قیمت آهن چند درصدِ قیمت مسکن را شامل می‌شود؟

قریب به اکثریت افراد حاضر در حوزه مسکن معتقدند کاهش قیمت مصالح ساختمانی و فولاد، پتانسیل زیادی بر کاهش قیمت مسکن دارد. اینکه بخش زیادی از ساخت و ساز مسکن را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهند غیر قابل انکار است، اما آیا تاثیری که بر قیمت مسکن دارد نیز به همین اندازه زیاد است؟

با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله خبری آهن ملل به جزئیاتی درباره میزان تاثیر گذاری قیمت فولاد بر قیمت مسکن اشاره‌ای داشته باشیم.


رکود در بازار فولاد؛ تیر خلاص بر پیکر نحیف صنعت ساختمان

میزان تقاضا در بازار مسکن، در کمترین حالت خود است و مشکلاتی از جمله مشکل قطعی برق و روند کاهشی قیمت‌‌ها، مزید بر علت ضرر و زیان تولیدکنندگان فولاد شده است و چالش‌ها و موانع بزرگی را در صنعت فولاد بوجود آورده است. به واسطه اعلام درخواست انجمن فولاد در تاخیر تحویل محصولات فولادی به دلیل قطعی برق، به نظر می‌رسد این ناترازی در صنعت فولاد همچنان ادامه داشته باشد.

بسیاری از افراد معتقدند این رکودی که در حال حاضر شاهد هستیم، با تعطیلات هفته آخر تیر ماه تشدید شده است. نکته جالب توجه اینجاست که در آغازین روزهای مرداد ماه نیز روند ثابتی در بازار فولاد حاکم بود و حتی قیمت روز میلگرد که اصطلاحا نبض تپنده بازار مسکن بود، در هفته اخیر دچار هیچگونه نوسانی نشد. تمامی این موارد دست به دست هم داده‌اند تا بازار مسکن حال خوشی نداشته باشد.

با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم، انتظار می‌رفت، شاهد وضعیت مطلوبی در بازار مسکن باشیم، اما متاسفانه با کاهش تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی -به خصوص فولاد- گویی معامله‌گران تمایلی به خرید آهن آلات ندارند.

جالب است بدانید با وجود این حجم از تاثیراتی که مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی بر بازار مسکن دارند، سهم فولاد از قیمت کل مسکن تنها ۷ درصد می‌باشد.

نتیجه می‌گیریم تفکراتی که در راستای کنترل قیمت مسکن بوسیله ایجاد محدودیت در بازار فولاد وجود داشت، صرفا یک توهم است و تنها می‌توان گفت این بازار، از صنعت فولاد (به واسطه تهیه و تامین مصالح ساختمانی) تاثیر قابل توجهی می‌گیرد.

قیمت تیرآهن

بیانیه دبیر انجمن فولاد دباره تاثیر قیمت فولاد بر قیمت مسکن

فعالان حوزه مسکن مدت‌های طولانی است که به تکرار صدور مجوزهای هر روزه معترض هستند. آنها انتظار دارند دولت جدید در راستای بهبود این شرایط اقداماتی انجام دهد. تاسف بار است که نه تنها این شرایط بهتر نشد، بلکه محدودیت‌های حوزه مسکن نیز افزایش یافت.

شایان ذکر است که علاوه بر تاثیر دولت جدید کشورمان، باید منتظر وضعیت اقتصاد ایران با انتخاب دونالد ترامپ یا کامالا هریس هم بود؛ چرا که ابعاد مختلفی از اقتصاد ایران نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره تاثیر قیمت فولاد بر قیمت مسکن گفت:

صنعت فولاد با چالش‌های زیادی مواجه است و کنترل قیمت‌ها قطعا به ضرر این صنعت خواهد بود؛ البته امیدواری‌هایی به دولت چهاردهم وجود دارد که بتواند چالش‌های موجود در این صنعت را حل و فصل کند.

آقای خلیفه سلطانی در ادامه، خواستار محاسبه نرخ ارز به صورت آزاد شد. وی معتقد است با حل مشکل ارز، می‌توان در سال جاری حداقل ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشت؛ همچنین رسیدن به نرخ صادرات ۱۲ میلیاردی را غیرممکن و دور از دسترس نمی‌داند. به گفته ایشان، علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، قریب به ۲۰ الی ۳۰ درصد ارز وارد شده به کشور از طریق صنایع فولادی بوده که در مقایسه با صنایع دیگر، سهم خیلی خوبی دارد، بنابراین رکود در این بازار، آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌کند.


به زعم دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، از بزرگ‌ترین چالشی که درحال حاضر با آن رو به رو هستیم، کنترل قیمت بازار فولاد به بهانه پایین نگه داشتن قیمت مسکن است. از طرفی امروزه دولت از طریق بورس کالا و کنترل عرضه در تلاش است تا قیمت‌ها را کنترل کند، اما به دلیل تاثیر ۷ درصدی قیمت فولاد بر بازار مسکن، چنین اقداماتی بیهوده هستند.

بنابراین فعلا نمی‌توان برنامه مشخصی برای بهبود یا عدم بهبود شرایط فعلی بازار مسکن و فولاد در نظر داشت، مگر آنکه در دولت چهاردهم و پس از انتخابات آمریکا، اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.