تاثیر انتخاب سعید جلیلی بر بازار آهن

بعد از انتخاب سعید جلیلی به عنوان رئیس جمهور ایران، چه اتفاقی برای اقتصاد ایران به ویژه در بازار آهن خواهد افتاد؟

پس از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سعید جلیلی به عنوان دومین فردی  که بیشترین آرای مردمی را از آن خود کرد و به همراه دکتر مسعود پزشکیان به دور دوم انتخاباتی ورود کرد. حال رقابت سرسختی میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان وجود دارد که ویژگی‌های این دو شخص را برای شهروندان پررنگ‌تر می‌کند.


رزومه کوتاهی از سعید جلیلی

ابتدا به بررسی مختصری از رزومه سعید جلیلی می‌پردازیم:

سعید جلیلی، سیاستمدار و دیپلمات ایرانی است که از دهه ۸۰ به عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و از همه مهم‌تر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی فعالیت داشت. سمت‌ها و ارتباطات جلیلی در طی این سال‌ها منجر شد تا قشر خاصی را به طرفداران خود اضافه کند؛ اگرچه بسترهای تبلیغاتی وی نیز از این محیط خارج نبوده و در چهارچوب خاصی (مورد پسند اصولگرایان) تبلیغات انتخاباتی خود را انجام داد.

سعید جلیلی وعده‌های انتخاباتی خود را بر پایه و اساس مشخصی اعلام نکرد و از پیشرفت در روستاها تا تولید پوشاک و اشتغال‌زایی را در میان صحبت‌های خود آورد تا به نوعی رای اکثریت جامعه را به خود جذب کند و جایی برای مخالفت شهروندان ایرانی باقی نگذارد. همچنین وی افزود که دولتمردان، دلار ۳ هزار تومنی را با نرخ خیلی بالایی به جا گذاشتند و طی سال‌های اخیر، اقتصاد به سمت و سوی چندان مطلوبی نرفت. در واقع به زبان ساده می‌توان گفت که سعید جلیلی نیز مانند بسیاری از نامزدهای دیگر، از وضعیت فعلی ایران راضی نیست!


تاثیر انتخاب شدن جلیلی بر اقتصاد ایران، به ویژه بازار آهن

لازم به ذکر است که سعید جلیلی نسبت به مسعود پزشکیان، روحیات تندروتری داشته و به گزارش برخی کارشناسان اقتصاد کلان، پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران، دلار و طلا روند به شدت صعودی در پیش خواهند گرفت و به دنبال آن، قیمت آهن نیز شدیدا افزایشی خواهد بود.

از طرف دیگر سعید جلیلی اعلام کرد که دنبال کننده سیاست‌های دولت رئیس جمهور سابق ایران است؛ از این رو اعتقاد چندانی به احیای روابط با کشورهای اروپایی و آمریکا نداشته، لذا احتمال تحریم‌های بیشتر در دوران ایشان با فرض انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا تشدید می‌شود. در نتیجه، درآمد حاصل از فروش نفت همچون دولت رئیسی کاهش می‌یابد و دولت ایشان مجبور می‌شود تا از طریق دریافت مالیات‌ها کسری بودجه خود را جبران کند.

بالا رفتن نرخ دلار و طلا و البته ایجاد تغییرات در اقتصاد ایران تاثیر زیادی بر بورس ایران نیز خواهد داشت. به گزارش کارشناسان مربوطه، بورس ایران رو به افول بوده و به هیچ عنوان بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان نخواهد بود.


 در مناظره دوشنبه شب بین پزشکیان و جلیلی برنامه مشخصی از سمت آقای جلیلی دیده نشد، بنابراین انتظار می‌رود در دولت ایشان تداوم وضعیت موجود را شاهد باشیم و به همین علت رکود در اقتصاد ایران پابرجا خواهد بود.

از آنجایی که ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی طی سه سال دولت رئیسی به کندی انجام شد، تقاضا برای مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن نیز روند نزولی داشته است به همین دلیل نوسان قیمت در بازار آهن و تداوم رکود در دولت آقای جلیلی دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ایشان اعتقادی به برجام و FATF  ندارند در حوزه واردات و صادرات نیز نباید انتظار تغییر داشته باشیم و چه بسا شرایط سخت‌تری نیز در انتظارمان خواهد بود که می‌تواند بر کیفیت محصولات و درآمد ارزی تاثیر داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد احتمالا قیمت مقاطع همچون قیمت تیرآهن، قیمت ورق و… می‌تواند مانند شرایط کنونی پر نوسان باشد.

ما در مطلب تاثیر انتخاب مسعود پزشکیان بر بازار آهن نیز از تاثیر انتخاب ایشان به عنوان ریاست جمهوری در بازار آهن گفته‌ایم که توصیه می‌شود آن مطلب را نیز مطالعه نمایید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.