پروفیل فرانسوی چیست؟ + انواع، وزن و ابعاد

پروفیل فرانسوی یا پروفیل چهارچوب فرانسوی، یک نوع پروفیل چهارچوبی فلزی است که برای اتصال در و پنجره به دیوار استفاده می‌شود. پروفیل چهارچوب فرانسوی در دو مدل ۸۶-۱۱ و ۸۶-۱۴ تولید می‌شود. این دو مدل، تشابه زیادی به یکدیگر دارند و هر دو از ضخامت ۱.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر قابل تولید هستند. طول هر شاخه پروفیل فرانسوی نیز ۶.۶۰ متر است. پارامتر مهم دیگر، وزن پروفیل فرانسوی است که با توجه به ابعاد آن مشخص می‌شود. در این مقاله، وزن پروفیل فرانسوری را در ابعاد مختلف و در جدولی مجزا به همراه انواع، مزایا، معایب و کاربرد آن معرفی خواهیم کرد.

نسخه صوتی مقاله پروفیل فرانسوی چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول پروفیل فرانسوی (پروفیل چهارچوب فرانسوی)
۲ انواع محصول نوع ۱ (۱۱-۸۶) – نوع ۲ (۱۴-۸۶)
۳ دسته بندی پروفیل چهارچوبی
۴ ابعاد رایج ضخامت: ۱.۵ تا ۲.۵ میلی متر
طول: ۶.۶۰ متر
وزن هر شاخه: ۲۱ تا ۲۳.۵ کیلوگرم
۵ کابرد

ساخت چهارچوب در و پنجره‌های فلزی

پروفیل فرانسوی چیست؟

پروفیل فرانسوی، یک نوع پروفیل چهارچوبی است و برای اتصال در و پنجره به دیوار استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن پروفیل چهارچوب فرانسوی یا چارچوب قاب فرانسوی نیز می‌گویند. این پروفیل با عدد ۸۶-۱۱ یا ۸۶-۱۴ نیز نشان داده می‌شود.

پروفیل چهارچوب فرانسوی، ظاهر زیبایی دارد و به دلیل جنس فلزی پروفیل، دارای استحکام بالایی نیز هست. شکل ظاهری پروفیل فرانسوی که در تصویر می‌بینید از نظر سطح مقطع به صورت باز است؛ در نتیجه در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌گیرد. این پروفیل، ابعاد و مدل‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

عکس پروفیل فرانسوی

نکته: پروفیل‌های چهارچوبی یا پروفیل‌های درب و پنجره، تنوع زیادی دارند و تمامی آن‌ها نیز محبوب و پر استفاده هستند. توصیه می‌کنیم در مقاله زیر، راجع به پروفیل های درب و پنجره بیشتر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل درب و پنجره چیست

مشخصات پروفیل چهارچوب فرانسوی

جنس این پروفیل، فلزی یا همان فولادی است و از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود. از دیگر مشخصات پروفیل فرانسوی که باید معرفی کرد، سطح مقطع یا اضلاع آن است. سطح مقطع پروفیل فرانسوی، منظم نیست و  اضلاع آن با حروف انگلیسی ‌A‌،B‌،C‌،D،E نشان داده می‌شود.

همچنین طبق استاندارد ملی ایران در گوشه‌هایی که در شکل زیر نشان داده‌ایم، وجود زاویه ۹۰ درجه در شعاع خمش گوشه‌ها در پروفیل‌های چارچوبی (از جمله پروفیل فرانسوی) الزامی است.

مشخصات پروفیل چهارچوب فرانسوی

استاندارد تولید پروفیل چهارچوب فرانسوی در ایران

سازمان استاندارد ملی ایران، استاندارد شماره ۷۳۳۷ به نام «پروفیل‌های سرد شکل داده شده چارچوبی» را اختصاصا برای پروفیل‌های چهارچوبی، مانند پروفیل فرانسوی تدوین کرده است.

هدف از تدوین این استاندارد که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد، تعیین ویژگی‌های پروفیل‌های چارچوبی است و در آن، هدف و دامنه کاربرد، ویژگی‌ها، ابعاد، رواداری‌ها، روش بازرسی، نشانه‌گذاری و بسته‌بندی پروفیل‌های چارچوبی (از جمله پروفیل فرانسوی) بررسی شده است.


انواع پروفیل فرانسوی

پروفیل چهارچوب فرانسوی در دو مدل تولید می‌شود که طبق استاندارد با نام نوع ۱ و نوع ۲ به صورت زیر قابل نمایش است. این دو نوع پروفیل فرانسوی بسیار مشابه هستند؛ تنها تفاوت آن‌ها در زاویه یکی از خم‌های پروفیل است که در شکل پروفیل فرانسوی مشاهده می کنید.

انواع پروفیل فرانسوی

ابعاد پروفیل فرانسوی

ابعاد پروفیل چهارچوب فرانسوی به دلیل شکل خاصی که دارد با حروف ‌A‌،B‌،C‌،D،E و T نشان داده می‌شود. پنج حرف اول، ابعاد اصلی و استاندارد پروفیل فرانسوی است و T نیز نشان دهنده ضخامت آن است.

در ادامه، جدول ابعاد پروفیل درب فرانسوی را طبق استاندارد ملی ایران آورده‌ایم.

ابعاد استاندارد پروفیل‌های چهارچوبی، مانند پروفیل فرانسوی
مشخصهاندازه (mm)
A۱۵±۵
Bحداقل ۴۵
Cحداقل ۱۲۰
D۳۵±۱
Eحداقل۱۵
T۱.۵, ۱.۸, ۲, ۲.۵

با توجه به این جدول، ابعاد پروفیل فرانسوی که ممکن است بیشتر برایتان مهم باشد به این صورت بیان می‌شود:

  • ضخامت پروفیل فرانسوی: ۱.۵ – ۲ – ۲.۵ میلی متر
  • عرض پروفیل فرانسوی (C): حداقل ۱۲۰ میلی متر
  • ارتفاع پروفیل فرانسوی (B): حداقل ۴۵ میلی متر
  • طول پروفیل فرانسوی: ۶.۶۰ متر

نکته: اکثر پروفیل‌های چهارچوبی، طول ۶ متری دارند؛ اما همانطور که دیدید طول شاخه پروفیل فرانسوی اندکی مفتاوت و ۶.۶۰ متر است.


وزن پروفیل فرانسوی

وزن پروفیل فرانسوی

وزن چهارچوب فرانسوی تحت تاثیر پارامترهای ضخامت ورق، ابعاد پروفیل، طول پروفیل و چگالی آهن و فولاد قرار دارد و با محاسبات ریاضی به دست می‌آید.

اما به طور کلی، وزن هر متر پروفیل فرانسوی بین ۳.۲ تا ۳.۷ کیلوگرم متغیر است. وزن دقیق‌تر این پروفیل را در جدول وزن پروفیل فرانسوی و به تفکیک ضخامت آورده‌ایم.

مشخصات پروفیل فرانسویوزن یک متر طول
شماره پروفیلABCDEFGT=1.5 mmT=2 mm
۸۶-۱۱۴۵۳۰۱۸۳۵۳۲۱۵۴۰۳.۲۱۵۳.۵۷۲
۸۶-۱۴۳۰۳۰۱۵۳۵۳۰۱۸.۵۴۰۳.۲۲۱۳.۵۷۹

با توجه به این جدول، وزن یک شاخه پروفیل فرانسوی ضخامت ۱.۵ میلی‌متر، حدودا ۲۱.۲ کیلوگرم و

وزن یک شاخه پروفیل فرانسوی ضخامت ۲ میلی‌متر، حدودا ۲۳.۶ کیلوگرم است.


کاربرد پروفیل فرانسوی

کاربرد پروفیل فرانسوی

همانطور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین کاربرد پروفیل فرانسوی، استفاده در چهارچوب در و پنجره است. در واقع، مهم‌ترین کابردهای‌های پروفیل درب فرانسوی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساخت چهارچوب در و پنجره‌های فلزی در پروژه‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، سوله، کارگاه و …
  • نرده‌های کنار جاده و پیاده‌روها

روش تولید پروفیل فرانسوی

پروفیل چهارچوب فرانسوی با خمکاری ورق آهن ساخته می‌شود. این خمکاری به روش سرد انجام شده و به همین دلیل، پروفیل فرانسوی در دسته پروفیل‌های سرد شکل داده شده قرار می‌گیرد.

 ورق‌های آهنی استفاده شده برای ساخت این پروفیل، ورق سیاه یا ورق روغنی هستند. در این بین نیز بیشترین استفاده از ورق سیاه ST37 می‌باشد. تولیدکنندگان پروفیل فرانسوی، این ورق‌ها را به عنوان مواد اولیه خریداری کرده و در خط تولید پروفیل فرانسوی استفاده می‌کنند.

روش تولید پروفیل فرانسوی

مراحل تولید پروفیل آهن فرانسوی نیز به این صورت است:

  • رول ورق با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، نواربُری شده و به طول و ابعاد مورد نیاز در می‌آید.
  • نوار ورق وارد دستگاه رول فرمینگ شده و به وسیله غلتک‌های مختلف از چندین جهت به ورق فشار وارد می‌شود.
  • ایجاد فشار باعث تغییر شکل ورق شده و در نهایت، نوار ورق به شکل پروفیل فرانسوی در می‌آید.

روش استفاده از پروفیل فرانسوی

همانطور که گفتیم طول پروفیل چهارچوب فرانسوی ۶.۶۰ متر است. از طرفی اندازه چهارچوب فلزی برای اتاق‌ها باید بین ۸۵ تا ۹۵ سانتی‌متر و برای سرویس بهداشتی و حمام باید ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر باشد؛ در نتیجه برای ساخت چهارچوب با این پروفیل، ابتدا آن را به طول‌های مورد نظر برش داده و سپس با استفاده از جوشکاری، هر قسمت را به قسمت دیگر متصل کرده تا چهارچوب در و یا چهارچوب پنجره مورد نظر ایجاد شود.

روش استفاده از پروفیل فرانسوی

مزایای پروفیل چهارچوب فرانسوی

استفاده از پروفیل فرانسوی برای چهارچوب در و پنجره، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • مقاومت بالا به دلیل جنس فولادی که دارد.
  • رنگ‌پذیری بالایی دارد که منجر به زیبایی بیشتر و افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود.
  • جوش‌پذیری بالایی دارد.
  • انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان آن را شکل داد.
  • نسبت به پروفیل‌های چوبی در برابر لانه گزینی و تاثیر حشرات موذی مقاوم است.

معایب پروفیل چهارچوب فرانسوی

از جمله معایب و یا دشواری‌های استفاده از چارچوب طرح فرانسوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • چارچوب‌های فرانسوی در برابر رطوبت به مرور دچار زنگ‌زدگی می‌شود؛ مگر این که با رنگ‌آمیزی یا پوشش‌های دیگر آن را مقاوم کنید.
  • نصب آن به زمان و تخصص نیاز دارد.

قیمت پروفیل چهارچوب فرانسوی

پروفیل فرانسوی چهارچوب در و پنجره بر اساس وزن به فروش می‌رسد. در نتیجه، پارامترهای تاثیرگذار بر وزن این محصول، روی قیمتش نیز تاثیر مستقیم دارند. از آنجا که وزن چهارچوب فلزی درب اتاق و پنجره بیشتر از وزن مصالح دیگر است، قیمت آن‌ها نیز کمی بالاتر می‌باشد. به همین دلیل، حتما از معتبرترین شرکت‌های فروش آهن آلات که توانایی عرضه انواع محصولات فولادی را دارند اقدام به استعلام قیمت نمایید. برای این منظور می‌توانید با استفاده از شماره تماس ۰۳۱۳۵۰۲۰ با کارشناسان واحد قوطی و پروفیل آهن ملل ارتباط گرفته و قیمت پروفیل چهارچوب فلزی را دریافت کنید. یا در صفحه زیر، قیمت انواع پروفیل درب و پنجره فلزی (از جمله قیمت پروفیل فرانسوی) را مشاهده نمایید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل درب و پنجره آهنی

آهن ملل؛ فروش انواع پروفیل درب و پنجره به صورت آنلاین و حضوری

قیمت پروفیل درب و پنجره

همچنین می‌توانید مراحل خرید تمامی پروفیل‌های درب و پنجره را در مقاله راهنمای خرید پروفیل آهنی درب و پنجره بخوانید.


تفاوت پروفیل فرانسوی و مکزیکی

پروفیل مکزیکی، یکی دیگر از انواع پروفیل‌های چهارچوبی فلزی است و از نظر شکل ظاهری بسیار مشابه پروفیل طرح فرانسوی می باشد. به همین دلیل، ممکن است این دو پروفیل با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

پروفیل مکزیکی یک خم بیشتر از نوع فرانسوی دارد و در امتداد این خم نیز انحنایی وجود دارد که در پروفیل فرانسوی نیست. به همین دلیل، وزن پروفیل مکزیکی کمی بیشتر از پروفیل فرانسوی می باشد.

برای شناخت تفاوت پروفیل فرانسوی و پروفیل مکزیکی، کافی است تصویر زیر را مشاهده کنید.


سخن آخر

پروفیل‌های چهارچوبی برای اتصال در و پنجره به دیوار کاربرد دارند. این پروفیل ها در اشکال مختلفی تولید می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها پروفیل چهارچوب فرانسوی است. پروفیل فرانسوی، دو مدل مختلف دارد. این دو مدل، بسیار مشابه یکدیگر هستند و فقط در زاویه خم یکی از اضلاع با هم تفاوت دارند.

سوالات متداول

اندازه پروفیل فرانسوی چقدر است؟

به دلیل نامنظم بودن شکل این پروفیل، ابعاد و اندازه های پروفیل فرانسوی با حروف ‌A‌،B‌،C‌،D،E وT  مشخص می شود که در مقاله و روی تصویر پروفیل، آن ها را نشان داده‌ایم.

 روش تولید پروفیل چهارچوب فرانسوی چگونه است؟

تولید پروفیل فرانسوی به روش سرد انجام می شود و به همین دلیل به آن پروفیل سرد شکل داده شده نیز می گویند. برای تولید این پروفیل با روش سرد، ورق سیاه یا ورق روغنی را خمکاری کرده و پروفیل فرانسوی ساخته می شود.

پروفیل چهارچوب فرانسوی چیست؟

پروفیل فرانسوی روی دیوار نصب شده و درب و پنجره آهنی به آن متصل می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.