کارتن پلاست و هر آنچه در مورد آن نمی دانستید!

کارتن پلاست چیست و چه کاربردی دارد؟ استفاده از کارتن پلاست چه مزایا و معایبی دارد؟ این روزها که بحث حفاظت از محیط زیست بسیار داغ است، دوستداران آن حتما نام کارتن پلاست را شنیده اند؛ محصولی که هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و قابلیت بازیافت دارد. در تولید کارتن پلاست از موادی مانند پلی پروپیلن استفاده می شود. برای آشنایی با انواع کارتن پلاست و کاربردهای آن با آهن ملل همراه باشید.

کارتن پلاست چیست؟

همانطور که گفتیم کارتن پلاست از مواد قابل بازیافتی است که در بین طرفداران محیط زیست محبوبیت زیادی دارد. کارتن پلاست ورق پلاستیکی یا کارتنی است که از سه لایه باریک پلی پروپیلن ساخته می شود؛ به دلیل قرار گرفتن یک لایه چین دار و دندانی شکل پلاستیکی بین دو ورق صاف، به ورق پلاستیکی دو جداره نیز معروف است. کارتن پلاست با نام های دیگری مانند شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپرفیل شیت و کروگیت پلاستیک شیت نیز شناخته می شود.

لازم است بدانید شیت پلاست با روش اکستروژن تولید می شود. در این روش، دو ورق مسطح خارجی که با نام فیلم، توسط صفحات باریک عمودی به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

ویژگی های ورق کارتن پلاست

از ویژگی های ورق های شیت پلاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این محصول در برابر ضربه بسیار مقاوم است.
  • میزان تحمل تغییرات دمایی این محصول بین منفی ۳۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.
  • از این ورق ها می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده کرد.
  • شیت پلاست از قابلیت چاپ برخوردار است و از روش سیلک اسکرین برای چاپ بر روی آن استفاده می شود.
  • این ورق ها انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • این ورق ها قابلیت شستشو دارند.
  • استفاده از ورق های شیت پلاست به دلیل وزن کمی که دارند، آسان است.
  • این ورق ها ضد آب و رطوبت هستند.
  • ورق های شیت پلاست به دلیل ضد اشتعال بودن، در هنگام بروز حادثه، آتش نمی گیرند، بلکه ذوب می شوند.
ویژگی های ورق کارتن پلاست
ویژگی های ورق کارتن پلاست

خصوصیات کارتن پلاست

وزن این محصول برحسب گرم بر متر مربع محاسبه می شود. هر چه گرماژ این محصول برحسب مترمربع بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود. معمولا وزن این محصول بین ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ گرم بر مترمربع است. محصولات کارتن پلاست معمولا با ضخامت های بین ۲ تا ۱۳ میلی متر و براساس نیاز مشتری تولید می شوند.

رول های شیت پلاست در اندازه های مختلف و بنا به سفارش مشتریان طراحی و تولید می شوند. عرض این محصول حداکثر ۲۱۰ سانتی متر است اما طول آن هیچ محدودیتی ندارد. خوب است بدانید رنگ این محصول به انتخاب مشتریان بستگی دارد.

انواع کارتن پلاست

کارتن پلاست براساس ظاهر و کاربرد، انواع متفاوتی دارد که متداول ترین آن ها به شرح زیر است:

  • کارتن پلاست ورقه ای یا ساده: این نوع از کارتن پلاست که قدیمی ترین و ساده ترین نوع موجود در بازار است شباهت بسیاری به بافت کاغذ کارتن سازی دارد. برای ساخت این نمونه همان طور که در قبل توضیح داده شد دو لایه پلاستیکی، یک لایه پلاستیکی چین دار را پوشش و یک ورق دو جداره تشکیل می دهند. این مدل که انعطاف پذیر است و به شکل لوله در می آید، از جنس پلی اتین ساخته می شود. لازم است بدانید شیت پلاست های ساخته شده از پلی اتین در مقابل سرما از استقامت بالا برخوردار هستند.
  • کارتن پلاست عمودی: این نمونه را می توان به راحتی از قطر ۲ میلی متری تا ۲۵ میلی متری در بازار پیدا کرد. برای ساخت این مدل پس از طی شدن یک فرآیند خاص، ورق های کارتن پلاست را با یک دستگاه مخصوص برش می دهند که باعث می شود بر خلاف نمونه های ساده، دندانه دار و چین دار نباشند، در عوض در حاشیه ورق های آن خانه های صاف و عمودی مشاهده می شود. این مدل از کارتن پلاست را می توان از هر دو جنس پلی اتین و پلی پروپیلن تولید کرد. یک کارتن پلاست از جنس پلی اتین، مقاومت کم تری در برابر حرارت دارد و زودتر و راحت تر ذوب می شود.
  • کارتن پلاست کندویی یا حبابی: امروزه جدید ترین مدل کارتن پلاست در بازار، نمونه حبابی یا کندویی است. این مدل که از پلی پروپیلن تولید می شود در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد. همچنین استفاده از پلی پروپلین در ساخت این نوع از کارتن پلاست باعث ضد خش بودن و سبک تر شدن محصول نهایی خواهد شد.

کاربردهای ورق کارتن پلاست

ورق های شیت پلاست در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند؛ قالب بندی ساختمانی و بلوک سقفی، معماری داخلی، سوله سازی، خودرو سازی، لوازم خانگی، ساخت لوستر و دکوراسیون، ماکت سازی، استندهای تبلیغاتی، ساخت لوکیشن های فیلم برداری و تهیه انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی از کاربردهای این محصول است. ساخت سوله های صنعتی و بهداشتی و مشکلات استفاده از توری های مرغی موجب به کار بردن کارتن پلاست رولی و کارتن پلاست در حالت شیت می شود.

کاربردهای ورق کارتن پلاست
کاربردهای ورق کارتن پلاست

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که کارتن پلاست ورق پلاستیکی یا کارتنی است که از سه لایه باریک پلی پروپیلن ساخته می شود. به دلیل قرار گرفتن یک لایه چین دار و دندانی شکل پلاستیکی بین دو ورقه صاف، این محصول به ورق پلاستیکی دو جداره نیز معروف است. این محصول با نام های دیگری هم چون شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپرفیل شیت و کروگیت پلاستیک شیت نیز شناخته می شود. در طول مقاله به ویژگی ها، خصوصیات و کاربردهای این محصول پرداختیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول شیت پلاست

ورق شیت پلاست چیست؟

این محصول ورق پلاستیکی یا کارتنی است که از سه لایه باریک پلی پروپیلن ساخته می شود. به دلیل قرار گرفتن یک لایه چین دار و دندانی شکل پلاستیکی بین دو ورقه صاف، این محصول به ورق پلاستیکی دو جداره نیز معروف است. این محصول با نام های دیگری هم چون شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپرفیل شیت و کروگیت پلاستیک شیت نیز شناخته می شود.

متداول ترین انواع شیت پلاست کدام است؟

۱.ورقه ای یا ساده ۲.عمودی ۳.کندویی یا حبابی

شیت پلاست چه کاربردهایی دارد؟

قالب بندی ساختمانی و بلوک سقفی، معماری داخلی، سوله سازی، خودرو سازی، لوازم خانگی، ساخت لوستر و دکوراسیون، ماکت سازی، استندهای تبلیغاتی، ساخت لوکیشن های فیلم برداری و تهیه انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی از کاربردهای این محصول است.

شیت پلاست چه میزان تغییرات دمایی را تحمل می کند؟

میزان تحمل تغییرات دمایی این محصول بین منفی ۳۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.