تفاوت قوطی و پروفیل چیست؟

کلمه «قوطی پروفیل» اصطلاحی عامیانه و پُرتکرار است، اما متاسفانه اصطلاح صحیحی نیست. قوطی و پروفیل هر کدام معانی، کاربرد، شکل ظاهری و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اصلی ترین تفاوت قوطی و پروفیل در جامعیت آن‌هاست.

در واقع پروفیل، اصطلاحی کلی است؛ به طوری که تقریبا بیش از ۶۰ نوع پروفیل در بازار وجود دارد. پروفیل، شامل مجموعه‌ای از محصولات و مقاطع فولادی می‌شود که همگی مقطع ثابت و طول زیادی دارند، اما منظور از قوطی آهن، فقط محصولاتی است که سطح مقطع مربع و مستطیل دارند. بیایید تعریف دقیق دو کلمه قوطی و پروفیل و همچنین تفاوت آن‌ها را از تمام جنبه‌های ممکن، بیشتر بررسی کنیم.

نسخه صوتی تفاوت قوطی و پروفیل

قوطی پروفیل چیست؟

معمولا دو کلمه قوطی و پروفیل در بازار آهن و فولاد با هم و به صورت «قوطی پروفیل»، «پروفیل قوطی» یا «قوطی و پروفیل» استفاده می‌شود. اگر استفاده از این کلمات برای اشاره به یک مدل محصول باشد، استفاده ما اشتباه است؛ زیرا معنی و مفهوم قوطی با پروفیل تفاوت دارد. معنی صحیح این دو کلمه چیست؟

تعریف قوطی و پروفیل
  • تعریف صحیح قوطی آهن (square pipe): مقاطع طویل توخالی که سطح مقطع آن‌ها مربع یا مستطیل شکل است. یا به عبارتی قوطی آهن، محصول توخالی مربع‌شکل یا مستطیل‌شکل است.
  • تعریف صحیح پروفیل آهن (steel profile): steel profile به صورت «نیم‌رخ فولادی» ترجمه می‌شود و منظور، همه مقاطع طویل فولادی است که سطح مقطع ثابت دارند. با این تعریف، پروفیل، گستردگی زیادی خواهد داشت و از جنبه‌های گوناگون قابل دسته‌بندی است. اما در ساده‌ترین دسته‌بندی، انواع پروفیل به دو دسته‌ی توخالی (قوطی، لوله) و توپر (میلگرد، تیرآهن) تقسیم می‌شود.

اگر به تعاریف دقت کنید، می‌بینید که قوطی، خود یک نوع پروفیل است. در واقع، پروفیل، شامل تقریبا همه مقاطع فولادی می‌شود که یکی از آن‌ها قوطی است. با درک این موضوع، تفاوت قوطی و پروفیل مشخص می‌شود؛ اما در ادامه، جزئیات آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.


تفاوت قوطی و پروفیل از ۴ جنبه

مهم‌ترین تفاوت قوطی و پروفیل این است که پروفیل، مفهوم بسیار کلی دارد و شامل اکثر آهن آلات و مقاطع فولادی می‌شود، اما قوطی فقط به یک محصول اشاره دارد.

اگر تنوع پروفیل‌ها ممکن است شما را دچار سردرگمی کند، حتما ۴ تفاوتی که در ادامه بیان می‌کنیم را دنبال کنید.

عکس تفاوت قوطی و پروفیل

۱- تفاوت قوطی و پروفیل از نظر شکل ظاهری و انواع

شکل ظاهری قوطی آهن برای همه آشنا است و بارها آن را در پایه میز و صندلی، ستون ساختمان و … مشاهده کرده‌ایم. قوطی آهن، محصولی طویل با سطح مقطع چهارگوش است.

اما شکل ظاهری پروفیل آهن بسیار گسترده است، به طوری که می‌توان آن را به پروفیل باز و بسته و همینطور پروفیل توخالی و توپُر تقسیم کرد. مثال‌های انواع پروفیل را در جدول زیر آورده‌ایم:

فرق قوطی و پروفیل از نظر شکل ظاهری
شکل ظاهری انواع پروفیلپروفیل بازمانند: پروفیل سی – پروفیل زد – پروفیل آبرو
پروفیل بستهمانند: لوله – میلگرد – تیرآهن – قوطی – نبشی – ناودانی – سپری – تسمه
پروفیل توپرمانند: میلگرد – چهارپهلو
پروفیل توخالیمانند: لوله – قوطی – برخی پروفیل های درب و پنجره ( لنگه دری – چهارچوبی و ۵۰۷)
شکل ظاهری انواع قوطیقوطی مربع
قوطی مستطیل

۲- تفاوت قوطی و پروفیل از نظر روش تولید

به طور کل، مقاطع فولادی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند.

روش تولید پروفیل‌ها با توجه به نوع پروفیل مشخص می‌شود. به طور مثال، پروفیل‌های میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، سپری و چهارپهلو به وسیله نورد گرم تولید می شوند و پروفیل های عمدتا باز و یا توخالی، مانند لوله، پروفیل‌های درب و پنجره، سی، زد و آبرو به روش نورد سرد تولید می‌شوند.

نکته: برای تولید لوله فولادی، هر دو روش نورد گرم (مانند مانیسمان) و نورد سرد (لوله های درزدار) قابل استفاده است.

اما قوطی‌ها فقط از روش نورد سرد قابل تولید هستند. به این صورت که ورق‌های فولادی را با دستگاهِ نورد سرد، فرم می‌دهند تا به شکل قوطی درآید. سپس، لبه‌های ورق را با جوشکاری به هم متصل می‌کنند تا قوطی ساخته شود.

فرق پروفیل با قوطی از نظر روش تولید
روش تولید پروفیلنورد گرم یا نورد سرد
روش تولید قوطینورد سرد

۳- تفاوت قوطی و پروفیل از نظر ویژگی‌ آن‌ها

برخی ویژگی‌های قوطی را که قابل مقایسه با سایر پروفیل‌ها است در ادامه بررسی می‌کنیم.

۳-۱- اندازه و ابعاد

ابعاد و اندازه پروفیل‌ها به دلیل تنوع در مدل، شکل ظاهری و کاربردی که دارند، با یکدیگر تفاوت دارد و از بحث این مقاله خارج است.

اما ابعاد و اندازه قوطی که شکل مشخص و ثابتی دارد، قابل بررسی است.

قوطی آهنی با توجه به ضخامت به دو نوع سبک (مبلی) و سنگین (ستونی، ساختمانی و صنعتی) تقسیم می‌شود و ضخامت آن از ۰.۵ تا ۱.۵ در نوع سبک و ضخامت ۱.۵ تا ۱۶ میلی متر در نوع سنگین متغیر است. ابعاد سطح مقطع آن نیز معمولا به ترتیب از ۱۰*۱۰ تا ۶۰*۶۰ و همچنین از ۲۰*۲۰ تا ۱۰۰*۱۰۰ متفاوت است.

۳-۲- وزن و مقاومت

قوطی‌ها به دلیل توخالی بودن، وزن سبکی دارند. اما این مسئله تا حدودی صحیح است؛ یعنی وزن قوطی‌هایی که ضخامت پایین دارند بسیار کم است، اما قوطی‌های سنگین و صنعتی نیز وجود دارند که وزن بالایی داشته باشند. در نتیجه، نمی‌توان نسخه ثابتی برای تفاوت وزن قوطی و سایر پروفیل‌ها پیچید و هر دو محصول از طیف سبک تا سنگین را شامل می‌شوند.

با این حال می‌توان گفت پروفیل‌های توخالی (مثل قوطی) نسبت به پروفیل‌های توپُر، مقاومت کمتری در برابر بارهای مختلف دارند.

۳-۳- جوش پذیری

جوش پذیری قوطی‌ها بالاست، اما دیگر پروفیل‌ها همگی به راحتی قابل جوش دادن نیستند.


تجمیع تفاوت‌های قوطی و پروفیل از نظر ظاهری را در جدول زیر مشاهده کنید.

فرق قوطی با پروفیل از نظر ویژگی آن‌ها
ابعاد و اندازهپروفیلتنوع وسیع و غیر همگون دارد.
قوطیدر دو نوع سبک و سنگین دسته‌بندی می‌شود.
وزن و مقاومتپروفیلمقاومت و وزن متفاوتی دارند.
قوطیبه دلیل توخالی بودن مقاومت و وزن نسبتا کمتری دارد.
جوش پذیریپروفیلکمتر است.
قوطیبالا است.

۴- تفاوت قوطی و پروفیل در کاربرد

انواع پروفیل به دلیل تنوع بالایی که دارند در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها مانند ساخت و ساز، خودروسازی، کشتی سازی، پل سازی و …  استفاده می‌شوند.

اما کاربرد قوطی در ساختمان سازی و برای ساخت ستون، تیر، خرپا و یا ساخت درب و پنجره بیشتر است. همچنین، انواع قوطی در صنعت مبل‌سازی نیز کاربرد دارد.

فرق پروفیل و قوطی در کاربرد
کاربرد پروفیلدر صنایع ساخت و ساز، کشی سازی، خودروسازی، پل سازی و … استفاده می‌شوند.
کاربرد قوطیبیشتر در ساختمان سازی و صنعت مبلمان کاربرد دارد.

قیمت قوطی و پروفیل

با توجه به تفاوت‌هایی که بررسی کردیم، تشخیص و تفکیک قوطی و پروفیل ساده و راحت است. با این حال، باید آگاه باشید همچنان در بازار و بیان عامه، قوطی و پروفیل، یکسان در نظر گرفته می‌شوند. یعنی در بازار، زمان استفاده از کلمه پروفیل، منظور همان قوطی‌های توخالی مربع و مستطیل است. به همین ترتیب، وقتی قیمت قوطی پروفیل درخواست می‌شود، معمولا فقط قیمت قوطی مدنظر است؛ مگر این که بعد از «پروفیل» نام محصول نیز بیان شود، مانند پروفیل سی، پروفیل درب و پنجره و یا مستقیما به نام‌های میلگرد، تیراهن و … اشاره شود.

دانستن این مسئله کمک می‌کند تا راحت‌تر قیمت قوطی و انواع پروفیل را استعلام کنید. اگر می‌خواهید قیمت روز پروفیل قوطی را اینترنتی مشاهده کنید، وارد لینک زیر شود.

مشاهده قیمت و خرید انواع قوطی و پروفیل

آهن ملل؛ نماینده فروش قوطی و پروفیل

قیمت قوطی و پروفیل

و برای مشاهده قیمت همه پروفیل‌های آهن، لینک زیر را انتخاب کنید و دسته‌بندی متنوع پروفیل‌ها و انواع آهن آلات و قیمت آن ها را مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید انواع مقاطع فولادی

آهن ملل؛ نماینده فروش انواع پروفیل های فولادی

انواع مقاطع فولادی

سخن آخر

تفاوت قوطی و پروفیل را می توان در یک جمله، اینگونه بیان کرد: قوطی، زیرمجموعه‌ای از پروفیل است.

قوطی، فقط به یک محصول اشاره دارد که توخالی بوده و سطح مقطع آن چهارگوش (مربع یا مستطیل) است؛ اما پروفیل، همه مقاطع فولادی را شامل می‌شود، از قوطی و لوله که توخالی هستند تا میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی.

سوالات متداول

معنی قوطی پروفیل چیست؟

منظور از قوطی، محصول توخالی و طویلی است که سطح مقطع آن مربع یا مستطیل است. منظور از پروفیل نیز همه مقاطع طویل فولادی است که سطح مقطع ثابت دارند.

قوطی و پروفیل با هم تفاوت دارند؟

بله، در یک کلام «قوطی، خود یک نوع پروفیل است». پروفیل شامل تقریبا همه مقاطع فولادی می‌شود، اما قوطی فقط به یک محصول اشاره دارد.

تفاوت قوطی و پروفیل در چیست؟

قوطی و پروفیل هر کدام معانی، کاربرد، شکل ظاهری و ویژگی‌های متفاوتی دارند که در این مقاله به طور کامل به آن ها پرداخته‌ایم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.