پاکستان با همکاری روسیه کارخانه فولاد احداث می‌کند

پاکستان و روسیه ممکن است به طور مشترک کارخانه فولاد جدید در کراچی احداث کنند. محل این کارخانه در زمین های شرکت دولتی فولاد پاکستانی (PSM) در نظر گرفته شده است.


کارخانه فولاد جدید در پاکستان

دولت پاکستان اعلام کرد با نمایندگان دولت روسیه به توافق رسیده است تا برای احداث کارخانه فولاد جدید در کراچی کارگروهی تشکیل دهد. ۷۰۰ هکتار از زمین کارخانه فولاد پاکستان* (PSM)  برای کارخانه فولاد جدید در نظر گرفته شده است.

*پاکستان استیل میلز (Pakistan Steel Mills) شرکت دولتی فولاد پاکستانی است، که در سال ۱۹۷۳ در کراچی تأسیس شد.

سایت پیشنهادی برای احداث این کارخانه فولاد در نزدیکی بندر قاسم است که مزیت آن کاهش هزینه حمل و نقل مواد خام خواهد بود.

ژوئن امسال (معادل مردادماه)، دولت پاکستان تصمیم گرفت کارخانه فولاد پاکستان (PSM) را که در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را متوقف کرده بود، تعطیل کند و زمین‌های آن را برای مصارف صنعتی آزاد کند و با همکاری دولت استان سند یک کارخانه فولاد جدید در زمین PSM ایجاد نماید.


تاثیر احداث کارخانه جدید بر صنعت فولاد پاکستان

رعنا تنویر حسین، وزیر صنایع، تولید و امنیت غذایی ملی پاکستان، اعلام کرده است که علیرغم ذخایر تخمینی ۱.۸۸ میلیارد تن سنگ آهن، پاکستان مجبور است حدود ۲.۷ میلیارد دلار آهن و فولاد وارد کند.

وی با اشاره به اینکه شکاف دائمی بین تولید داخلی و تقاضای آهن و فولاد وجود دارد، گفت: این فاصله برای سال گذشته ۳.۱ میلیون تن برآورد شده است. دولت پاکستان امیدوار است با طرح پیش رو این شکاف را کمتر کند.

طبق آمار انجمن فولاد پاکستان، سرانه مصرف محصولات فولادی در این کشور بسیار پایین‌تر از میانگین سرانه مصرف این محصول در جهان است.

اگر پاکستان بخواهد سرانه مصرف محصولات فولادی خود را بالا ببرد و به سطح مصرف میانگین جهانی نزدیک شود، باید زیر ساخت صنعت فولاد خود را تقویت کرده و کارخانه های تولیدی خود را افزایش دهد. در غیر این صورت با توجه به بحران انرژی و فقدان حضور شرکت‌های بزرگ تولیدی در این کشور، مجبور به افزایش میزان واردات خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.