر بازار آهن می‌پردازیم.


تاثیر انتخاب مسعود پزشکیان بر اقتصاد ایران، به ویژه بازار آهن

خرید، فروش، صادرات و واردات آهن و هر گونه مسائلی که به اقتصاد ایران مرتبط باشد، از انتخابات ریاست جمهوری تاثیر می‌پذیرد؛ حال با انتخاب پزشکیان در سمت ریاست جمهوری و با توجه به این که در گروه اصلاح طلبان قرار دارد، می‌توان گفت با توجه به وعده‌هایی که در زمینه احیای برجام و توسعه روابط خارجی داده، دلار موقتا روند نزولی را در پیش خواهد گرفت و در پی آن قیمت آهن نیز کاهشی خواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به دیدار طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی با مسعود پزشکیان احتمال می رود طیب نیا یکی از گزینه‌های مد نظر برای وزارت اقتصاد باشد؛ وی زمانی که عهده دار وزارت اقتصاد در دوران روحانی بود، توانست نرخ تورم را به ۸ درصد برساند و تا حدی قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

 برای مثال قیمت میلگرد به عنوان پرفروش‌ترین مقطع فولادی از جمله مقاطعی بود که روند ثابت و کم نوسانی داشت و همچنین دورانی بود که نوسانات کمتری در قیمت آهن نیز شاهد بودیم؛ از این رو در صورت انتخاب ایشان، احتمال می‌رود روند رشد تورم تا حدی متوقف شود و کمتر شاهد نوسانات قیمتی در حوزه آهن و فولاد باشیم.

با مطالعه مطلب تاثیر انتخاب سعید جلیلی بر بازار آهن، از تاثیرات انتخاب ایشان بر اقتصاد و نوسانات حاصل از مسائل ژئوپلیتیک بر بازار آهن بیشتر بدانید.


شایان ذکر است که ورود هر یک از این افراد به عرصه سیاست و اقتصاد، تاثیرات قابل توجهی بر بورس ایران نیز خواهد داشت. به گفته برخی کارشناسان فعال در بازار بورس داخلی، پیش‌بینی می‌شود روند بورس ایران پس از انتخاب پزشکیان صعود ضعیفی داشته باشد.

همانطور که می‌دانید، در بورس ایران نمادهایی از جمله نماد فولاد برای سرمایه گذاران این بازار اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین امکان رشد و صعود این نمادها در بورس ایران نیز به طور ضعیف و کوتاه مدت وجود خواهد داشت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.