راهنمای خرید لوله گاز ؛ از انتخاب نوع لوله تا نکات پس از خرید

برای خرید لوله گازی باید از لوله های فولادی مخصوصی استفاده کنید که تست گاز را گذرانده و مشخصات استانداردی دارند. این لوله ها از نظر سایز و ابعاد، تحمل فشار، جنس، نوع ساخت، کارخانه تولیدکننده و همچنین مشخصاتی که روی لوله درج می شود قابل بررسی هستند. تمامی خریداران لوله گازی باید قبل از خرید نسبت به مواردی که اشاره کردیم اطلاعات کافی داشته باشند. به همین دلیل و برای کمک به خریداران لوله گازی، این اطلاعات را در قالب راهنمای خرید لوله گازی بررسی کردیم. همچنین سوالات و چالش هایی مانند «هیت نامبر چه اهمیتی دارد؟» یا «لوله API گازی برای چه مصارفی خریداری می شود؟» را پاسخ داده ایم.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید لوله گازی

لوله گازی چیست؟

لوله گازی چیست

لوله گازی، همان لوله صنعتی است که از فرآیند تست گاز عبور کرده است. تست لوله ها باعث تضمین عدم نشتی گاز می شود. این لوله ها به منظور انتقال گاز و یا به عنوان لوله های آتش نشانی کاربرد دارد.

جنس لوله های گازی، همچون لوله صنعتی، فولاد st37 است و از ورق ساخته می شود. به این صورت که با خمکاری و جوش دادن ورق سیاه st37، لوله های گازی در دو نوع توکار و روکار تولید می شود.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: لوله گازی، مزایا و مصارف مختلف آن در صنعت

لوله گازی چیست

انواع لوله های انتقال گاز

بعد از آشنایی با تعریف لوله گازی، اولین نکته برای خرید، دانستن انواع موجود آن در بازار است. انواع لوله گاز خانگی و صنعتی با توجه به روش استفاده به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  • لوله گاز روکار: در اکثر پروژه ها از این نوع لوله گاز استفاده می شود.
  • لوله گاز توکار: این نوع لوله گاز، معمولا ضخامت بیشتری دارند.

پس ابتدا باید روکار یا توکار بودن لوله گاز مورد نیازتان را تعیین کنید. سپس، با توجه به مشخصات و ابعاد استاندارد این لوله ها (که در ادامه معرفی می کنیم) ابعاد مناسب خود را انتخاب کنید.


مشخصات لوله گازی که برای خرید باید بدانید

مشخصات لوله های گاز که لازم است برای خرید بشناسید، شامل موارد زیر می شود:

جالب است بدانید مشخصات فنی لوله های انتقال گاز و استاندارد آن ها روی لوله ها درج می شود و از این رو قابل مشاهده هستند.

۱- ابعاد لوله گازی

اطلاع از ابعاد و ضخامت لوله ها، علاوه بر این که تعیین کننده مشخصات ظاهری و مکانیکی آن ها هستند، کمک می کند که بتوانید اتصالات مناسبی نیز برایشان تهیه کنید.

ابعاد لوله گازی
  • سایز لوله گازی: کارخانه های تولیدکننده لوله گازی در ایران، این لوله را از سایز ½ (یک دوم) اینچ تا ۴ اینچ تولید می کنند.
  • طول لوله گازی: لوله های گازی فقط در طول ۶متر تولید می شوند.
  • ضخامت لوله گازی: در ضخامت های مختلف از ۲.۳ تا ۴ میلی متر قابل تولید است.

ضخامت لوله گازی توکار با لوله گازی روکار چه فرقی دارد؟

به طور کل می توان گفت لوله های گازی روکار، ضخامت پایین تری نسبت به نوع توکار دارند.

  • لوله گازی توکار از ضخامت ۲.۳ تا ۴ میلی متر تولید و عرضه می شود. البته این ضخامت ها با توجه به سفارش مشتری قابل تغییر است.
  • لوله گازی روکار نیز از ضخامت ۲.۵ تا ضخامت ۲.۸ میلی متر عرضه می شود.

۲- تحمل فشار لوله گازی

لوله های گازی می توانند تا ۹ بار فشار را تحمل کنند. منظور از تحمل فشار این است که گاز عبوری با چه فشاری قرار است از لوله عبور کند. در صورت عدم توجه به تحمل فشار لوله گازی، ممکن است لوله ترک برداشته و خسارات جبران ناپذیری به بار آید.

۳- هیت نامبر در لوله گازی

هیت نامبر، یک عدد شناسایی است که بر سطح مقاطع فولادی و در کارخانه تولید کننده حک می شود. وجود هیت نامبر به مراحل بعدی تولید و تایید کیفیت آن کمک می کند. اما بگذارید مسئله هیت نامبر در لوله های گازی را با طرح یک سوال و پاسخ به آن بررسی کنیم.

در خرید لوله گازی، از هیت نامبر چه استفاده ای می شود؟

برخی کارخانه های تولیدکننده لوله گازی در کشور روی لوله های خود عبارت هیت نامبر و عدد مربوط به آن را درج می کنند. وجود این عبارت روی لوله های گازی برای پیگیری حوادث کاربرد دارد و در صورتی که مکان استفاده از این نوع لوله گازی دچار حادثه شود و عامل آن حادثه به لوله گاز ارتباط پیدا کند، جبران خسارات حادثه با توجه به هیت نامبر (که یک عدد یونیک است)، قابل پیگیری است.

۴- منظور از لوله API گازی چیست و برای چه مصارفی خریداری می شود؟

لوله گازی API چیست

شاید زمان خرید لوله گازی به اسم لوله API برخورد کرده باشید. برخی ممکن است آن را با لوله بدون درز اشتباه بگیرند، اما لوله API یک نوع لوله درز دار است و فقط درز آن مخفی (درز جوش مخفی) می باشد. تفاوت لوله API و لوله بدون درز را می توانید در مقاله تفاوت لوله مانیسمان و لوله API بخوانید. (در این مقاله منظور از لوله مانیمسان همان لوله بدون درز است که در بازار با نام مانیسمان شناخته می شود.)

لوله درز مخفی API که مطابق با استاندارد بین المللیAPI  (موسسه نفت آمریکا) ساخته می شود، یکی از انواع لوله های گازی است که به صورت توکار استفاده می شود. لوله های API سنگین تر بوده و تحمل فشار بالاتری دارند. اصلی ترین شرکت های تولید کننده لوله API در ایران عبارتند از: سپاهان، سپنتا و ساوه.

نکته خرید لوله API

برای لوله کشی آتش نشانی ساختمان که فشار آب در آن حدود ۹ تا ۱۲ بار می باشد، معمولا از لوله های بدون درز استفاده می شود؛ اما از لوله گازی API برند سپاهان نیز می توان برای این منظور استفاده کرد. لوله گازی این برند تولید کننده لوله های فولادی، دارای تایید نظام مهندسی برای مصارف آتش نشانی است. می توانید اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تهیه و استفاده از لوله API را برای لوله کشی آتش نشانی ساختمان از کارشناسان فروش ما بپرسید.

علاوه بر اصطلاح درز مخفی یا لوله تست که تا اینجا با آن ها آشنا شدیم، اصطلاحات دیگری نیز برای انواع لوله های فولادی استفاده می شود که دانستن آن ها هنگام خرید هر کدام از لوله های فولادی لازم است. اصطلاحاتی مانند رزوه شدن، کونیک یا غیرکونیک بودن لوله و … که می توانید آن ها را در مقاله راهنمای خرید لوله بخوانید که مربوط به همه لوله های فولادی است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید لوله فولادی

راهنمای خرید لوله

کارخانه های تولید کننده لوله گازی در ایران

مرحله بعد در راهنمای خرید لوله گازی، شناختن کارخانه های تولید کننده این لوله در کشور است. از جمله مهم ترین کارخانه های تولید لوله گازی که هر دو نوع روکار و تورکار را در سایز و ضخامت های مختلف تولید می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارخانه های تولیدکننده لوله گازی
  • گروه صنعتی سپاهان: باکیفیت ترین و بهترین لوله گازی در ایران، تولید این کارخانه است و عمده محصولات آن صادر می شود. قیمت آن نیز بالاتر از سایر کارخانه ها است.
  • گروه صنعتی کچو
  • نورد و لوله یاران
  • لوله پروفیل سپنتا
  • لوله پروفیل کیهان

سایر کارخانه های تولیدکننده لوله گازی، فناوری و روش های تولید مشابه و در نتیجه، کیفیت مشابهی دارند. اما با توجه به میزان استقبال و حجم تولید و عرضه این محصولات، مقایسه زیر را می توان با تقریب بالایی انجام داد.

  • بهترین لوله برای گاز کشی توکار: به ترتیب، متعلق به کارخانه های سپاهان و سپنتا می باشد.
  • بهترین لوله برای گاز کشی روکار: کارخانه های سپاهان، سپنتا و آریاوا به ترتیب، قابل دسته بندی هستند.
  • بهترین لوله برای لوله کشی آتش نشانی: لوله API سپاهان، لوله API سپنتا و لوله مانیسمان (بدون درز) هستند.

قیمت لوله گازی در بازار

یکی از تعیین کننده ترین پارامترها برای خرید هر محصولی، قیمت آن است. به طور کل می توان گفت قیمت انواع لوله گاز توکار بیشتر از قیمت لوله گاز روکار است. دلیل آن نیز ضخامت بیشتر و تحمل فشار بالاتر در لوله های توکار می باشد.

با این حال، به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه مانند ورق فولادی و همچنین عوامل سیاسی و جهانی، قیمت لوله گاز کشی کارخانه های مختلف به صورت روزانه تعیین و آپدیت می شوند. به همین دلیل برای دریافت قیمت لوله گاز ۶ متری هر کدام از کارخانه های فوق، به صورت روزانه استعلام قیمت کنید و یا به صفحه قیمت این محصول در لینک زیر مراجعه نمایید.

استعلام قیمت و خرید لوله گاز توکار و روکار

آهن ملل؛ اعلام قیمت انواع لوله گازی به صورت روزانه

قیمت روز لوله گازی

با آگاهی از نوسان قیمت ها در روزهای گذشته، می توانید با دید باز نسبت به استعلام و مقایسه قیمت ها و نهایتاً خرید لوله گازی اقدام کنید. اما قبل از آن، نگاهی به نکته زیر بیاندازید.


مشاوره گرفتن را فراموش نکنید!

همانطور که تا اینجای مطلب متوجه شدید، پیش ازاقدام به خرید لوله گازی، باید نوع مصرف و کاربرد آن را بدانید. زیرا با توجه به محل استفاده (که می تواند برای مصارف خانگی، مجتمع های تجاری و یا پروژه های صنعتی باشد)، نوع و ابعاد لوله گازی مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

لوله گازی متناسب با نیازتان را می توانید به دو روش، مشخص و مقایسه کنید. اولین و مهم ترین روش، استفاده از نظر مهندس تاسیسات پروژه یا مسئول تاسیسات ساختمان است. دوم، توصیه می کنیم پیشنهاد ایشان را با پیشنهاد و مشاوره کارشناس فروش شرکتی مقایسه کنید که قصد خرید از آن را دارید. در نهایت می توانید با توجه به تجارب هر دو منبع، بهترین لوله گازی را متناسب با نیازتان خریداری کنید.

نکته: به دلیل کاربرد مهم و حساس لوله گازی و اهمیت استفاده از لوله با کیفیت برای این مصارف، حتما از مراجع معتبر اقدام به خرید کنید. در غیر این صورت، متحمل ضررهای جبران ناپذیر مالی و جانی خواهید شد.


روش استعلام قیمت لوله گازی

اگر اطلاعات عنوان شده تا این قسمت از راهنمای خرید لوله گازی را مطالعه کرده باشید، اکنون دیگر دانش کافی را برای خرید این لوله دارید. در این حالت برای استعلام و دریافت قیمت لوله گازی، کافی است مشخصات زیر را به فروشنده اعلام کنید و با توجه به مشورت های دریافتی، انتخاب نهایی را انجام دهید.

  • برند و کفیت
  • ضخامت
  • سایز

با توجه به مشخصات درخواستی شما، قیمت لوله اعلام می شود و می توانید خرید خود را تکمیل کنید.


نکات بعد از خرید لوله گازی

نکات بعد از خرید لوله گازی

نکات نهایی که بعد از خرید لوله گازی و زمان تحویل بار باید به آن ها توجه کنید، شامل موارد زیر می شود که رعایت آن ها برای اطمینان از خرید الزامی است.

  • مجری تاسیسات ساختمان، موظف به تست صحت و سلامت لوله های خریداری شده است.
  • باید اطلاعات درج شده روی لوله، از جمله سایز، ضخامت و همچنین هیت نامبر (در صورت وجود) را با اطلاعات فاکتور تطابق دهید.
  • برای تشخیص اصالت این لوله و بررسی مشخصات آن، دو سر لوله را بررسی کنید؛ زیرا در این قسمت، اطلاعات لوله، مانند کارخانه تولید کننده و مشخصات ابعادی لوله با رنگ سفید یا زرد چاپ می شود.
  • به دلیل چاپ مشخصات لوله با رنگ، امکان کم رنگ یا پاک شدن آن ها وجود دارد و امری طبیعی است.

سخن آخر

خرید اصولی و دقیق لوله گازی به دلیل کاربرد حساس این لوله ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. هر آنچه برای خرید این نوع لوله نیاز دارید در این مقاله جمع آوری شده تا با استفاده از آن ها بتوانید با اطمینان خاطر اقدام به خرید نمایید. اگر نکته یا سوالی فراتر از این مطالب دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. متخصصان ما هر لحظه آماده پاسخگویی خواهند بود.

سوالات متداول

چه مشخصاتی در خرید لوله گازی اهمیت دارد؟

از جمله مشخصاتی که قبل از خرید لوله گازی باید بدانید، ابعاد این نوع لوله، از جمله ضخامت، طول و سایز لوله، تحمل فشار لوله و همینطور آشنایی با مفهوم هیت نامبر و لوله گازی API است که در مقاله به آن ها پرداختیم.

از چه افرادی می توان برای خرید لوله گازی مشورت گرفت؟

برای خرید این لوله مهم و کاربردی بهتر است از نظر مهندس تاسیسات پروژه یا مسئول تاسیسات ساختمان و همچنین نظر کارشناس فروش بهره گرفته و با مقایسه آن ها بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای خرید لوله گازی باید چه اطلاعاتی به فروشنده داد؟

برای اینکه کارشناس فروش بتواند قیمت لوله گازی مدنظرتان را اعلام کند، باید ضخامت و سایز لوله و همچنین برند و کیفیت موردنظرتان را بداند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.