بازار آهن کی از رکود خارج می شود؟

با توجه به اینکه بازار آهن در پرچالش ترین دوران خود به سر می برد، این سوال پیش می آید که بازار آهن کی از رکود خارج می شود؟

از آنجایی که ایران از منابع فولادی بسیار غنی برخوردار است، پتانسیل زیادی در بهبود و رشد قابل توجه دارد، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلفی از جمله رکود در ساخت و ساز، نوسانات بالای حاکم بر بازار ارز، تک نرخی شدن ارز و به دنبال آن، رکود در صادرات کالا، مزید بر علت رکود بازار آهن شده بود. امروزه با روی کار آمدن دولت جدید و ثبات نسبی در بازار دلار و ارز، انتظار می رود روند این بازار از رکود خارج شود؛ چرا که فرصت های زیادی برای رشد و توسعه بازار آهن وجود دارد.


چه عواملی در رکود بازار آهن نقش داشته است؟

قریب به سه سال است که بازار آهن ایران دچار رکود شدیدی شده است. غیر قابل انکار است که مسائل سیاسی/اقتصادی بیشترین تاثیر را بر نوسانات این بازار گذاشته اند. پس از افزایش چشمگیر نرخ تورم در ایران، تقاضا برای مقاطع فولادی به کمترین حالت خود طی چند سال اخیر رسید. کاهش تقاضا ارتباط مستقیمی با کاهش قیمت این محصولات داشت. علاوه بر آن، تولیدکنندگان نیز رمقی برای تولید مقاطع نداشتند، چرا که نه تنها متقاضی برای محصولات وجود نداشت، بلکه محصولات از پیش تولید شده نیز به سختی به فروش می رسیدند.

به مرور زمان عواملی همچون رویدادهای سیاسی، قیمت گذاری دستوری برای تعیین قیمت نهایی محصول، مشکلاتی در راستای تامین مواد اولیه و مواردی از این قبیل، این رکود را تشدید کردند.

بورس اوراق بهادار از دیگر مواردی بود که در رکود بازار آهن نقش پررنگی داشت. اگرچه فولاد و نمادهای مرتبط نیز از اصلی ترین نمادهای بورس ایران هستند، اما متاسفانه با وجود عدم تغییر رنگ سهام در بورس اوراق بهادار، هیچگونه تحولی در این بازار ایجاد نشد.


قیمت قوطی و پروفیل

چه عواملی بر رونق بازار آهن دخیل هستند؟

رضا صالحی در راستای چشم انداز مثبت بازار آهن ایران گفت: آینده صنعت فولاد ایران بستگی به مدیریت صحیح و اتخاذ سیاست های درست دارد. در حال حاضر اگر مشکلات و موانع صادرات برطرف شود و به تولیدکنندگان اجازه داده شود که با ظرفیت کامل تولید کنند، می توان انتظار وضعیت بهتری را داشت. خوشبختانه در حال حاضر با هموار شدن مسیر صادرات آهن و از میان برداشتن مانع نرخ دلار تک نرخی، می توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

رضا صالحی ادامه داد: بهبود روند صادرات در ایران، نه تنها به تولیدکنندگان کمک شایانی می کند، بلکه به اقتصاد کشور نیز سود زیادی می رساند. در نهایت مجددا مردم هستند که از این شرایط بهره مند خواهند شد. البته اگر به دلایل نامعلوم همچنان با مشکلاتی مانند قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان و همچنین بخشنامه های عجیب و غریب مواجه باشیم، نمی توان انتظار داشت که صنعت فولاد وارد چرخه رشد شود.

یکی از فعالین فولادی نیز افزود: بر همین اساس، این مسائل باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرند و راهکارهای مناسبی برای آنها اتخاذ شود تا بتوانیم چشم انداز روشنی برای صنعت فولاد ترسیم کنیم.


کلام آخر

همواره از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بهبود شرایط، مدیریت درست و در نظر داشتن تدابیری مناسب و استاندارد برای موقعیت پیش آمده می باشد. بنابراین تا زمانی که افراد شایسته پا به این عرصه نگذارند، نمی توان نسبت به آینده روشن فولاد ایران آسوده خاطر بود.

علاوه بر آن، ثبات قیمتی در بازار دلار و ارز، عدم وارد کردن کالا و جلوگیری از تهدید بازار آهن توسط چین، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و… از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر رونق بازار آهن هستند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت، اگرچه صنعت فولاد ایران با چالش‌های زیادی مواجه است؛ اما هنوز فرصت‌های زیادی برای رشد و توسعه وجود دارد. با همکاری و هماهنگی بین تمامی فعالان این صنعت و اتخاذ تصمیمات صحیح، می‌توانیم به آینده‌ای روشن‌تر امیدوار باشیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.