ورق روغنی st14 چیست؟ + آنالیز و مشخصات

ورق روغنی st14، رایج‌ترین و متداول‌ترین ورق نورد سرد (ورق روغنی) است که به عنوان ورق سرد با درجه کشش عمیق شناخته می شود. ورق st14، ورق فولادی کم آلیاژی است که از دقت ابعادی بالا، قابلیت خمش سرد و جوشکاری خوبی برخوردار است. این ورق، محبوبیت زیادی در تولید وسایل خانگی و همچنین مصالح ساختمانی دارد. مشخصات ورق st14 که در ادامه بررسی می کنیم، دلیل محبوبیت و استفاده بالای این ورق را بیشتر بیان می کند.

نسخه صوتی مقاله ورق st14 چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق نورد سرد st14 – ورق روغنی st14 – ورق st14
۲ استاندارد تولید DIN1623
۳ گرید ورق st14
۴ عرض ورق ۶۰۰ تا ۲۰۵۰ میلی‌متر
۵ ضخامت ورق ۰.۱۲ تا ۳ میلی‌متر
۶ روش تولید فرآیند نورد سرد
۷ کاربرد ورق پایه در ساخت ورق فولادی پوشش دار + استفاده در خودروسازی، ساخت و ساز و …

ورق st14 چیست؟

ورق st14، یک نوع ورق نورد سرد یا اصطلاحا یک نوع ورق روغنی است.

ورق st14 چیست

ورق های روغنی بر اساس آلیاژ به کار رفته در آن ها انواع متفاوتی دارند. یکی از ورق های روغنی پرکاربرد در بازار، ورق روغنی st14 است که بر اساس استاندارد DIN 1623 نام گذاری شده و تولید می شود.

ورق st14 به صورت علمی، «ورق سرد کشش فوق عمیق» نامیده شود. ترکیب شیمیایی این ورق باعث به وجود آمدن خواص و ویژگی های خاص در این ورق شده که آن را برای استفاده در تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی مناسب کرده است.

نکته: در مورد تمامی انواع ورق سرد می توانید در مقاله زیر بیشتر بخوانید؛ در ادامه، اختصاصا به معرفی ورق st14 می پردازیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: انواع ورق سرد، ویژگی ها و کاربرد

انواع ورق سرد

مشخصات ورق ST14

قبل از معرفی مشخصات تخصصی ورق st14، بیایید ابتدا معنی این عبارت را بررسی کنیم. St در واقع از واژه آلمانی Stahl به معنی فولاد گرفته شده است و عدد ۱۴ میزان شکل پذیری ورق را نشان می دهد. هرچه این عدد بالاتر رود، کشش ورق هم بیشتر می شود.

دیگر مشخصات ورق st14 را می توان اینگونه بیان کرد:

مشخصات ورق ST14

۱- مواد اولیه و استاندارد تولید ورق st14

ورق st14 از فولادی به همین نام (فولاد st14) تولید می شود. فولاد st14، فولاد ساختاری کم آلیاژ و کم کربن است که مطابق با استاندارد DIN1623 تولید می شود. St14 به دلیل شکل پذیری قابل توجه و همچنین قیمت مناسب آن به طور گسترده برای تولید ورق فولادی استفاده می شود.

۲- کیفیت ورق st14

کیفیت سطح ورق St14 به دلیل استفاده از فرآیند نورد سرد، بالاست. زیرا در نورد سرد به دلیل عدم گرمایش، عیوب حفره‌ای و رسوبی وجود ندارد. در نتیجه، سطح و پرداخت ورق st14، کیفیت بالایی دارد.

علاوه بر این، ورق st14 دارای دقت ابعادی بالاست. یعنی ضخامت و دیگر ابعاد این ورق بسیار دقیق است. همچنین خواص مکانیکی برتر، به ویژه قابلیت ماشینکاری خوبی دارد.

۳- عملکرد ورق st14

ورق st14 از فولاد کم کربن، با قابلیت خمش سرد و جوشکاری خوب ساخته شده است. به دلیل همین خواص و ساختار ورق st14، از آن در کاربردهایی استفاده می‌شود که به کشش عمیق نیاز داشته باشند.


ابعاد ورق st14

حداقل و حداکثر ضخامت ورق st14 می تواند از ۰.۱ تا ۸ میلی متر باشد؛ اما ضخامت رایج آن در اکثر کارخانه ها تا ۳ میلی متر است.

به طور کلی، حداکثر ضخامت و عرض ورق st14 با توجه به تجهیزات کارخانه تولیدکننده و ظرفیت و تقاضای بازار تعیین می شود.


آنالیز ورق st14

برای بررسی آنالیز ورق st14 باید به ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آن توجه کرد. آنالیز ورق st14 و ترکیب شیمیایی آن طبق استاندارد عبارتند از:

ترکیب شیمایی ورق st14
 نوع ورقکربن (C) – maxمنگنز (Mn) – maxفسفر (P) – maxگوگرد (S) – maxآلومینیوم (Al) – Min
ورق st14۰.۰۸۰.۴۰۰.۰۲۰۰.۰۳۰۰.۰۲۵

با توجه به درصد عناصر به کار رفته در این ورق می توان گفت، ورق فوق کشش st14، ورقی کم آلیاژ و کم کربن است.

خواص مکانیکی ورق st14
نوع ورقسختی فولاد (HRB)نقطه تسلیم (MPa)استحکام کششی (MPa)درصد کشیدگی
ورق st14۵۷ ۲۱۰۲۷۰ ~ ۳۷۰۳۲ %

از آنجا که سختی فولاد ST14 میزان سختی 57 HRB را نشان می دهد، می توان گفت این فولاد نسبت به فولاد کربنی معمولی، سختی بالاتر ولی انعطاف پذیری و چقرمگی نسبتا کمتری دارد.


قیمت ورق روغنی st۱۴

استفاده از فرآیند نورد سرد به منظور بهبود خواص ورق و وجود مرحله بازپخت در مراحل ساخت ورق های نورد سرد، باعث بالارفتن هزینه‌های تولید آن‌ها می شود. همچنین استفاده از فولاد st14 برای ساخت این ورق، قیمت ورق فولادی st14 را بالاتر از ورق فولاد کربنی معمولی یا همان ورق سیاه کرده است.

با این حال، تفاوت قیمت ورق st14 برای خریدارن ورق های روغنی، مسئله ای شناخته‌شده و قابل قبول است. فقط حتما قبل از اقدام به خرید، نوسان قیمت ورق روغنی را در نظر گرفته و با توجه به برند مورد نظر، بهترین قیمت را تهیه کنید. برای مشاهده قیمت ورق روغنی در سایزهای مختلف می توانید از صفحه زیر استفاده کنید. و همچنین توصیه می کنیم راهنمای خرید ورق روغنی را مطالعه نمایید که شامل ۱۰ نکته برای انتخاب باکیفیت‌ترین ورق روغنی در بازار است.

استعلام قیمت و خرید ورق روغنی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق سرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق روغنی

کارخانه های تولید کننده ورق st14

در حال حاضر، تنها سه کارخانه تولیدکننده ورق روغنی در ایران وجود دارد؛ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد غرب آسیا و کارخانه صنایع فولاد هفت الماس.

هر کدام از این کارخانه های تولیدکننده ورق روغنی، امکان تولید ضخامت و ابعاد خاصی را دارند، اما همگی قابلیت تولید ورق روغنی تا ضخامت ۳ میلی متر را دارا می باشند. اگر مایل هستید در مورد ورق های روغنی این سه کارخانه بیشتر بدانید، در مقاله زیر، جرئیات و مشخصات کامل آن ها را بررسی کرده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: کارخانه تولید کننده ورق روغنی

تولیدکنندگان ورق روغنی

کاربرد ورق st14

کاربرد ورق st14

ورق نورد سرد st14 به دلیل پردازش عالی، سطح صاف و صیقلی و کیفیت بالایی که دارد در طیف گسترده ای از کاربردها، خصوصا کاربردهایی استفاده می‌شود که ظاهر زیبای ورق اهمیت دارد. از این رو بیشترین کاربرد این ورق را می توان به این صورت بیان کرد:

۱- استفاده به عنوان ورق پایه در ساخت ورق رنگی و ورق فولادی پوشش‌دار، مانند ورق گالوانیزه

۲- استفاده در صنایع پایین دستی، مانند خودروسازی، صنعت ساخت و ساز و به عنوان مصالح ساختمانی پروژه های عمرانی، دوچرخه سازی و … .


روش تولید ورق st14

روش تولید ورق st14

روش تولید ورق st14 مانند سایر ورق های نورد سرد (ورق های روغنی) است. به این صورت که کویل یا رول های ورق سیاه بعد از خروج از خط نورد گرم، وارد قسمت اسیدشویی شده و پوسته های آن از بین می رود، سپس وارد خط نورد سرد می شوند.

(منظور از نورد سرد، نورد رفت و برگشتی است که در آن چند غلتک به صورت رفت و برگشت، ضخامت ورق اسیدشویی‌شده را کاهش می دهند.)

فرآیند نورد سرد باعث کاهش صخامت، افزایش کیفیت ظاهری و دقت ابعادی ورق st14 می شود.

مراحل بعدی تولید ورق st14، شامل بازپخت ورق، نورد پوسته ای و خط کشی نهایی به منظور برش و سایزبندی ورق است.

در نهایت نیز سطح ورق، روغن کاری می شود. این روغن کاری برای جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش ماندگاری ورق روی آن اعمال می شود.


سخن آخر

ورق st14، ورق روغنی کشش فوق عمیق است که به دلیل ویژگی های مکانیکی، مانند سختی بالا و قابلیت خمش و جوشکاری مناسب و همچنین کیفیت و زیبایی ظاهری، محبوبیت زیادی برای ساخت تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی دارد. همچنین از آن به عنوان ورق پایه در ساخت ورق رنگی و ورق های فولادی پوشش دار مانند ورق گالوانیزه استفاده می کنند.

سوالات متداول

ورق st14 چیست؟

ورق روغنی st14 یک نوع ورق نورد سرد است که به آن ورق کشش فوق عمیق نیز می گویند.

کاربرد ورق st14 چیست؟

به دلیل همین کیفیت سطحی بالا، صاف و صیقلی بودن ورق و فرآوری عالی که دارد، از ورق st14 در لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و همچنین تجهیزات صنعتی و انواع مصالح ساختمانی استفاده می شود.

ورق st14 چه مشخصاتی دارد؟

ورق فوق کشش st14 از فولاد st14 که فولاد ساختاری کم آلیاژ و کم کربن است ساخته می شود. این ورق کیفیت سطح، دقت ابعادی و قابلیت ماشین کاری، خمش سرد و جوشکاری بالایی دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.