پروفیل ۵۰۷ یا پروفیل سپری چیست؟ + ابعاد، وزن و کاربرد

پروفیل ۵۰۷ یا پروفیل سپری، قوطی آهنی توخالی است که ضلع پایینی آن، دارای دو لبه بیرونی می باشد. این پروفیل که کاربرد فراوانی در ساخت چهارچوب در و پنجره آهنی دارد، در ابعاد و ضخامت مشخصی تولید می شود. انواع پروفیل سپری ۵۰۷ به صورت شاخه های ۶ متری و ضخامت های مختلف از ۰.۹ تا ۲.۵ میلی متر تولید می شود تا نیاز طیف وسیعی از مصرف کنندگان را برآورده سازد. همین ضخامت متفاوت باعث می شود وزن پروفیل ۵۰۷ و در نتیجه قیمت آن نیز متفاوت باشد. شکل ظاهری این پروفیل که با استفاده از خمکاری و جوش دادن ورق فولادی ساخته می شود، باعث شده این پروفیل در بازار با نام های مختلفی شناخته شود. با دانشنامه آهن ملل همراه باشید تا با این نام ها و ویژگی های پروفیل سپری آشنا شوید.

نسخه صوتی مقاله پروفیل سپری (۵۰۷) چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول پروفیل ۵۰۷ (پروفیل سپری – پروفیل دولبه)
۲ دسته بندی پروفیل درب و پنجره
۳ ابعاد رایج

طول: ۶ متر
ضخامت: ۲ میلی‌متر
وزن هر شاخه: ۱۴ الی ۱۵ کیلوگرم

۴ کابرد

ساخت چهارچوب درب و پنجره آهنی 

پروفیل ۵۰۷ یا پروفیل سپری چیست؟

پروفیل ۵۰۷ در بازار با نام قوطی سپری یا پروفیل سپری (پروفیل سپری ۵۰۷) نیز شناخته می شود. پروفیل سپری، یک نوع پروفیل بسته آهنی است که از آن برای ساخت درب و پنجره استفاده می شود. این پروفیل، مانند سایر پروفیل های درب و پنجره آهنی از خمکاری ورق و جوش دادن آن تولید می شود.

پروفیل سپری 507 چیست

پروفیل سپری فولادی به دلیل مقاومت زیاد، قابلیت تحمل وزن بالا و کاربردی بودن در تولید چهارچوب در و پنجره، استفاده فراوانی دارد. علاوه بر پروفیل سپری پنجره (۵۰۷)، انواع دیگری از پروفیل های درب و پنجره فولادی، مانند پروفیل ۵۰۸، پروفیل ۵۰۹، پروفیل فرانسوی، پروفیل مکزیکی و … نیز کاربرد زیادی در این صنعت دارند که می توانید در مقاله زیر با آن ها آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل درب و پنجره چیست

شکل ظاهری پروفیل سپری ۵۰۷

شکل پروفیل سپری ۵۰۷ شبیه به قوطی توخالی است که یک ضلع آن امتداد داشته و دو لبه به بیرون دارد. به دلیلِ همین شکل ظاهری است که پروفیل ۵۰۷ در بازار با نام های دیگری، مانند پروفیل سپری یا پروفیل کلاهی یا پروفیل دو لبه نیز شناخته می شود.

عکس پروفیل سپری

دلیل نام های متفاوت پروفیل ۵۰۷ در بازار

شاید برایتان سوال شده باشد که عدد ۵۰۷ در این پروفیل به چه معنی است و یا چرا به آن پروفیل سپری یا دولبه نیز گفته می شود؟ دلیل این نام گذاری ها را در ادامه بررسی می کنیم.

نام های مختلف پروفیل 507 در بازار

۱- پروفیل ۵۰۷: کد ۵۰۷، کد بین‌المللی است که برای معرفی این نوع پروفیل استفاده می شود. جالب است بدانید از کدهای دیگر نیز که در تصویر زیر مشاهده می کنید برای پروفیل ۵۰۷ استفاده می کنند. هر کدام از این کدها به ابعاد سطح مقطع پروفیل اشاره دارد. برای مثال، پروفیل سپری کد ۵۰۷ که در ایران بیشترین استفاده را دارد در ابعاد سطح مقطع ۲۵ – ۲۹- ۲۵ – ۵۱  میلی متر تولید می شود.

نکته: برای معرفی پروفیل های فرم دار صنعتی نیز از کدگذاری (مانند: ۶۰۰۱، ۶۰۰۲، ۶۰۰۳  و …) استفاده می کنند.

۲- پروفیل سپری (قوطی سپری): به دلیل شباهت اندک در سطح مقطع پروفیل ۵۰۷ با سطح مقطع سپری آهنی، از نام قوطی سپری یا پروفیل سپری نیز برای این محصول استفاده می شود.

۳- پروفیل دو لبه: این نام  به شکل ظاهری پروفیل اشاره می کند که دو لبه در یک ضلع خود دارد.

نکته: علاوه بر پروفیل ۵۰۷، مدل دیگری از پروفیل درب و پنجره، یعنی پروفیل ۵۰۸ یا لنگه دری نیز به دلیل لبه های بیرونی که دارد، با نام پروفیل دولبه شناخته می شود. تصویر این دو نوع پروفیل را در شکل زیر مشاهده می کنید. توصیه می کنیم برای آشنایی با پروفیل ۵۰۸ (لنگه دری) مقاله پروفیل لنگه دری چیست را بخوانید.

تفاوت پروفیل 507 و پروفیل 508

انواع پروفیل سپری

تنوع پروفیل سپری ۵۰۷ در بازار مربوط به ضخامت این پروفیل است. بر همین اساس می توان انواع پروفیل ۵۰۷ را با ضخامت های زیر نشان داد. محبوب ترین نوع پروفیل سپر ی ۵۰۷ در این بین، پروفیل سپری ۵۰۷ ضخامت ۲ میلی متر است.

انواع پروفیل سپری ۵۰۷ بر اساس ضخامت

  • پروفیل ۵۰۷ ضخامت ۰.۹ میلی متر
  • پروفیل ۵۰۷ ضخامت ۱ میلی متر
  • پروفیل ۵۰۷ ضخامت ۱.۲۵ میلی متر
  • پروفیل ۵۰۷ ضخامت ۱.۸ میلی متر
  • پروفیل ۵۰۷ ضخامت ضخامت ۲ میلی متر
  • پروفیل ۵۰۷ ضخامت ۲.۵ میلی متر

ویژگی ها و مشخصات پروفیل سپری ۵۰۷

پروفیل سپری ۵۰۷ به صورت شاخه ای عرضه می شود. سطح مقطع آن مربع شکل است که دو لبه اضافی به بیرون دارد. اضلاع پروفیل با حروف A، B، C و D مشخص می شوند.

جنس این پروفیل، فولادی است و به همین دلیل مقاومت و استحکام بالایی دارد. مهم ترین ویژگی های پروفیل سپرینیز شامل موارد زیر می شود:

  • قابلیت تحمل وزن بالا
  • کیفیت بالا و استحکام زیاد
  • جوش پذیری زیاد

ابعاد پروفیل سپری ۵۰۷

ابعاد پروفیل سپری ۵۰۷ شامل سایز سطح مقطع، طول و ضخامت پروفیل می شود.

سطح مقطع این پروفیل با حروف A، B، C و D نشان داده می شود و اندازه آن ثابت و به ترتیب ۲۵، ۲۹، ۲۵ و ۵۱ میلی متر است.

طول پروفیل سپری نیز ۶ متر است و به صورت شاخه ای عرضه می شود، اما برخی تولیدکنندگان در صورت درخواست، امکان تولید در طول ۴ تا ۱۲ متر را دارند.

ضخامت پروفیل سپری از ۰.۹ تا ۲.۵ میلی متر قابل تولید است، اما بیشترین عرضه در ضخامت های ۱.۸، ۲ و ۲.۵ میلی متر و بیشترین تقاضا نیز برای ضخامت ۲ میلی متر می باشد.

ابعاد و اندازه پروفیل سپری ۵۰۷ را با توجه به نام گذاری اضلاع پروفیل در جدول زیر مشاهده می کنید.

ابعاد پروفیل ۵۰۷ (پروفیل سپری پنجره)
شماره پروفیلابعاد سطح مقطعضخامت (mm)طول (mm)
A (mm)B (mm)C (mm)D (mm)
۵۰۷۲۵۲۹۲۵۵۱از ۰.۹ تا ۲.۵۶
ابعاد پروفیل 507

وزن پروفیل سپری ۵۰۷

دانستن وزن پروفیل سپری درب و پنجره به دلیل تاثیر مستقیم روی قیمت و کیفیت آن، اهمیت زیادی دارد. وزن پروفیل ۵۰۷ با توجه به ضخامت و طول آن مشخص می شود.

به طور مثال، وزن پروفیل ۵۰۷ در ضخامت ۲ میلی متر برای هر شاخه ۶ متری حدود ۱۴ الی ۱۵ کیوگرم است. (حدودی بودن وزن پروفیل سپری پنجره به دلیل تلرانس وزنِ ورقی است که در ساخت این پروفیل استفاده می شود.) وزن و دیگر مشخصات پروفیل سپری ۵۰۷ با ضخامت ۲ میل را در جدول زیر می بینید.

وزن پروفیل ۵۰۷ (پروفیل  سپری) و مشخصات هر بسته
ضخامتطول شاخهوزن هر شاخهتعداد شاخه در بستهوزن تقریبی هر بسته
۲ میلی متر۶ متر۱۴ الی ۱۵ کیلوگرم۱۳۵  ۱۹۸۴  

جدول وزن پروفیل سپری۵۰۷ در ضخامت های مختلف نیز به این صورت است.

نام محصولضخامت (mm)وزن یک متر (Kg)وزن هرشاخه ۶ متری (Kg)
پروفیل ۵۰۷۰.۹۱.۱۴حدود ۲.۳ کیلوگرم
۱۱.۲۵حدود ۷.۵ کیلوگرم
۱.۲۵۱.۵۶حدود ۹ کیلوگرم
۱.۸۲.۲۱  حدود ۱۳.۵ کیلوگرم
۲۲.۴۰  ۱۴ الی ۱۵ کیوگرم
۲.۵۳.۰۵حدود ۱۸ کیلوگرم

کابرد پروفیل سپری ۵۰۷

کاربرد پروفیل 507

پروفیل آهنی درب و پنجره، مدل های متفاوتی دارد که کنار یکدیگر یا به طور مجزا برای ساخت درب و پنجره استفاده می شوند. پروفیل ۵۰۷ نیز در کنار سایر پروفیل های درب و پنجره و برای ساخت فریم و چهارچوب استفاده می شود. کاربرد پروفیل سپری ۵۰۷ را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • ساخت چهارچوب و فریم درب و پنجره فلزی
  • ساخت نرده
  • اطراف راه پله ها
  • افزایش استحکام سازه

قیمت پروفیل ۵۰۷ و روش خرید آن

ضخامت پروفیل و وزن آن، اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل سپری ۵۰۷ هستند. بعد از آن، عواملی مانند کارخانه تولیدکننده و کیفیت محصول و سپس کیفیت و قیمت ورق (به عنوان مواد اولیه) و میزان عرضه و تقاضا روی قیمت نهایی پروفیل سپری ۵۰۷ تاثیر دارند.

البته باید توجه کنید تمامی این عوامل، ممکن است تحت تاثیر قیمت در بازار جهانی، نوسان نرخ ارز و عوامل سیاسی قرار گرفته و قیمت پروفیل ۵۰۷ را دستخوش تغییر کنند. قیمت این محصول را می توانید به صورت روزانه در صفحه زیر مشاهده نمایید. همچنین برای آگاهی از روش خرید این محصول، حتما مقاله راهنمای خرید پروفیل درب و پنجره را مطالعه کنید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل درب و پنجره آهنی در ایران

آهن ملل؛ فروش انواع پروفیل درب و پنجره به صورت آنلاین و حضوری

قیمت پروفیل درب و پنجره

روش تولید پروفیل سپری ۵۰۷

تولید پروفیل درب و پنجره ۵۰۷، مانند سایر پروفیل های این دسته، از روش شکل گیری سرد (coldforming) انجام می شود.

روش تولید پروفیل 507

در این روش، ابتدا ورق فولادی وارد خط تولید پروفیل ۵۰۷ می شود که ممکن است از نورد سرد (cold rolled) یا نورد گرم (Hot Rolled) تولید شده باشد.

سپس، ورق ها در عرض مورد نظر برش می خورند و به صورت نوار در می آیند.

نوارهای فولادی با عبور از قالب های غلتک هایی که در جهات مختلف می چرخند، خمکاری می شوند و به تدریج شکل می گیرند تا پروفیل ۵۰۷ ایجاد شود.

بعد از خمکاری و شکل دادن پروفیل، با استفاده از جوشکاری (معمولا روش جوش مقاومتی ERW از نوع القایی فرکانس بالا)، لبه های ورق و نقاط اتصال به هم جوش داده می شود.

در مرحله آخر، پروفیل ها از قسمت سایزینگ عبور می کنند و به وسیله دستگاه برش اتوماتیک به طول مورد نظر بریده می شوند.


تولیدکنندگان پروفیل سپری ۵۰۷

معمولا تمام کارخانه هایی که قابلیت تولید پروفیل یا لوله با استفاده از ورق فولادری را دارند، اقدام به تولید پروفیل های درب و پنجره، از جمله پروفیل ۵۰۷ نیز می کنند. برخی تولیدکنندگان پروفیل درب و پنجره ۵۰۷ را در ادامه مشاهده می کنید:

  • کارخانه نورد و پروفیل ساوه
  • شرکت صنایع نورد میلاد یزد
  • شرکت جهان پروفیل پارس
  • شرکت تعاونی فولاد علویجه
  • صنایع فولاد هیربد زرندیه

سخن آخر

برای این که متوجه شویم پروفیل ۵۰۷ چیست، کافی است با پروفیل های درب و پنجره آهنی آشنایی داشته باشیم. پروفیل ۵۰۷، یکی از انواع پروفیل های درب و پنجره فولادی است که سطح مقطعی مربعی شکل با دو لبه به سمت بیرون دارد. این پروفیل در شاخه های ۶ متری و ضخامت های مختلف از ۰.۹ تا ۲.۵ میلی متر تولید می شود، اما بیشترین کاربرد آن در ضخامت ۲ میلی متر است. وزن پروفیل ۵۰۷ در ضخامت ۲ میل نیز بین ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم متغیر می باشد.


سوالات متداول

پروفیل سپری چیست؟

پروفیل سپری که با نام های قوطی سپری و پروفیل ۵۰۷ نیز شناخته می شود، یک نوع پروفیل درب و پنجره آهنی است. این پروفیل به شکل قوطی توخالی است که دو لبه در یک ضلع خود دارد.

ابعاد پروفیل ۵۰۷ چگونه است؟

پروفیل ۵۰۷ به صورت شاخه ۶ متری عرضه می شود.
سطح مقطع آن مربع شکل است و اضلاع آن با حروف A، B، C ، D مشخص می شوند. این اضلاع به ترتیب ۲۵، ۲۹، ۲۵ و ۵۱ میلی متر هستند.
ضخامت پروفیل ۵۰۷ نیز از ۰.۹ تا ۲.۵ میلی متر قابل تولید است.

پروفیل سپری ۵۰۷ چگونه تولید می شود؟

پروفیل ۵۰۷ با استفاده از ورق فولادی ساخته می شود. به این صورت که ورق های فولادی به روش سرد خمکاری و شکل‌ داده شده و سپس درز آن ها جوشکاری می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.