۹ مقاله ای که بهتر است قبل از هر ساخت و سازی بخوانید!

ساخت و ساز، صنعت وسیعی است که از انواع مشاغل ساختمانی و مهندسی عمران تشکیل شده است. این صنعت یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان است، زیرا وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها برای شهرها، شهرک‌ها و کشورها را بر عهده دارد. از این رو مهم است پیش از شروع هر ساخت و سازی در مورد تمام مقوله مرتبط با آن آگاهی کامل داشته باشید. با آهن ملل همراه باشید.

از انواع اتصالات سازه های فولادی چه می دانید؟

سازه های فولادی، با اتصال مناسب مقاطع استاندارد موجود ساخته می شوند. از این رو اتصالات، بخش مهمی از سازه های فولادی هستند و نسبت به هر عضو منفرد، به صورت متعارف طراحی می شوند. اتصالات، بخش عمده ای از هزینه سازه را تشکیل می دهند و به همین دلیل است که برای ایمنی و صرفه جویی در هزینه ها، باید به طراحی اتصالات اهمیت اساسی داده شود.

اتصالات به طور کلی در موارد زیر مورد نیاز خواهد بود:

  • هنگامی که نیاز به تحمل بار سنگین و دهانه بزرگ در یک سازه وجود دارد؛ بخش های از پیش ساخته شده باید تهیه شوند و سپس تمام این بخش ها به یکدیگر متصل شود تا در نهایت یک بخش کلی از سازه تکمیل گردد.
  • یکی از موارد دیگری که می بایست از اتصالات استفاده نمود تا بتوان علاوه بر ساخت بخش های مختلف سازه، استحکام آن را نیز تامین نمود، طول های زیاد بخشی از سازه است. گاهی اوقات در صورت نیاز به طول بیشتر در برخی از قسمت ها، بخش های استاندارد باید به بخش دیگر متصل شود. در این صورت برای اتصال چند بخش، طراحی مناسب اتصالات مهم است.
  • مورد دیگری که بیشتر در سازه ها نمود می کند این است که اعضای مختلف باید در انتها به یکدیگر متصل شوند؛ به عنوان مثال، تیرهای ثانویه باید به تیر اولیه، ستون، پایه و غیره متصل شوند.

طبقه بندی اتصالات ارائه شده در سازه فولادی به شرح زیر است:

  • اتصالات پرچ شده
  • اتصالات پیچ و مهره ای
  • اتصالات جوش داده شده
  • اتصالات پین شده

اتصالات فولادی مزیت ها و ویژگی های زیادی دارند که بیان همه آنها در قالب این مقاله نمی گنجید، از این رو شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله زیر را مطالعه نماید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله اتصالات سازه فولادی

تصالات سازه فولادی

انواع تیرچه و کاربرد آن در ساخت و ساز

تیرچه ها، اجزای کلیدی سیستم های سقف و کف امروزی هستند. چه در حال طراحی یک سازه تک طبقه یا چند طبقه باشید، تیرچه ها راه حلی کارآمد و مقرون به صرفه هستند که می توانند استقامت زیادی به سازه شما ببخشند.

تیرچه به عنوان اعضای قاب اولیه با دهانه های ساده برای تحمل بارهای متمرکز برای سیستم سقف یا کف عمل می کنند. تیرچه ها به نوبه خود پشتیبان قوی سقف یا کف هستند که علاوه بر عملکرد ویژه ای که دارند، می توانند مزیت های زیادی همچون موارد زیر را برای ساختمان به همراه داشته باشند:

  • کاهش وزن پروژه
  • امکان ادغام و یکپارچه سازی سیستم های مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی (MEP)

 این مزایا به صورت جداگانه و ترکیبی باعث صرفه جویی در زمان اجرای سازه و هزینه های ناشی از آن می شود و می توان بسیاری از این مزایا را در ساختمان های چند طبقه تحقق بخشید. اما برای اینکه دقیقا بدانید تیرچه ها دارای چند نوع هستند و چگونه می توان از آن ها در ساختمان ها بهره برد، حتما مقاله زیر را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع تیرچه و کاربردها

انواع تیرچه

ستون فلزی چیست؟

ستون فولادی یکی از اعضای سازه عمودی است که در ساخت و ساز برای تامین پشتیبانی استفاده می شود. ستون فلزی تحمل بار سازه رو افزایش می دهد و می تواند بارها را از تیرها، سقف ها، دال های کف یا دال های سقف به کف یا پایه ها منتقل کنند.

در حالی که از فلزات مختلفی به منظور ساخت ستون ها استفاده می شود، اما فولاد،  انتخاب رایج تری برای ساخت ستون فلزی می باشد و به آن، ساختاری بادوام تر، انعطاف پذیرتر و قوی تر ارائه می دهد. همچنین، ستون‌های فولادی معمولاً سبک ‌تر و سریع‌ تر از ستون‌های بتنی ساخته می‌شوند. ستون فلزی مزایای دیگری هم دارند که در مقاله زیر به صورت کامل به آن پرداخته شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ستون فلزی چیست

ستون فلزی

اسپیسر چه نقشی در صنعت ساختمان سازی ایفا می کند؟

اسپیسر به منظور محکم کردن میلگردهای فولادی تقویت کننده یا مش فولادی در داخل سازه بتنی با هدف تامین پوشش بتنی پیش بینی شده، در نظر گرفته می شود. این محصول موقعیت صحیح میلگردهای تقویت کننده یا قاب های مشبک را در بدنه سازه بتنی ثابت می کند. همچنین می توان از این محصول برای تعیین شکاف بین لایه های مش تقویت کننده استفاده نمود. از این رو پس از اتمام کامل عمل آوری بتن، اسپیسرهای میلگرد هیچ عملکرد خاصی انجام نمی دهند، بر مقاومت سازه بتنی تأثیر نمی گذارند و نیازی به حذف ندارند.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع اسپیسر و کاربردهای آن

اسپیسر

انواع سقف متعارف در ساختمان سازی

سقف یکی از اجزای ضروری هر ساختمان است. یکپارچگی و نوع سقف استفاده شده در ساختمان برای ساختار خود سازه و همچنین برای ساکنان آن بسیار مهم است.

ساختار سقف باید به گونه ای طراحی گردد که بار مرده ای که توسط طبقات و ساختار ساختمان به آن وارد می شود را تحمل کند. علاوه بر آن، سقف مورد استفاده باید بادوام باشد و بتوانند الزامات دیگری مانند استقامت در برابر آتش، عایق حرارتی خوب یا ظرفیت حرارتی بالا را برای سازه برآورده سازد. در ساختمان سازی برای ساخت سقف از ساختارهای گوناگونی استفاده می گردد که از جمله پر کاربردترین آن های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سقف دال بتنی
  • سقف عرشه فولاد
  • سقف کوبیاکس
  • سقف کاذب
  • سقف وافل
  • سقف یوبوت
  • سقف کامپوزیت
  • سقف تیرچه بلوک

هر کدام از این سقف ها دارای ویژگی ها و مزیت های خاص خود هستند که همین ویژگی ها آن ها را در استفاده متمایز می سازد. از این رو آهن ملل یک مقاله کامل در این باره گردآوری کرده است، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع سقف ساختمانی

انواع سقف

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل محصولی است که برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان ها استفاده می شود. هر پانل شامل هسته ای از مواد عایق حرارتی است که از دو طرف با ورق فلزی پوشانده می شود.

ساندویچ پانل ها به طور کلی بر اساس مواد عایق حرارتی مورد استفاده در هسته، گروه بندی می شوند. ساندویچ پانل ها با هسته های EPS (پلی استایرن منبسط شده)، پشم و شیشه و پلی اورتان (PIR یا پلی ایزوسیانورات) همگی به راحتی در دسترس هستند. این مواد عمدتاً از نظر عملکرد متفاوت عمل می کنند، یه عنوان مثال می توان گفت براساس جنس، عملکرد هر کدام نسبت به حرارت، صدا و حتی در برابر آتش متفاوت است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ساندویچ پانل و انواع آن

ساندویچ پانل

سازه نگهبان

سازه نگهبان یکی از روش های ایمنی سازی رایج در گودبرداری مناطق شهری با عمق متوسط می باشد. در این روش تیرآهن IPE یا IPB در فواصل معین به صورت دائم و موقت به دیوار متصل می گردد. اعضای سازه نگهبان فشار جانبی وارد شده را تحمل کرده و با انتقال  آن به زمین، از ریزش دیوارهای مجاور در اثر گودبرداری، جلوگیری می کنند.

به دلیل عدم نیاز به جلب رضایت همسایگان، روش سازه نگهبان می تواند مناسب‌تر، ساده‌تر، کاربردی‌تر و به صرفه تر از سایر روش‌های موجود باشد.

اعضای اصلی سازه نگهبان عبارتند از:

  • عضو عمودی
  • عضو مایل
  • ریشه عضو عمودی
  • بنیاد اعضای مایل
  • اعضای خرپایی افقی و مایل

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع سازه نگهبان

سازه نگهبان

انواع لرزه گیر در ساختمان سازی

مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله امری بسیار مهم و حیاتی است که در زمان ساخت باید توجه ویژه ای به آن داشت. یک تمایز اساسی بین طراحی یک ساختمان و روش های ساخت و ساز مورد استفاده برای ساخت ساختمان وجود دارد. طرح های پیشرفته ای که برای مقاومت در برابر زلزله در نظر گرفته شده اند تنها در صورتی موثر هستند که از روش های ساخت و ساز مناسب در انتخاب محل ساختمان، فونداسیون، اعضای سازه ای و اتصالات اتصال استفاده شود.

طرح‌های مقاوم در برابر زلزله معمولاً شکل‌پذیری (توانایی یک ساختمان برای خم شدن، تاب خوردن بدون فروریختن) را در سازه و اعضای سازه‌ای آن گنجانده‌اند. یک ساختمان شکل پذیر زمانی که در معرض نیروهای برشی افقی یا عمودی زلزله قرار می گیرد، می تواند خم شود و نیروی جانبی وارده رو تحمل کند. ساختمان‌های بتنی که در برابر زلزله متزلزل هستند، می‌توانند با افزودن آرماتورهای فولادی شکل‌پذیر شوند. در ساختمان هایی که با بتن مسلح فولاد ساخته می شوند، هم فولاد و هم بتن باید دقیقاً به گونه ای ساخته شوند تا به رفتار شکل پذیری مطلوب دست یابند.

از این رو می توان با استفاده از روش های زیر ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم نمود:

  • دیوار برشی
  • مهاربند یا بادگیر
  • میراگر
  • میانقاب
  • شاتکریت
  • جداسازهای لرزه ای
  • سیستم‌های پلیمری تقویت‌ شده با الیاف (FRP)

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ۷ روش مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان

از انواع شیرآلات چه می دانید؟

در ابتدایی ترین حالت، شیرها دستگاه هایی هستند که برای کنترل، تنظیم یا هدایت جریان در یک سیستم یا فرآیند استفاده می شوند.

شیرها دستگاه های مکانیکی هستند که جریان و فشار درون یک سیستم یا فرآیند را کنترل می کنند. آن ها اجزای ضروری یک سیستم لوله کشی هستند که مایعات، گازها، بخارات، دوغاب و غیره را منتقل می کند. در خارج از خانه، شیرهای صنعتی برای کنترل فرآیندها ساخته می شوند. اکثر تاسیسات، از آب گرفته تا نفت و گاز، بدون شیرهای سنگین و با استحکام صنعتی قادر به کار نخواهند بود.

با این حال، چه به دنبال کنترل جریان باشید، چه در سیستمی که مایعات، جامدات، گازها یا هر چیز دیگری را  از طریق لوله‌کشی منتقل می کنید، وجود شیرآلات بسیار ضروری خواهد بود.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع شیر صنعتی

انواع شیر صنعتی

نکته پایانی

ساخت و ساز همواره یکی از چالش هایی است که عدم وجود دقت کافی در آن می تواند زیان های زیادی را نه تنها به افراد بلکه به جامعه وارد کند و تبعات زیادی به دنبال داشته باشد. از این رو دقت عمل در این صنعت بسیار مهم است.

 پیشنها میکنیم مقاللات پیشنهاد شده در این مقاله را حتما بخوانید و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

انواع سقف ساختمانی رایج کدام است؟

سقف دال بتنی، سقف عرشه فولاد، سقف کوبیاکس، سقف کاذب، سقف وافل، سقف یوبوت، سقف کامپوزیت، سقف تیرچه بلوک

انواع لرزه گیر مورد استفاده در ساختمان سازی چیست؟

دیوار برشی، مهاربند یا بادگیر، میراگر، میانقاب، شاتکریت، جداسازهای لرزه ای، سیستم‌های پلیمری تقویت‌ شده با الیاف (FRP)

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.