مقایسه تیرآهن اصفهان و اهواز

دو شهر اصفهان و اهواز از بزرگترین مراکز تولید تیرآهن در کشور می باشند و تولیدات آن ها بیشترین نیاز تیرآهن کشور را تامین می کند. دستگاه ‌ها و تجهیزاتی که در این دو کارخانه به کار گرفته می‌ شوند از سیستم ‌های اتوماسیون استفاده می‌کنند و در دسته‌ بندی جدیدترین مجموعه ‌های نورد و تولید تیرآهن قرار می‌گیرند؛ اما تیرآهن های تولیدی این دو شهر از جنبه های زیادی با یکدیگر تفاوت دارند و از نظر وزن، استاندارد تولید، نوع تیرآهن تولیدی، آلیاژ به کار رفته در ساخت، قیمت تیرآهن و … قابل بررسی است که در این مقاله از دانشنامه آهن ملل به طور کامل به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله مقایسه تیرآهن اصفهان و اهواز

انواع تیرآهن

انواع تیرآهن را می توان از جنبه های مختلف دسته بندی کرد، اما بیشترین روش دسته بندی تیرآهن ها از نظر محل استفاده یا استاندارد تولید می باشد. به طور مثال، انواع تیرآهن از نظر استاندارد تولید، به صورت زیر بیان می شوند.

  • تیرآهن IPE: این نوع تیرآهن که به آن تیرآهن معمولی نیز گفته می شود دارای سطح مقطعی به شکل حرف I  می باشد. تیرآهن IPE بیشترین استفاده را در صنعت ساخت و ساز دارد.
  • تیرآهن INP: این نوع تیرآهن نیز مانند IPE، سطح مقطع I شکل دارد، ولی ضخامت بال های آن متفاوت و شیب دار است.
  • تیرآهن IPB: تیرآهن IPB که به آن تیرآهن هاش گفته می شود به شکل حرف H است و بیشترین استفاده را در سازه های بلند و چند طبقه دارد.
  • تیرآهن لانه زنبوری: در واقع، همان تیرآهن معمولی است که به شکل خاصی تولید می شود. این تیرآهن، وزن سبک تر و کاربرد زیبایی شناسی بیشتری دارد؛ اما در محل جوش تیرآهن، ضعیف بوده و ممکن است دچار آسیب شود.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع تیر آهن و همچنین دیگر دسته بندی های تیرآهن، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع استانداردهای تیرآهن و مزایا و معایب آن در صنعت ساخت و ساز

استانداردهای تیرآهن

مقایسه کارخانه های اصفهان و اهواز

مقایسه کارخانه های اصفهان و اهواز

دو شهر اصفهان و اهواز از جمله مهم ترین شهرهای ایران در تولید آهن و فولاد کشور می باشند؛ به طوری که بزرگترین کارخانه های این صنعت در این دو شهر مشغول به فعالیت هستند. در شهر اصفهان دو شرکت بزرگ فولاد مبارکه و ذوب آهن و در شهر اهواز نیز شرکت گروه ملی که دارای چندین زیرمجموعه و کارخانه تولیدی است، در زمینه فولاد فعال می باشند. یکی از تفاوت های اصلی کارخانه های اصفهان و اهواز در ورق های فولادی تولیدی این کارخانه هاست؛ به طوری که ۵۰% از ورق های فولادی کشور در اصفهان تولید می شود و می توان گفت شرکت فولاد مبارکه، نیاز ورق ایران را تامین می کند. کارخانه ذوب آهن اصفهان، نیز یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد ساختمانی و ریل آهن در ایران می باشد. بالا بودن تولیدات کارخانه های فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به گونه ای است که روی بازار و قیمت تیرآهن اهواز و محصولات دیگر هم اثرگذارند.

کارخانه گروه ملی اهواز نیز به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور از اعتبار و کیفیت مطلوبی برخوردار است. کارخانه گروه ملی، دارای چندین کارخانه زیر مجموعه، از جمله کارخانه نورد کوثر، کارخانه نورد تیرآهن، کارخانه ماشین سازی و … می باشد. این شرکت با ۱۸ نوع محصول از مقاطع فولادی، از جمله مقاطع میلگرد، تیرآهن، لوله بی درز، محصولات مختلف مفتولی و قطعه سازی و … ضمن تأمین بخش عمده ای از نیازهای کشور، یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی نیز هست. یکی از نقاط قوت این کارخانه‌ و همچنین کارخانه های اصفهان، برخورداری از تجهیزات به روز و مدرن است و هر دو، شرایط مطلوبی از نظر تأمین نیازهای داخلی و صادرات به کشورهای خارجی دارند.

برای اطلاع بهتر از تفاوت کارخانه های اصفهان و اهواز، باید تولیدات این کارخانه ها را به طور کامل شناخت و ویژگی های آن را با یکدیگر مقایسه کرد؛ اما به طور کل، تمامی تولیدات کارخانه های اصفهان و اهواز طبق استانداردهای جهانی و ملی بوده و همین مسئله، گواه کیفیت این محصولات فولادی است. با این‌ حال، هنوز محصولات تولیدی اصفهان از نظر اعتبار، کیفیت و محبوبیت، در رتبه اول می باشد.

تفاوت تیرآهن های اصفهان و اهواز

تفاوت تیرآهن های اصفهان و اهواز

تیرآهن های شهر اصفهان در کارخانه ذوب آهن و تیرآهن های شهر اهواز در کارخانه گروه ملی (کارخانه نورد تیرآهن) تولید می شود.

نکته: تیرآهن اهواز، گاهی به اشتباه، تیرآهن کوثر اهواز نامیده می شود؛ در صورتی که کارخانه نورد کوثر اهواز که یکی از زیر مجموعه های گروه ملی است، در زمینه تولید میلگرد فعال می باشد و تیرآهن های گروه ملی در کارخانه نورد تیرآهن این مجموعه انجام می گیرد. بنابراین، عنوان صحیح برای تیرآهن اهواز، تیرآهن گروه ملی است و استفاده از تیرآهن کوثر اهواز اشتباه است.

ذوب آهن اصفهان بعد از فولاد مبارکه، بزرگترین تولید کننده فولاد ایران است و حدود ۸/۲ میلیون تن مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی، از جمله تیرآهن را تولید می کند. این کارخانه در قسمت جنوب غرب اصفهان مشغول به فعالیت است. تیرآهن های تولید این کارخانه بر اساس استانداردهای ملی و جهانی، شامل انواع تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)، تیرآهن بال پهن موازی (IPB) و تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) می باشد.

کارخانه گروه ملی اهواز نیز از کارخانه های ممتاز در زمینه تولید تیرآهن در کشور می باشد. محصولات تیرآهن این کارخانه در کارخانه نورد تیرآهن تولید می شود و مشتمل بر انواع تیرآهن های بال نیم پهن موازی بر اساس استاندارد ۱۷۹۱ ایران، استاندارد DIN1025-5 و نیز انواع تیرآهن های بال نیم پهن موازی نیمه سبک، مطابق استاندارد ایران به شماره ۱۶۳۴۸ می باشد.

از نقاط قوت تیرآهن های تولید شده در این دو شهر، استفاده از استانداردهای جهانی است و به همین دلیل نباید تفاوت زیادی داشته باشند؛ با این همه، تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد که از جنبه های گوناگون قابل بررسی است. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز می پردازیم.

۱- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر نوع تیرآهن

کارخانه ذوب آهن اصفهان، هر سه نوع تیرآهن IPE، INP و IPB (در دو نوع سبک و نیمه سنگین) را به صورت زیر تولید می کند:

تیرآهن های تولیدی کارخانه ذوب آهن

تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE): تیرآهن های بال نیم پهن موازی تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان با علامت مشخصه I-۲ بر اساس استاندارد ملی ایران، به شماره ۱۷۹۱ و مطابق با استانداردهای DIN۱۰۲۵-۵ در ابعاد  مختلف تولید می شوند.تیرآهن بال پهن موازی(IPB): تیرآهن های بال پهن موازی کارخانه ذوب آهن اصفهان در دو نوع تولید می شود.

  • تیر آهن های گرم نوردیده بال پهن موازی با وزن متوسط (I-5) که بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI ۱۴۴۸۴ و مطابق با IPB و استانداردهای DIN۱۰۲۵-۲ تولید می شوند.
  • تیر آهن های گرم نوردیده بال پهن موازی با وزن سبک (I-4) که بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۳۷۸۱ ISIRI و مطابق با IPBL و با استانداردهای DIN۱۰۲۵-۳  تولید می شوند.

تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN): تیرآهن های بال باریک شیبدار تولیدی کارخانه ذوب آهن، مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۲۷۷ و مطابق با استانداردهای DIN۱۰۲۵-۱ تولید می شود.

تیرآهن های تولیدی کارخانه اهواز

کارخانه گروه ملی، تیرآهن نوع IPE (معمولی و نیمه سبک) را در سایزهای متفاوت تولید می کند. مشخصات تیرآهن اهواز را در ادامه بیان می کنیم.

تیرآهن های تولیدی کارخانه گروه ملی، انواع تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) بر اساس استاندارد ۱۷۹۱ ایران و استاندارد DIN1025-5 و همچنین انواع تیرآهن های بال نیم پهن موازی نیمه سبک (I7)، مطابق استاندارد ایران به شماره ۱۶۳۴۸ می باشد. تیرآهن نیمه سبک گروه ملی، نتیجه چند پروژه تحقیقاتی است که به گفته شرکت گروه ملی، این تحقیقات به طراحی و تولید نوعی از تیرآهن با استحکام بالاتر، وزن کمتر، قابلیت ویژه در تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی وارده به سازه فلزی و شیوه های کنترل کیفیت مضاعف منجر گردید که متد کنترل و ضریب ایمنی آن در کشورهای منطقه و ایران، بی سابقه است.

۲- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر سایز

تیرآهن های تولیدی این دو کارخانه از نظر انواع سایز تولیدی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

کارخانه گروه ملی، توانایی تولید تیرآهن را در سایزهای ۱۲ الی ۲۰ سانتی متر دارد؛ اما در حال حاضرف تیرآهن در سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ از تولیدات اصلی این کارخانه می باشد.

ردیفنوع تیرآهنسایز تیرآهن
۱تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)۱۲ – ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ -۲۰
۲تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک (I7)۱۲

کارخانه ذوب آهن نیز انواع تیرآهن خود را در سایزهای متفاوت و به صورت زیر به تولید می رساند:

ردیفنوع تیرآهنسایز تیرآهن
۱تیرآهن بال نیم پهن موازی(IPE)۱۲ – ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ – ۲۲ – ۲۴ – ۲۷ – ۳۰
۲تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN)۱۲ – ۱۴  
۳تیرآهن بال پهن موازی(IPB) متوسط۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰ – ۳۰
۴تیرآهن بال پهن موازی(IPB) سبک۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰

۳- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر وزن تیرآهن

یکی دیگر از تفاوت‌ های اصلی تیرآهن اصفهان و اهواز در وزن آن ها است. هر دو کارخانه با توجه به استاندرادهای تولیدی خود، اقدام به تولید تیرآهن با وزن استاندارد می کنند؛ اما به طور کل می‌ توان گفت وزن تیرآهن‌ های تولیدی اصفهان، معمولا بیشتر از محصولات اهواز است. در ادامه، وزن تیرآهن های IPE این دو کارخانه را با هم مقایسه می کنیم:

وزن تیرآهن IPE ذوب آهن اصفهان بر اساس وزن هر متر

سایز تیرآهنوزن تیرآهن (وزن یک متر) (kg)
۱۲۱۰.۴
۱۴۱۲.۹
۱۶۱۵.۸
۱۸۱۸.۸
۲۰۲۲.۴
۲۲۲۶.۲
۲۴۳۰.۷
۲۷۳۶.۱
۳۰۴۲.۲

وزن تیرآهن IPE گروه ملی اهواز بر اساس وزن شاخه

سایز تیرآهنوزن تیرآهن (وزن هر شاخه) (kg)
۱۲۱۱۷ تا ۱۳۲
۱۴۱۴۶ تا ۱۶۴ (۱۳۵)
۱۶۱۷۸ تا ۲۰۰ (۱۶۵ تا ۱۶۷)
۱۸۲۱۲ تا ۲۳۹ (۲۱۵)
۲۰۲۵۲ تا ۲۸۵
۲۰ نیمه سبک (I7)۲۳۸ تا ۲۵۰

۴- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر آلیاژ

شمش فولادی به کار رفته در ساخت تیرآهن‌ های هر یک از کارخانه ‌های ذوب آهن اصفهان و گروه ملی اهواز نیز با یکدیگر تفاو‌ت‌ دارند. این موضوع روی وزن و کیفیت تیرآهن ها نیز تا حدی اثرگذار خواهد بود. به طور مثال، نوع فولاد به کار رفته در تولید تیرآهن های ذوب آهن اصفهان، انواع فولاد  37، فولاد ۴۴ و فولاد ۵۲ می باشد.  آنالیز آلیاژ شیمایی و درصد وزنی عناصر به کار رفته در هر کدام از تیرآهن های اصفهان را در ادامه مشاهده نمایید:

ترکیب شیمیایی تیرآهن های تولیدی ذوب آهن (IPE)

نوع فولاد درصد وزنی عناصر
کربن (حداکثر)

C

سیلیسیم

Si

منگنز

Mn

فسفر (حداکثر)

P

گوگرد (حداکثر)

S

نیتروژن (حداکثر)

N

کربن معادل (حداکثر)
فولاد ۳۷ (S235JR ) ۱۹% ۰.۱۲-۰.۴۰ ۰.۲۵-۱.۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۱۴ ۰.۳۵
فولاد ۴۴ (S275JR) ۲۴% ۰.۱۵-۰.۴۵ ۰.۴۰-۱.۶۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۱۴ ۰.۴۰
فولاد ۵۲ (S355JR) ۲۷% <0.60 <1.70 ۰.۰۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۱۴ ۰.۴۵

آنالیز شیمیایی تیر آهن های بال پهن موازی ذوب آهن (IPB)

نوع فولاد درصد وزنی عناصر
کربن (حداکثر)

C

سیلیسیم

Si

منگنز

Mn

گوگرد (حداکثر)

P

فسفر (حداکثر)

S

نیتروژن (حداکثر)

N

کربن معادل (حداکثر)
فولاد ۳۷ (S235JR ) ۱۹% ۰.۱۲-۰.۳۵ ۰.۲۵-۱.۵۰ ۰.۰۴۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۱۴ ۰.۳۵
فولاد ۴۴ (S275JR) ۲۳% ۰.۱۵-۰.۴۵ ۰.۴۰-۱.۶۰ ۰.۰۴۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۱۴ ۰.۴۰
فولاد ۵۲ (S355JR) ۲۶% <0.60 <1.70 ۰.۰۴۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۱۴ ۰.۴۵

آنالیز شیمیایی تیرآهن بال باریک شیبدار ذوب آهن (IPN)

نوع فولاد درصد وزنی عناصر
کربن (حداکثر)

C

سیلیسیم

Si

منگنز

Mn

فسفر (حداکثر)

P

گوگرد (حداکثر)

S

نیتروژن (حداکثر)

N

کربن معادل (حداکثر)
فولاد ۳۷ (S235JR ) ۱۹% ۰.۱۲-۰.۴۰ ۰.۲۵-۱.۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۱۴ ۰.۳۵
فولاد ۴۴ (S275JR) ۲۴% ۰.۱۵-۰.۴۵ ۰.۴۰-۱.۶۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۱۴ ۰.۴۰
فولاد ۵۲ (S355JR) ۲۷% <0.60 <1.70 ۰.۰۵۰ ۰.۰۵۰ ۰.۰۱۴ ۰.۴۵

۵- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر کیفیت

کیفیت تیرآهن ها بر اساس پارامترهای مختلفی مانند نوع آلیاژ مواد اولیه و استاندارد به کار رفته در تولید تیرآهن تعیین می شود. به طور کل، تمامی تیرآهن های تولیدی اصفهان و اهواز از کیفیت مطلوبی برخوردارند؛ اما کیفیت آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است و می توان گفت کیفیت تیرآهن تولیدی اصفهان بیشتر از محصولات تولیدی گروه ملی اهواز است. یکی از نشانه‌های این کیفیت، حجم بالای صادرات محصولات تولیدی استان اصفهان و فروش این محصول به کشورهای خارجی در حجم بالا می باشد.

۶- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نظر قیمت

قیمت تیرآهن اصفهان و اهواز نیز با یکدیگر متفاوت است. یکی از دلایل این تفاوت قیمت، تفاوت در وزن تیرآهن این دو کارخانه می باشد؛ به طوری که تیرآهن ذوب آهن اصفهان به دلیل وزن بیشتر، متعاقبا قیمت بیشتری دارد. همچنین قیمت تیرآهن اهواز از قیمت تیرآهن اصفهان اثر می ‌پذیرد. قیمت روز تیرآهن های این دو کارخانه را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع تیرآهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت تیرآهن

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان و اهواز

تشخیص تیرآهن اصفهان و اهواز

تنها تفاوت در شکل ظاهری تیرآهن های اصفهان و اهواز، مربوط به حک علامت مشخصه شرکت بر روی تیرآهن های تولیدی این دو کارخانه می باشد که به وسیله آن می توان تیرآهن این دو کارخانه را تشخیص داد. علامت تیرآهن اصفهان، حروف اختصاری ESCO است که بر روی بال تیرآهن حک می شود. علامت اختصاری تیرآهن اهواز نیز INSIG به معنای گروه ملی فولاد ایران می باشد. این علامت بر روی بال تیرآهن های اهواز، به همراه سایز تیرآهن حک می شود. در مقاله زیر می توانید با علامت اختصاری تمامی تیرآهن های تولید داخل آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران

علامت اختصاری تیرآهن

نتیجه گیری

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نقطه نظرهای مختلفی قابل بررسی است. برای مثال، تیرآهن های تولیدی ذوب آهن اصفهان، وزن بیشتری نسبت به تیرآهن های کارخانه گروه ملی اهواز دارند. بالا بودن وزن تیرآهن در قیمت آن نیز تاثیر مستقیم دارد و متعاقبا قیمت تیرآهن اصفهان بیشتر می باشد. حک علامت اختصاری ESCO  بر روی بال های تیرآهن ذوب آهن، یکی از راه های تشخیص تیرآهن اصفهان می باشد و بر روی تیرآهن های تولیدی شهر اهواز، حروف INSIG، به معنای گروه ملی فولاد ایران و همچنین سایز تیرآهن حک می شود. دیگر تفاوت های این تیرآهن شامل تفاوت در تنوع تیرآهن تولیدی، تفاوت در سایز تیرآهن ها و آلیاژ استفاده شده می باشد که در این مقاله به طور کامل به آن ها پرداختیم.

سوالات متدوال مقایسه تیرآهن اصفهان و اهواز

تفاوت تیرآهن های اصفهان و اهواز چیست؟

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز از نقطه نظرهای مختلف قابل بررسی است. برای مثال تیرآهن های ذوب آهن اصفهان وزن بیشتر و در نتیجه قیمت بیشتری دارند. دیگر تفاوت آن ها مربوط به تنوع تیرآهن تولیدی، تفاوت در سایز تیرآهن ها و آلیاژ استفاده شده و همچنین حک علامت اختصاری شرکت ها می باشد که در این مقاله به طور کامل به آن ها پرداختیم.

نحوه تشخیص تیرآهن کارخانه های اصفهان و اهواز چگونه است؟

یکی از ساده ترین روش های تشخیص تیرآهن اصفهان حک علامت اختصاری ESCO روی بال های تیرآهن است و حک علامت اختصاری INSIG روی بال های تیرآهن اهواز می باشد.

هر کارخانه چه تیرآهنی تولید می‌ کند؟

کارخانه ذوب آهن توانایی تولید انواع تیرآهن های IPE، INP و IPB را دارد و کارخانه اهواز انواع تیرآهن های IPE استاندارد و نیمه سبک را تولید می نماید.

وزن تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز چقدر است؟

وزن تیرآهن‌ های تولیدی اصفهان معمولا بیشتر از محصولات اهواز است.

4 دیدگاه
  1. وحید می گوید

    سلام به شما. جدول وزن تیرآهن اهوازو از کجا میشه دید؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      جدول وزن تیرآهن گروه ملی (وزن هر شاخه تیرآهن IPE و I7) در مقاله قرار داده شده است. با رجوع به مقاله می توانید آن را مشاهده کنید.

  2. عباس زاده می گوید

    سلام . مارک تیرآهن اصفهان روی کدام قسمت تیرآهن نوشته شده ؟ کاملا مشخصه ً؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      علامت اختصاری تیرآهن اصفهان بر روی بال تیرآهن حک می شود و مشخص و قابل روئیت هست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.