ورق ضدسایش هاردوکس چیست؟ انواع گریدها و کاربرد آن

ابزار و تجهیزات فولادی با وجود مقاومت بالایی که دارند، تحت تنش مکانیکیِ زیاد به آرامی دچار سایش می شوند. از این رو برای مصارفی که احتمال سایش وجود دارد از ورق هاردوکس به عنوان ورق ضد سایش استفاده می شود. هاردوکس نوعی ورق فولادی ضدسایش است، که جزء ورق‌ های آلیاژی به شمار می رود. آلیاژهای کروم و نیکل استفاده شده در این نوع ورق، باعث بهبود مقاومت آن در برابر سایش می شود. ورق های هاردوکس به عنوان ورقی با سختی و چقرمگی بالا، وزن سبک، مقاوم در برابر سایش و ضربه و دارای عمر طولانی شناخته می شوند. در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی ورق هاردوکس، انواع گریدهای ورق هاردوکس و مشخصات آن را شرح دهیم. با مجموعه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله ورق ضدسایش هاردوکس چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق هاردوکس (Hardox®)
۲ نوع ورق ورق ضد سایش – ورق فولادی آلیاژی
۳ انواع HI Tuf – گرید ۴۰۰ – گرید ۴۵۰ – گرید ۵۰۰ – گرید ۵۵۰ – گرید ۶۰۰
۴ ابعاد

ضخامت ۲ تا ۱۳۰ میلی متر
عرض ۱.۵ تا ۲.۵ متر
طول ۲ تا ۹ متر

هاردوکس به چه معناست؟

هاردوکس نام تجاری یک نوع فولاد ضدسایش یا AR* است که توسط شرکت SSAB تولید می شود. فولاد هاردوکس یکی از پرطرفدارترین فولادهای مقاوم در برابر سایش در جهان می باشد و از آن انواع محصولات فولادی مانند ورق، میلگرد، لوله و … ساخته می شود.

* AR یا Abrasion resistant به معنی مقاوم در برابر سایش است. از این رو به ورق ضد سایش نیز ورق AR گفته می شود.

هاردوکس چیست

 انوع ورق ضد سایش و مشخصات آن ها را می توانید در مقاله زیر مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: معرفی ورق ضد سایش + معروف ترین برندها

ورق ضدسایش چیست

ورق هاردوکس چیست؟

ورق فلزی هاردوکس که از فولاد هاردوکس ساخته می شود، یک نوع ورق ضد سایش بسیار مقاوم و بادوام است.

 از ورق هاردوکس در کاربردها و شرایطی که فرسایش زیادی در وسایل و تجهیزات رخ می دهد، مانند جابه‌جایی شن و ماسه، استفاده می کنند. وجود عناصر نیکل و کرم در ورق هاردوکس باعث افزاش مقاومت و استحکام این ورق در برابر سایش و ضربه شده است. در نتیجه ورق آلیاژی هاردوکس به عنوان ورقی با سختی و چقرمگی* بالا، وزن سبک، مقاوم در برابر سایش و عمر طولانی شناخته می شود.

*چقرمگی یعنی توانایی یک ماده در جذب انرژی و تغییر شکل پلاستیک (تغییر شکل خمیری)، قبل از شکستن.

ورق هاردوکس چیست؟

ورق هاردوکس انعطاف پذیری بالایی داشته و عملیات خمش بر روی این ورق‌ها به راحتی انجام می شود. همچنین این ورق مقاومت بالایی در دماهای بسیار پایین دارد، اما در دماهای بالا مقاومت کمی از خود نشان می دهد. بنابراین هنگام انجام عملیاتی چون خمکاری، برشکاری و جوشکاری ورق های هاردوکس، بایستی اقدامات حفاظتی انجام شود.

تاریخچه ورق هاردوکس

هاردوکس نوعی ورق فولادی ضدسایش می باشد که در گروه ورق‌ های آلیاژی و اولین ورق ضد سایش عرضه شده در جهان به شمار می رود. نخستین بار این ورق در سال 1974 و توسط فردی به نام پروفسور یوهان آگوست بریل در کشور سوئد تولید شد. آن زمان این ورق در شرکت SSAB که تولید کننده فولاد در سوئد است تولید شد. پس از آن که این ورق مورد توجه مهندسان قرار گرفت، به کشور های آمریکایی، آسیایی و ارویاپی ارسال گردید. در حال حاضر Hardox® یک علامت تجاری از گروه شرکت های SSAB است.


ابعاد ورق هاردوکس

وق های هاردوکس به صورت شیت عرضه می شوند. در این حالت منظور از ابعاد ورق هاردوکس، ضخامت، طول و عرض ورق می باشد.

این ورق در ضخامت های ۲ تا ۱۳۰ میلی متر قابل تولید است، اما تمام این ضخامت ها در ایران عرضه و استفاده نمی شوند. ورق های هاردوکس عرضه شده در ایران از ضخامت ۲ تا ۸۰ میلی متر می باشند. عرض آن نیز معمولا ۱.۵ تا ۲.۵ متر و  طول آن ۲ تا ۹ متر است.


انواع ورق هاردوکس و مشخصات آن ها

انواع ورق هاردوکس

ورق هاردوکس آهن در گریدهای مختلف با سختی های متفاوت تولید می شود. انواع ورق های هاردوکس هاردوکس را در ادامه بررسی می کنیم. این بررسی بر اساس عوامل مختلفی مانند سختی ورق هاردوکس، ضخامت ورق و عناصر تشکیل دهنده آن هاست. همچنین کاربرد، ویژگی ها و مشخصات ورق هاردوکس در این بررسی مورد توجه قرار گرفته اند.

  1. HI Tuf
  2. گرید ۴۰۰
  3. گرید ۴۵۰
  4. گرید ۵۰۰
  5. گرید ۵۵۰
  6. گرید ۶۰۰

۱- ورق هاردوکس  HI Tuf

این ورق نسب به دیگر گریدهای ورق هارد وکس از سختی کمتری برخوردار است، بنابراین باید در محیط هایی استفاده شود که به سختی کمتری نیاز می باشد. سختی این ورق حدود ۳۷۰۳۱۰  و ضخامت آن بین ۴۰ تا ۱۲۰ میلی متر است.


۲- ورق هاردوکس ۴۰۰

قدمت ورق هاردوکس ۴۰۰ به سال ۱۹۷۴ و زمانی که هاردوکس به عنوان اولین فولاد ضدسایش در جهان عرضه شد، باز می گردد. این ورق در ضخامت ۲ تا ۱۳۰ میلی متر (۰.۰۷۹ تا ۵.۱۱۸ اینچ) قابل تولید است و سختی ۴۳۰۳۷۰ برینل قابل تولید است. هاردوکس ۴۰۰ دارای عناصر کربن، سیلسیم، منگنز، کروم، نیکل و مقادیر ناچیزی فسفر و گوگرد می باشد. این ورق کمترین سختی را دارد، سختی ورق های هاردوکس با افزایش گرید آن ها افزایش می یابد. استفاده از هاردوکس با سختی بالاتر، طول عمر بیشتری را به ارمغان می آورد.

نکته: فولاد هاردوکس گرید ۴۰۰ به صورت لوله و میلگرد ضد سایش نیز وجود دارد.

ویژگی ها و خواص ورق هاردوکس ۴۰۰

  • هاردوکس ۴۰۰ خواص ثابتی دارد، به این معنی که هر بار به روشی قابل پیش بینی رفتار می کند.
  • ترکیب شیمیایی هاردوکس ۴۰۰ به آن خاصیت جوشکاری عالی می دهد. ( به این معنی که برای جوشکاری ورق هاردوکس ۴۰۰ در ضخامت های تا ۲۰ میلی متر (۰.۷۸۷ اینچ) نیازی به پیش گرم کردن نیست و می توان برای آن از هر روش استاندارد جوشکاری استفاده کرد.)
  • هاردوکس ۴۰۰ را می توان با شعاع های خمشی مناسب، خم کرد.
  • هر نوع ماشینکاری را می توان با تجهیزات معمولی کارگاهی، روی هاردوکس ۴۰۰ انجام داد.

کاربرد هاردوکس ۴۰۰

هاردوکس ۴۰۰ یک فولاد ضد سایش همه کاره است که مصارف بسیار متنوعی دارد. از آن در تجهیزات راه سازی، ساخت و ساز، کشاورزی، استخراج معادن، بازیافت، تولید سیمان و بتن و غیره استفاده می گردد. همچنین از این نوع ورق در صنایع مختلفی از جمله صنایع متالوژی و برای مقاصد ماشین کاری، عملیات شکل دهی و عملیات جوشکاری استفاده می شود.


۳- ورق هاردوکس ۴۵۰

این ورق، شناخته شده ترین ورق ضدسایش در جهان است و می توان گفت یکی از نمونه های بهترین فولاد ضد سایش به شمار می رود. ورق ضد سایش هاردوکس ۴۵۰ ترکیبی از انعطاف پذیری خوب و جوش پذیری عالی است. ورق هاردوکس ۴۵۰ هاردوکس در برابر سایش، انقباض، عملیات جوش کاری و اتصال پذیری قابلیت بسیاری دارد. ضخامت معمول این نوع ورق بین ۸۰۳میلی متر و سختی آن ۴۷۵۴۲۵ برینل است. هاردوکس ۴۵۰ نسبت به هاردوکس ۴۰۰ مقاومت بیشتری در برابر فرورفتگی و سایش دارد و همچنین عمر طولانی‌تر ایجاد می‌کند.

ویژگی ها و خواص ورق هاردوکس ۴۵۰

ورق هاردوکس ۴۵۰، علاوه بر ویژگی های هاردوکس ۴۰۰، عملکرد و طول عمر بیشتری ارائه می دهد. استفاده از هاردوکس ۴۵۰ باعث عملکرد بالاتر و خرابی کمتر می شود.

کاربرد هاردوکس ۴۵۰

اگر بخواهیم صنایعی را که از هاردوکس ۴۵۰ استفاده نمی نمی کنند فهرست کنیم، فهرست کوتاهی خواهد شد. اما به صورت نمونه ماشین آلات و تجهیزاتی که از هاردوکس ۴۵۰ استفاده می کنند شامل موارد زیر می شود:

میکسرهای بتن، سطل های بیل مکانیکی و لودر، چنگک ها، قیچی ها، کامیون های زباله، بدنه تریلرهای تخلیه، درام های میکسر، غلطک های آسفالت، ابزار بازیافت، سنگ شکن و …


۴- ورق هاردوکس ۵۰۰

ورق هاردوکس ۵۰۰ در ضخامت های ۴ تا ۱۰۳ میلی متر به صورت شیت و در ضخامت های ۲ تا ۷ میلی متر به صورت رول قابل تولید است. درصد عناصری چون کربن، مولبیدن، کروم و نیکل با توجه به ضخامت این ورق متغیر می باشد.  ورق ۵۰۰ با درجه سختی بین ۵۳۰۴۷۰ برینل در خارج از کشور تولید شده، سپس وارد ایران می شود. از ورق نوع ۵۰۰ در صورتی که نیاز بالایی به مقاومت بالا در سایش باشد، بهره می گیرند.

ویژگی ها و خواص ورق هاردوکس ۵۰۰

میزان حرارت دهی به گرید ۵۰۰ اهمیت بسیار بالایی دارد به طوری که به هیچ عنوان نباید بیش از ۲۵۰ درجه سانتی گراد، حرارت داده شود. زیرا احتمال از دست دادن خواص محصول وجود دارد.

کاربرد هاردوکس ۵۰۰

ورق ۵۰۰ برای مقاصدی چون ساخت چرخ دنده ها، ساخت تیغه و ابزارهای برشی، ساخت سطل بیل مکانیکی، ساخت نوار نقاله و غیره استفاده می شود.


۵- ورق هاردوکس ۵۵۰

این ورق ترکیبی منحصر به فرد از مقاومت سایشی بالا، یکپارچگی و عملکرد کارگاهی را ارائه می دهد. ورق هاردکس ۵۰۰ سختی بسیار بالایی دارد و استفاده از آن، به افزایش طول عمر قطعات در کاربردهای سنگین و سایش زیاد کمک می کند. تنوع در ضخامت ورق هاردوکس ۵۵۰ در مقایسه با سه استاندارد ورق هاردوکس ذکر شده، محدودتر است، اما از لحاظ میزان سختی، بالاتر بوده و سختی آن حدودا بین ۵۲۵ تا ۵۷۵ می باشد. ضخامت آن نیز از ۸ تا ۶۵ میلی متر قابل تولید است.

این ورق نیز همانند ورق ۵۰۰ در دماهای بالای ۲۵۰ درجه سانتی گراد خصوصیات خود را از دست می دهد.

ویژگی ها و خواص ورق هاردوکس ۵۰۰

چقرمگی بالا و پرداخت سطح عالی در این ورق، خطر ترک خوردگی را به حداقل می رسد. استفاده از این ورق منجر به کاهش هزینه های نگهداری و بهره وری بالاتر می شود. این ورق قابلیت ماشینکاری و جوشکاری بالایی دارد و خواص آن تضمین شده است.

کاربرد هاردوکس ۵۰۰

این ورق مخصوصاً برای کاربردهای سایش سنگین طراحی شده است. معمولاً برای قطعات در معرض سایش در صنایعی مانند معادن، فرآوری مواد معدنی، خاکبرداری و بازیافت، ساخت دستگاه هایی چون دستگاه‌های حفاری، تیغه‌ها و غیره استفاده می شود. همچنین از این ورق انواع پدهای سطل حفاری، چاقوهای سنگ شکن، چکش، دیسک، گوه، صفحات لاینر و سایر قطعات و اجزای سایش در کارخانه های سیمان، بتن، فولاد و انرژی استفاده می شود.


۶- ورق هاردوکس ۶۰۰

سختی ورق ۶۰۰ در مقایسه با انواع دیگر ورق‌ های هاردوکس بالاتر بوده و حدودا بین ۵۶۰ تا ۶۴۰ برینل می باشد. این ورق برای ساخت قطعات با سایش بالا و محیط های خشن طراحی شده است. همچنین ضخامت آن بین ۶ تا ۶۵ میلی متر است.

ویژگی ها و خواص ورق هاردوکس ۶۰۰

هاردوکس ۶۰۰ دارای چقرمگی ضربه ای است. به این معنی که می تواند ضربه هایی را تحمل کند که اغلب منجر به شکستگی یا تخریب سایر قطعات در معرض سایش در ریخته گری های مختلف می شود.

کاربرد هاردوکس ۶۰۰

این نوع ورق ضد سایش در معادن، خاکبرداری، بدنه انواع وسایل نقلیه سنگین و بارکش ها، تخته های نوار نقاله، سیلوها، تجهیزات فرآیندهای صنعتی مانند چاقوهای سنگ شکن، چکش، دیسک، تیغه، چاقوهای خرد کن، سنگ شکن های مخروطی و قالب های بتن کاربرد دارد. همچنین از هاردوکس ۶۰۰ در کارخانه های سیمان، بتن، فولاد و انرژی و تجهیزات جنگل‌داری استفاده می شود.


ترکیبات شیمیایی گریدهای ورق Hardox

ترکیبات شیمیایی گریدهای ورق Hardox

معمول ترین ترکیب شیمایی ورق ضد سایش از جمله ورق هاردوکس عبارتند از:

  • کربن
  • آهن
  • سایر انواع آلیاژها مانند کروم، نیکل و …

این عناصر بسته به کاربرد و عملکرد، در اندازه و درجه های مختلفی ترکیب شده و ورق ضد سایش را به وجود می آورند. برای آنکه با نمونه ای از این ترکیب ها آشنا شوید می توانید ترکیبات شیمیایی ورق های هاردوکس را در جدول مشاهده کنید:

ترکیب شیمایی انواع ورق هاردوکس
نوع ورقC (MAX %)Si (MAX %)MN (MAX %)P (MAX %)S (MAX %)CR (MAX %)Ni (MAX %)Mo (MAX %)B (MAX %)
۴۰۰۰.۳۲۰.۷۰۱.۶۰۰.۰۲۵۰.۰۱۰۲.۵۰۱.۵۰۰.۶۰۰.۰۰۴
۴۵۰CR Sheets ) Cold rolled steel sheets)۰.۱۹۰.۳۰۱.۵۰۰.۰۲۰۰.۰۰۵۰.۱۰۰.۱۰۰.۰۵۰.۰۰۴
Sheet & plate۰.۲۶۰.۷۰۱.۶۰۰.۰۲۵۰.۰۱۰۱.۴۰۱.۵۰۰.۶۰۰.۰۰۵
۵۰۰Sheet۰.۰۲۷۰.۵۰۱.۶۰۰.۰۲۵۰.۰۱۰۱.۲۰۰.۲۵۰.۲۵۰.۰۰۵
plate۰.۳۰۰.۴۰۱.۳۰۰.۰۲۰۰.۰۱۰۲.۲۰۲.۰۰.۴۰۰.۰۰۵
۵۵۰۰.۴۴۰.۵۰۱.۳۰۰.۰۲۰۰.۰۱۰۱.۴۰۱.۴۰۰.۶۰۰.۰۰۴
۶۰۰Sheet۰.۴۰۰.۵۰۱.۰۰.۰۱۵۰.۰۱۰۱.۲۰۱.۵۰۰.۶۰
plate۰.۴۷۰.۷۰۱.۵۰۰.۰۱۵۰.۰۱۰۱.۲۰۲.۵۰۰.۷۰۰.۰۰۵

خاصیت مکانیکی گریدهای ورق Hardox

خواص مکانیکی و مشخصات فنی ورق هاردوکس در گریدهای مختلف به صورت زیر است:

قدرت تسلیم معمولی (MPa)سختی (HBW)ضخامتگریدهای ورق هاردوکس
۱۱۰۰ – ۹۰۰۴۳۰ – ۳۷۰۱۳۰ – ۲۴۰۰
۱۲۵۰۴۷۵ – ۴۲۵۸۰ – ۳۴۵۰
۱۴۰۰ – ۱۲۵۰۵۴۰ – ۴۵۰۱۳۰ – ۴۵۰۰
 –۵۷۵ – ۵۲۵۶۵ – ۸۵۵۰
 –۶۴۰ -۵۵۰۶۵ – ۶۶۰۰
جدول خواص مکانیکی ورق های هاردوکس

کاربرد ورق هاردوکس

همانطور که گفته شد، هر کدام از گریدهای موجود این ورق، کاربردهای مختلفی دارد، اما عملکرد اصلی تمامی ورق های ضد سایش، کنترل سایش زودرس در فعالیت و بخش های مختلف صنایع است. به طور کلی در موارد زیر از ورق هاردوکس استفاده می شود:

کاربرد ورق هاردوکس
  • کامیون های دامپر و ساخت کامیون های حمل زباله های سنگین صنعتی
  • صنعت راهسازی، ماشین های آسفالت، کامیون و کمپرسی
  • ساخت بیل، نوار و لوازم لایروبی
  • در کاوش و استخراج معادن مانند دستگاه های خرد کننده سنگ، سطل‌ها و بیل‌های مکانیکی
  • تولید سیمان، بتن و …
  • ریخته گری
  • مصارف ساختمان سازی مانند ناودانی
  • ساخت قلاب و چنگک های سخت و سنگین
  • ساخت بولدوزر، چکش هیدرولیک و تسمه نقاله
  • ساخت کالسکه های حمل و نقل معدن های فلز و سنگ
  • و…

نحوه محاسبه وزن ورق هاردوکس

برای محاسبه وزن ورق فلزی هاردوکس، مانند تمامی ورق های فولادی دیگر، به ابعاد ورق و چگالی آن نیاز داریم. ابعاد ورق را به راحتی می توان به دست آورد، آنچه باقی می ماند چگالی ورق هاردوکس است. در بازار چگالی ورق هاردوکس را همان چگالی ورق سیاه در نظر می گیرند، اما به ضخامت ورق یک مقدار ثابت (مقدار ۰.۳) اضافه می کنند. در نتیجه فرمول محاسبه وزن ورق هاردوکس به صورت زیر خواهد بود:

(۰.۳+ضخامت) * طول ورق * عرض ورق * چگالی ورق (۷.۸) = وزن ورق هاردوکس

در این فرمول طول و عرض بر حسب متر و ضخامت بر حسب میلی متر می باشد.

ویدئوی آموزشی و نحوه محاسبه وزن انواع ورق فولادی را می توانید در صفحه زیر مشاهده نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: آموزش محاسبه وزن ورق فولادی

وزن ورق فولادی

نحوه جوشکاری ورق هاردوکس

انواع ورق هاردوکس را می توان با روش ها و ابزارهای استاندارد برش داد، جوشکاری کرد یا خم و سوراخ نمود. اما برای هر کدام از این خدمات باید نوع ورق هاردوکس و نکات تخصصی مربوط به آن را رعایت کنید که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

نحوه جوشکاری ورق هاردوکس
  • قبل از جوشکاری، حتما رطوبت، روغن، خوردگی یا هر گونه ناخالصی را از محل جوش تمیز کنید.
  • برای جوشکاری ورق هاردوکس تا ضخامت ۲۰ میلی متر، به ویژه در هاردوکس ۴۰۰، نیازی به پیش گرم کردن نیست و می توان از هر روش جوشکاری استاندارد استفاده کرد.
  • به طور کلی برای همه انواع هاردوکس، مواد جوشکاری از نوع کم آلیاژ یا بدون آلیاژ، با حداکثر استحکام کششی ۵۰۰ مگاپاسکال توصیه می شود. استفاده از مواد مصرفی جوشکاری با استحکام بالاتر ( به طور مثال ۹۰۰ مگاپاسکال) برای هاردوکس ۴۰۰ و ۴۵۰ در محدوده ضخامت ۰.۷ تا ۶.۰ میلی متر استفاده می شود.
  • در جوشکاری قوس الکتریکی با استفاده از گاز هیدروژن، باید الزامات خاصی رعایت شود. به طور مثال هنگام جوشکاری با مواد بدون آلیاژ یا کم آلیاژ، مقدار هیدروژن باید کمتر یا برابر با ۵ میلی لیتر هیدروژن در ۱۰۰ گرم فلز جوش باشد.
  • سیم جامد مورد استفاده در روش های جوشکاری MAG/GMA و TIG/GTA (از روش های جوشکاری قوسی) می تواند این محتوای هیدروژن کم را در فلز جوش ایجاد کند.

خمکاری و برشکاری ورق هاردوکس

خمکاری ورق هاردوکس

معمولا ورق های هاردوکس از ضخامت ۲ تا ۵۰ میلی متر قابلیت خمکاری دارند، اما به دلیل خاصیت ضدسایش و مقاومت بالای این نوع ورق، نمی توان آن ها را مانند ورق های معمولی برش داد یا خم کرد. برای خمکاری ورق هاردوکس یا برشکاری و یا  سوراخکاری ورق هاردوکس باید از دستگاه و تیغه های مخصوص استفاده نمود. استفاده از تجهیزات خمکاری که برای ورق های معمولی استفاده می شود، هم باعث آسیب ورق و هم آسیب تجهیزات خمشی، ماشین آلات و حتی اپراتورهای خواهد شد.


تولید ورق هاردوکس یا ضدسایش

ورق فولادی هاردوکس مانند دیگر محصولات فولادی از سنگ آهن و کربن ساخته می شود. به این صورت که در کوره های سنگ آهن ذوب و همچنین در صورت نیاز به دوام و مقاومت، عناصری مانند کروم و منگنز به ترکیب آن اضافه می شود. در نهایت فولاد هاردوکس تولید می شود. در ادامه با استفاده از فرآیند نورد، فولاد هاردوکس به ورق تبدیل می شود.


قیمت ورق هاردوکس

در بین انواع ورق ضد سایش، قیمت ورق هاردوکس به دلیل تقاضای بیشتر، اهمیت ویژه ای دارد. قیمت این نوع ورق ضد سایش با توجه به درجه سختی و ضخامت آن تعیین می شود. به طوری که می توان گفت قیمت ورق هاردوکس ۵۰۰ بیشتر از قیمت ورق هاردوکس ۴۰۰ و آن نیز بیشتر از قیمت ورق هاردوکس ۴۵۰ می باشد. ورق های ضد سایش موجود در بازار ایران انواع ورق هاردوکس با سختی های ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ است.

اگر قصد خرید ورق هاردوکس را دارید؛ مهم ترین شرایطی که ورق هاردوکس در هنگام خرید باید داشته باشد عبارتند از:

  • دارای رنگ ضد اکسیداسیون اپوکسی باشد.
  • برچسب رنگی با شماره ذوب و کلیه مشخصات ذکر شده باشد.
  • تست UT کامل در مشخصات آن قید شده باشد.
  • شناسنامه اصلی داشته باشد.
  • لبه هایی کاملا تیز و بدون هرگونه اعوجاج داشته باشد.
  • یک سری لیبل های جانبی برای شناسایی سریع کالا موجود باشد.

مشاهده قیمت و خرید ورق فولادی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق آهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق آهن

جمع بندی

ورق هاردوکس نوعی ورق ضدسایش است که معمولا در صنایع نیاز به سختی بالا، مورد استفاده قرار می گیرد. به همین علت در ساخت آن از عناصر آلیاژی منگنز و کروم استفاده می شود تا دوام و سختی آن بالا رود. در این مقاله سعی شد، به بررسی انواع گریدها، کاربردها و روش تولید ورق هاردوکس پرداخته شود.

سوالات متداول

ورق هاردوکس چیست؟

ورق هاردوکس نوعی ورق ضدسایش است که دوام و سختی بالایی دارد.

انواع ورق های هاردوکس کدامند؟

انواع ورق های هاردوکس در گریدهای مختلف با سختی های متفاوت به صورت زیر تولید می شود:
HI Tuf
گرید ۴۰۰
گرید ۴۵۰
گرید ۵۰۰
گرید ۵۵۰
گرید ۶۰۰

کاربرد ورق های هاردوکس کدامند؟

این ورق در کامیون های دامپر، دستگاه های خرد کننده سنگ، صنعت راهسازی، ساخت بیل و غیره کاربرد دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.