چگالی ورق گالوانیزه چقدر است؟

چگالی ورق گالوانیزه از تجمیع چگالی پوشش گالوانیزه و چگالی ورق پایه به دست می‌آید. از آنجا که گالوانیزه پوششی بسیار نازک از روی (Zn) است، چگالی آن نیز عدد کوچکی می‌شود که تاثیر زیادی روی چگالی نهایی ورق گالوانیزه ندارد. به طوری که برای تمام اهداف علمی، چگالی ورق گالوانیزه و چگالی ورق آهن را یکسان و عدد ۷.۸ در نظر می‌گیرند. چگونگی محاسبه چگالی این ورق، دانستن و اهمیت آن، موضوع این مقاله از دانشنامه آهن ملل است. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله چگالی ورق گالوانیزه

چگالی چیست؟

چگالی چیست؟

چگالی یا دانسیته، به معنی جرم واحد حجم است. یعنی به «نسبت جرم واحد بر حجم» یا همان جرم یک ماده به ازای حجم واحد آن، چگالی می‌گویند.

نکته: گاهی چگالی را به صورت وزن بر واحد حجم تعریف می‌کنند، اما جالب است بدانید این تعریف از نظر علمی نادرست است و کمیت وزن بر واحد حجم، وزن مخصوص نام دارد نه چگالی.

علاوه بر چگالی ورق گالوانیزه، اگر به دانستن چگالی آهن و انواع فولاد نیز علاقه یا نیاز دارید، حتما لینک زیر را مشاهده کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: چگالی آهن و چگالی فولاد چقدر است؟

چگالی آهن و فولاد

چگالی ورق گالوانیزه چقدر است؟

چگالی ورق گالوانیزه چقدر است؟

چگالی ورق گالوانیزه با توجه به آلیاژ ورق پایه، ضخامت پوشش و فرآیند پوشش‌دهی می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، چگالی ورق های گالوانیزه در اکثر کاربردها ۷.۸۵ گرم بر سانتی متر مکعب (g/cm³) یا ۷۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m³) در نظر گرفته می‌شود.

توجه داشته باشید، این عدد، چگالی ورق آهن گالوانیزه یا همان چگالی ورق گالوانیزه فولادی است و چگالی ورق گالوانیزه با آلیاژهای خاص ممکن است کمی متفاوت باشد. اگر به گرید خاصی از ورق یا ضخامت پوشش مشخصی نیاز دارید، بهتر است برای اطلاعات دقیق در مورد وزن مخصوص ورق گالوانیزه، با کارشناسان کارخانه سازنده مشورت کنید.


چگالی ورق گالوانیزه به چه پارامترهایی بستگی دارد؟

پارامترهای اصلی که روی چگالی ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارند، عبارتند از:

جنس ورق پایه: معمولا ورق پایه‌ای که روی آن عملیات گالوانیزه انجام می‌شود، ورق آهن یا ورق سیاه است. با مشخص‌شدن نوع و جنس ورق پایه می‌توان چگالی آن را فهمید. چگالی ورق پایه برای محاسبه چگالی نهایی ورق گالوانیزه اهیمت دارید.

ابعاد ورق: دانستن ابعاد ورق گالوانیزه از جمله طول، عرض و ضخامت ورق، برای به دست آوردن چگالی ورق گالوانیزه و هر نوع ورق فولادی، پارامترهای کلیدی است.

ضخامت پوشش گالوانیزه: گالوانیزه، پوششی بسیار نازک از روی (Zn) است. ضخامت پوشش گالوانیزه، انواع مختلفی دارد که باعث می‌شود چگالی پوشش گالوانیزه نیز متفاوت شود، اما این تفاوت به قدری اندک است که از آن چشم پوشی می‌کنند و متوسط چگالی پوشش در نظر گرفته می‌شود.


روش اندازه‌گیری چگالی ورق گالوانیزه

روش اندازه‌گیری چگالی ورق گالوانیزه

برای اندازه‌گیری چگالی ورق گالوانیزه باید دو مقدار را مشخص کرد: ۱- چگالی ورق پایه (ورق آهن)، ۲- چگالی پوشش گالوانیزه

  1. چگالی ورق آهنی (همان ورق فولادی برای مصارف ساختمانی) ۷۸۵۰ kg/m۳ است.
  2. چگالی پوشش روی (۷.۱۳ gr/cc) است.

برای محاسبه چگالی ورق گالوانیزه کافی است این دو مقدار را در فرمول زیر جایگذاری کنید.

چگالی ورق آهن + چگالی پوشش گالوانیزه = فرمول محاسبه چگالی ورق گالوانیزه

در نتیجه چگالی ورق گالوانیزه، مجموع این دو عدد و حدود ۷.۸۵۷ می‌شود که همیشه آن را رُند کرده و در بازار چگالی ورق گالوانیزه را همان ۷.۸ در نظر می‌گیرند.

همانطور که می‌بینید به دلیل ناچیز بودن چگالی گالوانیزه، چگالی ورق گالوانیزه مشابه ورق آهن می‌باشد.


چگالی ورق گالوانیزه و ورق آهن متفاوت است؟

چگالی ورق گالوانیزه و ورق آهن

وزن ورق گالوانیزه، کمی سنگین‌تر از ورق آهن معمولی است؛ زیرا در ورق گالوانیزه، ضخامت و وزن پوشش گالوانیزه به وزن ورق آهن اضافه می‌شود.

با وجود این که ضخامت و وزن پوشش گالوانیزه بسیار اندک است، اما ضخامت گالوانیزه که ورق را با آن آبکاری می‌کنند، متفاوت است. این تفاوت به نوع گالوانیزاسیون (گالوانیزه گرم یا سرد) مربوط می‌شود. اما معمولا این تفاوت در نظر گرفته نمی‌شود. (توصیه می‌کنیم برای آشنایی کامل با ورق گالوانیزه و انواع ورق گالوانیزه گرم و ورق گالوانیزه سرد، مقاله «ورق گالوانیزه چیست» را بخوانید.)

در نهایت باید گفت: به دلیل نازک و سبک بودن پوشش گالوانیزه، چگالی ورق آهن و چگالی ورق گالوانیزه برای تمام اهداف علمی، یکسان و عدد ۷.۸ در نظر گرفته می‌شود.


کاربرد چگالی ورق گالوانیزه

کاربرد چگالی ورق گالوانیزه

اصلی‌ترین کاربرد چگالی ورق گالوانیزه، استفاده در محاسبه وزن این ورق است. محاسبه وزن ورق و دانستن آن به اندازه‌ای اهمیت دارد که خریداران غالبا برای اطمینان از اصالت محصول و همچنین محاسبه قیمت ورق گالوانیزه از آن استفاده می‌کنند. مخصوصا به این دلیل که کارخانه‌های بسیاری ورق گالوانیزه تولید می‌کنند و وزن این نوع ورق در برندهای مختلف، متفاوت است.

در نتیجه با داستن چگالی و وزن ورق می‌توان از استاندارد بودن وزن ورق مطمئن شد و همچنین قیمت ورق گالوانیزه را که بر اساس وزن محاسبه می شود، برآورد کرد.

معمولا وزن ورق گالوانیزه با دو روش قابل اندازه‌گیری است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.


محاسبه وزن ورق گالوانیزه

ابعاد، ضخامت و چگالی ورق گالوانیزه، پارامترهای اصلی برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه هستند. از آنجا که چگالی ورق گالوانیزه، عدد مشخص و ثابتی است، در نتیجه برای به دست آوردن وزن باید طول، عرض و ضخامت ورق را بدانیم و با استفاده از فرمول زیر و یا جدول اشتال، وزن ورق گالوانیزه را به دست آوریم.

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

طول (متر)*عرض (متر)*ضخامت (میلی‌متر)*۷.۸ = وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

نکتهعدد ۷.۸ یا همان چگالی ورق گالوانیزه، برای راحتی محاسبات، معمولا عدد ۸ در نظر گرفته می‌شود.

در لینک زیر نیز می‌توانید به ویدئوی آموزشی و جدول وزن ورق گالوانیزه و همچنین، محاسبه آنلاین وزن ورق گالوانیزه دسترسی داشته باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: روش محاسبه وزن ورق فولادی

جدول وزن ورق های فولادی

سخن آخر

ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های فولادی هستند که برای محافظت در برابر خوردگی با لایه‌ای از روی پوشانده می‌شوند. ضخامت پوشش روی می‌تواند تا حدودی بر چگالی نهایی ورق گالوانیزه تأثیر بگذارد، اما این تفاوت معمولاً در مقایسه با چگالی خود فولاد بسیار کم است و از آن صرف نظر می‌شود. به همین دلیل، چگالی ورق گالوانیزه و ورق آهن مشابه بوده و عدد ۷.۸ می‌باشد.

سوالات متداول

چگالی ورق گالوانیزه چند است؟

چگالی ورق گالوانیزه ۷.۸۵ گرم بر سانتی متر مکعب (g/cm³) یا ۷۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m³) است

چگالی ورق گالوانیزه و ورق آهن متفاوت‌اند؟

به دلیل ناچیز بودن چگالی گالوانیزه، چگالی ورق آهن و چگالی ورق گالوانیزه برای تمام اهداف علمی، یکسان و عدد ۷.۸ در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد چگالی ورق گالوانیزه چیست؟

اصلی ترین کاربرد دانستن چگالی ورق گالوانیزه، برای محاسبه وزن این ورق است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.