خواب تابستانی بازار مصالح ساختمانی

خواب تابستانی بازار مصالح ساختمانی به معضلی جدی برای سازندگان مسکن تبدیل شده است. از آنجایی که رکود در بازار مسکن بازار وسیع و گسترده ای است، در سایر بازارها مانند مصالح ساختمانی از سیمان گرفته تا فولاد به کار رفته در اسکلت ساختمان و درب و پنجره و شیرآلات آن، تاثیرگذار است. علاوه بر رکود گاها افزایش قیمت شدید در برخی از بازارها منجر به اجتناب خریداران از خرید آنها می شود. حالا بازار مسکن به دلیل تاثیرپذیری از هر دو بازار فولاد و مصالح ساختمانی مانند سیمان، سنگ، آجر و… از تب و تاب افتاده است و بر خلاف رونقی که باید در فصل گرما داشته باشد، به همراه سایر بازارهای مذکور در خواب تابستانی فرو رفته است. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق تری از آمار بازار مصالح ساختمانی خواهیم پرداخت.


رکود بی سابقه در بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان

در میان تمام مصالحی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند، سیمان از مهمترین و اصلی ترین پایه های ساختمان سازی است که نوسان قیمتی آن برای صاحبان پروژه های عمرانی و ساختمانی اهمیت ویژه ای دارد.

قیمت سیمان در سه ماه اخیر با بیش از ۱۰۰ درصد رشد همراه بوده است. در کمال ناباوری متوسط قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۵۸ تومان به حدود ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در راستای بحران برق در سراسر کشور به ویژه مناطق صنعتی، قریب به ۷۰ درصد از کوره های سیمان در کشور متوقف شدند و عرضه محصولات نیز با کاهش ۹۰ درصدی مواجه شد.

وضعیت عرضه و تقاضا در بازار سیمان نیز چنگی به دل نمی زند. در مرداد ماه بیشترین کاهش را در عرضه و تقاضای سیمان شاهد بودیم؛ گزارش ها حاکی بر آن است که عرضه با ۲۰ درصد و تقاضای سیمان با بیش از ۳۰ درصد کاهش همراه بوده است. همچنین صادرات آن نیز بیش از ۷۱ درصد کاهش یافته است و این رقم بسیار نگران کننده است.

با گرانی شدید سیمان، رکود سنگینی بر این بازار حاکم شد و نه تنها سطح تقاضا در بورس کالا کاهش یافت، بلکه در بازار آزاد نیز شاهد کاهش دو برابری تقاضا بودیم؛ چرا که سازندگان مسکن عدم خرید سیمان را به خرید آن با قیمت های بسیار بالا ترجیح می دادند.

قیمت تیرآهن

آیا این رکود در بازار آهن هم وجود دارد؟

در رابطه با بازار آهن، بدون اغراق می توان گفت که چگالی روزهای بد بازار از روزهای خوب آن بسیار بیشتر شده است.

سازندگان و صاحبان پروژه های عمرانی همواره در انتظار فصل بهار و تابستان برای آغاز کار خود بودند، اما حالا شرایطی پیش آمده که بازار آهن چشم به راه شش ماه دوم سال برای رونق است. موانعی از جمله افزایش قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا، قطعی برق، صادرات بیش از حد توسط چین، بهار و تابستان پر تنش -از فوت رئیس جمهور و انتخابات گرفته تا فوت اسماعیل هنیه- و مواردی از این قبیل، مزید بر علت رکود بازار آهن در شش ماه اول سال بودند.

گفتنی است که در اوایل فصل پاییز هم با انتخابات ایالات متحده همراه خواهیم بود و تاثیر انتخاب هر یک از کاندیداها بر اقتصاد ایران تاثیر پررنگی خواهد داشت. در مطلب مقایسه اقتصاد ایران با انتخاب ترامپ یا هریس راجع به این موضوع بیشتر بخوانید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، میزان تاثیر بازار آهن بر بازار مسکن است. همانطور که می دانیم، عوامل تعیین کننده در قیمت مسکن به یک یا دو آیتم محدود نمی شود و قیمت آهن و فولاد نیز یکی از ده ها آیتم موثر بر قیمت نهایی مسکن است. جهت ارزیابی بهتر، لازم است بدانید قیمت آهن چند درصدِ قیمت مسکن را شامل می‌شود. هر چند که این رقم، رقم چندان بالایی نیست اما تاثیر قابل توجهی در خروجی کار دارد و آهن آلات نیز به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی دچار تحولاتی می شوند.


نتیجه گیری

به طور کلی بازار مصالح ساختمانی مانند عمده بازارهای ایران، به تزریق نقدینگی احتیاج دارد. این دقیقا همان معضل اصلی است که این روزها در اغلب بازارها می توان دید. تنها می توان به مواردی همچون کاهش قطعی برق و تحولات حاصل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امید داشت و همچنان در انتظار روزهای خوب و بهبود نقدینگی در صنعت مهم ساختمان سازی و سایر صنایع کشورمان بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.