معرفی شیر صافی و انواع آن

یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات، شیر صافی می باشد. وظیفه این محصول مانند سایر شیرآلات، تنها باز و بسته کردن جریان سیال نیست؛ بلکه اصلی ترین کاربرد آن جداسازی ناخالصی های معلق در سیالات می باشد. شیرآلات در صنعت ساختمان سازی کاربرد وسیعی دارند و از مواد گوناگون مانند چوب، سفال، نقره، طلا، آهن و استیل تولید می شوند. شیرها علاوه بر استفاده در صنعت ساختمان سازی، در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند. لازم است بدانید قیمت انواع شیرآلات، بسته به جنس و نوع آن ها، متفاوت می باشد.

در ادامه مقاله به بررسی پاسخ سوالات انواع شیرهای صافی کدام است؟ این محصول چه کاربردهایی دارد؟ می پردازیم بنابراین با آهن ملل همراه باشید.

شیر صافی چیست؟

شیرهای صافی را می توان به عنوان یکی از اتصالات لوله تعریف کرد که به منظور تصفیه، فیلتر کردن یا جداسازی ماده جامد از مایع کاربرد دارند. شیرهای صافی جریان زباله های خطوط لوله مانند رسوب و زنگ زدگی را متوقف می نمایند و از تجهیزات و فرآیندها در برابر خرابی پیشگیری می کنند. بنابراین مهم ترین وظیفه آن مانند سایر انواع شیرآلات، تنها باز و بسته کردن جریان سیال نیست؛ بلکه جداسازی ناخالصی های معلق در سیالات می باشد. اجزای شیرهای صافی شامل توری، درپوش و بدنه است.

توجه: مجموعه آهن ملل پیشنهاد می کند قبل از مطالعه ادامه مقاله، به منظور آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع شیرآلات، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله بررسی پرکاربردترین انواع شیر صنعتی

انواع شیر صنعتی

تفاوت شیرهای صافی و فیلترها

فیلتر وسیله ای است که ذرات با اندازه های میکرونی مایع یا گاز را در جریان سیال حذف می کند. لازم است بدانید همه شیرهای صافی فیلتر هستند، اما همه فیلترها شیر صافی محسوب نمی شوند. دریچه این نوع شیرآلات از یک صفحه سوراخ دار یا صفحه مش برای حذف ذرات بزرگ تر از جریان فرآیند استفاده می کنند. بارزترین مزیت شیرآلات صافی نسبت به فیلتر ها این است که صفحه فیلتر تنها یک بار قابل استفاده است اما شیرآلات صافی چندین بار قابل استفاده خواهند بود.

انواع شیر صافی

شیرهای صافی برحسب نوع آلیاژ و فلز موجود در آن، انواع و کاربردهای گوناگون دارند. رایج ترین انواع شیرهای صافی به شرح زیر می باشد:

انواع شیر صافی
انواع شیر صافی

شیر صافی چدنی

برای تولید این محصول، از آلیاژ چدن داکتیل استفاده می شود. شکل ظاهری آن شبیه یک سه راه ۴۵ درجه است که در قسمت دهانه ۴۵ درجه آن توری استیل نصب می گردد. توری استیل شیر صافی چدنی در تمام طول عمر، درون آب و محیط خورنده قرار دارد.

این محصول، مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارد و عمر آن زیاد است. درپوش انتهایی شیر صافی، برای تمیز کردن و استفاده مجدد، توانایی باز و بسته شدن دارد و قسمت آخر شیر، با وسیله ای به نام کپ با پیچ و مهره کور بسته می شود.

مزایای استفاده از شیر صافی چدنی شامل موارد زیر است:

  • هزینه ساخت نسبتا پایین
  • قابل استفاده جهت انتقال آب شرب و غیرشرب در حجم بالا
  • قابلیت تحمل فشار کاری ۱۰ تا ۱۶ بار
  • سایز متغیر محصول بین ۲ تا ۱۲ اینچ

شیر صافی برنجی

شیر صافی برنجی در دو نوع سبک و سنگین در بازار عرضه می شود. جنس بدنه این نوع شیر، از آلیاژ برنز یا برنج و کلاهک آن، از جنس آلیاژ برنج فورج شده است. همچنین این محصول قدرت تحمل فشار آن در گروه های مختلف، ۱۰ ،۱۶ ، ۲۰ و ۲۵ بار را دارد.

مزایای استفاده از شیر صافی برنجیبه شرح زیر است:

  • مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا
  • سایز متغیر محصول بین ۱۵ تا ۸۰ میلی‌ متر
  • مقاومت گسترده در برابر لکه، اکسایش و خوردگی اسیدی
  • توانایی نصب شیر در دو حالت افقی و عمودی

شیر صافی استیل

این محصول، دارای بدنه و توری از جنس آلیاژ ضدزنگ است.

مزایای استفاده از شیر صافی استیل شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی
  • خاصیت ضد زنگ بودن محصول
  • دارای سطح صیقلی
  • قابلیت نصب در ۳ حالت افقی، عمودی و زاویه دار

شیر صافی فولادی

این نوع از شیر صافی، تحمل فشار بالایی دارد و طبق استاندارد ASME B16.34  طراحی و تولید می‌ شود.

مزایای استفاده از شیر صافی فولادی به شرح زیر است:

  • تحمل بالا در برابر حرارت بالای ۴۰۰ درجه سانتی گراد
  • مقاومت مکانیکی و حرارتی بالای محصول
  • استفاده از آن در دما و فشارهای بالا

کاربردهای شیر صافی

شیرآلات صافی دارای کاربردهای گوناگون هستند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • قابلیت فیلتر کردن انواع سیالات جهت تصویه عملکرد سیستم
  • استفاده در تمام صنایع مربوط به آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی.
  • افزایش عمر مفید تجهیزات
  • عدم نیاز به پمپ های گران‌ قیمت
کاربردهای شیر صافی
کاربردهای شیر صافی

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که شیر صافی از پرکاربردترین انواع شیرآلات محسوب می شود. این محصول یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات در صنایع است که وظیفه آن مانند سایر انواع شیرآلات، تنها باز و بسته کردن جریان سیال نیست؛ بلکه اصلی ترین کاربرد آن جداسازی ناخالصی های معلق در سیالات می باشد و شامل توری، درپوش و بدنه است. رایج ترین انواع آن عبارتند از: چدنی، برنجی، استیل و فولادی که در این مقاله با مزایا و کاربرد هر یک آشنا شدیم. آموحتیم که قیمت انواع شیرآلات، بسته به جنس و ابعاد آن ها، متفاوت است.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول انواع شیر صافی

متداول ترین انواع شیر صافی کدام است؟

انواع آن شامل شیر صافی چدنی، برنجی، استیل و فولادی می باشند.

معیار قیمت گذاری انواع شیرآلات چیست؟

قیمت انواع شیرآلات، بسته به جنس و ابعاد آن ها، متفاوت است.

کاربردهای شیرهای صافی کدام است؟

۱.قابلیت فیلتر کردن انواع سیالات جهت تصویه کردن عملکرد سیستم ۲.افزایش عمر مفید تجهیزات ۳. عدم نیاز به پمپ های گران قیمت ۴.استفاده در تمام صنایع مربوط به آب و فاضلاب و نفت و گاز.

شیر صافی چیست؟

این محصول یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات در صنایع است که وظیفه آن مانند سایر انواع شیرآلات، تنها باز و بسته کردن جریان سیال نیست؛ بلکه اصلی ترین کاربرد آن جداسازی ناخالصی های معلق در سیالات می باشد و شامل توری، درپوش و بدنه است.

اجزای تشکیل دهنده شیر صافی کدام است؟

اجزای آن شامل توری، درپوش و بدنه است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.