توری مرغی چیست؟ کاربرد آن در صنایع

به نازک ترین و سبک ترین توری های مفتولی موجود در بازار که به شکل شش ضلعی هستند، توری مرغی می گویند. این محصول ضخامت متفاوت با سایز چشمه های متنوعی دارد که از مفتول گالوانیزه سرد و گرم ساخته می شود.

معروف ترین سایز چشمه در این محصول سایز ۳.۴ است. لازم به ذکر است که توری مرغی نیز دارای چشمه هایی شش ضلعی است که ضخامت مفتول آن کوچک تر است. در این مقاله به تعریف، نوع و کاربرد توری مرغی می پردازیم. بنابراین با آهن ملل همراه باشید.

توری مرغی چیست؟

توری مرغی، نوعی توری شبیه توری فرنگی است که بافتی بسیار ظریف، منظم و دقیق دارد. این نوع محصول دارای سوراخ های منظم شش ضلعی است که به آن ها چشمه می گویند. مفتولی که این محصول از آن تهیه می شود، معمولا بین ۰.۴ تا ۰.۷ میلی متر ضخامت دارد.

لازم به ذکر است، این محصول از مفتول گالوانیزه تهیه می شود و در دو نوع گالوانیزه گرم یا سرد مورد استفاده قرار می گیرد. توری های تولید شده در ایران اکثراً از فلز گالوانیزه گرم و توری های تولید خارج از ایران از فلز گالوانیزه سرد است که معمولاً از کشور چین تهیه می شوند.

توری مرغی چیست؟
توری مرغی چیست؟

پیشنهاد مطالعه: در صورت تمایل به مطالعه دیگر توری های فلزی به مقالهانواع توری فلزی مراجعه کنید.

کاربرد توری مرغی

شناخته ترین و رایج ترین کاربرد این محصول در حصارکشی برای لانه های حیوانات کوچک و نیز مراقبت از گیاهان است. این محصول به دلیل بافت شبکه ای که دارد، از قدرت و دوام زیادی برخوردار است.

از طرفی، اگر قسمتی از آن دچار خرابی و پارگی شود، بر قسمت های دیگر تاثیر گذار نیست و موجب پارگی در دیگر قسمت ها نمی شود و مقاومت و استحکام خود را حفظ می کند. 

کاربرد توری مرغی در ساخت و ساز

این محصول علاوه بر موارد ذکر شده، در زمینه ساخت و ساز هم کاربرد فراوانی دارد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیرسازی های توسط کاشی و گچ کاری
  • در ستون ها به عنوان پوشش
  • محافظ و ثابت کننده پشم شیشه برای عایق بودن و ایزوله شدن سقف

همچنین کاربردهایی در کشاورزی از جمله حصار کشی برای حفاظت از پرندگان کوچک و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به شرح مختصری درباره کاربرد این محصول در ساخت و ساز می پردازیم.

کاربرد توری مرغی در ساخت و ساز
کاربرد توری مرغی در ساخت و ساز

کاربرد توری مرغی در سقف

در سقف های شیروانی یا سوله ها، برای ایجاد عایق های صوتی، حرارتی و برودتی از پشم شیشه استفاده می کنیم. برای اتصال و محکم کردن پشم شیشه به سقف، باید از وسیله ای استفاده کرد که دوام و مقاومت بالایی داشته باشد و به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. بهترین گزینه برای این کار توری مرغی گالوانیزه می باشد که مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی دارد.

کاربرد توری مرغی در گچ کاری و دور ستون ها

در هنگام گچ کاری، باعث بالا بردن مقاومت گچ شده و از ترک خوردن آن جلوگیری می کند. در ستون ها، این محصول به عنوان نگهدارنده و محافظ و مقاوم سازی ستون استفاده می شود.

کاربرد توری مرغی زیرسازی کاشی

استفاده از این محصول در آماده کردن زیر سازی، برای نصب کاشی باعث یکنواخت شدن و استحکام بیشتر ملات می شود.

کاربرد توری مرغی در ایزوگام

نصب سرامیک و یا کاشی، به طور مستقیم روی ایزوگام قابل اجرا نیست، به همین دلیل قبل از نصب کاشی و یا سرامیک، روی ایزوگام را با استفاده از یک لایه سیمان پوشش می‌دهند.

برای افزایش میزان چسبندگی و یکنواختی سیمان، نصاب از توری‌ های پلیمری و یا توری مرغی استفاده می کند تا عایق روی ایزوگام یا سیمان، پایدار و یکپارچه شود.

وجود مواد ناخالص باعث خشک شدن زودرس توری، ترکیدن و خرد شدن آن در فاصله زمانی کوتاه به ویژه موقع استفاده از آن برای بستن به داربست می شود.

کاربرد توری مرغی در ایزوگام
کاربرد توری مرغی در ایزوگام

اگر می‎‌‌خواهید از آخرین قیمت توری مرغی در چند روز اخیر مطلع شوید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

« قیمت توری مرغی»

انواع توری مرغی

توری مرغی به دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم تولید می شود. محصول روش گالوانیزه گرم دارای کیفیت، وزن و استحکام بالاتری نسبت به روش گالوانیزه سرد دارد. همچنین توری گالوانیزه گرم در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد و مدت زمان طولانی تری را بدون خوردگی و زنگ زدگی سپری می کند.

فرآیند تولید توری مرغی

فرآیند تولید توری مرغی به دو صورت انجام می شود، روش خودکار و و روش دستی. در ادامه به توضیح کامل این دو روش می پردازیم.

روش خودکار

در روش خودکار، مفتول را در دستگاه قرار می دهند و روکش بر روی آن قرار می گیرد. در مرحله بعد، مفتول روکش دار، وارد بخش حصاربافی می شود.

در مرحله سوم، مفتول ها به هم پیچ می خورند و قالب لوزی شکل، شکل می گیرد و در آخر کار، ابتدا و انتهای توری توسط سیم پیچ اتوماتیک، محکم می شوند.

روش دستی

در روش دستی، از هیچ دستگاهی استفاده نمی شود و تولید این محصول به صورت دستی و توسط اشخاص انجام می شود. در این روش سیم مفتول گالوانیزه را دور قالب می‌پیچند تا شکل بگیرد، سپس دو سر حصار توسط فرد با پیچ ‌گوشتی بافته می‌شود و در نهایت، توری مرغی آماده ‌شده به صورت رول درآورده می ‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به صورت اختصاصی به معرفی توری مرغی از دسته محصولات مفتولی پرداختیم. این محصول از ورق گالوانیزه تولید می شود، همچنین در دو نوع گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم موجود است.

توری‌ هایی که در ایران تولید می‌شوند، اکثرا از فلز گالوانیزه گرم هستند و توری‌ های تولید خارج از ایران که معمولا محصول کشور چین هستند، از فلز گالوانیزه سرد تهیه می‌شوند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول توری مرغی، کاربرد آن در صنایع

کاربرد توری مرغی چیست؟

از توری مرغی در ساخت و ساز، کشاورزی و غیره استفاده می کنند.

توری مرغی چیست؟

توری مرغی نوعی توری شبیه توری فرنگی است که بافتی بسیار ظریف، منظم و دقیق دارد که معمولا بین ۰.۴ تا ۰.۷ میلی متر ضخامت دارد.

رایج ترین انواع توری مرغی کدامند؟

توری مرغی به دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم تولید می شود.

فرآیند تولین توری مرغی با چند روش انجام می شود؟

۱.روش خودکار ۲.روش دستی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.