لاپه یا پرلین؛ بررسی انواع و کاربردها به همراه طریقه نصب

پرلین عضو مهم در ساختار سقف های شیب دار نظیر سقف سوله ها است که به عنوان تکیه گاه برای تیرهای عمودی در سوله ها عمل می کند. علاوه بر آن، از لاپه یا پرلین در اتصال ستون هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز استفاده می شود. پرلین ها در دو نوع C و Z انگلیسی تولید می شوند که ویژگی های هرکدام با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شما را با لاپه یا پرلین و کاربرد انواع آن آشنا کنیم، با آهن ملل همراه باشید.

پرلین (لاپه) چیست؟

در معماری، مهندسی سازه یا ساختمان، یک پرلین (purlin) به صورت یک تیر یا میله افقی است که برای پشتیبانی سازه در ساختمان‌ ها، معمولاً در سقف، استفاده می‌ شود. پرلین ها بیشتر در ساختمان های فلزی استفاده می شوند، اگرچه گاهی اوقات جایگزین تیرهای با فاصله نزدیک در سازه های چوبی هم می شوند.

پرلین ها مانند تیر، وظیفه تحمل و انتقال بار سقف را بر عهده دارند. پرلین ها به عنوان تکیه گاهی برای تیرهای اصلی، اتصال دیوارها مخصوصا در سقف های سوله ها  و کارگاه های صنعتی کاربرد دارند. پرلین ها انواع مختلفی دارند که  به میزان بارهای سقف و موقعیت قرارگیری بستگی دارند.

به طور کلی لاپه یا پرلین به تیر افقی گفته می شود که برای تقویت سقف های شیب دار و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. در علم معماری و صنعت ساختمان سازی، این پروفیل با نام های purlin purloyne, purling, perling نیز شناخته می شود.

انواع پرلین یا لاپه موجود در بازار

در ساختمان سازی پرلین های فلزی جایگزینی برای پرلین های چوبی معمولی هستند. آن ها سبک وزن، پایدار در ابعاد، دقیق و ساده هستند. در تغییرات شدید دما، آن ها به طور متوسط منبسط و منقبض می شوند. پرلین فولادی از ورق نورد سرد ساخته می شود که به اندازه کافی نازک است و به راحتی می توان آن ها را پرچ کاری نمود و هزینه کمتری نسبت به فولاد نورد گرم دارد. اما در زمان ساخت این پرلین ها را به ساختارهای مختلف تولید می کنند که به طور کلی می توان پرلین ها را به دو نوع C-Purlins و Z-Purlins دسته بندی کرد که در ادامه به صورت کلی مورد بررسی قرار می گیرند.

انواع پرلین

پرلین های C شکل (C-Purlins)

شکل ظاهری این نوع پرلین همانطور که از نامش مشخص است، مانند حرف C انگلیسی است. این نوع پرلین، به عنوان تکیه گاه برای دیوارها و به عنوان تیرچه های کف طبقات مورد استفاده قرار می گیرد. پرلین های C شکل از مقاومت خوبی برخوردارند و به راحتی نصب می شوند. همچنین ممکن است از پرلین های سگمنت C برای نصب در، گیره سقف، پیرایش پنجره، ریل های جان پناه و ریل های جانبی استفاده کنند. پرلین های C دارای پسوندهای مشابهی در انتهای خود هستند، به این معنی که می توان آن ها را در دهانه های تک استفاده کرد. اینها مستقل و ایمن هستند. برای آشنایی بیشتر با پروفیل سی و جزئیات و کاربرد این محصول، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله پروفیل سی و جدول ویژگی ها

پروفیل سی چیست

سایزهای موجود برای پرلین C

پرلین های مقطع C در طیف وسیعی از ضخامت ها موجود هستند و با مشخصات دقیق مشتری تا هر طولی ساخته می شوند و به راحتی می توان آن ها را برای استفاده در ساختمان هایی با اندازه های مختلف تغییر داد. کارخانه ها همچنین می توانند این محصول را بدون حفاری یا با سوراخ های از پیش حفاری شده با قطرهای مختلف تولید می کند. در حال حاضر شما می توانید پروفیل سی را در سایزهای ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ و در ضخامت های ۲، ۲.۵ و ۳ تهیه نمایید. شما می توانید جدول ویژگی های این محصول همراه با قیمت روزانه از کارخانه های مختلف را در صفحه زیر از سایت آهن ملل مشاهده نماید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل سی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع پروفیل و پرلین در ابعاد و ضخامت های مختلف

قیمت پروفیل سی

پرلین های Z شکل (Z-Purlins )

زد پرلین در مقایسه با سی پرلین قوی تر بوده و معمولا جهت همپوشانی تیرها استفاده می شود. این نوع پروفیل بین ورق های سقف و ساختمان قرار گرفته و به عنوان تکیه گاه عمل می کنند. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری نسبتاً زیاد و سبک بودن، از پرلین های Z بیشتر در ساختمان های صنعتی استفاده می شود. پرلین های Z یا پرلین های Zed تیرهای افقی هستند که برای شکل دادن به سقف و تیرچه های دیواری ساختار ساختمان ساخته می شوند. آن ها بین ورق های سقف و ساختمان قرار می گیرند و به عنوان تکیه گاه ورق عمل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محکم وصل شده و در جای خود محکم شده است. به دلیل انعطاف‌پذیری نسبتاً بالا و ویژگی‌های سبک وزن، پرلین های Z بیشتر در سازه های کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که باعث می‌ شود به راحتی برای استفاده در اندازه‌ های مختلف سازگار شوند. شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد پرلین زد را در مقاله زیر مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله پروفیل زد و کاربرد آن

پروفیل زد چیست

سایزهای موجود برای پرلین Z

purlins Z در طیف وسیعی از ضخامت‌ های ۲، ۲.۵ و ۳ میلیمتر تولید می‌ شود که این مورد بسته به کاربردی که نیاز دارید می توانید ضخامت مورد نظر خود را انتخاب نمایید. کارخانه های تولیدکننده می توانند محصول مورد نظر را به صورت پانچ شده یا بدون آن تولید و به بازار مصرف ارائه دهند. از مزایای استفاده از این نوع پرلین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قدرت بالا
  • قابلیت همپوشانی
  • صرفه جویی در مواد با کاهش ارتفاع پرلین

سایزبندی های موجود برای پرلین زد شامل ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴ می باشد. تمامی اطلاعات لازم در مورد این پروفیل به همراه قیمت هر سایز را در صفحه زیر مطالعه نماید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل زد

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع پروفیل و پرلین در ابعاد و ضخامت های مختلف

قیمت پروفیل زد

پرلین های سیگما  شکل

پروفیل با دنده های مخصوص، به عنوان پرلین “SIGMA” شناخته می شود. این نوع از پرلین ها دارای خواص ساختاری خوبی هستند و جایگزینی بالاتر از دو نوع پرلین زد و سی می شوند. اصولا این پروفیل را پروفیل مهندسی می گویند چرا که ابعاد و ضخامت های آن به شدت دقیق است و هیچ اشتباهی ندارد. پرلین های بخش سیگما برای شکل دادن به دیوارها و تیرچه های کف سازه ساختمان ساخته می شوند و آن ها را برای حمایت از تیرهای مورد نیاز برای کفپوش نیز مناسب می کند. 

پروفیل سیگما

سایزهای موجود برای پرلین SIGMA

پرلین های SIGMA در طیف وسیعی از ضخامت ها موجود هستند و با مشخصات دقیق مشتری تا هر طولی ساخته می شوند ولی اصولا پرلین های سیگما در ابعاد ۲۰ در ۲۰، ۳۰ در ۳۰، ۴۰ در ۴۰، ۴۵ در ۴۵، ۶۰ در ۶۰ و ۹۰ در ۴۵ در بازار موجود می باشند.

ابعاد و سایزبندی پرلین ها

پرلین ها بسته به نوعی که دارند از ضخامت های مختلفی نیز برخوردار هستند. در کلی می توان گفت پرلین ها دارای سایزبندی ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴ است که لبه های آن ۲۲ و اندازه های بال پرلین اصولا ۶۰ می باشد.به صورت کلی این پرلین ها در طول ۶ متر تولید می شود اما بسته به نیاز پروژه، آن ها در اندازه ها و طول های مختلف هم تولید می شوند.

دلیل استفاده از پرلین در سازه های فلزی

برای درک این موضوع باید به اصول ساخت سقف در ساختمان های فلزی بپردازیم. پرلین ها یک بخش جدایی ناپذیر در ساختار ساختمان های فلزی می باشند و به عنوان تکیه گاهی برای تیرهای عمودی عمل می کنند. در واقع پرلین ها به عنوان دومین قالب نگهدارنده سقف در سازه های فلزی محسوب می شوند.

سه عملکرد ساختاری توسط پرلین ها برای سقف های فلزی وجود دارد که در ادامه به معرفی این سه عملکرد می پردازیم:

  1. سقف ها توسط پرلین ها محافظت می شوند.
  2. پرلین ها، تیرها را به هم متصل کرده و اسکلت ساختمان را محکم و تقویت می کنند.
  3. بین دهانه های قالب بندی، پرلین ها پشتیبانی بیشتری را ایجاد می کنند و در برابر برف و باران نیز مقاومت بالایی دارند.

در ادامه به نحوه نصب پرلین ها در سازه ها می پردازیم.

طریقه نصب پرلین ها 

پرلین ها به صورت افقی در زیر سقف های فلزی نصب می شوند به این صورت که پرلین ها در بالای تیرهای سقف با یک لایه زیرین نمدی یا مانع بخار نصب شده در بالای آن، نصب می گردند. پرلین ها  حمایت بیشتری از سقف می کنند و همچنین باعث می شوند یک سطحی ایجاد شود که میخکوبی برای پانل های انتهایی و لبه ها ایجاد شده راحتر باشد.

  1. پیچ کردن لبه های پرلین به یکدیگر

طبق شکل زیر، لبه‌ های پرلین باید در سوراخ بالا و سوراخ‌ های فلنج پایینی در هر دو انتها پیچ شوند. پیچ و مهره فقط در پرلین های لبه دار تداوم ساختاری کامل را فراهم نمی کند و بارهای بیش از حد می توانند روی پیچ های سقفی که در هر دو پرلین وارد شود. بنابراین بار وارد شده باید بر اساس میزان تحمل آن باشد.

  1. استفاده از مهاربندهای پرلین

اگر از سوراخ تحتانی در یک دامان برای اتصال مهاربند استفاده می شود، مطمئن شوید که از یک پیچ اضافی استفاده می گردد تا استحکامات لازم برای سازه فراهم گردد.

  1. طراحی و اجرای پل پرلین

سازه پل را می توان در بالا یا پایین شیب سقف نصب کرد، اما نمی توان آن را در یک مسیر با هم مخلوط کرد. با این حال، از آنجایی که اجزای شروع و پایان متفاوت خواهند بود، جهت تثبیت باید در مرحله طراحی یا تهیه، این قطعه تعبیه  شود. پل نباید از ظرفیت فشاری آن تجاوز کند. در جایی که قرار است بیش از یک یک ردیف نصب شود، همیشه پل زدن را برای هر بند قبل از شروع ردیف بعدی کامل کنید.

  1. جوشکاری قطعات 

جوشکاری یا برش گرم پرلین ها، برای مهاربند ها یا پل های پرلین توصیه نمی شود. گرمای تولید شده در جوشکاری بر روی خواص مواد فولادی با استحکام تسلیم بالا که در شکل‌دهی سرد استفاده می‌شود، تأثیر می‌گذارد. در بسیاری از موارد، حتی با جوشکاری با کیفیت خوب، احتمالاً غلظت تنش قابل توجهی ایجاد می شود. علاوه بر این، جوشکاری به صورت موضعی پوشش محافظ را حذف می کند و منجر به کاهش بالقوه دوام سازه می شود.

طریقه نصب پرلین ها

فاصله پرلین ها

فاصله مناسب پرلین ها بستگی به وزن و باری دارد که سازه و صفحات قرار است تحمل کنند. هرچه بار مورد نظر بیشتر باشد، فاصله بین پرلین ها کوتاه تر است. مسلما همین فاصله ها هستند که مقدار پرلین های فلزی مورد نیاز برای کار را تعیین می کنند. هرچه به پرلین بیشتری نیاز باشد، هزینه ها نیز بیشتر خواهد شد.

پرلین های رنگ شده و پرلین گالوانیزه

برای محافظت از پرلین ها در برابر زنگ زدگی، بر روی پرلین ها اعمالی انجام می گیرد که به دو نوع رنگی و گالوانیزه تقسیم می شوند. در ادامه هریک را به صورت دقیق بیان می شوند.

پرلین گالوانیزه

پرلین گالوانیزه شده طی فرآیندی از آبکاری آلیاژ روی بر روی آن تولید می شود. این فرآیند باعث شده که در برابر خوردگی مقاوم باشند؛ بنابراین می تواند حتی در سخت ترین محیط ها، مانند کارخانه تولیدکننده مواد شیمیایی یا در مناطق نزدیک آب شور که زنگ زدن برای فولاد خام اجتناب ناپذیر است، مقاومت کند. اگرچه پرلین گالوانیزه برای محیط های آب شور مناسب است؛ اما در برابر اکسیداسیون مقاوم نیست.

پرلین اکسید قرمز

پرلین های فلزی اکسید قرمز که گاهی اوقات به آن ها پرلین رنگی نیز گفته می شود با روکش نازکی از اکسید قرمز رنگ آمیزی شده اند.

بررسی تفاوت های پرلین های رنگ شده و پرلین های گالوانیزه

پرلین های اکسید قرمز نسبت به پرلین های گالوانیزه بیشتر در ساخت و سازها استفاده می شوند. پرلین قرمز رنگ ۲۵ تا ۳۵ درصد در مقابل پرلین گالوانیزه به صرفه تر است که از مزیت های اصلی آن محسوب می شود.

پرلین گالوانیزه قیمت بالاتری دارد؛ اما در برابر خوردگی مقاوم تر است. اگر می خواهید در محیط های مرطوب از پرلین ها استفاده کنید، پرلین های گالوانیزه بهترین انتخاب می باشند.

در جدول زیر مقایسه این دو پرلین به صورت واضح بیان شده است:

ویژگی ها پرلین گالوانیزهپرلین اکسید قرمز
قابلیت رنگ آمیزیبلیخیر
برای استفاده در محیط های خورندهخیربلی
ماندگار طولانیخیربلی
هزینه کمتربلیخیر
دسترسیبلیبلی
مقایسه پرلین های گالوانیزه و اکسید شده

قیمت انواع پرلین ها و عوامل موثر بر آن

همانطور که بیان شد، پرلین ها دارای انواع مختلفی می باشند که هریک می توانند به صورت اختصاصی از مزیت ها و کاربردهای ویژه ای برخوردار باشند. یکی از عواملی که می تواند بر قیمت پرلین تاثیر بگذارد، ضخامت پرلین است. پرلین های سنگین هزینه بیشتری نسبت به پرلین های سبک دارند. پرلین هایی با ضخامت بالا از پرلین های نازک به فولاد بیشتری احتیاج دارند؛ به طوری که قیمت پرلین گوشتی ۱۰ اینچی تقریباً دو برابر یک پرلین ۴ اینچی خواهد بود.از سوی دیگر سایز و ابعاد پرلین ها نیز می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت پرلین باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله با پرلین، انواع و دلایل استفاده از آن آشنا شدید. همانطور که خواندید، پرلین (لاپه) به عنوان قطعه پوششی برای سقف های سازه های فلزی، مخصوصا سوله ها به کار می روند. وظیفه اصلی آن ها حمل و انتقال بار وارد شده بر سقف و همچنین تکیه گاهی برای تیرهای اصلی می باشند.

این پروفیل در دو نوع سی و زد شکل تولید می شوند که تفاوت اصلی آن ها در قدرت و وزن است. به طوری که زد پرلین به علت قدرت بالاتر، وزن سبکتر و انعطاف پذیری بیشتر نسب به c پرلین در ساخت و ساز بیشتر استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پرلین ها، شما می توانید با کارشناسان آهن ملل با شماره تماس ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول لاپه یا پرلین؛ انواع و کاربردهای آن

انواع پرلین ها کدام است؟

پرلین ها به انواع C-Purlins ، Z-Purlins و سیگما دسته بندی می شوند.

دلیل استفاده از پرلین ها در ساختمان های فلزی چیست؟

پرلین ها، تیرها را به هم متصل کرده و اسکلت ساختمان را محکم و تقویت می کنند.

لاپه یا پرلین چیست؟

پرلین ها نوعی از پروفیل هایی هستند که مانند تیر عمل کرده و بارهای وارد شده از سقف را به ستون ها منتقل کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.