تفاوت تیرآهن IPB ,IPE و INP

تفاوت تیرآهن های IPE ،  IPBو INP را می‌ توان از جنبه های گوناگونی مانند استاندارد تولید، ظاهر و کاربرد آن ها بررسی کرد، اما به طور کلی تمام تیرآهن ها، به دو صورت I شکل یا H شکل تولید می شوند و برای مقاومت در برابر بارها در سازه به کار می روند. قبل از خرید و استفاده از تیرآهن، بهتر است اطلاعات دقیقی درباره انواع و خواص آن داشته باشید تا مناسب ترین تیرآهن را بر اساس نیازتان خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تیرآهن آشنا کنیم. برای اطلاع از تفاوت آن ها، با  دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله تیرآهن ها

تیرآهن چیست؟

تیرآهن (beam) یک محصول فولادی سازه ای است که برای تحمل بارهای سنگین ساخته می شود و از پرمصرف ترین محصولات فولادی در صنعت ساختمان سازی است.

هر تیرآهن از دو عضو بال و جان تشکیل شده است. بال ها موازی با یکدیگر هستند و دو انتهای تیرآهن قرار می گیرند. بین این دو بال، قسمت اصلی تیرآهن به صورت عمودی قرار دارد که به آن جان تیرآهن می گویند. سایز تیرآهن و همنیطور طول جان و بال، میزان مقاومت آن در برابر نیروهای وارده را تعیین می کند. جان، در برابر نیروهای برشی مقاومت می ‌کند و بال ها برای مقاومت در برابر بیشترین نیروی خمشی طراحی شده اند.

شکل ظاهری همه تیرآهن ها به دو دسته کلی و به شکل حروفI  و  H تقسیم می شود. طراحی هر دو تیرآهن I  و H با در نظر گرفتن معیارهای زیر انجام می‌گیرد:

  • به حداقل رساندن تغییر شکل تیرآهن (ایجاد حداقل انحراف)
  • تعیین سختی و جرم تیرآهن بر اساس گرایش به لرزش
  • شکست خمش توسط کمانش پیچشی جانبی و کمانش موضعی
  • تسلیم موضعی به دلیل مقدار زیاد بارهای متمرکز
  • شکست برشی
  • کمانش یا تسلیم اجزای سازنده

انواع تیرآهن های موجود در بازار

تیرآهن ها در اندازه ها و انواع مختلفی تولید می شوند و هر کدام کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند. برای استفاده از تیرآهن در صنعت ساختمان سازی نیز مشخصات یک سازه است که هندسه، اندازه و شکل تیرآهن انتخابی را تعیین می کند. یکی از روش های دسته بندی تیرآهن، بر پایه استاندارد تولید و مشخصه های فنی آن است. بر این اساس، انواع تیرآهن به ۴ دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • تیرآهن INP : تیرآهن I شکل با بال های شیب دار می باشد.
  • تیرآهن IPE : پرکاربردترین تیرآهن I شکل که دارای بال های موازی است.
  • تیرآهن IPB یا تیرآهن هاش: تیرآهن به شکل حرف H انگلیسی است.
  • تیرآهن لانه زنبوری: دارای حفره هایی در طول جان است و به همین دلیل لانه زنبوری نامیده می شود.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع تیرآهن و استانداردهای تولید آن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع استانداردهای تیرآهن

انواع تیرآهن

بین ۴ تیرآهن موجود در بازار که پیش تر معرفی کردیم، دو نوع تیرآهن IPB (تیرآهن هاش) و تیرآهن IPE، رایج ترین و پرطرفدارترین تیرآهن در ایران محسوب می شوند. همچنین انواع تیرآهن از نظر نحوه و محل استفاده، به سه نوع تیر اصلی، تیر فرعی و تیرکلاف و به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

  • تیر اصلی: به صورت افقی به ستون ها وصل می شود. وظیفه آن انتقال بار جانبی از تیرهای فرعی به ستون ها می باشد.
  • تیر فرعی: تیر فرعی را به تیرهای اصلی متصل می کنند تا انتقال بار به تیراصلی انجام شود.
  • تیرکلاف:  به صورت افقی نصب می شوند و وظیفه انتقال نیرو از تیرعرضی به ستون را برعهده دارند. این محصول، بیشتر در خرپا، سقف ساختمان و … استفاده می شود.

تفاوت تیرآهن های IPE ، IPB و INP

در ادامه، تفاوت هر کدام از تیرآهن ها را با یکدیگر به صورت مجزا بررسی می کنیم.

تفاوت تیرآهن IPE با سایر تیرآهن ها

تفاوت تیرآهن IPE با سایر تیرآهن ها

تیرآهن های IPE در کشورهای دیگر به نام W shapes beams شناخته می شوند. W در اینجا به معنی «wide» می باشد و به «پهن بال» بودن این تیرآهن اشاره دارد. تیرآهن IPE، مانند تیرآهن INP، سطح مقطعی شبیه به حرف I انگلیسی دارد؛ اما تفاوت اصلی تیرآهن IPE و INP در ضخامت بال ها و موازی بودن آن هاست. به این صورت که تیرآهن IPE دارای بال هایی با ضخامت یکسان و موازی، اما بال های نوع INP شیب دار هستند.

یکی از مزایای تیرهای IPE این است که بال ها ضخیم تر از جان هستند. این مسئله به مقاومت تیرآهن در برابر فشار خمشی کمک می کند. همچنین این تیرآهن در مقایسه با دو تیرآهن INP و هاش، دارای رنج وسیعی از ابعاد و سایز می باشد و متداول ترین تیرآهن مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی در سراسر جهان است. همچنین، بهترین تیرآهن در شکل ‌گیری خرپا و پل لانه ‌زنبوری در سقف ساختمان می باشد.

تفاوت تیرآهن INP  با سایر تیرآهن ها

تفاوت تیرآهن INP  با سایر تیرآهن ها

تیرآهن های INP که در کشورهای دیگر به آن ها تیرآهن استاندارد آمریکایی یا S shapes beams گفته می شود، یکی دیگر از تیرآهن های I شکل است با این تفاوت که بال های آن تقریبا مخروطی شکل است. با این که دو تیرآهن دیگر، یعنی تیرآهن IPE (تیرآهن I شکل) و IPB (تیرآهن H شکل) دارای بال های موازی و ضخامت یکنواخت هستند، اما شیب دار بودن بال های تیرآهن INP (تقریباً ۱۶.۶۷٪) ویژگی منحصر به فرد آن است. به این معنی که ضخامت بال های تیرآهن INP یکسان و یکنواخت نیستند و این ضخامت، ابتدا کم و با شیب ملایم در نزدیکی جان تیرآهن، بیشتر می ‌شود.

پهنای جان، یکی دیگر از مشخصه های مهم تیرآهن INP است و از هر دو تیرآهن های IPE و IPB باریک ‌تر است. در نهایت، تیرآهن INP در کمترین رنج سایز موجود است و بیشتر در صنایع کشتی سازی استفاده می شوند. همچنین این نوع تیرآهن، بهترین تیرآهن در ساختمان های مرتفع، به خصوص برای ساخت سقف خواهد بود. به طور مثال از این نوع تیرآهن در ساخت اسکلت ‌بندی برج ها، ساختمان ‌های بلند و مرتفع، پل و سدهای بزرگ استفاده می شود.

تفاوت تیرآهن IPB یا تیرآهن H با سایر تیرآهن ها

تفاوت تیرآهن IPB یا تیرآهن H با سایر تیرآهن ها

تیرآهن های اچ، هاش یا H shapes، بزرگترین و سنگین ترین تیرآهن های موجود هستند و می توانند وزن بار بیشتری را تحمل کنند و بیشتر در ساخت آسمان خراش ها و سایر ساختمان های بزرگ استفاده می شوند. همچنین از تیرآهن هاش در ساخت سوله ها، مجتمع های بزرگ تجاری، پالایشگاه صنعتی، اسکله سازی، خرپا  و … نیز استفاده می گردد. به دلیل همین وزن بیشتر و کارایی متفاوت، قیمت تیرآهن هاش نیز بیشتر از نوع I می باشد

تیرآهن هاش، مشابه تیرآهن I شکلِ IPE، دارای بال های موازی است و عرض بال ها تقریبا با عمق تیرآهن برابر است. این تیرآهن ها به عنوان ستونی برای پشتیبانی در بسیاری از ساختمان ها و پروژه های ساخت و ساز عمل می کنند.

تفاوت تیرآهن لانه زنبوری با سایر تیرآهن ها

تفاوت تیرآهن لانه زنبوری با سایر تیرآهن ها

 این نوع تیرآهن به دلیل وجود حفره در طول جان، وزن سبک تری نسبت به سایر تیرآهن ها دارد و به همین دلیل می تواند بهترین نوع تیرآهن از نظر صرفه اقتصادی باشد. علاوه بر این، استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری به دلیل فضای مناسبی که برای عبور لوله ها، کابل ها و … ایجاد می کنند، برای نظم دهی تاسیسات بهترین گزینه هستند؛ اما چون مقاومت برشی کمی دارند، هنگام استفاده از آن ها، به ویژه برای پل و ستون، به ملاحظات امنیتی توجه ویژه ای کرد.

چرا تیرآهن ها به این نام خوانده می شوند؟

از جمله سوالاتی که معمولا پرسیده می شود این است که نام گذاری تیرآهن ها مخفف چیست؟ نام گذاری هر تیرآهن مربوط به شکل ساختاری آن است. به طور کلی، نام های انتخاب شده برای تیرآهن یا سایر اشکال فولادی مستقیماً به شکل، مقطع یا کیفیت محصول اشاره دارد. از جمله عواملی که بر نام گذاری تیرآهن تاثیر دارند شامل موارد زیر می شود:

  • شرایط پشتیبانی
  • مصالح و مواد استفاده شده
  • هندسه محصول
  • مقاطع عرضی
  • شرایط تعادل
  • روش های ساخت و ساز

به طور مثال تیرآهن I به معنی تیرآهن های به شکل حرف  I انگلیسی است که همگی تیرآهن های استاندارد هستند و منظور از تیرآهن H نوعی تیرآهن عریض یا wide  است.

همچنین نام گذاری تیرآهن ها را به صورت زیر می توان بررسی کرد:

تیرآهن INP یا S-beams: که  S در S-beams به معنای استاندارد (standard) است.

تیرآهن IPE یا W-beams: که W در W-beams به معنای بال پهن یا “wide flange” بودن تیرآهن است.

تیرآهن IPB یا H-beams: که H در H-beam به شکل ظاهری تیرآهن که به شکل حرف H است، اشاره دارد.

تفاوت تیرآهن هاش (H) و تیرآهن آی (I) در چه مواردی است؟

همانطور که گفتیم، یکی از انواع دسته بندی تیرآهن ها تقسیم آن ها به دو دسته کلی تیرآهن I و تیرآهن H است که در ادامه، تفاوت آن ها را به طور مجزا بررسی می کنیم. تیرآهن IPB در دسته تیرآهن H شکل قرار دارد و هر دو تیرآهن INP و IPE در دسته تیرآهن I شکل قرار می گیرند؛ ولی از آنجا که کاربرد نوع IPE در ایران بیشتر است، در ادامه تفاوت تیرآهن IPE را (به عنوان تیرآهن I) با تیرآهن H بررسی می کنیم.

تفاوت تیرآهن هاش و آی

تفاوت دو استاندارد  (I) IPE و (H) IBP  چیست؟

تفاوت ipe و ipb (تفاوت تیرآهن و هاش) از جهات مختلفی قابل بررسی است؛ مانند شکل سطح مقطع، ضخامت، مشخصات مکانیکی، وزن، محبوبیت و … که در ادامه به آن ‌ها اشاره می کنیم.

شکل ظاهری: تفاوت این دو تیرآهن از نظر ظاهری، کاملا واضح است؛ تیرآهن اچ بال‌ های پهن‌ تر و سنگین‌ تری نسبت به تیرآهن آی دارد، اما هر دوی این تیرآهن‌ ها بیشتر مواقع می‌ توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

سطح مقطع: سطح مقطع عرضی تیرآهن اچ بیشتر از تیرآهن آی است. به خاطر همین سطح مقطع خاصِ تیرآهن H، استفاده از این تیرآهن، محدودتر از تیرآهن آی است.

ضخامت جان: جان تیرآهن اچ، ضخیم ‌تر از تیرآهن آی است؛ به همین دلیل استحکام بیشتری نیز دارد.

طول بال: طول بال های تیرآهن IPB یا هاش در مقایسه با تیرآهن های I شکل بیشتر است و همچنین پهنای بیشتری دارد. بال های تیرآهن I کوتاه تر است و به پهنی تیرآهن هاش نمی رسد.

مشخصات مکانیکی: انجام عملیات جوشکاری روی تیرآهن H نسبت به تیرآهن I ساده تر است. تیرآهن های I نیز برای استفاده در زیر کمانش موضعی مناسب تر هستند، ولی به دلیل سبک تر بودن نسبت به تیرآهن H نمی توانند به اندازه تیرآهن های اچ نیروهای بالا را تحمل کنند.

تحمل تنش: با توجه به تعریف تنش که عبارت است از «بار، تقسیم بر سطح مقطع» و از آنجایی که سطح مقطع تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن IPE  بیشتر است، در نتیجه تیرآهن هاش تنش کمتری منتقل می ‌کند؛ به همین دلیل نسبت به تیرآهن I شکل، کاربرد مناسب ‌تری برای ستون دارد.

تحمل نیروی خمشی و برشی: از آنجایی که اندازه عرض بال و جان در تیرآهنIPB  یا هاش همسان است، در نتیجه در مقابل اعمال نیروهای خمشی و برشی عملکرد بهتری دارد.

مقاومت کششی: تیرآهنIPE  فقط از یک زاویه، مقاومت کششی دارد؛ به همین دلیل محصولات H شکل در بازار عرضه شدند. این نوع محصولات، توانایی تحمل کشش را در هر دو زاویه دارند.

سایز تیرآهن: سایز تیرآهن H در محدوده متنوع تری تولید می شود و از ۱۰ تا ۱۰۰ سانتی متر قابل تولید است، اما حداکثر سایز در تیرآهن I 60 سانتی متر می باشد؛ ولی به طور معمول تا سایز ۳۰ سانتی متر در ساختمان سازی استفاده می گردد.

وزن: تیرآهن اچ، معمولا بسیار سنگین ‌تر از نوع آی است و به همین دلیل، توانایی تحمل وزن بیشتری را نیز دارد؛ اما در برخی سازه‌ ها که وزن روی دیوار، مشکلات ساختاری ایجاد می‌ کند، استفاده از تیرآهن آی گزینه‌ بهتری خواهد بود؛ چون همان طور که گفته شد، وزن کمتری دارد.

کاربرد: بیشترین کاربرد تیرآهن هاش در پروژه های بزرگ مقیاس، سازه های بلند و ساخت پل های طویل است. همچنین از آن به عنوان تکیه گاه برای پل‌ ها، سکوها و … و به عنوان ستون‌ های پشتیبانی در پروژه‌ های ساختمانی مسکونی استفاده می‌ شود.  تیرآهن های I کاربرد و محبوبیت بیشتری در صنعت ساختمان دارند. این تیرآهن ها معمولاً در خرپای ساختمان و پل‌ های قاب دار فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. در کل، مهندسین کشور از تیرآهن های I شکل در سازه های مختلف و برای ایجاد تیرها و ستون ها بیشتر استفاده می کنند. همچنین از هر دوی این تیرآهن‌ ها برای ساخت سازه‌ ها و ستون‌ های پشتیبان در ریل، آسانسور، کامیون و تریلرها نیز استفاده می شود. در ادامه، کاربرد اصلی تمامی تیرآهن ها را معرفی می کنیم.

قیمت: در بین انواع تیرآهن ها، قیمت تیرآهن هاش به دلیل وزن بیشتر و کارایی متفاوت، بیشتر ازقیمت نوع I می باشد. قیمت تیرآهن لانه زنبوری نیز به این دلیل که با استفاده از تیرآهن I ساخته می شود، وابسته به قیمت این تیرآهن است، اما در نهایت به دلیل هزینه برش و ایجاد حفره در آن، می توان گفت قیمت نهایی تیرآهن لانه زنبوری بالاتر از تیرآهن I در همان سایز می باشد.

کاربرد انواع تیرآهن

شکل ظاهری تیرآهن ها و استحکام بالای آن ها باعث می شود که در برابر نیروهای برشی و خمشی مقاومت بالایی داشته باشند و در ساخت و ساز، به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند؛ اما کاربرد دقیق آن ها بیشتر به هندسه تیرآهن (شکل ظاهری و ابعاد آن) بستگی دارد. از جمله اصلی ترین کاربردهای تیرآهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکلت بندی ساختمان: تیرآهن ها در ساخت سازه های مرتفع، کاربرد بسیاری دارند.
  • ستون: تیرآهن هایی که دارای بال پهن هستند به عنوان ستون برای ساختمان هایی استفاده می شوند که بیشتر از یک طبقه دارند. همچنین می‌ توان از آن ها در سازه‌ های کوچک به‌ صورت دوبل به‌ عنوان ستون استفاده کرد.
  • کفی ستون: در ساختمان ها از انواع تیرآهن برای تحمل بار و به عنوان کفی ستون و همچنین به منظور اتصال نبشی و ستون به یکدیگر استفاده می شود.
  • شاه تیر: شاه تیر، اشاره به نحوه اتصال تیرآهن دارد. در حالت کلی، شاه تیر باعث نگهداری تیرک های میانه در هر طبقه می شود. شاه تیر می تواند با استفاده از نبشی در یک سمت و بال تیرآهن از سمت دیگر به ستون متصل شود.
  • خرپا: تیرآهن خرپا معمولا برای ساخت سقف سوله و انبار مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربرد انواع تیرآهن
کاربرد انواع تیرآهن

مزایای استفاده از تیرآهن

هر کدام از انواع تیرآهن بر اساس نوع استفاده و کاربرد، مزایای مختلفی دارد. از جمله این مزایا می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضای بسیار کمی را نسبت به بتن اشغال می کند.
  • توانایی اتصال چندین قطعه را به هم دارد.
  • تنش کششی زیادی را بدون شکستگی تحمل می‌کند.
  • یکپارچگی ساختاری خوبی دارد و به همین دلیل ایمنی بالایی را فراهم می‌کند.
  • نصب و اجرای آسان و سریع دارد.
  • پس از اتمام مراحل ساخت سازه، می توان آن را ارتقا داد.
  • پیش ساخته بودن تیرآهن، کاربری آن را بسیار آسان می کند.
  • از آسیب موریانه ‌ها یا جوندگان در امان است و در برابر خوردگی و آتش ‌سوزی، مقاومت بالایی دارد.
  • امکان سفارشی ‌سازی آن وجود دارد.

قیمت انواع تیرآهن

قیمت انواع تیرآهن به عوامل مختلفی مانند استاندارد تولید، وزن تیرآهن، سایز و ابعاد تیرآهن، آلیاژ به کار رفته در ساخت آن و همچنین عوامل دیگری مانند نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا و کارخانه سازنده بستگی دارد. به همین دلیل، انتخاب کارخانه مناسب برای خرید تیرآهن می تواند گزینه های مناسب تری پیش روی شما قرار دهد. به عنوان مثال، قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان به عنوان یک برند معتبر و با کیفیت در ایران و خاورمیانه، معمولا گران تر از کارخانه های دیگر است.

علاوه بر موارد فوق، حجم خرید و هزینه حمل و نقل نیز از جمله مواردی است که بر قیمت تیرآهن تأثیر می‌گذارند. این مقاطع فولادی، معمولا به‌ صورت کیلویی و در برخی موارد به صورت شاخه‌ ای در بازار به فروش می‌ رسند. به همین دلیل، وزن آن ها تاثیر به سزایی در قیمت نهایی خواهد داشت. عموما کارخانه ها تیرآهن را به شکل بندیل با وزن تقریبا ۵ تن عرضه می کنند و بنگاه های فروش آن ها را به صورت شاخه ای به فروش می رسانند.

از آنجا که تیرآهن از نظر وزنی، محصولی سنگین وزن محسوب می‌شود، بنا بر این قیمت آن در هزینه تمام شده یک سازه‌ فلزی، تاثیرگذار است و به همین جهت، دانستن قیمت روز تیرآهن اهمیت زیادی در تصمیم گیری خرید شما خواهد داشت. توصیه می کنیم جهت اطلاع از نرخ دقیق تیرآهن، همواره از فروشندگان و سایت های معتبر استعلام بگیرید. شرکت آهن ملل به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های فروش مقاطع فولادی، از قابل اعتمادترین مراجع استعلام قیمت لحظه ای آهن آلات می باشد.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز تیرآهن

سخن آخر

تفاوت اصلی انواع تیرآهن IPE، INP و IPB مربوط به شکل ظاهری و میزان استقامت و کشش آن ها است. به طور مثال، تیرآهنIPN  و IPE شبیه به حرفI  انگلیسی و تیرآهنIPB  شبیه به حرفH  انگلیسی است. دیگر تفاوت های این سه استاندارد، مربوط به ابعاد، کاربرد، وزن و مشخصات مکانیکی آن ها می باشد.

سوالات متداول تفاوت تیرآهن IPB ,IPE و INP

تفاوت دو استاندارد IPB ،IPE چیست؟

یکی از تفاوت های این دو استاندراد در ظاهر آن ها می باشد. تیرآهن IPB دارای بال های پهن و عریض و شبیه به حرف H حروف انگلیسی است، اما تیر IPE شبیه I انگلیسی و باریک می باشد. دیگر تفاوت های این دو نوع تیرآهن در تحمل تنش، تحمل نیروی خمشی و برشی، سایز، وزن، کاربرد و … با جزئیات در مقاله بررسی شده اند.

چه نوع تیرآهن هایی در بازار وجود دارد؟

یکی از روش های دسته بندی تیرآهن، بر پایه استاندارد تولید و مشخصه های فنی آن است. بر این اساس، انواع تیرآهن به ۴ دسته تقسیم بندی می شوند:
تیرآهن IPE یا تیر باریک
تیرآهن INP
تیرآهن IPB یا تیرآهن هاش
تیرآهن لانه زنبوری

2 دیدگاه
  1. ایمان می گوید

    سلام. ممنون از شما که فرق ipe و ipb خیلی خوب و کامل گفته بودید فقط اگه جدول اشتایل ipe و ipb هم برای مقایسه می ذاشتید عالی می شد

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام بر شما وقتتون بخیر
      ممنون از توجهتون، خوشحالیم براتون مفید بوده
      از آنجایی که جداول اشتال جزئیات زیادی دارن و فضای زیادی اشغال می کنن، صفحه ای مجزا به آن ها اختصاص دادیم و می تونید جداول اشتال تمامی تیرآهن ها را در صفحه جدول اشتال تیرآهن مشاهده کنید. همچنین می تونید جدول اشتال هر تیرآهن رو در مقاله مربوط به خودش ببینید. کافی است به مقاله مورد نظر رجوع کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.