انکر بولت؛ انواع و کاربردهای آن

برای سهولت و ایمنی در صنعت ساختمان سازی، روش ها و وسایل زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این وسایل مهم، انکر بولت نام دارد. با اختراع انکر بولت، در نصب انواع سازه هایی مثل آسانسورو پله برقی تحول مهمی ایجاد شد. در واقع انکرها نوعی میله های مهاری به قطر ۲۰ هستند که میزان تحمل فشار لنگری، در طول آن ها تاثیرگذار خواهد بود. . انکر بولت در انواع مختلفی تولید می شود که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

انکر بولت چیست؟

انکربولت نوعی قطعه است که برای اتصال عناصر سازه ای به بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت ساختمان سازی، معمولا از این محصول برای اتصال بیس پلیت به بتن استفاده می شود. نحوه اجرای انکربولت به گونه ای است که یک سر آن درون بتن و سر دیگر آن نیز در صفحات فولادی قرار می گیرد.

انکر بولت ها دارای انواع متفاوتی هستند که هر کدام شرکت سازنده ی منحصر به خود را دارند. لازم به ذکر است که وجود رزوه  در یک سر انکر بولت ها  قابلیت نصب مهره و واشر را  به آن ها می دهد. انکربولت ها مصارف گسترده ای دارند. از آن ها در ساختمان های معمولی، نیروگاه های اتمی و سد ها استفاده می شود. با این حال کاربرد اصلی آن ها، محکم کردن ستون های فولادی بر روی فونداسیون بتنی است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله بیس پلیت و کاربرد آن در ساختمان

بیس پلیت

انواع انکربولت

ساده ترین نوع انکربولت ها، آن هایی هستند که قبل از عملیات بتن ریزی نصب می شوند. این محصول که از یک پیچ و یک سر شش ضلعی تشکیل شده است، درون بتن قرار می گیرد. یکی از قوی ترین انواع آن ها دارای پیچ خمیده و یک قسمت گیره ای شکل است که در برابر زلزله مقاومت بالایی دارد. این نوع انکربولت در عین قوی بودن، از اجرا و نصب دشواری برخوردار است. انکر بولت ها در دو نوع شیمیایی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه با آن ها  آشنا می شوید:

انکر بولت شیمیایی

این نوع انکربولت به عنوان چسب کاشت هم شناخته می شود که برای افزایش چسبندگی، بین بتن و میلگرد قرار می گیرد و می تواند بدون محدودیت در هر عمق و قطری قرار گیرد.

نوع شیمیایی، یکی از قوی ترین انواع انکربولت ها است که شرایط نصب دشواری دارد؛ علت این دشواری هم به دلیل خاص و منحصر به فرد بودن ترکیب مواد شیمیایی این نوع انکربولت است که زمان بندی دقیقی هم برای نصب دارد. انکر شیمیایی نسبت به انکر مکانیکی باعث شکل گیری انعطاف پذیری بیشتری می شود.

انکر بولت مکانیکی

انکر بولت های مکانیکی، انکرهایی هستند که پس از نصب شدن، به واسطه ی تماس و اصطکاکی که با مواد پایه مثل بتن دارند، به استحکام لازم می رسند. انکرهای مکانیکی از پیچ رولی، مهره، قطعه ی استوانه ای شکل و واشر تشکیل شده اند. وجود این قطعات در انکر مکانیکی، امکان حرکت آزاد و شرایط منبسط شدن را در آن فراهم می کند.

این نوع انکر، پس از قرار گرفتن در حفره ی حاوی مصالح پایه، منبسط می شود. فشار انبساط، به دیواره حفره وارد و باعث ایجاد اصطکاک خواهد شد؛ همین اصطکاک ایجاد شده، شرایط را برای استحکام بیشتر فراهم می کند. انکرهای مکانیکی به شکلی طراحی شده اند که وقتی وارد حفره ی حاوی مصالح پایه شدند، دیگر از جای خود خارج نمی شوند. انکر بولت های مکانیکی به صورت نر و ماده وجود دارند. برخی از انکر بولت های مکانیکی تنها در بتن های جامد و برخی دیگر نیز در مواد پایه مثل بتن، آجر و بلوک مورد استفاده قرار می گیرند.

عوامل موثر در انتخاب نوع انکر بولت

قبل از انتخاب نوع انکربولت، باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • شرایط محیطی و آب و هوایی
  • فاصله دو انکربولت
  • قطر انکر بولت و عمق کاشت
  • نوع و میزان انکربولت
  • فاصله انکر بولت از لبه مصالح پایه
  • نوع مصالح پایه
عوامل موثر در انتخاب نوع انکر بولت

استاندارد انکربولت

از استانداردهای بین المللی موجود برای تولید انکربولت، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استاندارد UL
  2. استاندارد Cola
  3. استاندارد NSF 61
  4. استاندارد ICC (ICC Grouted Masonry و ICC Hollow Masonry و ICC Unreinforced Masonry)
  5. ورژن های مختلف استاندارد IBC
  6. استاندارد LEED
  7. استاندارد FM
  8. استاندارد Miami-dade

روش ‌عملکرد انکر بولت

چهار روش جهت گیرایی انکر بولت در بتن وجود دارد که در ادامه به معرفی و توضیح مختصری در رابطه با هر یک از آن ها می پردازیم:

روش اصطکاکی و انبساطی

اکثرا انکرهای اصطکاکی و انبساطی از جنس پلاستیک و فلز هستند و به راحتی نیز قابل اجرا خواهند بود. به علت اصطکاکی که پس از  نصب آن ها ایجاد می شود، این نوع از انکرها قابلیت تحمل بارهای مختلف را پیدا می کنند.

روش چسبندگی

در این روش بعد از کاشت انکرها، چسبندگی میلگرد با مصالح پایه افزایش پیدا می کند. در نتیجه، ظرفیت باربری بتن نیز بالا می رود. مزیت استفاده از این روش نسبت به روش های دیگر عدم وجود محدودیت در به کارگیری انکربولت برای عمق و قطر است.

روش چفتی یا کلیدی

در روش چفتی (کلیدی)، سوراخ هایی داخل مصالح پایه بتن ایجاد می شود که به اتصال بهتر انکرها کمک می کند. روش چفتی باعث می شود قدرت باربری مصالح پایه زیاد شود و به لحاظ دینامیکی ظرفیت آن ها افزایش پیدا کند. همچنین لازم به ذکر است که در روش چفتی، کاشت انکربولت در لبه مصالح نیز امکان پذیر خواهد بود.  

روش ترکیبی چفتی و اصطکاکی

این روش، همانطور که از اسم آن پیداست، ترکیبی از روش های چفتی و اصطکاکی است که باعث گیرایی بالای انکر با مصالح پایه می شود؛ در نتیجه می توان گفت  که ظرفیت دینامیکی و باربری در این روش بسیار بالا است.

کاربردهای انکر بولت

از انکر بولت ها  در موارد زیر می توان استفاده نمود:

  • نصب و طراحی انواع پارتیشن های اداری
  • نصب انواع مختلف سقف کاذب با استفاده از انکربولت
  • مونتاژ انواع سرویس های بهداشتی
  • نصب انواع تجهیزات بیمارستانی
  • نصب نماهای فلزی ساختمان
  • مهاربندی داربست فلزی
  • لوله کشی ساختمان
  • نصب انواع جرثقیل سقفی
  • تولید آشیانه هواپیما
  • نصب انواع دکل های مخابراتی و برقی
  • ریل گذاری خطوط مترو
  • ساخت انواع ماشین آلات

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی انکربولت، انواع و روش های عملکرد آن پرداخته شد. همانطور که گفته شد انکربولت برای چفت و بست کردن عناصر سازه ای به بتن و ایمن سازی ساختمان ها  طراحی شده است. بیشترین کاربرد آن نیز در صنعت ساختمان سازی است. در آخر، باید اضافه کرد که برای نصب انواع انکربولت ها، داشتن مهارت کافی ضروری خواهد بود.

سوالات متداول انکر بولت؛ انواع و کاربردهای آن

انکر بولت چیست؟

انکربولت، نوعی قطعه است که در صنعت ساختمان سازی برای اتصال بیس پلیت به بتن استفاده می شود.

انواع انکربولت کدامند؟

انکر بولت ها بطور کلی به دو دسته ی مکانیکی و شیمیایی تقسیم می شوند.

عوامل موثر در انتخاب نوع انکربولت چه هستند؟

شرایط محیطی، فاصله دو انکربولت، همچنین نوع و میزان بار از عوامل موثر در انتخاب انکربولت هستند.

2 دیدگاه
  1. جمال طلوع می گوید

    سلام وقت بخیر آیا شما در محصولات ارائه شده انکر بولت هم دارید

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      بله انکر بولت رو هم می تونید از شرکت آهن ملل تامین کنید. لطفا با واحد تامین شماره ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس بگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.