اقدامات دیرهنگام برای نجات صادرات آهن

اقدامات دیرهنگام برای نجات صادرات آهن برای چندمین بار، سایه ناامیدی را بر سر بازار آهن انداخت!

پس از جلسات و نشست های متعددی که از سوی انجمن نوردکاران در راستای هموار شدن مسیر صادرات آهن صورت گرفت، وزارت صمت و بانک مرکزی متقاعد شدند تا این رویه اصلاح شود. البته گفتنی است که پس از مدت های طولانی و آسیب های جدی که به بازار آهن وارد شد، در جهت بهبود شرایط اقداماتی صورت گرفت که به قولی می توان گفت نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

گزارش صادرات آهن در 4 ماه نخست سال 1403

با استناد بر گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با وضعیت صادرات آهن آلات در ۴ ماه نخست سال و مقایسه آن با ۴ ماه نخست سال گذشته، به راحتی می توان شاهد روند نزولی صادرات مقاطع زیادی بود. لازم به ذکر است که آمار کلی مقاطع تخت فولادی نیز دچار رشد منفی شده اند و تنها در برخی مقاطع -آن هم بسیار کم- شاهد رشد مثبت در صادرات هستیم.


کاهش صادرات شمش و تاثیر آن بر سایر مقاطع

با وجود کنار رفتن موانع صادراتی در بازار آهن، اخیرا اتفاق حائز اهمیتی در بازار آهن اتفاق افتاده است. کاهش شدید در تولید و صادرات شمش خبر خوبی آن هم درست زمانی که به بهبود شرایط صادرات آهن آلات امیدوار بودیم، نبود.

به گزارش متال بولتن (نشریه تخصصی صنعت فولاد و فلزات) در ماه گذشته بازار شمش صادراتی ایران ۴۶۰ الی ۴۷۰ دلار/تن فوب گزارش شده است. این رقم بیانگر آن است که با وجود قطعی شدید برق در مناطق صنعتی و موانع قانونی ارز حاصل از صادرات، تقریبا روند صادرات متوقف شده بود.

اما امروز متال بولتن گزارشی را منتشر کرده است و محتویات این گزارش حاکی از کاهش صادرات شمش به حول ۴۳۰ الی ۴۵۰ دلار/تن فوب می باشد. این یعنی تولیدکنندگان ما متاسفانه موقعیت بالای بازارهای صادراتی را از دست داده و صرفا نظاره گر بوده اند. حالا هم که همزمان با خنک تر شدن هوا و رفع موانع ارز حاصل از صادرات قصد ورود به بازار صادراتی را دارند، نرخ های صادراتی به مراتب پایین تر آمده تا حدی که شمش حدود ۴۱۵ دلاری درب کارخانه بعید بنظر می رسد با توجه به نرخ های بالاتر و جذاب تر در بازار داخلی، فروشنده راغبی برای صادرات داشته باشد مگر اینکه نرخ های داخلی به سمت ارقام پایین تر حرکت کنند تا شاید انگیزه تولیدکننده برای صادرات تقویت شود.

قیمت شمش فولادی

نرخ شمش صادراتی حتی با نرخ دلار اسکناس ۴۹ الی ۵۰ هزار تومانی بازار مبادله فعلا با توجه به بالاتر بودن نرخ شمش در بازار داخلی، جذابیتی برای فعال صادراتی ندارد مگر به نرخ های بالاتری از دلار حاصل از صادرات دسترسی داشته باشد.


آیا می توان به بهبود شرایط امیدوار بود؟

طبق تاریخ اعلام شده، ارز صادراتی فولاد از نیمه شهریور ماه در سامانه ای عرضه می شود که تولیدکنندگان زنجیره فولاد بتوانند از آن استفاده کنند. با این حال همچنان سوالاتی درباره اینکه بازار آهن کی از رکود خارج می شود پیش می آید. تا تاریخ اعلام شده، مدت زیادی نمانده و نمی توان به بهبود تولید و صادرات شمش امیدوار بود اما احتمال می رود به دلیل تحولاتی که در ارز صادراتی در حال رخ دادن است، حرکت صعودی نسبی را در روند صادرات آهن شاهد باشیم.


کلام آخر

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، دلار ۴۲ هزار تومانی به عنوان نرخ ارز حاصل از صادرات برای بازار فولاد به تاریخ پیوست، اما دلار ۵۰ هزار تومانی بازار توافقی مبادلاتی همچنان روی میز است و این یعنی شمش ۲۲.۵ تا ۲۲.۸ هزار تومانی همچنان با نرخ عملیاتی بازار صادراتی فاصله زیادی دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.